Kauppakorkeaan 2008

Joo, jos rahasta on pulaa niin voin itsekin suositella Virtuaa. Pääsin tänä vuonna HSE:lle 0,5 pisteellä yli rajan. Matikan kirjaa en edes hankkinut. Näin jälkeenpäin matikan harjotustehtäviä sunnuntaidarrassa tehdessä tulee kelattua että ehkä olisi pitänyt lukea sitä kirjaa, olis nimittäin hieman helpompaa täällä sisällä :D

Ainiin, ja kirjat julkaistaan tänä vuonna poikkeuksellisesti joulukuussa. Näin kertoi opintotoimiston päällikkö.

Pääsykoe ei olekaan juhannusviikolla ensi vuonna, vaan viikkoa aiemmin.

Muuttuuko kirjat -spekulaatio alkakoon...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tosta matikasta kannata liikaa stressata. otat perusasiat haltuun ja
hoidat sen 2-4 bongoa matikanosuudesta. Sitten vaan kaikki hömpänpömpät hyvin haltuun etkä jäätyile koetilanteessa niin se on siinä.

Heh, toi rohkaisi oikeesti, kiitti! Mä tosiaan stressaan jo nyt ihan liikaa tuosta matikasta, mutta siis mulle toi sisäänpääsy on vaan aina ollu se unelma ja nyt vihdoin uskalsin tehdä päätöksen, että tämä tyttö menee sisälle!

Tota virtuan kurssia on tunnuttu kehuvan, mutta eniten mietin vain, että miten matikka-osuus voidaan käsitellä virtua-kurssilla? Kun eikös matikan opi parhaiten ihan kun on konkreettista apua?

Toisaalta mitä olen katsellut, niin talousmatikan joku kurssi maksaisi valmennuskeskuksella 270euroa muistaakseni, joten ei se olisi paha tietysti tuon virtuan rinnalla.

Onko jotain huonoa virtuasta?

Ku sen takia itseäni kiinnostaisi ihan live-valmennuskurssi, koska siellä näkisi muita hakijoita ja siinähän kilpailutilanne olisi valmis ja itselläni tulisi ihan älyttöät paineet, että pakko olla paras ja se motivoisi lukemaan ihan hulluna!
 
Ja tuosta virtuan kurssista sen verran, että sisältääkö se laisinkaan itseopiskelumateriaaleja?(netistä katsoin, niin käsittääkseni ei?)
 
Kyllähän tolla Virtuan kurssilla oli kaikkee mitä itseopiskelumateriaalit sisältää. Eli kirjatiivistelmät ja harjoitustehtäviä/kokeita. Niiden päälle tietenkin lisäksi kaikki muu sälä.

Sitten tuolla Virtuan kurssilla oli viikottaiset lukemisenseurantaraportit, joiden pohjalta näki kuinka paljon muut kurssilaiset olivat lukeneet. Tämän lisäksi aina välikokeiden yhteydessä näki kuinka hyvin pärjäsi muihin kurssilaisiin verrattuna. Eli kyllähän siinä syntyi lukupaineita vaikkei omannutkaan fyysistä kontaktia muihin kurssilaisiin.:)

Matikka (ja kaikki muukin) käsiteltiin luennoilla ihan normaalin luokkaopetuksen tyyliin. Eli oli jonkin verran teoriaa, sen jälkeen tehtiin harjoitustehtäviä ja lopuksi opettaja selitti tehtävien ratkaisut. Itse olin lukenut matikan kirjan pari kertaa läpi ennen kuin katsoin matikan luennot. Luennot avasivat itselleni ne vaikeat kohdat kirjoista, jonka jälkeen panostin matikassa harjoitustehtävien tekoon. Itse opin asiat tuolla tavalla ihan hyvin eikä mielestäni ollut mitään tarvetta konkreettiselle avulle. Mutta en tietenkään voi väittää, että näin olisi kaikkien kohdalla.

Niin ja täytyy kyllä sanoa ettei kyllä Virtuan kurssissa ollut mielestäni mitään erityisen huonoa. Ehkä jonkun asian olisi voinut jollakin luennolla selittää paremmin, mutta tuskin Virtua poikkeaa tämän suhteen muista valmennuskurseista, koska kumminkin jos jokin asia jäi epäselväksi, niin pystyi kysymään foorumilla/sähköpostitse.
 
Kiitos leon,

Okei tuo virtuahan vaikuttaa sitten hyvältä! Jos menisin ihan livessä tapahtuvalle kurssille, niin mulla menis älyttömästi aikaa ja rahaa jo siihen, että joutuisin matkustamaan kurssikaupunkiin, joten se olisi vähän hankalaa. Ja muutto tulisi liian kalliiksi. Taitaa virtua siis viedä voiton! Ja kun jos hintakaan ei ole paha...

Aion tosiaan mennä jollekin matikkakurssille vielä tuossa keväällä, joten se on sitten tukemassa oppimistani virtuan kurssilla. Tammikuussa alkoi jo heti joku matikan kertaava kurssi...

Eilen oli pakko ostaa se matikan kirja jo valmiiksikun sain halvalla sellaiselta henkilöltä, joka opiskelee jo kauppakorkeessa. Ja mun mielestä on ainakin helpompi lukea kirjaa, jossa on jo alleviivaukset tehty, niin huomaa ne tärkeät asiat.

Joten hejsan, mä lähden harjoittelemaan matikkaa!;)
 
Huhhuh! Lueskelen juuri tuota "Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä"! Siis nuo tehtävät ovat minulle täyttä hepreaa! Tai varsinkin funktiot, differentiaalilaskenta, funktion maksimi ja minimikohdat, lineaariset yhtälöt ja epäyhtälöt, lineaarisen ohjelmoinnin ongelma, LP ohjelman duaali. Pidemmälle en aio kirjaa edes selata ennen kuin ymmärrän noista jotain. Muistan hämärästi kun lukiossa käytiin joitain noista lävitse, mutta silloin lukiokirjan tehtävät olivat paljon paljon helpompia. Nyt tuntuu kuin en olisi koskaan opetellutkaan kyseisiä asioita. Tosin joka tapauksessa täytyy kyllä aloittaa opiskelu ihan alusta, sillä en tosiaan enää muista noita juttuja!
Olisi niin mielettömän kova motivaatio oppia noita, mutta ärsyttävää kun ei ymmärrä, vaikka kuinka lukisi ja lukisi!:< Tarttis tosiaan jonkun, joka kädestä pitäen neuvoo vierestä, että näin se menee:(

Mutta en mä tästä lannistu! Pistää enemmän vihaksi, kun en osaa ja motivaatio opiskelulle kasvaa entisestän! Mä hitto vie opin nuo jutut ennen joulua! Se on mun tavoite. sitten tammikuussa talousmatematikkan alkeiskurssille ja sitten vasta kun matikka hallussa, niin voin hyvillä mielin käydä muiden kirjojen pariin;)

Onks jotain kirjavinkkejä mistä voisin oppia nuo funktiot sun muut, kun mielestäni ne on tuossa viime vuoden pääsykoekirjassa selitetty kamalan hankalasti ja ne tehtävät eivät tosiaan ole helpoimmasta päästä... ku tarttis ihan sellaisia omena+omena=kaksi omenaa-tyylisiä malleja näin ensin.
 
Mutta miten ihmeessä voin pärjätä sitten pääsykokeen matikka-osiossa jos en noita hallitse??vastaus:en mitenkään ja menetän pisteitä ja en pääse sisälle.
(muistutus, että yo-papereistani ei pahemmin pisteitä heru helpottamaan sisäänpääsyä...)
 
Eihän niitä kysymyksiä ole kauhean montaa ole; ennemmin huolestuisin siitä veemäisestä markkinoinnin osiosta, mistä saa niin kieroja kompakysymyksiä ettei ole tottakaan :)
 
No pakko silti opetella nuo matikan jutut. En vaan pysty mennä pääsykokeeseen jos tiedän etten hallitse logaritmeja ja funktioita sun muita! vaikka sitten tietysti harmittaa jos opiskelen asiat turhaan ja en osaakkaan vastata niihin matikan kysymyksiin kuitenkaan, opiskeluista huolimatta: D

Mulla on suhteellisen hyvä lukumuisti, luotan siihen! Tavoite, että lukisin kirjat vähintään sen 5 kertaa ajatuksella läpi.
 
Eihän niitä kysymyksiä ole kauhean montaa ole; ennemmin huolestuisin siitä veemäisestä markkinoinnin osiosta, mistä saa niin kieroja kompakysymyksiä ettei ole tottakaan :)


Oon täysin samaa mieltä! Luin markkinoinnin kirjat ainakin 7 kertaa läpi mut silti se osio tuntu tosi vaikeelta :/. Tänä vuonna ei kirjasta ollut apua. Ite tein matikasta melkein kaikki tehtävät, et se autto paljo.
 
Muutes.. ku tossa matikan pääsykoekirjassa, ni noi matikan laskut tuntuu tosi vaikeilta ja monimutkasilta, mutta sitten kun katson samoja asioita lukiokirjoista, niin ei tunnu yhtään vaikeilta.

Eli siis mitä tasoa tuo pääsykokeen matikka sitten on? Samanlaisia laskuja kuin siinä matikankirjassa,johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä(eli älyttömän hankalia!) vai onko vain pääasia, että hallitsee funktiot, derivoinnit,logaritmit sun muut? Lukion kirjassa esim.logaritmi ja derivointi on selitetty hyvin palikka-tyylillä, mutta tuossa pääsykoekirjassa, niin en kyllä sen perusteella olisi mitään tajunnut!
 
Mutta miten ihmeessä voin pärjätä sitten pääsykokeen matikka-osiossa jos en noita hallitse??vastaus:en mitenkään ja menetän pisteitä ja en pääse sisälle.
(muistutus, että yo-papereistani ei pahemmin pisteitä heru helpottamaan sisäänpääsyä...)
Kannattaa toki yrittää, mutta jos tuntuu ettei yksinkertasesti tajua, niin opettelee ne tilastotieteen hommat sieltä huolella ja sitte keskittyy muihin kirjoihin. Toi kyllä riittää ihan HSE:lle asti jos muuten painaa kovaa hommia.
 
Oottepa kannustavia täällä:)kiitos! saa koko aika vain varmuutta siihen, että tää on ihan realistista uskoa sisäänpääsyyn!

Monilla muilla palstoilla missä olen kysellyt, niin moni sanonut ettei mun papereilla toivoakaan...
 
Monilla muilla palstoilla missä olen kysellyt, niin moni sanonut ettei mun papereilla toivoakaan...


Kaverillani yo-todistus täynnä A:ta ja B:tä, yks C taitaa löytyä. Silti hän pääsi pääsykoepistein sisälle Lappeenrantaan! :thumbs:
 
Kaverillani yo-todistus täynnä A:ta ja B:tä, yks C taitaa löytyä. Silti hän pääsi pääsykoepistein sisälle Lappeenrantaan! :thumbs:

!!!!Hienoa kuulla! Mulla on mahdollisuuksia! Joka päivä varmistun siitä vain enemmän!


Mutta kyllä mä silti opiskelen lisää matikkaa, vaikka se ei olisikaan niiin oleellista:)
 
Puolet pääsee pelkällä pääsykokeella, ja kaikki lähtee samalta viivalta (noita juttuja ei opeteta lukiossa).

Ei kaikki ihan samalta viivalta lähde. Mietippä sellaisia jotka haki viime vuonna mutteivat päässeet? Osaavat jo todella paljon, jos nuo kirjat ei nyt ihan radikaalisti muutu. Myös se, kävikö pitkän- vai lyhyen matikan vaikuttaa valitettavasti. Toisilla on mahdollisuus kalliiseen ja hyvään valmennuskurssiin. Kaikki ei lähde samalta viivalta.
 
Back
Ylös Bottom