Kauppakorkeaan 2008

Siinähän se, tasapainottelua bileiden ja opiskelun välillä. :) Täs alus ollu kyl aika paljo erilaisii pippaloit. Hyvä etta jaksavat järkätä meille fukseille vähä ohjelmaa! Niissähän sitä tutustuu muihin. Ite oon valkaillu aika paljo kurssei tälle vuodelle. Parempi liikaa ku liia vähä. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
huhhuh, kauppiksen alku on ollut aika "mielenkiintoista", ikinä en ole näin paljon ja usein dokannu... Johtamisen ja markkinoinnin luennot on aikamoisen puuduttavia, mutta tilastotiede ja talousoikeus vaikuttaa mielenkiintosemmalta
 
Samaa venaillessa. Tuota kun etsin, niin silmään pisti, että viime vuotinen kirjalista oli päivitetty marraskuun nurkilla, joten kai se samoihin aikoihin tapahtuu.
 
Moi!
Oon nyt uusi täällä kirjoittelemassa, mutta tavoitteena olisi päästä ensi vuonna lukemaan kauppatieteitä, varmaankin Lappeenrantaan. Tai oikeastaan olentässä nyt kahden vaiheilla alanko paahtamaan kunnolla lukemisen kanssa vai en, koska minulle on matikka tuottanut aina hieman ongelmia. Tosin johtuu pitkälti siitäkin etten koskaan panostanut siihen kamalasti, kun oletin jo suoraan, etten voi oppia, koska olen huono matikassa. Mietinkin, että miten voisin nyt alkaa harjoittelemaan sitä matikka-puolta? Jos yksin opiskelen, niin helposti käy niin, että tulee seinä vastaan ja ei ymmärrä jotain asiaa, joten mistä apu?

Mietin myös tuota valmennuskurssia, että onkohan sellainen hyödyllinen? Mistä saitte rahat siihen? Ja entäs se itseopiskelumateriaali? Hyödyllinen? Ettei vain käy niin, että tekee joistain asioista vääriä johtopäätöksiä, kun ei ole ketään neuvomassa? Ja minun pitäisi sitten muuttaa sinne valmennuskurssipaikkakunnalle. Ja mistä rahat taas siihen?

Ja mitens ton lukemisen kanssa? Jos oletetaan, että kutakuinkin samoja kirjoja kuin viime vuoden pääsykokeissa, niin missäköhän järjestyksessä kannattaa alkaa lukemaan? Ja oletteko lukeneet kirja kerrallaan vai vuorotellen vai miten? Ja kuinka useasti kirjat kannattaa lukea läpi? Itse olen vähän sellainen oppija,että mun pitää jauhaa sitä samaa asiaa aika monta kertaa ennen kuin menee kaaliin, tosin jotkut pikkujutut taas saatan oppia ekalla lukukerralla ymmärtämättä niiden varsinaista sisältöä.

Ja vielä kysymys! Jos luen nyt hullusti koko kevään(nyt aloitan heti matikan kyllä!) ja en pääse sisälle, niin onko ideoita B-vaihtoehdolle? Mitens toi Kauppakorkean avoin yliopisto? Se maksaa, mutta mistä rahoitus siihen? velkaa? Tai onko järkeä lukea samalla esim. AMK liiketalouden pääsykokeisiin, kun lukee kauppakorkean pääsykokeisiin? Helposti käy ettei pääse mihinkään loppujen lopuksi, jos ei keskity vain yhteen? Vai onko jotain paikkaa missä voisi lukea jotain joka sitten hyödyttäisi sitä seuraavana vuonna? Esim. minun tapauksessa onko paikkaa missä voisin opiskella matikkaa, silleen että kauppakorkeeseen pääsy helpottuisi?

Olisin enemmän kuin kiitollinen vastauksista! Ja vähän taustaa eli olen tämän vuoden ylioppilas ja nyt välivuosi meneillään, niin aikaa lukemiselle on!(tai no tämän vuoden loppuun olen töissä, mutta työtunteja tulee viikossa korkeintaan 20h, joten sivussa kerkeää keskittyä juuri siihen matikkaan näin aluksi). Niin ja ikää 19v.
 
Mielestäni sun ei kannata stressata matikkaa liikaa, koska se on kuitenkin vain yksi kirja muiden joukossa. Mikäli käytännöt eivät nyt muutu viime vuosista, niin pääsykoekirjojahan on viisi, joista yksi on matikan kirja. Moni jättääkin matikan lukematta, koska jopa Helsinkiin on mahdollista päästä sisään vaikka jättäisikin yhden kirjan lukemisen väliin. Itse en kuitenkaan tätä suosittele, nimittäin vaikeisiinkiin asioihin panostamalla saat itse pääsykoetilanteessa piste-etua.

Pääsykoekirjan (sama kirja ollut käytössä varmaan 10 vuotta, joten tuskin vaihtuu) matematiikka ei ole kovin vaikeaa. Valitettavasti kirjan ote on vain varsin teoreettinen ja monet merkintätavoista ovat erilaisia kuin lukiossa. Tämä saa kirjan tuntumaan vaikeammalta kuin se oikeasti onkaan. Jos unohdetaan kirjan teoreettiset osiot (kaavojen johto yms.), joista ei kysytä pääsykokeessa (tai ainakaan ennen ei olla kysytty...), niin uskon että jokainen pystyy omaksumaan kirjan asiat 100-prosenttisesti. Tämä kuitenkin vaatii työtä. Matematiikan osaaminen onkin pääasiassa ankaran harjoittelun tulosta eikä niinkään lahjakkuuden. Joten ei muuta kuin laskemaan! :whip:

Tästä päästäänkin sitten valmennuskurssiin, jonka käymistä suosittelen erittäin paljon. Kursseilla esimerkiksi matematiikka käydään sen verran hyvin läpi, että pärjääminen pääsykokeessa riippuu ainoastaan harjoittelun määrästä. Itselläni valmennuskurssin rahoittaminen ei ollut ongelma, koska "pappa betalar"... Itse kävin "Virtua.fi"-nimisen nettivalmennuskurssin, mikä oli halvempi kuin perinteiset valmennuskurssit + asuinpaikkakunta ei ole este kurssin käymiselle netissä. Itse pidin kovasti kyseisestä kurssista ja mielestäni ainakin hinta/laatu-suhde oli kohdallaan.

Itse luin kirjat periaatteella "laajasta suppeaan", järjestyksessä kansantaloustiede-laskentatoimi-johtaminen-markkinointi-matikka. Eli siis kansis ekana ja matikka vikana. Johtamisen ja markkinoinnin kirjojen paikalla keskenään ei ole väliä. Itse luin kirjat aina edellä mainitun järjestyksen mukaan kirja kerrallaan enkä halunnut sekoittaa itseäni lukemalla montaa kirjaa yhtä aikaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jokaisella on oma lukutyylinsä. Itse luin kaikki kirjat kuusi kertaa läpi, mutta monille vähempikin lukumäärä riittää sisäänpääsyyn. Luettaessa on mielestäni tärkeää pystyä muodostamaan sellainen kokonaiskuva, että ymmärtää mihinkä kukin asia liittyy. Kuitenkin myös nippelitiedon omaksuminen on jossain määrin tärkeää, koska sitä kysytään monesti pääsykokeissa.

Mielestäni ihan vielä ei lukemista kannata aloittaa. Lukemisputken olisi oltava nousujohteinen, mutta kompakti paketti. Eli mielestäni on parempi lukea 3 kk nousujohteisesti, siten että "kuntohuippu" ajoittuu pääsykokeiin, kuin väsyttää itseään 6 kk jatkuvalla paahtamisella.

B-vaihtoehtoa en osaa kauheasti kommentoida, kun itse hain paperivalinnalla TTY:lle, jotta ei kauheasti joutuisi muita mahdollisia pääsykokeita miettimään. Käsittääkseni kyllä AMK:n pääsykokeisiin ei kauheasti joudu lukemaan. Eikös siellä ole jokin aineistotehtävä tai jokin sen tapainen? Kuitenkaan itse en muihin pääsykokeisiin uhraisi aikaa kuin vain sen ajan mikä kuluu siellä käymiseen... Avoimen yliopiston kauppatieteellisten peruskurssien käyminenhän on pääsykokeita ajatellen hyvin hyödyllistä ja moni käykin välivuotena noilla kursseilla. Rahoitus on tietenkin jälleen ongelma.

Itse hain siis tänä keväänä Tampereelle ja pääsin sisään.
 
Kiitos Leon vastauksestasi!
En ollutkaan aiemmin ajatellut tuota virtuaalikurssia, mutta nyt täytyy sitten tosissaan harkita sellaista! Kuinka pitkä kurssi se oli, jolla itse kävit? Mutta siis onnistuuko tuollaisella virtuaalikurssilla juuri matikankin opiskelu hyvin? Ja mitäköhän juttuja mun kannattaisi nyt alkaa jo matikassa opiskeleen?Tällä hetkellä teen tehtäviä kirjasta nimeltä "talousmatematiikka",joka on suunnattu merkonomiksi opisekeleville ja sillä nyt yritän saada jotain tuntumaa tähän matikan opiskeluun ennen kuin alan katselemaan vaikeimpia juttuja. tahdon kuitenkin matikantasoni edes kutakuinkin siedettävälle asteelle, jotta pääsykokeessa ei tartte jättää täysin pisteytystä niiden muiden aineiden varaan.

Ja vaikken nyt alakkaan hikaroimaan vielä, niin juuri tuota matikkapäätä yritän saada itselleni ja saa vähän tuntumaa ehkä sitä kautta muihinkin aineisiin(näin ainakin itse kuvittelen). Ja mistäs muusta voisi olla hyötyä? Uutisten katsominen varmaankin ja lukeminen? kaikki talousjutut? Oliskos jotain kirjallisuutta jota olis hyvä nyt lukea... siis vaikka, että oppis sitä termistöä mitä pääsykoekirjoissa on? Siellä on ainakin mulle suhteellisen paljon sellaisia sanoja joita en oo koskaan kuullukkaan.

Ja mitenkäs ylioppilaskirjoitukset vaikuttaa? Itse kirjoitin Äikkä C,Enkku A,Ruotsi I,Terveystieto L,Psykologia M Että noilla en pääse kyllä loistamaan mitenkään:s Mutta motivaatio lukemiselle on nyt jo ihan mieletön! Lähinnä ainakin ton matikan kanssa! Ja tyhmää muuten olis mennä pääsykokeeseen, jos ei osaa edes laskea prosenttilaskuja, vaikka niitä ei edes kysyttäis. Siis mun mielestä..., koska täytyyhän ne varmaankin hallita sitten jos itse kouluun pääsee...

Mitkä olis hyvii matikan kirjoja sitte alkaa opiskelee? Ettei tarttis heti aloittaa siitä pääsykoekirjasta(ku ei oo ilmotettu viel,vaik sama oliski) Lukion kurssikirjoista joku kenties?(lyhyen matikan)

oon vaa niin innoissani, kun nyt oon tosissani kerrankin jonkun asian kanssa ja tää on ihan mahtava tunne, ku rima on asetettu ihan korkeimmalle mitä se pystyy olemaan!Ja tää on niin itsensä likoon panemista kaikin puolin!Ku monesti oon vähän hapuillu kaikkialle enkä keskittyny mihinkään kunnolla... Ja kun en oo kuitenkaa mikään nero, et oppisin asiat kertalukasulla, ni kyl ajattelin ainakin kerran lukea kirjat läpi heti kun ne vaan ilmestyy, että tulee hahmotettua hieman, että mitä ne pitää sisällään ja mitä tässä on oikein tekemässä. Ja oon niin yllättyny siitäki, että MÄ oon nyt tosissani päättäny, että pääsen kauppakorkeeseen hinnalla millä hyvänsä. Jo pelkkä se, et uskaltaa laittaa itellensä tälläsen haasteen, ni on mieletön. Heh, kuulosti varmaan hassulta, mutta mulla on sellanen olo nyt vähän:)

Ehkä musta tulee tänne sellanen superaktiivi-kirjoittelija, kun jos ja kun aloitan tosissani sen lukemispaahtamisen! Se alkaa jo tammikuussa. Tammikuussa vielä vähän sellaista rennompaa otetta, samoin helmikuussa(kuitenkin että kokonaiskuva kirjoista muodostuu edes jotenki), sitte maaliskuusta eteenpäin armotonta lukemista!!!! Niin se on tehtävä jos aion sisään päästä;D

hups. taas selittelin liikaa.
 
Ihan perus-lukiomatikkaa se on, derivointia ja tilastoja ryyditettynä ihmeellisellä optimointimetodilla, mitä ei itse koulussa enää mainitakaan. Tilastoille hyvät matskut löytyy uta:n matikan ja tilastotieteen laitoksen peruskurssien sivuilta, ainakin kaksi kurssia pitää lukea sitten tutkintoon (varmaan suht samanlainen käytäntö kaikissa kkk:issa), vaihtaa vain linkin ykkösen kakkoseksi tai kolmoseksi. Paremmin tuolla on asiat selvitetty kuin siinä hoopossa kirjassa :)
 
ibnz, okei kiitti! Täytyypi tutustua!

Ehkä olen kehitellyt päässäni kauppakorkeen pääsykokeitten matikka-osiosta ihan super super vaikeen et ei mee vaa jakeluun, että ihan normaalit ihmiset sen kuitenkin voi läpäistä! Mulla vaan tuntuu olevan eniten se ongelma, että osaan asiat, kun mulla on valmiit tehtävät edessä ja tiedän, että tässä pitää esim. derivoida, niin asia ok, mutta sitten kun heitetään joku random tehtävä eteen, niin ei tajuakkaan, että mitä juttua tässä pitää nyt käyttää! Ja mitens ne kaavat...miten ne voi muistaa, ku tuskin mitään kaavakirjoja saa olla mukana?(:D)
 
Prasil123:
En ollut valmennuskursilla mukana alusta asti, vaan ilmottauduin kurssille vasta vapun tienoilla (ei ehkä liian myöhään, mutta olisihan sitä aikaisemminkin voinut ilmottautua). Muistaakseni kurssi alkoi kokonaisuudessaan helmikuussa ja kesti aina pääsykokeeseen asti. Kurssihan koostui videoiduista luennoista ja harjoitustehtävistä/kokeista. Kurssin edetessä sivuille lisättiin uutta materiaalia ja taidettiinpa yksi harjoitustehtävä lisätä sivuille pari päivää ennen koetta ikään kuin tärppinä.

Luennoilla jotkut vaikeat asiat avautuivat itselleni ja esimerkiksi en olisi varmastikaan pelkän kirjan perusteella koskaan ymmärtänyt kuinka duaalia käytetään primaalin muutoksen arvoimisessa... Lisäksi kurssilla oli keskustelufoorumi, jossa kurssin opettajilta sai kysyä apua. Monesti kuitenkin aktiivisimmat kurssilaiset ennättivät vastaamaan kysymyksiin ennen opettajaa.:)

Mielestäni kurssi sopi matikan opiskeluun siinä missä perinteinen luokkaopetuskin. Ehkä jopa paremminkin, koska mieleen joulahtaneet kysymykset oli mahdollista esittää mihin vuorokauden aikaan tahansa (tietenkään vastaus ei tule ihan heti).

Kokeessahan pitää tietenkin muistaa kaikki kaavat ulkoa. Matikka on periaatteessa tällä saralla helpompi muihin aineisiin verrattuna, sillä kaavat oppii parhaiten laskemalla. Muissa aineissa on paljon listoja, jotka oppii vain ja ainoastaan raa'alla ulkoaopettelulla. Tosiaankin tässä vaiheessa on hyvä opetella ulkoa perusderivointi/logaritmi/yms.-säännöt, jotta sitten kun alat lukemaan itse pääsykokeeseen ei ole tarvetta opetella ulkoa perusasioita, vaan voit keskittyä uusien asioiden opiskeluun täysillä.

Uutisten seuraamisesta ei taida paljoa hyötyä pääsykokeissa. Esimerkiksi Kauppalehdessä esiintyy jonkin verran termejä, joita on pääsykoekirjoissa, mutta eipä siitä mielestäni itse pääsykokeessa hyödy. Tietenkin tässä vaiheessa talousuutisten seuraaminen voi sopivasti orientoida itse luku-urakkaan. Kansantaloustieteen pääsykoekirja on säilynyt melko muuttumattomana varmaan koko 2000-luvun, joten jonkin sen painoksen lukemisesta on varmasti hyötyä. Tietenkin jos haluaa "kevyempää" luettavaa ennen luku-urakkaa, niin lukion taloustiedon kurssin kirjoista on varmasti hyötyä.

Jos oot pärjänny ylppäreissä suhteessa paremmin kuin muut samaan kouluun hakijat, niin tämä mahdollistaa sisäänpääsyn YO+koekiintiön kautta. Muuten voit päästä sisään ainoastaan koekiintiön kautta. Sulla on vähän huono juttu, kun et ole kirjoittanut matikkaa, koska YO-pisteet kokeeseen lasketaan matikasta, äikästä ja kolmesta muusta parhaasta aineesta. Toisaalta jos haet Lappeenrantaan, niin sinne ehkä voit saada hyötyä sun YO-todistuksesta.

Noita matikan perusasioita pystyy hyvin kertaileen lukion kirjoista. Lyhyt matikkalaisillahan on talousmatematiikan kurssi, jossa on joitakin laskentatoimen termejä (esim. kriittinen piste), joten kyseisen kurssin opiskelusta olisi jo jonkin verran suoraa hyötyä itse pääsykokeeseenkin. Tietenkin täytyy muistaa, että pääsykokeessa kysytään vain pääsykoekirjoista, joten kaikista annuiteetti yms. sellaisten laskujen opettelusta ei sinällään ole hyötyä pääsykokeeseen (tai ei ainakaan tänä vuonna olisi ollut).

Hienoa kumminkin, että motivaatiota löytyy! Ilman sitä et pysty lukemaan riittävästi, jotta pääsisit sisään.:thumbs:
 
Kiitos Leon jälleen!

Itse olen nyt päätynyt siihen, että menen Valmennuskeskuksen järjestämälle Ekonomi Takuu-kurssille, joka sijoittuu 19.4-10.6 ajalle. Tosin helmikuussa siinä aukeaa sellainen sähköinen oppimisympäristö, että siellä voi sitten kysyä kysymyksiä niin paljon kuin haluaa. Ja tosiaan jos tänä vuona ovet ei aukea, niin ensi vuonna sama kurssi itseopiskelumateriaalin hinnalla. Vaikutti siis ihan mielenkiintoiselta. Hinta tolle kurssille on siis 830e.
Ja sen lisäksi päätin mennä talousmatikan kertauskurssille tammikuun lopulla. Tajuan kyllä matikkaa, mutta mulla menee aikaa sen sisäistämiseen ja opsikeluun, ni haluan aloittaa ajoissa. Hintaa tolle tules 135e(kun otan ton ekonomi-kurssin myöskin).

Totta, tossa kyllä oot todella oikeassa. Siis, että kaavathan oppii just laskemalla ja nyt kun aloin miettiä, ni mielummin teen laskuja(ja samalla opin) kuin pänttään hulluna jotain listoja(toki sitäkin täytyy varmasti harrastaa).

Jep, lukion taloustieteen kurssikirjoja itse asiassa lueskelen tässä juuri;)

Ja tosta matikasta vielä, niin koko eilinen päivä meni kaikkien prosenttilaskujen parissa ja ne nyt oli aikas helppoja, mutta kyllä sai aivot kivasti virikettä näin alkuun ja pikkuhiljaa tästä alkaa vaikeuttamaan tota tasoa, kunhan ensin ymmärtää ne perusjutut. No nyt on prosenttilaskut kyllä aika selkäytimessä tai ainakin tuntuu siltä:)

joo vähän kyllä harmittaa ettei tullut matikkaa kirjoitettua. Ja ei noista papereista taida muuteskaan hyötyä olla, että täytyy nyt vain yrittää päästä sisään koekiintiön avulla. Sen takia tässä pitääkin tota matikkaa prepata ettei ne matikkahikut sitten ohita mua pääsykokeessa! Julkastais jo ne pääsykoekirjat, ni pääsisin kunnolla lukemaan tai ainakin tutustumaan kirjoihin näin alkuun.

Jep, motivaatiota,verta ja hikeä, sillä mennään sisälle! :rock:
 
Siis jos satsaat pääsykokeisiin, niin kannattaa päntätä sitä matikan pääsykoekirjaa, koska ei pääsykokeesen tule mitään muita laskuja, kuin niitä, jota siinä kirjassa on. Pääsykoekirja on hyvin sekava, mutta oikeastaan aika perusmatikkaa, kunhan ymmärtää mitä kirjassa sanotaan.
 
Jep. Kannattaa ottaa matikka edes jollain tavalla haltuun pääsykokeisiin. Itse en ottanut, ja sisäänpääsy Helsinkiin jäi puolentoista pinnan päähän. Aika vähälläkin perehtymisellä tuo olisi saavutettu.

PS. Indica!! Laitas vähän yhteenvetoa miten on kauppakorkean opiskelut sujuneet? Ja jos mitenkään mahdollista, niin voisit vielä peilata vähän kauppakorkea vs AMK-asetelmaa käytännössä. Onko siinä niin suuri ero kuin sanotaan?
 
Hmm, ookei. Nyt alan siis vain treenailemaan tuota pääsykoekirjan matikkaa! Jos nyt jo aloitan, niin enköhän opi asiat ensi kesään mennessä. Hitto kun voisi palkata sellaisen matikanopen itselleen, joka aina selittäisi kädestä pitäen uuden asian ja avustaisi laskuissa!
 
Onhan sulla netti ja forumit :) Sitäpaitsi ei ole mitenkään tavatonta, että yliopiston ilmoitustauluilla (tai opiskelija-asuntojen) etsitään etenkin matikan tutoria. Jos etäisyys opinahjoon on este, nettiin siis.
 
ibnz: Aijaa hyvä tietää! Mutta kai siitä sitten pitää maksaa jotain, että paljonkohan? Mistäköhän täältä netistä voisi sellaisen tutorin löytää?

Sori kyselen koko aika:D
 
Prasil123: Se on hyvä, että oot ajoissa liikkeellä! Uskon, että kansantaloustieteen ja matikan kirjat ei vaihdu, mutta johtaminen, markkinointi ja laskentatoimi saattaa vaihtua... Matikka vaatii sitä pitkäjänteisyyttä, ei se mitenkään ole mahdotonta. Marraskuun vikoilla viikoilla ilmestynee uudet pääsykoekirjat. :)
 
Hei tuli vielä mieleen kysymys!

Elikkäs kerta en kirjoittanut matikkaa, niin ajattelin, että mitäpäs jos kirjoittaisinkin matikan tuossa nyt keväällä siinä samalla luku-urakan ohessa? Vai onko jo liian myöhäistä ajatellen pääsykokeita ja pisteytyksiä?

Sori, mulla meni nyt hieman ohi, että mitkä noista kirjoista on matikan kirja ja mikä on kansantaloustieteen-kirja? Mulla on nyt kaksi kirjaa jo eli se avain laskentatoimeen ja rahoitukseen, sekä strategisen markkinoinnin perusteet.
 
Ei tosta matikasta kannata liikaa stressata. otat perusasiat haltuun ja
hoidat sen 2-4 bongoa matikanosuudesta. Sitten vaan kaikki hömpänpömpät hyvin haltuun etkä jäätyile koetilanteessa niin se on siinä.
 
Back
Ylös Bottom