Kauppakorkeaan 2008

Viime vuonna markkinointi oli kyllä älyttömän vaikea verrattuna siihen mitä odotti, mutta jotenkin sieltä sai kalastettua oikeitakin vastauksia :) veikkaan kyllä ettei tuo aineistokaan tule missään mielessä helppo olemaan kuten kansis oli viime vuonna.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistä mihin toi lukukausi kestää kauppiksessa?

e. Vastatkaa ees millon noi koulut alkaa syksyllä, kiitos!
 
Kuinka ahkerasti jengi jaksanu panostaa matemaattiseen puoleen? Itsellä teettää ainakin vaikeuksia kerätä kahta pistettä enempää itseopiskelun rahkein :o Tavoitteena kuitenki päästä 25 pisteen hujakoille valintakokeessa, joten pääpaino ollutkin muissa kirjoissa.

Ilman koutsia funktion jouston soveltaminen yms. tuntuu niin pirun turhauttavalta :S
 
Voi niitä vanhoja kirjoja lueskella kesällä kevyesti, ei pänttäämällä, sillä sitä ei tiedä moniko kirja vaihtuu ensi vuodeksi. Kansiksen kirja tuskin vaihtuu.

Marraskuun lopulla tulee 2010 vuoden pääsykokeen kirjat julki. Silloin voi jo täysipainotteisesti alkaa niitä lukemaan. :)

http://www.kauppatieteet.fi/valintakoe/koekirjat

Tarkotus ei tosiaan ollu alkaa pänttäämään kirjoja kannesta kanteen, vaan lukea niitä ihan vaan kiinnostuksesta aiheeseen :)
 
Markkinoinnista tulee ainesto-osuus, jossa osa tai kaikki tehtävät perustuvat jaettuun aineistoon. Voi olla ihan hyvä, että markkinointi on aineistotehtävänä tänä vuonna kun oli sen verran vaikea viime vuoden markkinoinnin osuus....

Ja mutuiluna voisi tähän heittää, että jos tekee tiukkaa ajan kanssa niin panostaa muihin kirjoihin enemmän kuin markkinointiin. Aineistokysymyksiä ei voi harjoitella, joten lukemisesta pienempi hyöty, vaikka työ kirjan lukemisessa palttiarallaa yhtä suuri. Viime vuonna kansis oli tehty kohtuullisen hölmösti, pienellä taloustietämyksellä ja aineiston tutkimisella sai 6 tai 7 pistettä kahdeksasta? Kirjaa ei siis hirveästi tarvinnut koetta varten, muutenhan kansiksen perusteet jossain määrin tärkeintä infoa kauppatieteilijälle on.

Itse jos tätä vuotta varten lukisin, niin varmaan panostaisin laskikseen ja kansikseen, koska niissä konkreettisimmat asiat kysymysten taustalla. Jos matikka tuntuu täysin utopialle niin aika turhaa sitä alkaa lukemaan, pariin helppoon ehkä osaa vastata ilman lukemista ja kaiken osaaminen vaatii sitten aika infernaalisen duunin, jos tyhjästä pitää lähteä opettelemaan. Panostaa vaikka senkin ajan sitten muihin kirjoihin, kun monilla tosiaan sitä lukuaikaa ei ole satoja tunteja. Nämä sitten vain omaa mutuilua, ei mitään yleispäteviä ohjeita.
 
Tarkotus ei tosiaan ollu alkaa pänttäämään kirjoja kannesta kanteen, vaan lukea niitä ihan vaan kiinnostuksesta aiheeseen :)

Suosittelen mieluummin käymään kansantaloustieteen ja laskentatoimen peruskurssit avoimen yliopiston puolella. Voit jopa saada hyväksi luettua kyseiset kurssit sisään päästessäsi. Eikä matematiikan kurssistakaan välttämättä haittaa ole. Johtamista ja markkinointia ei kannata käydä mielestäni jos ei löydy kurssia jossa käytetään pääsykoekirjoja
 
Mulla on tosiaan vain Jyväskylä tähtäimessä. Nyt on mennyt jonkin aikaa kevyemmällä lukurytmillä, mutta viimeinen viikko 1.6.-8.6. olisikin tarkoitus lukea oikein täysillä eli kerrata asiat kunnolla. Olen kertailuvaiheessa tälläkin hetkellä, mutta siis loppurutistus tuolloin. ;) Onneksi lähtöpisteet on ihan okei. :)
 
Mulla on tosiaan vain Jyväskylä tähtäimessä. Nyt on mennyt jonkin aikaa kevyemmällä lukurytmillä, mutta viimeinen viikko 1.6.-8.6. olisikin tarkoitus lukea oikein täysillä eli kerrata asiat kunnolla. Olen kertailuvaiheessa tälläkin hetkellä, mutta siis loppurutistus tuolloin. ;) Onneksi lähtöpisteet on ihan okei. :)

Mulla taas on vähän huonosti ku vikalla viikolla alkaa työt :D Mut oon tiivistänyt kirjoja vihkoihin, se on ihan hullua hommaa, niin niitä kerkee lukee huoleti töidenkin ohella. Laskis on onneks aika hyvin hallussa, vaikka oon lukenu sen kirjan vasta kerran vähän niin ja näin. Kaavoja pitää vielä opetella ulkoa. Toi palvelu-kirja jänskättää.

Lähtöpisteet varmasti helpottaa sisäänpääsyä paljon. Varsinkin kun tänä vuonna on kai tonnekin hakenu pari tyyppiä enempi ku yleensä....
 
Lähtöpisteet varmasti helpottaa sisäänpääsyä paljon. Varsinkin kun tänä vuonna on kai tonnekin hakenu pari tyyppiä enempi ku yleensä....

Jyväskylään haki yrityksen taloustieteisiin keväällä 2008 437 ihmistä ja tänä keväänä 542. Onneksi varmaan osittain tilannetta selittää sähköinen haku, kuten myös noita muita kauppatieteiden koulutuspaikkoja. :)
 
On kyllä hyvin. Itse olen lukenut tuon kirjan jo kuusi kertaa ja nyt voin väittää, että se on aika hyvin hallussa :D
 
On kyllä hyvin. Itse olen lukenut tuon kirjan jo kuusi kertaa ja nyt voin väittää, että se on aika hyvin hallussa :D

Laskiksessa on hirveästi tollasta pikkutietoa, ja sitten sellaisia suht outoja juttuja, esim miten siirretään ostotili,op-tili, myyntitili ja kassatili tasetilille tai tulostilillle. Aika hc-jätkä saa olla jos yhdellä lukukerralla sisäistää koko laskiksen
 
Joo, kyllä kun ekan kerran kirjat luki niin tuli semmonen fiilis et tää on ihan hyvin hallussa, mutta kun rupes tehtäviä tekeen niin huomas, että perseelleen menee....Nyt rupee kaikki kirjat paitsi matikka olemaan aika hyvin hallussa nippelitietoja myöten..
 
Aika epeli olet, jos tosiaan osaat asiat yhdellä vähän sinnepäin lukemisella.

No ehkä se on sitä et ku lukee enempi ja enempi niin on sitä mieltä et osaa vaan vähempi..... Oon käynyt myös laskentatoimen perusteet -kurssin tääl yliopistol alkuvuodesta ja lukenut siihen sen tenttikirjan, ei ne asiat laskikses paljoo muutu.... Ja viime vuonnakin tonne hakiessa osasin sen aika sataprossasesti.
Mut onhan se julmaa touhua ku kaikki ei tarvi 20 läpilukua oppimiseen, epäreilua ihan!
 
miten lasketaan kansantalouden kerroin? En löytänyt kirjasta mistään.
 
Mitähän kansantalouden kerrointa mahdat tarkoittaa? Jos tarkoitat sitä tulonsiirtoihin liittyvää 1/1-c+e, jossa c on rajakulutusalttius MPC, eli marginal propensity to consume ja e = rajavientialttius, eli kuinka paljon lisätuloyksiköstä rahaa valuu ulkomaille, niin se on jossain kirjan aika loppupäässä.

Eli jos kansantaloudessa laitetaan 1miljardi tulonsiirtoa, niin toi kerroinprosessi nostaa sen vaikutuksen 1/1-MPC * 1Miljardin verran, ja jos rajakulutusalttius on vaikka 0.4, niin kokonaisvaikutus moisella operaatiolla on 1/0.6 * 1000 000 000. = 1.666 Miljardia euroa.

Veroalennusten kerroinvaikutus oli erisuuruinen, oisko ollu c/1-c ja tasapainosen budjetin kerroinvaikutus on 1. (siis viimevuoden pääsykoekirjan mukaan, Norjanpoika mr. Haavelmo muistini mukaan taitaa perustellusti olla erimieltä, mutta se ei kuulu nyt tähän)
Disclaimer, mulla ei ole mitään kirjaa tässä käsillä, voin muistaa väärinkin, kun noi vuosi sitten opettelin. Muistaakseni se on kirjassa aika hyvin selitetty, jossain sivun 150 paikkeilla ehkäpä, jokatapauksessa makron puolella toi on.

feikkiedittiä, hitto, kirjahan on tainnut vaihtua, perun sanani:D
 
Back
Ylös Bottom