Kauppakorkeaan 2008

Siis kysymys on:

Kansantalouden rajakulutusalttius on 0.95 ja keskimääräinen kulutusalttius 0.2. Mikä on kansantalouden kerroin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Opiskeleeko kukaan Oulussa kauppakorkeessa muuten, millainen paikka? ;)

Ykkösenä haku hesaan, mielestäni kirjat on todella hyvin hallussa.. Mutta ikinä ei tiedä mitä sitä ryssimään onnistuu.

Enää 2 viikkoa, piru et tuntuu pitkältä ajalta! Tulispa koe jo niin sais tän stressin veke :D
 
Enää 2 viikkoa, piru et tuntuu pitkältä ajalta! Tulispa koe jo niin sais tän stressin veke :D

Sama fiilis, noin 10-12 pistettä tarvitsen Vaasaan joten rupee hieman jo puuduttaa tää odottelu.
 
MItes on porukoilla lukemiset menny? Itellä tuntuu, että kaikki olis nyt hukassa kun ei oo muutamaan päivään tullu yhtään luettua:eek: No kai se siitä taas lähtee kun vähän palauttelee....Rupee vaan vituttaan jo noi kirjat, onneks ei tarvii niihin kohta enään koskea.
 
MItes on porukoilla lukemiset menny? Itellä tuntuu, että kaikki olis nyt hukassa kun ei oo muutamaan päivään tullu yhtään luettua:eek: No kai se siitä taas lähtee kun vähän palauttelee....Rupee vaan vituttaan jo noi kirjat, onneks ei tarvii niihin kohta enään koskea.

ainakin vika viikko menee kirjaston lukusalissa hirveässä pänttäämisessä. Tälläkin viikolla olis tarkotus lukea paljon
 
Tuotteen kysyntä Q riippuu hinnasta P yhtälön Q = a(P)^(-b), missa a>0 ja b>0 ovat vakioita, esittämällä tavalla. Hinnan ollessa 100e viikottainen myynti on 400kpl ja hinnan ollessa 105e viikkomyynti on 385kpl. Voidaan päätellä että:

1. a=4
2. b=0.5
3. Kysynnän hintajousto on -1.5 ( tämä on väärin ainakin, -0.75 on oikein )
4. b=0.75

Eli miten ihmeessä tämä pitäisi laskea, kun laskimessa ei ole logaritmeja?
 
En ymmärtäny aluks kysymystä mut siis joo, 1 oikein ja 3 väärin, eli b= 0.75 on oikein:

deltaQ/Q = jousto * deltaP/P

Jousto on -b (annettu valmiiks kaava kirjassa)

eli b = -1 * (deltaQ * P) / (Q * deltaP) --> b= 0.75
 
Huomenna olisi sitten hankenin pääsykoe. Saas nähdä, rutiinisurituksella pitäisi kyllä saada tarpeeksi pisteitä mutta jos tuleekin paljon vittumaisia kyssäreitä niin voi olla uusinta ensi kesänä..
 
Millaiset nuo koetilanteessa annettavat laskimet ovat?

Oon ihan normaalilla funktiolaskimella laskuja laskenut, mietin että löytyykö niistä tavalliset potenssi-painikkeet ettei tuu ylläreitä? :D Kyllähän niitäkin ilman pärjää mutta että osaa valmistautua....

Johtamisen ja markkinoinnin jokaikinen lista tuli tänään tsekattua että menee, lisäksi kansantaloudesta kertailin mielestäni vaikeimpia asioita (kasvuvauhdin laskemista, luotonlaajennuskerrointa,kerroinvaikutukset bkt:t sun muut).

Eiköhän tästä vielä kunnialla selvitä, niin pitää ainakin uskoa! ;)
 
Millaiset nuo koetilanteessa annettavat laskimet ovat?

mikkihiiri-laskimet kokeessa, eli plus, miinus, kertaa ja jako. :(
 
Mulla on 1 kokonainen harjotuspääsykoe takana ja toisesta en ole vielä tehny matikkaa, mut muut osiot tehtynä. Ekasta tuli 26.5 pistettä ja tokassa on ennen noita matikoita 27.5 pointsia. Laskis, johtaminen ja markkinointi vahvat. Taloustieteessä jotain 4-6 pojoa jos sais irroteltua ja matikasta sit 3-5, hieman riippuen tehtävistä.

Lukeminen on tepsiny ihan kivasti ja loppukirikin vielä jäljellä, aika hyvillä fiiliksillä mennään :)
 
En ymmärtäny aluks kysymystä mut siis joo, 1 oikein ja 3 väärin, eli b= 0.75 on oikein:

deltaQ/Q = jousto * deltaP/P

Jousto on -b (annettu valmiiks kaava kirjassa)

eli b = -1 * (deltaQ * P) / (Q * deltaP) --> b= 0.75

Tänks! Oli menny toi kaava ihan ohi
 
Sanokaas tyhmälle miten tuolla nelilaskimella lasketaan potenssit? Esim. keskikasvun laskeminen. Oon hakannu funktiolaskimella koko kevään. Olis voinu ehkä vähän aikasemmin ottaa tästä selvää.
 
Sanokaas tyhmälle miten tuolla nelilaskimella lasketaan potenssit? Esim. keskikasvun laskeminen. Oon hakannu funktiolaskimella koko kevään. Olis voinu ehkä vähän aikasemmin ottaa tästä selvää.

ei pysty laskemaan potensseja ----> kokeeseen ei tule luultavasti keskikasvulaskuja. Tai ainakin näin sanottiin valmennuskurssilla. Kannattaa muistaa kuitenkin että jos talouskasvu on 1% vuodessa, niin se tuplaantuu 70 vuodessa. 2% vuodessa, niin 35 vuodessa etc
 
Nyt kun pääsykoe lähestyy, niin mieleen tulee pari käytännön kysymystä. Ensinnäkin saako vaatteissa olla tekstiä (vrt. ylioppilaskirjoitukset)? Onko kokeessa minimiaikaa, jonka ajan täytyy vähintään olla koesalissa?

Kysyn siis yhteisvalintakokeesta.
 
En ymmärtäny aluks kysymystä mut siis joo, 1 oikein ja 3 väärin, eli b= 0.75 on oikein:

deltaQ/Q = jousto * deltaP/P

Jousto on -b (annettu valmiiks kaava kirjassa)

eli b = -1 * (deltaQ * P) / (Q * deltaP) --> b= 0.75

Oon ilmeisesti tavallista tyhmempi yksilö, koska en vieläkään tajua miten saadaan a=4 :D
..koska jos b=0.75, Q=400 ja P=100 niin sijoittamalla kaavaan Q = a(P)^(-b) saadaan a:n arvoksi: a = 400 / (100^(-0,75)) jolloin a:n arvo ei voi olla 4?
Tällä järkeilyllä a=4 toteutuisi ainoastaan kun b = -1.
Eli jos joku viitsii vielä selventää niin olen kiitollinen :piis:
 
Nyt kun pääsykoe lähestyy, niin mieleen tulee pari käytännön kysymystä. Ensinnäkin saako vaatteissa olla tekstiä (vrt. ylioppilaskirjoitukset)? Onko kokeessa minimiaikaa, jonka ajan täytyy vähintään olla koesalissa?

Kysyn siis yhteisvalintakokeesta.

Ainakin tänään hankenin kokeessa ei ollut niin tarkkaa. Mulla oli fastin prodejuomissakin tekstit kyljissä eikä ne mitään sanonu. Lähempänä toisiaan myös istuttiin verrattuna yo-kokeisiin. Tunnin piti vähintään istua.
 
Oon ilmeisesti tavallista tyhmempi yksilö, koska en vieläkään tajua miten saadaan a=4 :D
..koska jos b=0.75, Q=400 ja P=100 niin sijoittamalla kaavaan Q = a(P)^(-b) saadaan a:n arvoksi: a = 400 / (100^(-0,75)) jolloin a:n arvo ei voi olla 4?
Tällä järkeilyllä a=4 toteutuisi ainoastaan kun b = -1.
Eli jos joku viitsii vielä selventää niin olen kiitollinen :piis:

a=4 oli siis väärä vastaus. Noista 4 vaihtoehdosta vain yksi oli oikein, ja oikea vastaus oli D) b= 0.75
 
Back
Ylös Bottom