Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko täällä Joensuuhun hakevia tai jo valmiiks optimilaisia? Minuu kiinnosta Jenssi ihan vaan siltä pohjalta, että täällä on samassa tiedekunnassa tullu nytten tämä vuosi vietettyä, eikä muttaminen oikein napostele. Mietityttää vaan tämä uudistus Itä-Suomen yliopiston myötä, että kaikki opiskelee kandiks asti samoja juttuja ja erikoistutaan vasta maisterivaiheessa. Ainakin näin olen tämän homman ymmärtänyt.. Mitenhän se vaikuttaa esim. työllistymiseen?

Toisaalta Tampereella voi lukea yritysjuridiikkaa ja vero-oikeutta, kuulostaa aivan älyttömän mielenkiintoiselta, ainakin mitä nyt oon ite lukenu kurssit sekä yritysoikeuden että verotuksen perusteita :) Ja laskentatoimi nyt on perusvarma ja kiintoisa vaihtoehto, rahotuskaan ei kuulosta hullummalta
 
Itse alotin vasta eilen maanantaina lukemaa. Pidin yhden viikon tauon kirjotuksista, jotta sain patterit ladattua. Huhtikuussa olen suunnitellut lukevani vähintään 5x viikossa. HSE on tällä hetkellä ainoa vaihtoehtoni.

Otin myös tollaisen intensiteettikurssin joka kestää 1kk. Onko kellään kokemuksia? Olenko pahasti jäljessä muita?

lähes sama, mutta alotin lukemisen noin viikko sitten. Aika nopeasti noi kirjat kyllä lukee läpi, eli ei ole ainakaan siitä kiinni.
 
No voin sanoa sen verran, että yritin pari vuotta sitten hakea kauppakorkeaan, mutta motivaatio oli aika retuperällä just silloin ja lukeminen meni läpiluvuksi. Kokeesta sai tuolla menetelmällä 8,25 pistettä eli kyllä se 10 pojoa on aika helppo, jos lukee motivoituneena pari kertaa kirjat läpi. Itselle riittää tuo 10-12 pistettä, joten eiköhän sitä tällä kertaa mennä läpi niin että heilahtaa!

Itse viime vuonna jätin matikan lukematta, luin laskiksen kolmesti ja muut kahdesti. 25,5p olin ainakin tähän threadiin laskenut pisteiksi ja siinäkin jonkun verran miinusta markkinoinnin kusemisesta.

Noopa sanoi:
Onko täällä Joensuuhun hakevia tai jo valmiiks optimilaisia? Minuu kiinnosta Jenssi ihan vaan siltä pohjalta, että täällä on samassa tiedekunnassa tullu nytten tämä vuosi vietettyä, eikä muttaminen oikein napostele. Mietityttää vaan tämä uudistus Itä-Suomen yliopiston myötä, että kaikki opiskelee kandiks asti samoja juttuja ja erikoistutaan vasta maisterivaiheessa. Ainakin näin olen tämän homman ymmärtänyt.. Mitenhän se vaikuttaa esim. työllistymiseen?

Toisaalta Tampereella voi lukea yritysjuridiikkaa ja vero-oikeutta, kuulostaa aivan älyttömän mielenkiintoiselta, ainakin mitä nyt oon ite lukenu kurssit sekä yritysoikeuden että verotuksen perusteita Ja laskentatoimi nyt on perusvarma ja kiintoisa vaihtoehto, rahotuskaan ei kuulosta hullummalta

En nyt tiedä onko tuolla tutkintorakenteen muutoksella sen suurempaa merkitystä, voisi jopa ajatella, että monipuolisempi tutkinto on parempi töitä hakiessa ellei sitten halua jollekin tietylle osa-alueelle suunnata. Tuntuu hiukan absurdille joskus, kun valmistuu KTM:iä, jotka eivät ole koulussakaan edes osanneet tilinpäätöstä lukea tai kirjanpitoa tehdä, saatika parhaillaan ei osata selittää mitä tarkoittaa osinko. Itse ainakin saattaisin rekrytoijana olettaa KTM:n noihin asioihin ainakin jossain määrin kykenevän :D

Linjojahan on Joensuussa tulevaisuudessa kaksi: Kilpailukykyinen palveluliiketoiminta (eli käytännössä markkinointi + johtaminen) sekä Yritysoikeus- ja talous (laskentatoimi + yritysjuridiikka + minkälie kombinaatio). Kuopio tietysti vei parhaan eli Taloushallinto ja rahoitus-linjan :( Olishan sulla myös ilmeisesti mahdollista oikeustaloustiede, kun tuntuu aihepiiri kiinnostavan (ja varmaan Määtän luennot :D ). Sehän siirtyy oikeustieteiden alle, joten olisiko edes tarvetta käydä pääsykokeessa? Tosin KTM-papruja ei pystyisi niin saamaan. Itsellä en nää tarvetta vaihtaa uuteen rakenteeseen, kun kandia jo ensi vuonna pykäilen ja vierasta kieltä on luettu jo kohtuu pitkälle. Toisen vieraan kielen pakollisuuden tippuminen pois uudesta rakenteesta tulee varmasti olemaan yleisimpiä syitä Joensuussa tutkintorakenteen vaihtamiseen vanhasta uuteen. Takana ajatus siitä, että viime syksynä aloittaneille, jotka eivät tänä vuonna vierasta kieltä aloittaneet, menisi sen viimeistely kandia varten vähintään neljännen opiskeluvuoden keväälle (2012 kevät).
 
Laskin pistelaskurilla eli mulla onkin 55 pistettä, jos tulee E matikasta. Näköjään tuohon matikka pitää laskea mukaan.


Eihän tuo 55 pistettäkään huono ole, mutta jos ei matikkaa tosiaan laske, niin vain 43 p.
No, anyway: nyt luetaan Jyväskylän pääsykokeisiin ja unohdetaan ne lähtöpisteet. :D
 
Linjojahan on Joensuussa tulevaisuudessa kaksi: Kilpailukykyinen palveluliiketoiminta (eli käytännössä markkinointi + johtaminen) sekä Yritysoikeus- ja talous (laskentatoimi + yritysjuridiikka + minkälie kombinaatio). Kuopio tietysti vei parhaan eli Taloushallinto ja rahoitus-linjan :( Olishan sulla myös ilmeisesti mahdollista oikeustaloustiede, kun tuntuu aihepiiri kiinnostavan (ja varmaan Määtän luennot :D ). Sehän siirtyy oikeustieteiden alle, joten olisiko edes tarvetta käydä pääsykokeessa? Tosin KTM-papruja ei pystyisi niin saamaan.

Tässä sitä kovasti pohdinkin, toisaalta jos vaan jäis oikeustietieteiden puolelle ja lukis pääaineena joko oikeustaloustiedettä (Määtän luennot :hyvä:) tai sitten verotusta, nimittäin jälkimmäiseen sais kätevästi sivuaineeks ympättyä laskentatoimea, ainakin näin meillä "vero-oikeuden vanhemmat miesopiskelijat" (:D) tehneet. Toisaalta siten työllistyminen mietityttää, verotusta opiskelleet tietty pääsee valtion hommiin suht varmasti, yksityiselläkin puolella on paikkoja. Mutta mitä ihmettä tekee oikeustaloustieteilijät?
Mm, samaa mieltä tosta Kuopiosta, siellä ois kyllä se paras maisterilinja :jahas:
 
BTW onko jollain jostain jotain hajua siitä mihinkä aineistotehtävät keskittyy. Vissiin joillain valmennuskursseilla oli aikaisempina vuosina etukäteen haisteltu jo noita? Onko noista ilmotettu etukäteen?
 
Nyt tulee sarjassa vitun tyhmä kysymys, mutta jeesailkaa jos jaksatte:

Yritys on investoimassa uuteen koneeseen ja uuden koneen hankintameno on 52 000, mutta yrityksellä on mahd. hankkia käytetty kone 25% halvemmalla. Poistosuunnitelmassa koneen suunnitelmallinen pitoaika on 8v, jonka jälkeen koneen arvo on 0. Yritys käyttää tasapoistomenetelmää. Kuinka suuri on taseeseen merkittävän aktivian suuruus kolmannen tilikauden päätöksessä kun yritys ostaa käytetyn koneen?


Itse sain vastaukseksi 24 375e, mutta oikea vastaus on 22 000e:jahas:

Oon vasta alottanut lukeen tätä kirjaa ja heti tulee harmaita hiuksia tyhmyydestäni.... Kansis oli vitun jees;)
 
Poistosuunnitelma 8 vuotta: 39 000e / 8 vuotta = 4875e/vuosi

1. vuosi Taseessa koneet ja kalusto: 34125e, Tuloslaskelmassa poistot: 4875e
2. vuosi 29250e, 4875e
3. vuosi 24375e, 4875e


Itse päädyin samaan lukuun, onko tehtävässä vielä jotain mitä et maininnut?
 
Eipä pitäis....Varmaan vaan sitten virhe kirjassa. Ei vaan ole vielä hirveesti luottoo omaan osaamiseen kun on 20sivua kirjasta lukenu:rolleyes:
 
Itse olen parit kerrat hajoillut kun valmennuskurssin etäopiskelu-materiaalin harjoitustehtävissä on vääriä vastauksia. Kansiksen aikanaan helmikuus lopetin kokonaan hetkeksi kun palo käämit miten en tajua. Sitten tulikin postissa n. 1 viikko sitten lappu ja pahoittelut kun suurin osa vastauksista merkattu väärin. Nice! :) Itse taas kirjoista kansis nappaa vähiten, lähinnä siksi että se on aika vaivalloista luettavaa. Noi markkinoinnit ja johtamiset on saatu yllättävän hyvin luettua, kuten myös laskentatoimi. Mut toi kansiksen opettelu vaatii itsellä aikaa melkosesti... Vaikka sinänsä kyllä kiintoisaa tekstiä.

Nyt alkaa sitten huhti-toukokuun kunnon megaspurtit lukemisissa, saas nähdä mitä tulee :D Nyt ensimmäistä kertaa motivaatio jotenkin hukassa.. Täytyy vaan ottaa niskasta kiinni ja lukee koko vkl. :D Nyt kun eilen ja tänään lukemiset oli tosi vähissä.
 
Viikko sitten maanantaina sain aloitettua lukemisen. Oon nyt lukenut kansiksen pariin kertaan ja eipä siitä paljoa ole jäänyt päähän. Nyt olen aloittamassa laskiksen. Oon ottanut tavoitteeksi lukea 3h/arki-ilta + viikonloppuina hieman enemmän. Tosin käyn myös töissä, joten se välillä pistää väsyttämään. Minkäs verran aikaa te käytätte/suunnittelette käyttävänne aikaa lukemiseen?

feikedit. Nyt kun miettii, niin on se pari kk helvetin lyhyt aika.:eek:
 
Huh huh. Täällä myös yks, jolla iso urakka edessä!

Haen nyt toista kertaa kauppikseen. Viime vuonna pisteitä tuli pääsykokeesta 9,50 ,eli muutaman pisteen päähän jäi.. Lukumotivaatio oli hakusessa, toisin kuin nyt.

Reilu 2kk aikaa ja se riittää! :)

Mikäs taktiikka teillä sisäänpäässeillä oli pääsykokeessa? Vastasitteko vain varmoihin kysymyksiin vai laitoitteko vielä muutamia epävarmoja lisäpointsien toivossa? Kaikkiin 40 kysymykseen nyt tuskin kannattaa vastata... :D
 
Minkä tyyppisiä lukusuunnitelmia teillä on?
Ite oon valinnu joka päivälle tietyn sivumäärän, joka pitää saada luettua ja kun kaikki kirjat kerran luettu ja alleviivattu niin sen jälkeen kirja aina kerran päivässä läpi alleviivausten kautta. Tarvii vaan ekalla lukukerralla vitusti aikaa ja hermoja, että pystyy poimimaan olennaisen, mutta tähän asti on toiminut.
 
suurta hajotusta aiheuttaa taloustieteen eräät luvut graaffeineen :(
 
feikedit. Nyt kun miettii, niin on se pari kk helvetin lyhyt aika.:eek:

Ei vittu, niinpäs onkin. Hankenin pääsykoekurssi alkaa viikon päästä maanantaina, siihen mennessä olisi hyvä olla kirjat jo kertaalleen läpi luettuina:rolleyes: Pyöreät nolla sivua plakkarissa. Maanantaina alotan:D
 
Back
Ylös Bottom