Kauppakorkeaan 2008

Minkä tyyppisiä lukusuunnitelmia teillä on?
Luen aina kun jaksan, sen verran ku huvittaa, tarkottanu tähän mennessä, että yhteenkirjaan menee ehkä semmoset kolme viikkoa. Fiiliksistä riippuen 10 -60 sivua päivässä. Toisaalta välissä saattaa olla useamman päivän taukojaki. Ei jaksa stressata, mutta sisään ollaan menossa. Aattelin kirjat lukasta pariin otteeseen ennen pääsykoetta. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun tahti on sellanen et tiivistän yhden kirjan kokonaisuudessaan, luen sit välissä noi kaikki kirjat. Sit taas seuraava. Nyt on tiivistettynä markkinointi ja laskis, seuraavaks kaikki kirjat taas läpi ja sit johtaminen. Aika hyvin rupee olemaan jo asiat päässä kokonaisuudessaan, pitäs vaan ruveta tiivistämään sitä että irtoaa nippelitietoakin. Ja kolmen eri valmennuskurssin matskut on tallessa joista oon matikan tehtäviä tehnyt jonkin verran, myöhemmin käytän ehkä vähän enemmän kun ei tota valmennuskurssia tule itse käytyä.
 
Kaikki kirjat luettu, kansis ja laskis kahteen kertaan, kvantitaviivisen analyysin kohalla just alottelin toista lukukertaa. En oo pahemmin vielä pänttäilly, silleen aika fiilispohjalta lueskeltu.. Kuhan tästä saa ensin alta pois yritysoikeuden tentin, niin sitten vähän tavotteelisempaa lukemista suunnitelmissa. Onneks oon istunu oikeustaloustieteen luennoilla, pikkasen helpommin avautuu toi kansis kaikkinen kuvioineen :)
 
Kellään hajua millaisia kysymyksiä tosta markkinoinnista voi tulla, kun on aineistopohjaisena? Pitäisikö lukea tota markkinoinnin kirjaa jollain eriskummallisella tavalla:rolleyes:?
 
Olen nyt lukenut kirjat alleviivaten läpi ainakin kertaalleen. Laskiksen kirjat tosin olen käynyt läpi todella tarkasti ja mulla onkin kaikista luvuista viimeistä lukuunottamatta koneella tehtynä tarkat muistiinpanot. Lisäksi kirjoittelen pääpiirteiset muistiinpanot markkinoinnista ja organisaatiokäyttäytymisestä.

En oikeastaan suoraan osaa hyödyntää koneelta lukien muistiinpanoja, joten tulostan kaikki sivut ja luen ne läpi ajatuksen kanssa tehden lisämerkintöjä, hyödyntäen kirjaa jne. Näköjään olin jo aikaisemmin tehnyt organisaatiokäyttäytymisestä melkoisen nipun muistiinpanoja käsin kirjoittaen, mutta kopsailen ne vielä koneelle. Tavallaan tulee prosessoitua koko ajan tietoa, kun kirjoittaa niistä muistiinpanoja mukaillen sanat "järkevästi". En tee muistiinpanoja lukemattomasta tekstistä, vaan pohjana on aina alleviivatut/pinnallisesti luetut asiat. Osittain muistiinpanoissa on pitkiäkin asioita, osittain avainsanoja.

Tänään teen lukusuunnitelman - ainakin viikottaisen. Tämä ns. toinen vaihe (muistiinpanot!) kirjojen läpi lukemisen jälkeen on ehdottomasti eniten uhrauksia vaativa, koska asiaa on paljon. ;) Toisaalta itselleni todella palkitsevaa, sillä olen todella friikki muistiinpanojen suhteen ja vaadin ne aina oppimisen tueksi.

Luen siis tosiaan vain kolmea kirjaa: laskentatoimi, markkinointi ja organisaatiokäyttäytyminen. Haen Jyväskylään, enkä kauppikseen. :) Nooh, samaa asiaa kuitenkin vähän eri teoksilla - lukuunottamatta laskista.

Osallistuuko moni valmennuskursseille? Itse harkitsin Jyväskylän valmennuskurssia, mutta valitettavasti en ole valmis sijoittamaan rahaa, kun tiedän, että pystyn lukemaan itsekin. Enemmän ehkä kokisin nuo valmennuskurssit motivaattoreina, vaikkakin varmasti niistä hyötyä on oppimisen suhteen myös!

Vanhoja tehtäviä ratkaisuineen löytyy muuten tuolta http://www.supermaster.fi ja http://www.winner.fi. Itse olen hyödyntänyt esim. vuoden 2003 & 2002 tehtäviä vastauksineen, vaikka JKL ei monivalintoja sisälläkään.
 
Kannattaa muuten tutkia sieltä Jyväskylän yliopiston sivuilta edellisten vuosien kysymyksiä, melko varmaa kuitenkin esim. se että aivan peräkkäisinä vuosina ei ole laajempia kysymyksiä ihan samoista asioista.

Mäkin meinasin valmennuskurssia, mut koen sen ylihintaiseksi. Ton itseopiskelumateriaalin voisin ehkä tilata. Poikaystävä on menossa tolle kurssille, sille tuli tällä viikolla postitse se materiaali, niin katsoin että ihan hyvä se varmaan olisi. Ilman sitäkin varmasti pärjää ongelmitta. Laskentatoimi oli tiivistetty todella pieneksi pätkäksi, mutta se on mulle aika helppoa, sitten taas organisaatiokäyttäytymisestä ja markkinoinnista olikin enemmän juttua. Ne taas on mulle vähän hankalampia, tai lähinnä markkinointi. Organisaatiokäyttäytymisen kirja on vaan niin soopaa, et jotenkin ärsyttää lukea sitä. Tota markkinoinnin kirjaa en oo edes aloittanut, mutta oon melko varma et kivempi lukukokemus kuin viime vuoden markkinoinnin kirja. Se oli hirvittävä.

Mäkin koen ton valmennuskurssin lähinnä motivaattorina, mutta motivaation ollessa hetkittäin hyvin hukassa, voisi olla ihan hyvä juttu. 440e yhdestä viikosta vaan tuntuu aika kovalta hinnalta, sisäänpääsyprosentti onkin sit aika korkea, eli kyllähän se itsensä takaisin maksaisi.
 
Viikko sitten maanantaina sain aloitettua lukemisen. Oon nyt lukenut kansiksen pariin kertaan ja eipä siitä paljoa ole jäänyt päähän. Nyt olen aloittamassa laskiksen. Oon ottanut tavoitteeksi lukea 3h/arki-ilta + viikonloppuina hieman enemmän. Tosin käyn myös töissä, joten se välillä pistää väsyttämään. Minkäs verran aikaa te käytätte/suunnittelette käyttävänne aikaa lukemiseen?

feikedit. Nyt kun miettii, niin on se pari kk helvetin lyhyt aika.:eek:

Ittellä hyvin samanlainen ohjelma, työt->ruoka->luku->uni. Arkisin ma-to 3h/ilta ja perjantaisin ja lauantaisin 6h/ilta, sunnuntait on vapaita - hallelujah.

On se työssäkäynti samaan aikaan rankkaa, mutta ainakin tulee vähän vaihtelua, pitää vaan muistaa kerrata aina edellisen päivän luvut pikasesti niin homma luistaa paremmin.

EDIT: On muuten aika rauhallinen ketju verrattuna viime vuoden vastaavaan, itseasiassa Kauppakorkeaan 2009 ketjuahan ei ole edes olemassa. Viime vuonna oli kyllä aikamoista spekulointia ja epäolennaista pälpätystä sisäänpääsyprosenttien "huimasta romahduksesta" tai "huimasta noususta", ja vielä "Hentunen on kuningas"-tyyppistä läppää. Onneksi tänä vuonna meininki on vähän aikuisempaa :)
 
Mun hanken master'sin paperit oli täytetty liitteineen oikein ja on otettu vastaan. Katotaan natsaako, mun taustalla Intellectual Property Law:n ohjelma olisi ollut varmempi, mutta tmää Corporate Governance lienee arvostetumpi ja laajempi.
 
Ootteko tilaillu mistä noita itseopiskelumatskupaketteja tms? Kellään kokemuksia, tietysti hakusessa se paras hinta-laatu suhde. Niin ja tietysti, onko niistä ylipäänsä hyötyä? :)
 
Ootteko tilaillu mistä noita itseopiskelumatskupaketteja tms? Kellään kokemuksia, tietysti hakusessa se paras hinta-laatu suhde. Niin ja tietysti, onko niistä ylipäänsä hyötyä? :)

Ehdottomasti on hyötyä viimeistään siinä vaiheessa kun kevätaurinko alkaa lämmittää ja motivaatiopiikkejä ei ole enää niin tiheässä:) Tällöin on hyvä olla vaihtelua esimerkiksi itseopiskelumateriaalin muodossa. Valmiiksi laaditut harjoituskysymykset myös paljastavat tehokkaasti omassa osaamisessa piileviä aukkoja. Tilasin itse harjoitus.com:sta harjoitustehtäviä hintaan 15 e/kpl. Noissahan ei ole käytännössä kuin kysymyksiä vastauksineen, mutta hinta-laatusuhde on mielestäni kohdallaan. Yksi vihko taisi sisältää noin 100 harjoituskysymystä.
 
Saikos nyt jotain pisteitä siten mitä pisti 1 hakukohteeks, 2 hakukohteeks jne? Käsittääkseni ainaki ollu joku et saa 1 pisteen ekaan hakukohteeseen? Turun ja Tampereen välillä pompottelen, todennäköisesti laitan Turun ekaks et saan sen vuoden miettiä minkä ottaa pääaineeks. Kuhan nyt johonki pääsis..
 
Itellä oli kans kunnon dilemma noitten koulujen kanssa, äsken sitten kävin laittamassa paperit vetämään järjestyksellä: Turku, Tampere (1. laskentatoimi, 2. yritysjuridiikka ja vero-oikeus), Joensuu. Saas nähä kuinka käy, onneks on kuiteski jo opiskelupaikka valmiina, niin ei jää ihan tyhjän päälle jos ei Joensuuhunkaan (?!) pääse.
 
Hyvä kelit on kyllä lukemisen vihollinen numero 1. Täälläkin painopiste on jo noissa tehtävissä. Pää sekoaa jos noita yrittää vaan tykittää putkeen niinkuin alussa tuli tehtyä.
 
Tietääkö kukaan, että missä määrin kirjat on vuosittain muuttunut. Meinaan pelottaa vaan kun itse haen ensikertaa ja aloitin vasta yo-kirjoitusten jälkeen lukemaan, että tuleeko pisterajat nousemaan räjähdysmäisesti tänä vuonna.
 
Mun hanken master'sin paperit oli täytetty liitteineen oikein ja on otettu vastaan. Katotaan natsaako, mun taustalla Intellectual Property Law:n ohjelma olisi ollut varmempi, mutta tmää Corporate Governance lienee arvostetumpi ja laajempi.

Minkälaiset paperit ja työhistoria löytyy? Itsellä vielä vuosi ammattikorkeessa, jonka jälkeen Hanken / HSE tai vastaavat haussa. Onko GMAT tehtynä? Jenkit ainakin murehtii tuosta testistä ihan tosissaa, ja osa lukee jopa ½ vuotta siihen. Vaikuttaa kuitenkin aika simppeliltä testiltä varsinkin jos olisi käynyt lukion englanniksi.
 
Minkälaiset paperit ja työhistoria löytyy? Itsellä vielä vuosi ammattikorkeessa, jonka jälkeen Hanken / HSE tai vastaavat haussa. Onko GMAT tehtynä? Jenkit ainakin murehtii tuosta testistä ihan tosissaa, ja osa lukee jopa ½ vuotta siihen. Vaikuttaa kuitenkin aika simppeliltä testiltä varsinkin jos olisi käynyt lukion englanniksi.
Vain HSE vaati tuon GMATin, siksi en sinne papereita pistänytkään.
Mulla on OTM ja joku about kandin verran kauppakorkean opintoja. Työhistoria nelisen vuotta. Sinne piti tosiaan laittaa mm. CV ja Letter of Motivation enkuksi. Paikkoja vaan on aika vähän niin voi hyvin olla etten juuri tuohon pääse. IPR-ohjelmassa olisi varmaan mulle tilaa, mutta en halua kauppakorkeaan lukemaan immateriaalioikeutta.
 
Tietääkö kukaan, että missä määrin kirjat on vuosittain muuttunut. Meinaan pelottaa vaan kun itse haen ensikertaa ja aloitin vasta yo-kirjoitusten jälkeen lukemaan, että tuleeko pisterajat nousemaan räjähdysmäisesti tänä vuonna.

Onkohan täksi vuodeksi yksi kirja muuttunut? Niin muistelisin.... Ja enpä nyt tiedä kannattaako noista pisterajoista olla huolissaan - ei ne koskaan ole nousseet kovin paljoa. Nyt toki lehdissäkin on puheltu, että tänä vuonna on vaikeampi päästä minnekään, kun porukka enemmän hakee koulutukseen vaikean taloustilanteen vuoksi. Tuskinpa tämä kuitenkaan tarkoittaisi kuitenkaan kovin suurta pistetason nousua, jolla ei kauheasti kai merkitystä ole muussa tapauksessa kuin hakiessa Helsinkiin.
 
Back
Ylös Bottom