Kauppakorkeaan 2008

Mun mielestä todistusvalinta on suhteellisen turha. Ensinnäkin lukion kursseilta saa koulukohtaisesti hyvinkin helposti kiitettävän arvosanan. Menee monesti myös pärstäkertoimen mukaan. Ja sinun mielestäsi esimerkiksi henkilö, joka ei olisi ollut vielä lukiossa täysin parhaassa elementissään, ei ansaitse paikkaa yliopistolta?

Pointti on se, että minun mielestäni jokaisella tulisi olla samanlainen mahdollisuus päästä sisään, on se sitten todistuksen kautta tai pääsykokeen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harvemmin yliopistoihin on haettu lukion päästötodistuksilla. Ihan ylioppilaskirjoitusten arvosanoja tarkotin. Systeemi oli käytössä vielä toissa vuonna. Ja toi 10-20% olisi sopiva määrä, joka huomioisi huonot kirjoitukset...Vai voihan niitä kirjoituksia aina korottamassa käydä. Ja kirjoituksissa mitataan myös paljon omaa tiedon soveltamiskykyä. Uusien ylioppilaiden etua ei olisi mielestäni pitänyt poistaa, toisaalta jos en tänä vuonna itse pääse niin olen vuoden päästä eri mieltä:D
 
Siis tuossa mielessä tietysti, mutta ei se oma osaaminen niitä tilastoja tutkimalla mihinkään muutu. Joko on tarpeeksi hyvä tai ei.
Mä olin jo noussu seisomaan ja lähössä kokeesta kunnes nopeeasti analysoin, että näin vähäisellä vastatausmäärällä ei hse:lle mennä, sillä osa vastauksista on kuitenki väärin. Mietin sitte aiempien vuosien sisäänpääsypisteitä ja vertailin vähän kokeen vaikeustasoa. Laitoinpa sitten kolme tai neljä "aavistuksen" epävarmaa joista ei menny kuin yksi väärin. Myös noita koulujen järjestyksiä valitessa on hyvä miettiä tarkkaan mitä sinne pistää...
 
Nyt näin kauppiksessa sisällä olevana voinen sanoa että toi todistusvalinta oli aika hirveä. Joistakin huomaa kyllä että ne pääsykoekirjat on jäänyt nurkkaan kokonaan kun perusasiat ovat hukassa ja luennoilla kuluu aikaa "tyhmien" kysymysten esittämiseen.
 
Mun mielestä tämä nykyinen sisäänpääsy systeemin on ihan mätä. Todistusvalinta olisi saanut jäädä ja pelkällä pääsykokeella tulisi päästä sisään vain 10-20% hakijoista. Nykyään käy valittevan usein, että vatipäät, joilla ei ole kapasiteettia pärjätä yliopistossa opettelevat ulkoa kirjat vuoden aikana ja pääsevät kouluihin, joissa sitten pyörivät mela perseessä ihmetellen, miksen pärjää täällä????
Kyllä se on suurempi sääli jos rillutellen vietetty lukio sinetöi sun akateemisen kohtalon. Tässä olisi epäedullisessa asemassa etenkin me miespuoliset, jotka "kypsymme" (ei ehkä paras sana) hitaammin. Naisethan taitaa piestä meidät lukiossa noin keskimäärin aika heittämällä. Muutenkin liikaa akkoja yliopistoissa jo näin.
 
Eikös vanha sananparsi kuulu niin että kauppiksessa on vaikeinta pääsykoe? Se että kouluun on vaikea päästä ei tarkoita sitä että varsinainen koulunkäynti olisi haastavaa. Tämä nyt on vain yleistys omasta opinahjosta joka ei ole hse.

Kauppiksessa vaikeinta on päästä ulos sieltä eikä päästä sisään ;) No ei vaiskaan, kyllä pääsykokeeseen tulee panostettua huomattavasti enemmän kuin tentteihin :P
 
Se pääsykokeen vaikeus on myös siitä kiinni mille paikkakunnalle haluu opiskelemaan. Helsingissä ne rajat on tietysti korkeimmat(ainakin viime vuosina ollut), mutta esim Tampereella kun valitaan valmiiksi pääaine pääsee ehkä pienempi prosentti juuri haluamaansa pääaineeseen.

Itse haen tänä vuonna yliopiston vaihtoa. Pitää vaan muistaa ettei sinne lukematta pääse. Vähä hirvittää markkinoinnin aineisto :curs:
 
Itsekin hakemassa kauppakorkeaan, mutta Hankeniin. Olen varmaan ainoa? :D Tarkoitus olisi aloittaa lukeminen ensi viikolla kun kirjoitukset ovat ohi. Jos täällä on muita jotka hakevat hankeniin nii saa ilmoittaa tässä ketjussa. ;)
 
Itsekin hakemassa kauppakorkeaan, mutta Hankeniin. Olen varmaan ainoa? :D Tarkoitus olisi aloittaa lukeminen ensi viikolla kun kirjoitukset ovat ohi. Jos täällä on muita jotka hakevat hankeniin nii saa ilmoittaa tässä ketjussa. ;)

Hanken on yksi vaihtoehto mulla
 
Jos ruotsi sujuu niin sehän on loistava vaihtoehto!
 
Pentele että tulee huono omatunto jos lukemiset jää päivältä pieneksi!

Itselläni nyt kaikki kirjat pari kertaa luettuna paitsi johtaminen. Valmennuskurssi alkaa 2 viikon päästä. Missäs jamassa täällä pakkislaisten lukemiset?
 
Noniin viimestään maanantaina alkaa lukemiset. 12vko kovalla tahdilla ja valmennuskurssille ollaan kanssa menossa. Tampereelle hakemassa ja nyt vaan jännitetään mitkä lähtöpisteet tulossa. Toivottavasti yli 30 :rolleyes:
 
Minkä meinaat valita Tampereella pääaineeksi?
 
Laskentatoimi olisi ensisijaisena mielessä mutta kansantalous käy myös. Eikö ole, että 3 pääainetta saa yliopiston sisältä valita, joihin voi hakea
 
Pentele että tulee huono omatunto jos lukemiset jää päivältä pieneksi!

Itselläni nyt kaikki kirjat pari kertaa luettuna paitsi johtaminen. Valmennuskurssi alkaa 2 viikon päästä. Missäs jamassa täällä pakkislaisten lukemiset?


TTY:llä käytynä kaikki noi peruskurssit läpi (markkinointi, kansantalous, yrityksen talous, teollisuustalouden perusteet, strateginen johtaminen). Kirjat kaikki 2 kertaa läpitte luettuna ja kevät aikaa lukea. Markkinointi tiivistettynä koneelle, seuraavaks johtaminen ja sit kansis. Kansis tuntuu vaikeimmalta koska kirja on suht hidas lukea läpitte. Markkinoinnin ja johtamisen kirjat rykii ajatuksella tunnissa parissa halki. Laskis ja kvantitatiivinen suht simppeliä.

edit: ja turkkuseen.

Ja jottain 16-20h tulee nyt viikossa luettua.
 
Markkinoinnin ja johtamisen kirjat rykii ajatuksella tunnissa parissa halki. Laskis ja kvantitatiivinen suht simppeliä.

Huh, että oot nopea lukemaan. Muistan kun itse vielä viimeisellä viikolla luin johtamisen kirjan viimeisen kerran ajatuksella läpi niin kesti 2h 45min, ja asioitahan olin silloin melkoisesti käynyt läpi niin itseopiskelumateriaalien kuin kirjankin kanssa. Itsehän pääsin siis viime kesänä sisälle kauppatieteelliseen.
 
Huh, että oot nopea lukemaan. Muistan kun itse vielä viimeisellä viikolla luin johtamisen kirjan viimeisen kerran ajatuksella läpi niin kesti 2h 45min, ja asioitahan olin silloin melkoisesti käynyt läpi niin itseopiskelumateriaalien kuin kirjankin kanssa. Itsehän pääsin siis viime kesänä sisälle kauppatieteelliseen.

Suurin osa asioista vanhastaan tuttuja TTY:n puolelta ja teksti on kirjassa mallia korkealentoisaa. Samaa tahtia tuota sykkii ku kaunokirjallisuutta läpitte, sama markkinoinnissa. Noissa muissa taas on vähän hitaampaa kun pitää sisäistää kaavoja tekstin sisältä. Valmennuskurssille en oo menossa, turhaa rahan tuhlausta ainakin mun makuun, lopun lähestyessä luultavasti lukumäärätkin kasvaa vielä tuosta mitä nyt on.
 
Back
Ylös Bottom