Kauppakorkeaan 2008

Hmph, avaudun sitten tänne.. Nyt luen Joensuussa oikeustieteitä ja ihan jees tieteenala tää on ollut, mutta mieli tekee kauppatieteiden pariin. Ennenkun kukaan kerkee sanomaan, että hae sitten sinne, niin jatkan.. Oon lukenu markkinoinnin, johtamisen ja kohta laskentatoimen kirjat. Kaks ekaa noista ei ihan napannu, laskentantoimi kyllä vallotti sydämen kokonaan :D Eli siis kiinnostusta olis, tosin epäilen kyllä, että ei laskentatoimi ois loppupeleissä kuitenkaan se omin ala, ts. kyllästys saattaa iskea jo ennen kandia. Mitä nyt oon katellu pääaineita, niin yritysjuridiikka kiinnostas kanssa ja etenkin ainakin Tampereen tarjooma mahollisuus lukea pääaineena yritys- ja vero-oikeutta.

Mutta onko mitään järkeä hakea lukemaan yritys- ja vero-oikeutta kauppatieteiden puolelle, kun täällä Joensuussa voisin nyt meneillään olevalla tutkinnolla lukea pääaineena finassioikeutta (siis vero-oikeutta) ja siinä sivussa sitten sivuaineina siviilioikeutta ja laskentatoimea (tätä komboa suositellaan kovasti). Ollakko sitten koulutukseltaan HTM vai KTM, mitä eroa, jos kuiteskiin periaatteessa ainakin samoja juttuja opiskellu?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa hakea kauppatieteelliseen, aika hurja kasa taas luettavaa ollu pariksi viikoksi, onneks joka kirjaa ei tarvitse ihan kokonaan lukea... Noiden lisäksi tietysti luentomonisteet ja lisämateriaalit.
 

Liitteet

  • kirjakasa.JPG
    kirjakasa.JPG
    28,8 KB · Katsottu: 440
Mä taas sanoisin, että jos ei kiinnosta koskaan joutua lukemaan tollasta kasaa kirjoja niin kannattaa hakea kauppikseen. Prujuilla, tiivistelmillä ja muistiinpanoilla pärjää aika mainiosti. Helppo koulu, en silti sano että huono.
 
Kirjatentit poislukien, näin vajaan vuoden kokemuksella voin sanoa, että kyllä siellä ihan hyvin voi saada palttiarallaa joka kurssista vitosen ilman kirjojenlukemista. Syventävissä kursseissa tosin saattaa alkaa olla pelkästään kirjatenttitarjontaa, kun kurssille osallistujia muuten olisi niin vähän. Yleensä opettajat kun kokoaa ne luentomateriaalit silmällä pitäen sitä, mitä itse pitävät tärkeänä oppia sillä kurssilla -> näitä opettajan mielestä tärkeitä asioita kysytään myös tenteissä.
 
no riippuu ihan täysin koulusta tuokin et pärjääkö ilman kirjoja jne. Mitä nyt seuraillu täs muutamien eri kauppiksien menoo, niin voin sanoo et eroja löytyy kyl vaatimustasoissa.
 
Kirjatentit poislukien, näin vajaan vuoden kokemuksella voin sanoa, että kyllä siellä ihan hyvin voi saada palttiarallaa joka kurssista vitosen ilman kirjojenlukemista. Syventävissä kursseissa tosin saattaa alkaa olla pelkästään kirjatenttitarjontaa, kun kurssille osallistujia muuten olisi niin vähän. Yleensä opettajat kun kokoaa ne luentomateriaalit silmällä pitäen sitä, mitä itse pitävät tärkeänä oppia sillä kurssilla -> näitä opettajan mielestä tärkeitä asioita kysytään myös tenteissä.

Riippuu vissiin aika paljon mitä lukee ja missä. Itse tähän mennessä enimmäkseen kansista ja rahoitusta olen lukenut ja suuresta osasta noiden kursseista ei vitosia ole muutamaan vuoteen jaettu. Monesta yksittäisestä tentistä paras numero kolmonen.

Ja samat kaverit ketkä vetää rahoituksesta hylsyjä vetää puolestaan johtamisesta vitosia. :D

Mutta kauppis on kyllä koulu josta helpoilla ainevalinnoilla valmistuu helposti kolmessa vuodessa. Valmistuessa ei tosin juuri enempää osaa kuin sisäänmennessä, onpahan kiva tutkintonimike:rolleyes:
 
Nojoo muistan itsekin ihmetelleeni vähintäänkin tuo paksuista kirjakasaa toissa keväänä. Eipä niistä loppujen lopuksi tullut luettua kuin tärpit eli muutama kymmen sivu per kirja. Hienosti meni kaikki läpi. Kauppiksessa ei oikeastaan tarvi luennoillakaan käydä ja pärjää hienosti. Kävin luennoilla ekat 2 periodia ensimmäisenä vuotena ja sen jälkeen vain kielten kursseilla.
 
Riippuu vähän mitä opiskelee, että kuinka paljon pitää lukee. Jossain lääkiksessä pitää aika paljon lukea siis todella lukea, siellä ei tärpeillä pärjää. Itse luin aikanaan kauppatieteitä, kansista, ja tärpeillä välillä selvisi, mutta laskukokeissa piti osata laskee ja tärpit ei auttanut. Mut sitten vaihdoin opinnot valtio-oppiin ja kyllä sai lukea paljon kirjoja tentteihin. Itselläni ei tärpit luonnistuneet noissa opinnoissa, kun asiat oli niin laajoja mitä piti hallita. Eli varmaan opinahjosta kiinni millä opintometodeilla pärjää. Nyt näin taantuman aikana onkin hyvä opiskella, jos ei ole töitä. Voi kehittää omaa osaamista tulevaisuuden varalle.
 
Kovasti tehdään täälläkin töitä pääsykokeiden eteen ja hakemusten laatimisajankohdan lähestyessä ajattelinpa kysyä täältä hieman pääaineista. Jotain juttua on tämänkin ketjun varrella ja tullut, mutta kertaus ei varmastikaan ole pahasti, koska varmaan on muitankin, joita asia kiinnostaa.

Olisiko kellään kokemusta tai tietoa yritysjuridiikasta? Millainen työllisyystilanne vastavalmistuneilla on? Googlettamalla sain ainakin kuvan, että kyseessä on melko laaja-alainen tutkinto, jonka suorittanut voi työskennellä monella alalla. Pitääkö paikkansa? Millainen tuon tutkinnon rakenne on tarkemmin?

Entä laskis... Tuohan on yksi "varmoista" vaihtoehdoista siinä mielessä, että työllisyystilanne on varmasti kohtuullinen. Onko tilintarkastastus käytännössä ainoita hommia valmistumisen jälkeen, vai kuinka hyvät mahdollisuudet on päästä muualle?

Tampereellahan on mahdollisuus opiskella myös vakuutustiedettä. Boomin sivujen mukaan tutkinto antaa valmiuden toimia "monipuolisissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä mm. riskienhallintaan, vakuuttamiseen ja tuotekehittelyyn liittyvissä tehtävissä." Eihän tuokaan paperilla kuulosta yhtään hassummalta;) Tietääkö kukaan tästä enemmän, esimerkiksi työllisyystilanteen kannalta?

Iso kiitos, jos joku vaivautuu tietojaan/mielipiteitään jakamaan tässä asiassa!
 
Onkos pakkislaisia jotka ovat käyneet/opiskelevat tällä hetkellä Vaasan yliopistossa taloustieteitä? Aatteli laittaa tuon ekaksi hakukohteeksi ku paukut ei taida ihan riittää HSE/TSE:hen..
Jos on niin mitä ootte pitäny kyseisestä laitoksesta? millaiset opettajat yms..
 
Onkohan mun mitään järkeä ostaa pääsykoekirjoja ja lukea niitä ja mennä kokeeseen istumaan, kun mulla loppuu kirjoitukset (IB) toukokuun lopussa ja näin ollen jäisi aika vähän aikaa lukea?

Eli oot IB-linjalla, käy kokeilee SAT-koetta? Jos sulla on englanti hyvin hallussa ja sen lisäks osaat matikkaa, niin sitä kautta voit päästä suht. helposti jopa helsinkiin sisään. http://en.wikipedia.org/wiki/SAT

SAT koetta varten saa myös jotain valmennuskirjoja, joista pitäis olla hyötyä.


Ja sit mun osalta,
Supermaster kurssilla ollaan, lukenu kaikki kirjat kerran läpi, tehny melkein kaikki ennakkotehtävät jne. Parhaillaan luen kirjoja uudestaan läpi ja teen alleviivaukset jne. (sitte myöhemmin vielä muistiinpanot).

Kurssilt tulee saatanasti kaikkee materiaalia, kaikki tiivistelmät, lisätehtävät ja kokeet jne. Tekemistä on aivan tarpeeks. Hyvin on kuitenkin pysytty kurssilla mukana, vaik onki aika intensiivinen.

Täl hetkellä kaikki aiheet paitsi matikka, menee hyvin - 2 vuoteen ollu matikkaa, joten helpoimmatkin matikan tehtävät tuntu liian vaikeilt - sit välil tulee "Ainiii!" tilanteita, ku muistaa jotai perus laskusääntöjä, nyt yrittäny keskittyy matikkaan vähän enemmän ni kyl se alkaa vähitellen sujuu..

Tavoitteena on lukea n. 35-45h/vko (kurssitunnit mukaan lukien). Eli haen ekaa kertaa ja HSE on tietyistä syistä ainut vaihtoehto. Kilpailu on helv. kovaa, parhaiten sen näkee tuol kurssilla, ku pystyy vertailemaan itteään muihin.
 
Kaikki muut paitsi matikka luettu 3 kertaan läpi. Matikan kirjan kun avasin, niin itku meinas tulla. Ihan täyttä hepreaa. Muuten kyllä alkaa asiat hahmottua. Kansiksen kirjan jätän nyt rauhaan yli kuukaudeksi. Ehkä joku 150 tuntia takana. En tiedä tarkkaan, kun en lue kelloa vastaan. Kohta pitäis ottaa toi Winner.fi-kurssi. Jos siitä jotain apua olisi.Teoriatiivistelmät kyllä rokkais.
 
Kaikki muut paitsi matikka luettu 3 kertaan läpi. Matikan kirjan kun avasin, niin itku meinas tulla. Ihan täyttä hepreaa. Muuten kyllä alkaa asiat hahmottua. Kansiksen kirjan jätän nyt rauhaan yli kuukaudeksi. Ehkä joku 150 tuntia takana. En tiedä tarkkaan, kun en lue kelloa vastaan. Kohta pitäis ottaa toi Winner.fi-kurssi. Jos siitä jotain apua olisi.Teoriatiivistelmät kyllä rokkais.

Toi Winner kurssihan on juuri tän supermaster kurssin järjestäjältä. Ja matikka, se tosiaanki on hepreaa se kirja :D supermaster kurssin vetäjä, Mr. Hentunen dissaa just tota matikan kirjaa.. Onhan se helvetin sekavasti tehty, onneks tuolt kurssilt saa tosi hyvät tiivistelmät siit matikasta ja paaaljon matikan tehtäviä, sen lisäks itse luennoilla käydään hyvin noit matikan juttuja läpi.
 
Eli oot IB-linjalla, käy kokeilee SAT-koetta? Jos sulla on englanti hyvin hallussa ja sen lisäks osaat matikkaa, niin sitä kautta voit päästä suht. helposti jopa helsinkiin sisään. http://en.wikipedia.org/wiki/SAT

SAT koetta varten saa myös jotain valmennuskirjoja, joista pitäis olla hyötyä.

Olen itseasiassa miettinyt tuotakin vaihtoehtoa. 3-4 ihmistä luokaltani kävi tekemässä SATit, ainakin yksi pääsee suoraan HSE:lle (tosin ko. jätkä sai tarjouksen myös Oxfordista, joten taitaa HSE jäädä). Kokeet olivat kuulemma aika peruskauraa, melko lähellä IB-oppeja.

Eikö HSE:n englanninkielinen puoli olekin jossain Mikkelissä tms.? Ja voiko Turkuun hakea SATeilla?

Taidan nyt tehdä niin että jätän kokonaan hakematta tänä vuonna ja pidän välivuoden, kuten olen suunnitellutkin. Jos en nyt pääse haluamaani brittiyliopistoon, teen SATit syksyllä ja haen samalla uudestaan myös Britteihin. Onpahan sitten ainakin vaihtoehtoja ja siihen mennessä ovat sekä IB- että yo-tuloksetkin tulleet.
 
Hyi hitto toi markkinointi tuntuu jähmeeltä tavaralta... Saas nähä miten ton saa uppoon :D Tänään varmaan 3h lueskelin alkua ja tuntu ihan hauki on kala hauki on kala-meiningiltä.

Millaisiin hommiin laskentatoimen puolelta pääsee? Onko kaikki sitten vaan tilintarkastajan pestiä pääosin? Itse ihastuin tuohon laskentatoimen kirjaan ja ko. puoli alkoi kiinnostamaan.
 
Hyi hitto toi markkinointi tuntuu jähmeeltä tavaralta... Saas nähä miten ton saa uppoon :D Tänään varmaan 3h lueskelin alkua ja tuntu ihan hauki on kala hauki on kala-meiningiltä.
.
Ehdottoman samaa mieltä, saa nähdä miten ton abstraktin paskan soveltaminen onnistuu sitten aikanaan aineisto-osiossa. Tosin olen edelleen sitä mieltä ettei tuleva markkinoinninosio viimevuotista vaikeampi voi olla :down:
 
Ajatelkaa positiivisesti, te aikaisin liikkeellä olevat: mitä vaikeampi koe, niin sitä isompi etu siitä lukemisesta on teille, jotka ootte jo aloittaneet.. Helpossa kokeessa voi moni vähempilukuinenkin saada kovat pisteet, vaikeassa ei.

t. 114op tälle vuodelle, jos vaan saa kevään tentit meneen ok:) Vähän oon pettynyt, en ihan pääse mun tavoitteeseen. Noh, ensivuonna 200 paremmalle puolelle sitten + kandit.

e: Alyssa, SAT:llä pääsee ihan sinne aikuistenoikeelle stadissa olevalle HSE:lle, eikä millekkään mikkelin kampukselle. Sinne mikkeliin tais olla joku paperihaku.. + muistaakseni ei saanut hakea ollenkaan tavallista väylää, jos hakee SAT:llä, siitä en oo varma, mut sellanen mielikuva on jäänyt.
Tai, no en mä vähää oo pettynyt, vaan aika paljonkin. Kesäkursseja sitte jotain ehkä, jos siellä mitään järkevää on. Ei toi mun opintopistemäärä nyt oo mitään häävin kehuttavaa:( Mut minkäs teet, ei kaikista oo vaan opiskelemaan maisteriksi 2.5vuoteen.;)
 
e: Alyssa, SAT:llä pääsee ihan sinne aikuistenoikeelle stadissa olevalle HSE:lle, eikä millekkään mikkelin kampukselle. Sinne mikkeliin tais olla joku paperihaku.. + muistaakseni ei saanut hakea ollenkaan tavallista väylää, jos hakee SAT:llä, siitä en oo varma, mut sellanen mielikuva on jäänyt.

Mut siis missä on se englanninkielinen linja? Sinne mä lähinnä haluaisin jos johonkin ja olen käsittänyt että juuri se on Mikkelissä.
 
Back
Ylös Bottom