Itsekin suosittelen kansiksella aloitusta, sitten laskis ja matikka. "Haukionkala" kirjat sitten seuraavana. Toisella kierroksella tiedätkin ehkä jo itse mitä lukea
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En oo itse vielä saanut aikaseks päätettyä, pistääkkö TSE vai Tampere ykköseks.... Tampereella koko ikäni asunu ja kaverit yms. täällä mut ei pieni maiseman vaihto pahaa tekis. Kysymys kuuluukin, että millä todennäkösyydellä TSE:llä saa haluamansa pääaineen ekan vuoden jälkeen? Allekirjottaneelle kelpaisi laskis ja kansis. Ja toinen kyssäri olis,että tutustuuko siellä bileissä lepposiin sälleihin vai onko porukka TSE:llä kovin homogeenistä TSE:llä?
Noniin... Suunnitelmissa olisi siis hakea kauppakorkeaan tänä keväänä kirjoitusten jälkeen. Luultavasti turku tai tampere olis tähtäimessä. Kysymyksiä kuitenkin herättää mahdollisuuteni päästä sisään. Varmasti aika yleinen kysymys hakijoiden joukossa on, että onko lyhyellä matikalla vaikea sisäistää pääsykokeisiin tarvittavaa matematiikkaa? Monesti sanotaan, että ei lyhyt matikka mikään ongelma ole, mutta onko sen kanssa kuitenkin paljonkin isompi urakka edessä?
Näillä näkymin olisin saamassa lähtöpisteitä 30-32, joten pääsykokeista täytyisi metsästää suurin piirtein 13-14 pistettä (ensissijaisuuspisteet mukaan lukien). Mitä pakkiksen porukka luulee, onkohan mahdollista parissa kuukaudessa oppia riittävästi, että näillä avuilla pääsisi sisälle?
Mullahan on melko epävarma olo, vaikka uskon kyllä, että riittävällä lukemisella sisään pääsee kyllä.
Voihan sen matikan jättää kokonaan lukemattakin, jos se niin murheenkryyniltä tuntuu, käyttää senkin ajan sitten muihin kirjoihin. 1-3 kysymystä kun matikasta osaa lukemattakin ja muutama on taas sellaisia, että asiat pitää oikeasti osata jos niitä tehtäviä haluaa tehdä, joten et lukemattomuudella paljoa menetä.
Matikkaa luettuna arviolta 10h edestä ja tänään olisi tarkoitus vähän tsiigailla laskiksen tilinpäätösosaa. Stadi toki ainoana vaihtoehto.vaiheessa jengi luvuissa? Mulla tulee kohta jo stressi paskat housuun kun vasta eka kirja takana. (Tosin erittäin hyvin luettuna).
Ihan hyvässä vaiheessa luvut ovat. Mutta toisaalta olenkin vasta lukemassa ylppäreihin.:D Kauppiksen pääsykoekirjoja sitten aloitan lukemaan kuukauden päästä. Eli tuskinpa sun kannattaa vielä kauheasti stressata.;)Nyt on eka kirja luettu kohtis hyvin, eli kansantaloustieto. Tässähän tulee kohta kiire! Nyt siirryn laskentatoimeen..
Missä vaiheessa jengi luvuissa? Mulla tulee kohta jo stressi paskat housuun kun vasta eka kirja takana. (Tosin erittäin hyvin luettuna).
.
Onkohan mun mitään järkeä ostaa pääsykoekirjoja ja lukea niitä ja mennä kokeeseen istumaan, kun mulla loppuu kirjoitukset (IB) toukokuun lopussa ja näin ollen jäisi aika vähän aikaa lukea?
Ajattelin ihan vain kaiken varalta hakea Turkuun, koska ei ikinä tiedä miten muiden yliopistohakujen kanssa käy ja mitä elämä tuo tullessaan... Lähtöpisteitä on 31 yo-todistuksen perusteella. IB-tulosten perusteella voin saada 31-34 pistettä...
Itse sain melko huonot YO-paperit, 17p tulossa niistä. Onko mahdollista hakea sisään pelkän valintakokeen perusteella, niin ettei YO-paperia otettaisi huomioon? Jotain tuollaista taisi lukion opo joskus selittää. HSE:hen kiinnostaisi hakea, ja sinne ei ole mitään asiaa, jos olen jo valmiiksi 10p muita jäljessä. Pitäisi vetää ~35/40p valintakokeessa. Vaasa on sitten plan B.
Siis wtf? Käsittääkseni, jos pääset suoraan yo-papruilla sisään, ei sinun tarvitse pääsykokeeseen edes vaivautua menemään..Niin tarkoitttaa tämä sitä, että jos yo-paperit riittää suoraan johkin koulupaikkaan, mutta on saatava vähintään se 10p päästäkseen sisään.
Jaahas. Enpäs tiennytkään, että on sellainen muutos tullut, ettei kauppatieteitä voi päästä opiskelemaan pelkillä yo lapuilla.