Kauppakorkeaan 2008

Itsekin suosittelen kansiksella aloitusta, sitten laskis ja matikka. "Haukionkala" kirjat sitten seuraavana. Toisella kierroksella tiedätkin ehkä jo itse mitä lukea
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oo itse vielä saanut aikaseks päätettyä, pistääkkö TSE vai Tampere ykköseks.... Tampereella koko ikäni asunu ja kaverit yms. täällä mut ei pieni maiseman vaihto pahaa tekis. Kysymys kuuluukin, että millä todennäkösyydellä TSE:llä saa haluamansa pääaineen ekan vuoden jälkeen? Allekirjottaneelle kelpaisi laskis ja kansis. Ja toinen kyssäri olis,että tutustuuko siellä bileissä lepposiin sälleihin vai onko porukka TSE:llä kovin homogeenistä TSE:llä? :rolleyes:
 
En oo itse vielä saanut aikaseks päätettyä, pistääkkö TSE vai Tampere ykköseks.... Tampereella koko ikäni asunu ja kaverit yms. täällä mut ei pieni maiseman vaihto pahaa tekis. Kysymys kuuluukin, että millä todennäkösyydellä TSE:llä saa haluamansa pääaineen ekan vuoden jälkeen? Allekirjottaneelle kelpaisi laskis ja kansis. Ja toinen kyssäri olis,että tutustuuko siellä bileissä lepposiin sälleihin vai onko porukka TSE:llä kovin homogeenistä TSE:llä? :rolleyes:

Riippuu paljon minkälainen itse oot. kauppikseen pääsee paljon nuorta porukkaa ja jos ite oot nuori about 20 niin pääsee helpommin messiin. Ja jos bileissä tykkäät käydä niin varmaan tutustut helposti uusiin ihmisiin, kun kauppislaiset tykkää tunnetusti bilettää. Jos et oo hippi ja enemmän trendikäs (tai trendipelle) ja vähän kilpailuhenkinen normaali nuori mies niin varmaan löydät helposti seuraa. Mut jos oot enemmän humanistihenkinen niin on vaikeempi löytää omanlaista seuraa. Joo ei nyt tän parempaa luonneanalyysiä irronnut.

Edit: siis yleisesti kauppatieteilijöistä vastasin. Turku on kuulemma sisäänpäinlämpeävämpi kaupunki, mutta yhteishaun takia kaikkiin kauppakorkeakouluihin tulee jengiä ympäri suomea.
 
Noniin... Suunnitelmissa olisi siis hakea kauppakorkeaan tänä keväänä kirjoitusten jälkeen. Luultavasti turku tai tampere olis tähtäimessä. Kysymyksiä kuitenkin herättää mahdollisuuteni päästä sisään. Varmasti aika yleinen kysymys hakijoiden joukossa on, että onko lyhyellä matikalla vaikea sisäistää pääsykokeisiin tarvittavaa matematiikkaa? Monesti sanotaan, että ei lyhyt matikka mikään ongelma ole, mutta onko sen kanssa kuitenkin paljonkin isompi urakka edessä?

Näillä näkymin olisin saamassa lähtöpisteitä 30-32, joten pääsykokeista täytyisi metsästää suurin piirtein 13-14 pistettä (ensissijaisuuspisteet mukaan lukien). Mitä pakkiksen porukka luulee, onkohan mahdollista parissa kuukaudessa oppia riittävästi, että näillä avuilla pääsisi sisälle?

Mullahan on melko epävarma olo, vaikka uskon kyllä, että riittävällä lukemisella sisään pääsee kyllä.
 
Noniin... Suunnitelmissa olisi siis hakea kauppakorkeaan tänä keväänä kirjoitusten jälkeen. Luultavasti turku tai tampere olis tähtäimessä. Kysymyksiä kuitenkin herättää mahdollisuuteni päästä sisään. Varmasti aika yleinen kysymys hakijoiden joukossa on, että onko lyhyellä matikalla vaikea sisäistää pääsykokeisiin tarvittavaa matematiikkaa? Monesti sanotaan, että ei lyhyt matikka mikään ongelma ole, mutta onko sen kanssa kuitenkin paljonkin isompi urakka edessä?

Näillä näkymin olisin saamassa lähtöpisteitä 30-32, joten pääsykokeista täytyisi metsästää suurin piirtein 13-14 pistettä (ensissijaisuuspisteet mukaan lukien). Mitä pakkiksen porukka luulee, onkohan mahdollista parissa kuukaudessa oppia riittävästi, että näillä avuilla pääsisi sisälle?

Mullahan on melko epävarma olo, vaikka uskon kyllä, että riittävällä lukemisella sisään pääsee kyllä.

13-14 pistettä on mahdollista sisäistää muutamassa viikossa jos jaksaa lukea. Parissa kuukaudessa tuon lukee tyhmempikin jos perselihakset kestää
 
Voihan sen matikan jättää kokonaan lukemattakin, jos se niin murheenkryyniltä tuntuu, käyttää senkin ajan sitten muihin kirjoihin. 1-3 kysymystä kun matikasta osaa lukemattakin ja muutama on taas sellaisia, että asiat pitää oikeasti osata jos niitä tehtäviä haluaa tehdä, joten et lukemattomuudella paljoa menetä.
 
Voihan sen matikan jättää kokonaan lukemattakin, jos se niin murheenkryyniltä tuntuu, käyttää senkin ajan sitten muihin kirjoihin. 1-3 kysymystä kun matikasta osaa lukemattakin ja muutama on taas sellaisia, että asiat pitää oikeasti osata jos niitä tehtäviä haluaa tehdä, joten et lukemattomuudella paljoa menetä.

Ei kannata jättää kokonaan lukematta. Jos on lahjattomampi matikan kanssa niin voi silti mennä pieleen. Jos matematiikka tuntuu vaikealta, niin kannattaa keskittyä tilastoihin. ne on helpompia ja joinain vuosina tilastoista on tullut melkein kaikki matskun kysymykset.
 
Matikka on kyllä saatanallista tervanjuontia. Kansiksessa oli jo perusperiaatteet hallussa, ja kirja on aika selkeä, joten siinä ei ongelmia. Laskentatoimikin on aika vahvalla pohjalla. Johtaminen ja markkinointi... En hirveästi ole vielä lukenut. Ensi viikolla jätetään kansis ja laskis ja siirrytään johtamiseen ja markkinointiin. Nettivalmennuksenkin voisi kohta ottaa. Sillä ei kyllä vielä ole mielestäni kiire. Tässä vaiheessa kysytään lähinnä istumalihaksia.

Mulla toimii parhaiten sellainen lukutaktiikka, että samaa kirjaa tykitetään se pari päivää. Tuntuu että niin pääsee jotenkin syvemmälle siihen. En ymmärrä kun jotkut lukee kolmeakin kirjaa samana päivänä. No kukin tyylillään.
 
Nyt on eka kirja luettu kohtis hyvin, eli kansantaloustieto. Tässähän tulee kohta kiire! :) Nyt siirryn laskentatoimeen..

Missä vaiheessa jengi luvuissa? Mulla tulee kohta jo stressi paskat housuun kun vasta eka kirja takana. (Tosin erittäin hyvin luettuna).

Huhtikuussa alkaa valmennuskurssi, sitä ennen olis tarkoitus yleispätevästi vielä laskentatoimi ja joku kolmas kirja vetää. Huhti-touko varattu mega-pänttäämiselle.
 
vaiheessa jengi luvuissa? Mulla tulee kohta jo stressi paskat housuun kun vasta eka kirja takana. (Tosin erittäin hyvin luettuna).
Matikkaa luettuna arviolta 10h edestä ja tänään olisi tarkoitus vähän tsiigailla laskiksen tilinpäätösosaa. Stadi toki ainoana vaihtoehto.
 
Onkohan mun mitään järkeä ostaa pääsykoekirjoja ja lukea niitä ja mennä kokeeseen istumaan, kun mulla loppuu kirjoitukset (IB) toukokuun lopussa ja näin ollen jäisi aika vähän aikaa lukea?

Ajattelin ihan vain kaiken varalta hakea Turkuun, koska ei ikinä tiedä miten muiden yliopistohakujen kanssa käy ja mitä elämä tuo tullessaan... Lähtöpisteitä on 31 yo-todistuksen perusteella. IB-tulosten perusteella voin saada 31-34 pistettä...
 
Nyt on eka kirja luettu kohtis hyvin, eli kansantaloustieto. Tässähän tulee kohta kiire! :) Nyt siirryn laskentatoimeen..

Missä vaiheessa jengi luvuissa? Mulla tulee kohta jo stressi paskat housuun kun vasta eka kirja takana. (Tosin erittäin hyvin luettuna).
.
Ihan hyvässä vaiheessa luvut ovat. Mutta toisaalta olenkin vasta lukemassa ylppäreihin.:D Kauppiksen pääsykoekirjoja sitten aloitan lukemaan kuukauden päästä. Eli tuskinpa sun kannattaa vielä kauheasti stressata.;)
 
Onkohan mun mitään järkeä ostaa pääsykoekirjoja ja lukea niitä ja mennä kokeeseen istumaan, kun mulla loppuu kirjoitukset (IB) toukokuun lopussa ja näin ollen jäisi aika vähän aikaa lukea?

Ajattelin ihan vain kaiken varalta hakea Turkuun, koska ei ikinä tiedä miten muiden yliopistohakujen kanssa käy ja mitä elämä tuo tullessaan... Lähtöpisteitä on 31 yo-todistuksen perusteella. IB-tulosten perusteella voin saada 31-34 pistettä...

Eikö noilla pisteillä saa jo etua muihin nähden? Tossa ajassa tekee ihmeitä jos jaksaa lukea. Itse pääsin siään huomattavasti vähemmällä(en tosin Turkuun)
 
Itse sain melko huonot YO-paperit, 17p tulossa niistä. Onko mahdollista hakea sisään pelkän valintakokeen perusteella, niin ettei YO-paperia otettaisi huomioon? Jotain tuollaista taisi lukion opo joskus selittää. HSE:hen kiinnostaisi hakea, ja sinne ei ole mitään asiaa, jos olen jo valmiiksi 10p muita jäljessä. Pitäisi vetää ~35/40p valintakokeessa. Vaasa on sitten plan B.
 
Itse sain melko huonot YO-paperit, 17p tulossa niistä. Onko mahdollista hakea sisään pelkän valintakokeen perusteella, niin ettei YO-paperia otettaisi huomioon? Jotain tuollaista taisi lukion opo joskus selittää. HSE:hen kiinnostaisi hakea, ja sinne ei ole mitään asiaa, jos olen jo valmiiksi 10p muita jäljessä. Pitäisi vetää ~35/40p valintakokeessa. Vaasa on sitten plan B.

Katso hakuohjeista. Se kannattaa lukea. :rolleyes:
 
Eli semmosta vielä kyselisin, kun noi ensisijaisuuspisteet huomioidaan yht.valinnan lisäksi koevalinnassa, jolloin kokeesta on saatavissa 40+2 pistettä. Niin tarkoitttaa tämä sitä, että jos yo-paperit riittää suoraan johkin koulupaikkaan, mutta on saatava vähintään se 10p päästäkseen sisään. Niin kysymys kuuluukin, että vaaditaanko periaatteessa 1.paikkaan vain 8p jos yo-laput muuten riittää??? Hämmentää vaan, sillä sanotaan 10pisteen olevan sisäänpääsyn rajoite, mutta ei puhuta mitään sisältyykö siihen ensisijaisuus pisteet....

Tulipa taas epäselvää tekstiä:D
 
Niin tarkoitttaa tämä sitä, että jos yo-paperit riittää suoraan johkin koulupaikkaan, mutta on saatava vähintään se 10p päästäkseen sisään.
Siis wtf? Käsittääkseni, jos pääset suoraan yo-papruilla sisään, ei sinun tarvitse pääsykokeeseen edes vaivautua menemään..
Sehän menee niin, että hakijat laitetaan näin:
1) YO-papereilla sisään pääsevät
2) YO + pääsykoe
3) Pääsykoe
 
Pelkillä yo-lapuilla ei enään pääse. Vaikka olis kuusi L kirjottanu niin on pakko saada väh. 10p vai 8p kokeesta??? Sitä tässä haettiin:D
 
Jaahas. Enpäs tiennytkään, että on sellainen muutos tullut, ettei kauppatieteitä voi päästä opiskelemaan pelkillä yo lapuilla. Mahtaneeko muillakin aloilla olla sama juttu?
10 pistettä se raja on.
 
Jaahas. Enpäs tiennytkään, että on sellainen muutos tullut, ettei kauppatieteitä voi päästä opiskelemaan pelkillä yo lapuilla.

Ihan järkeväähän tuo sinällään on, että ainakin on pakko vähän lukea niitä pääsykoekirjoja, ja näkee ainakin kiinnostaako mikään aihe yhtään. Verrattuna siihen, että päästessään suoraan sisään huomaa vasta koulussa mitä se oikeasti on.
 
Back
Ylös Bottom