Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan pienenä vinkkinä liittyen vaikeisiin kirjoihin.

Jos joku haasteellisemmasta kirjasta oleva pääsykoekysymys (mm. strategian kirjat ovat joskus vähän mitä sattuu) vaikuttaa itsestäänselvyyksien kysymiseltä, ei kannata kikkailla.

Pääsykoe on saattanut muuttua vuosien varrella reippaasti, mutta v. 2002 kysyttiin muutama kysymys johtamisesta, joihin vastaus sanottiin lähestulkoon itse kysymyksessä. Ne eivät vaatineet mitään huikeaa päättelyä, vaan kenties kyseessä oli sama kuin esim. lyhyen matematiikan kirjoitusten kaksi ensimmäistä tehtävää, jos ne osaa, saa edes jotain kokoon.

Lyhyesti, todella helppojen kysymysten (jos niitä on) kohdalla ei kannata pohtia suurempia salaliittoteorioita, eikä ainakaan korjata vastaustaan moneen kertaan.
 
Mitenkäs on muilla lukemiset edistyneet? Nyt tuli ittel ainaki semmone vaihe, ettei oikeen jaksa kiinnostaa. Mielenkiinto/aika menee liiaks täällä pakkiksella viihtymiseen :)

Minkälainen on muuten toi markkinoinnin kirja teidän mielest? Jotenki mun mielest tuntu vaikeelt ja et edellinen kirja olis muka ollut paljon helpompi.
 
Mitenkäs on muilla lukemiset edistyneet? Nyt tuli ittel ainaki semmone vaihe, ettei oikeen jaksa kiinnostaa. Mielenkiinto/aika menee liiaks täällä pakkiksella viihtymiseen :)

Minkälainen on muuten toi markkinoinnin kirja teidän mielest? Jotenki mun mielest tuntu vaikeelt ja et edellinen kirja olis muka ollut paljon helpompi.

Mä ainakin pidän tosta markkinoinnista, mielenkiintosta luettavaa ja tulee sellasia *ahaa* -elämyksiä aina välillä. Jos pääsen sisälle ni toi markkinointi vois olla se mun juttu.. Niin, en oo vanhaa markkinoinnin kirjaa nähnyt.
 
Mä en oo koskaan ollut mikään erityinen markkinointi-fanittaja, mutta imo toi on parempi kirja lukea kuin viimevuotinen, (Tosin sitä en kyllä lukenut oikeasti kertaakaan kunnolla, ei vaan jotenkin jaksanut, sillon luin lähinnä kansantaloustieteen ja rahotuksen kirjoja) nyt on menny tasasemmin kaikkea. Viimevuotinen haku oli kyllä säälittävyydensäälittävyys. Kauhee räpellys, nykynen etenee niin PALJON tehokkaammin, motivoituneemmin, paremmin, ahkerammin ja oppivammin. On suoranainen ihme, että viimevuotisesta kokeesta sain 18 oikeaa vastausta, mutta arvailut jätti 2 pisteen päähän pääsystä, koska ei niin surkealla panostuksella voi kertakaikkiaan pärjätä täntason koitoksissa;)


Onneksi tänävuonna vahingosta viisastuneena kulkee luvut toistaiseksi valtavan hyvin, ja aktiivisesti, ja motivaatiota riittää, ja kurssi-ilmottautuminen on tullut tehtyä jo viikko sitten.

Silti pelottaa ihan vitusti se koe ja stressaa kokoajan sitä, ettei pääsekään. Ja mä ku oikeesti oon nyt aika hyvin tuntunu edenneeni lukemisissa jo.
 
Mä ainakin pidän tosta markkinoinnista, mielenkiintosta luettavaa ja tulee sellasia *ahaa* -elämyksiä aina välillä.

Itseäni kyseinen teos ihastuttaa yhtä paljon kuin matematiikan kirja. Viime vuotiseen verrattuna paljon vaativampi ja laajempi. Ei avaudu itselläni ainakaan kovin helposti ja löytyy myös pari "mukavaa" taulukkoa joita saa änkeä muistin sopukoihin.

Itselläni on jo onneksi opiskelupaikka kauppatieteellisessä yksikössä (0 h opintoja tänä vuonna) joten hirveää stressiä ei ole pääsykokeiden suhteen. Tähtäimenä kuitenkin HSE tai TSE tänä keväänä joten kovaa työtä on kuitenkin tehtävä. Valmennuskurssia en aio käydä mutta Hentusen itseopiskelumateriaalin ajattelin hommata (winner.fi).

Turha stressi kannattaa jättää pois tässä vaiheessa ja keskittyä lukemisessa laatuun eikä määrään. Tsemppiä lukuihin!:thumbs:
 
kunnon bisnesmies..;)

noh. Miten mä jotenkin itse uskon enemmin näihin konkreettisiin valmennuskursseihin, joissa opiskellaan luentoina ihan paikanpäällä, kun näihin nettiräpellyksiin, anteeksi verkkokursseihin.?

Jos jollekin toimii, good for him, mutta itselle ainakin luentojen kuunteleminen, perinteinen oppitunneilla olo, on tehokkain tapa kyllä oppia. Siinä kun yhdistyy sekä kuulemisen kautta tuleva sisältö, lukeminen että tehtäväharjoittelu.


Suhteellisen vaikeeta jokatapauksessa tää on, oli se kurssi sitten vaikka 5000 euron takuukurssi ja hakukohde joensuu, mutta 4kk päästä ollaan vähän viisaampia tän suhteen:D Luvut on kyllä täydessä käynnissä, ja oikeinkin hyvin kulkee imo.

Seuraavaa ajattelin kysyä joltain kauppatieteilijältä: onko teidän kurssien luentomonisteita netissä nähtäväillä, ja oisko sellasten ettimisestä ja opiskelusta mitään apua pääsykokeisiin? yleesäkin tota pääsykoetaktiikkaa, millä pääsisi 80%varmuudella vaikka lappeenrantaa ja 90% varmuudella joensuuhun voisi hioa. Koska vituttaahan se ihan perkeleesti jäähä ulos sieltä, varsinkin kun tälläkertaa oon panostanut koko alkuvuoden kaiken vapaa-ajan ja elämän, ja sama jatkuu kokeisiin saakka, (en esimerkiksi ole käynyt missään koko vuonna, en baareissa, en toisissa kaupungeissa, en kavereilla, viimeeksi ketään oon nähnyt marras/joulukuussa) Oon uhrannut käytännössä kaiken muun elämän tälle, ja tulen jatkamaan samoin vielä 4kk ja projekti tulee maksamaan yli tonnin..

Neuvoja sille, miten kanssa varmasti pääsee, ainakin sitten joensuuhun. Koska mä en kyllä edes tavoittele mitään HSE:tä, mä vaan haluan kauppatieteelliseen, mieluten lappeenrantaan. Eli kiteytettynä, minkälaista taktiikkaa kokeisiin kannattaisi lähteä noudattamaan? tavoitteena lappeenranta, toissijasena opiskelupaikka jostain. AMK-taso ei tule sitten kysymykseenkään, on liian huonoja kokemuksia sieltä, sensijaan amisten yhteishausta ylioppilaspohjasille puolille pitäisi miettiä varasuunnitelman varasuunnitelman varasuunnitelmaa.

Toistaiseksi kyllä lähden siitä, että kauppatieteitä opiskellaan seuraavaksi, nyt kun on uhrattu koko muu elämä kaikkineen pääsykokeiden alttarille oisi kiva tietää neuvoja siitä, millä voi maksimoida oman menestyksensä koitoksissa.

e: ylipääsä pelottaa helvetisti se että taas kuitenkin epäonnistuu, nään palttiarallaa joka yö painajaisia siitä, etten pääsekkään, vaikka kaikkeni teen, ja teen muute ensivuonnakin jos tänävuonna ei kolahda, varmaa haetaa avoimenkautta vauhtia sitte.. Järkyttävän siisti fiilis lukea noita, ku ne on helvetin hyviä kirjoja, ja tosissaa näitten asioitten kanssa on henkisesti kotona. mä tykkään :haart:

vielä ku pääsis inee, ni pitäisin bileet, joisin viinaa, söisin popcornia ja menisin baariin, ennen pääsykokeita pitää koittaa jättää ilta-elämä kokonaan muille. menee vaa muisti, ku liikaa juo.
 
Joitakin kurssimateriaaleja on netissä, mutta en usko niistä olevan juuri mitään hyötyä. Jos pääsykokeessa olisi esseekysymyksiä, tilanne olisi aivan toinen.

Jos haluaa vaihtelua lukemiseen niin luulisi että aiempia pääsykoekirjoja olisi hyödyllisempi tankata kuin kurssien luentomateriaaleja.
 
Mä edelleen pelkään Indica sun puolesta :) ihan vaan sen takia, että sä näytät ite pelkääväs ittes puolesta! usko itsees, ei sinne "maakuntiin" niin vaikea kuitenkaan oo päästä!! motivaatio sulla on kuitenkin kohdallaan, vai??

Ite sanoisin, ihan vaan oman sisäänpääsyn kannalta (TaY / Kauppa- ja hallintoTDK / julkisoikeus.. tulikohan paljastettua liikaa?!) että viimeiset 3 viikkoa on oikeasti tärkeimmät! Siinä vaiheessa tulee kaikki olla opeteltua, ja viimeinen puristus on pelkkää kertausta... sama pätee myös kauppatieteelliseen!! Itse ainakin yritin kovasti suunnata ajatukset viimeisenä iltana muualle, kävin reenaamassa ja leffassa sekä nukuin hyvät yöunet, no ainakin yritin :) ja meidän koe oli myös ns. rasti ruutuun, eli monivalinta ja yksi aineistokoe.. ja sisään mentiin vaikka olin 100% varma että joudunkin Joensuuhun, jossa koe meni ookoo ja jonne olisin päässyt heittämällä (omakehu.....:jahas:)

Ja mayflowerille, me nähdään sitten pääsykokeessa, jos TRE on edelleen ykkösvalinta.. vai voiko sen kokeen käydä tekees siellä jossain idän suunnalla??! ;) Omat luvut odottaa edelleen tiukempaa käynnistymistä, tuossa juuri viime viikolla markkinoinnin kirjan luin ja koin siinä monessa kohdassa deja vu´n.. en tiedä, oonko lukenut sitten ko. kirjoittajien teoksia aiemminkin vai mikä mahto olla :) no asia vaikutti ihan ymmärrettävältä mutta detaljien muistaminen on sitten eri asia...

Tulipa pieni tilitys, hetkeen en oleaan tähän trediin kirjottanu :) heh.. pahoittelen, jos hieman sekavaa tekstiä painoin menemään mutta väsymys alkaa iskemään.. eiköhän se oo nukkumatin aika!!
 
Viimeksi muokattu:
"Miten mä jotenkin itse uskon enemmin näihin konkreettisiin valmennuskursseihin, joissa opiskellaan luentoina ihan paikanpäällä, kun näihin nettiräpellyksiin, anteeksi verkkokursseihin.?"

Onhan se selvää, että monen keskittymiskyky ja motivaatio tunneilla on paljon korkeampi normi-livekurssilla kuin verkkovideoita katsellessa. Mutta jos itse olisin jonkin kurssin aikoinaan ottanut, niin olisin kyllä mielummin hinkannut luennot videolta viisi kertaa läpi kuin kuunnellut kertaalleen livenä.

"Seuraavaa ajattelin kysyä joltain kauppatieteilijältä: onko teidän kurssien luentomonisteita netissä nähtäväillä, ja oisko sellasten ettimisestä ja opiskelusta mitään apua pääsykokeisiin?"

Mun pääsykoelukujen tärkein osa oli kahden viimeisen päivän reiäntilkitsemissessiot. Eli mä tein varmaan 15 pääsykokeen verran noita harjoitustehtäviä, ja tarkistin kaikki väärät vastaukset kirjasta. Siten sain erittäin hyvin tilkittyä puutteet tiedoissa.

"Itse ainakin yritin kovasti suunnata ajatukset viimeisenä iltana muualle, kävin reenaamassa ja leffassa sekä nukuin hyvät yöunet, no ainakin yritin ja meidän koe oli myös ns. rasti ruutuun, eli monivalinta ja yksi aineistokoe."

Ei mitään lepoa viimeisenä päivänä :) Sehän on tunnetusti paras lukupäivä. Itse ainakin opin silloin eniten.
 
Seuraavaa ajattelin kysyä joltain kauppatieteilijältä: onko teidän kurssien luentomonisteita netissä nähtäväillä, ja oisko sellasten ettimisestä ja opiskelusta mitään apua pääsykokeisiin?
Lyhyesti: suurin osa on intrassa salasanojen takana tai tietyillä laitoksilla sieltä ostettavina saatanallisina paperiprujuina. Apua? Ei. Suurin osa luentomateriaaleista on tilkettä, jotta saadaan rahastettua reppanoita.

Opettele nyt kiltisti niitä pääsykoekirjoja ulkoa. Ymmärtämisellä ei pääse minnekään, eikä kauppiksessa opetettavien asioiden lukemisella etukäteen. Kirjojen ulkoa osaamisella sinne mennään.
 
No sitähän tässä kokoajan tehdäänki:) mutta mä vaa aattelin, että jos siitä oisi jotain pientä kilpailuetua saanu.. Helvetin hyvin kulkee luvut, mul on oikein nyt kunnon lukuviikko, eli ensi viikon ohjelma on lukemistalukemista ja lukemista lukemisen päälle ja vielä lukemista ja lukemista ja laskuharjoittelua. ja muutenkin tästä kiristyy tahti jonkunverran tähänastisesta, koska ensiviikon jälkeenkin on aika paljon enemmän aikaa kun alkutalven oli. Nyt on alle 4 kk aikaa, nyt luetaa jo kovaa, ja viimesest kaksi kuukautta niin täysillä, ku voi.

e:viel pitäis päättää lopullisesti hakukohteet ja järjestys.

Eli lähinnä, että laitanko joensuun ykköseksi vai kakkoseksi, ei kiinnostaisi yhtään asua siellä, no offence pohjoiskarjalalaiset, oon mä käyny, enkä tykänny, mut nyt on tärkeää päästä vaan kouluun.

Varmaan haen lappeenranta, joensuu, kuopio. Mutta vielä on päättämättä se, että pudotanko kuitenkin lappeenrannan pois, että saisi 2 ensisijaisuuspistettä joensuuhun yhden sijaan.

En mä sinne susirajantaakse haluaisi, ja lappeenrannan pääainevalikoima miellyttää paljon enemmän, mutta nyt on tärkeintä päästä yliopistoon. Toki ylivoimasesti eniten kiinnostaa rahoitus, mitä ei joensuussa ole, (kai?)
 
Mutta vielä on päättämättä se, että pudotanko kuitenkin lappeenrannan pois, että saisi 2 ensisijaisuuspistettä joensuuhun yhden sijaan.

Älä nyt vittu naurata, että tuolla lukemisella et pääsisi Lappeenrantaan! Sinisimpukkakin pääsisi, jos nyt ei 100% varmasti Helsinkiin, niin vähintään sinne Lappeenrantaan tuolla lukemisella...

Omat luvut tässä starttaavat hiljalleen..
 
Helsinki mulla ei tuu kysymykseen korkean hintatason vuoksi, tampereella ei ole mun mielee olevaa pääainetta, turku ei nappaa, oulu on ihan helvetin kaukana, tosin serkku asuis siel, ni oispaha ainaki yks tuttu kaupungissa, ja lappeenrannassa on suomen halvin bensa. Tai paremminkin siellä on mua kiinnostavana seikkana raja niin lähellä, että venäjän vuosiviisumi lähtee samantien hakuun, jos sisäänpääsykirje kolahtaa postiluukusta.
 
Helsinki mulla ei tuu kysymykseen korkean hintatason vuoksi, tampereella ei ole mun mielee olevaa pääainetta, turku ei nappaa, oulu on ihan helvetin kaukana, tosin serkku asuis siel, ni oispaha ainaki yks tuttu kaupungissa, ja lappeenrannassa on suomen halvin bensa. Tai paremminkin siellä on mua kiinnostavana seikkana raja niin lähellä, että venäjän vuosiviisumi lähtee samantien hakuun, jos sisäänpääsykirje kolahtaa postiluukusta.

Tee niin, että laitat ne hakukohteet siihen järjestykseen, mihin haluaisit mennä. Sitten, kun saat tulokset ja huomaat, että pisteet oliskin perkele riittäny vaikka hse:lle, niin vituttaa. Sitä ei kuitenkaan enää siinä vaiheessa vaihdella, vaan mennään sinne, mihin on ensimmäisenä päästy, tai sitten ei mennä mihinkään.

Ei se sisäänpääsy tonne lappeenrantaan ole todellakaan sellainen asia, jossa kannattaa kikkailla jonkun yhden ensisijaissuuspisteen kanssa. Tod. näk saisit jo nyt riittävät pisteet sinne.

Ps. Ei tämä Turkukaan nyt kovin paha paikka ole. Ainoa miinus on rahoituksen pääainevaihtoehdon puuttuminen (no joo, saa siitä jonkun opintokokonaisuuden käytyä).
 
Nyt mulla on menny ihan ohi nää ensisijaisuus pisteet.. Jos haluun ne kaks lisäpistettä ni en saa laittaa muita hakukohteita siihen lomakkeeseen?
 
nope. Ekasta valinnasta saat kaksi lisäpistettä koepisteiden päälle, tokasta 1 ja kolmannesta et yhtään
 
Kuinkas porukalla on lukeminen sujunu? (miinus Indica, senhän jo tiedämme:))

Ylppäreihin en pahemmin aio lukea, ja koska HSE on ykköstavoitteena, niin aloitin jo jonkin aikaa sitten. Jostain syystä nuo kirjat tuntuu aika helpoilta, oikeastaan ainoa vaikea asia taitaa olla tuo LP-ongelma/valinta-asia.
 
Back
Ylös Bottom