Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No hitto, monennella olit?
Onnea varasijoilla sisään päässeet!
Aaltolaisille taas sellaista asiaa, että joko alkaa näkyä opiskelijanumeroita nyt kun ilmoittautumisaika on mennyt umpeen? Itse jumitan porukoilla ja posti menee omaan kämppään niin komeesti oon ulkona kuvioista. :P
Kiitos tiedosta. Eipä tosiaan toimi vielä, koitin itsekin
Kirjoitin pitkän sepustuksen, mutta se katosi juuri bittiavaruuteen.
Tällä palstalla on ilmeisesti useita HSE:n entisiä ja nykyisiä opiskelijoita, joten kokeilen kepillä jäätä, ja esitän muutaman bränikkää mursua askarruttavan kysymyksen. Vaatimattomana tavoitteenani on valmistua rahoituksesta 3-4 vuodessa, mutta projektin käytännön toteutus on vielä hämärän peitossa. Käsittääkseni suhteellisen monet kuitenkin valmistuvat alle viidessä vuodessa, joten jossain täytyy olla siitä tietoa.
Tässä on jotain mieleeni nousseita kysymyksiä, joihin en ole ainakaan vielä löytänyt vastausta. Miten kurssit kannattaa jaksottaa? Ekana vuonna joutuu varmaan käymään aika paljon syventäviäkin pääaineen kursseja vaikka ei ole sinne vielä valittu vai saako sen 120op täyteen sivuaineilla ja kieliopinnoilla? Mitä kaikkia kursseja voi suorittaa kirjatenteillä tai esseillä ja mistä tämän saa kurssikohtaisesti selville? Missä sivuaineissa yhdistyy kilpailukyky (kansainvälisillä) työmarkkinoilla (vai onko sivuaineilla siinä mitään merkitystä?) ja nopea suoritus? Kuka koululla neuvoo näissä asioissa?
Kävin opintotoimistolla, mutta sieltä jäi käteen tyhjä arpa. Kehottivat odottamaan orientaatioviikkoa ja puhumaan tutorin kanssa, mutta en ole vakuuttunut tämän olevan paras vaihtoehto. Olen todella kiitollinen kaikista muistakin vinkeistä, tiedoista ja kokemuksista asiaa koskien. Tällä hetkellä olen etsinyt tietoa hse:n nettisivuilta, opinto-oppaasta ja varjo-opinto-oppaasta.
Olen laskiksen opiskelija HSE:llä, joten osaan varmaan jotain vinkkejä antaa.
Rahiksen kurssien vaativuudesta tiedän vain sen verran, mitä olen itse käynyt. Olen käynyt muutaman kurssin, ja ne ovat kyllä suht vaativia olleet, ja sisältäneet myös ryhmätöitä yms. osioita.
3-4 vuodessa valmistuminen on kyllä mahdollista, mutta paljon kursseja pitää käydä "väärässä" järjestyksessä, eli joutuu tinkimään kurssien pohjavaatimuksista yms., mikä ei välttämättä hirveästi ongelmia aiheuta, jos opiskelukykyä löytyy. Nopeasti valmistuminen todennäköisesti poissulkee myös vaihdossa käynnin, työskentelyn opiskeluaikana (mahdollisesti myös kesätyöt) sekä sosiaalisen elämän :D Itse olen siinä perus viiden vuoden tahdissa, eikä noista mistään ole tarvinnut luopua.
Kursseja voi ekasta vuodesta lähtien käydä haluamassaan järjestyksessä, kaikille otetaan kyllä sisään (jollain pienellä syventävällä maisterikurssilla voi luennoitsija tietysti karsastaa mursua hieman). Kielten kursseissa on kuitenkin arvontasysteemi ilmottautumisessa, eli niitä ei helposti saa enempää kuin 2 per periodi, ja tämäkin vaatii jo suht hyvää tuuria. Noitakin voi kyllä yrittää sopia maililla kurssien pitäjien kanssa.
Kirjatenttejä ovat käytännössä kaikki kurssit, joissa ei ole muita osasuorituksia kuin tentti (100% tentti). Suoritustavan näkee weboodista jokaisen kurssin kohdalla. Mursukursseissa on tällaisia suht monta, lisäksi esim. matikan kurssit (80% tentti, 20% harkat) voi käydä vain tenttimässä. Kansainvälisyydestä en tiedä, mutta yleisesti on tiedossa, että yritysjuridiikan sivuaine on helpoin/nopein suorittaa, ja onnistuu kirjatenteillä lähes joka kurssilla.
Tiedonsaanti koululta/opintotoimistolta on kyllä usein todella vaikeaa. Tietoa on niin monessa paikassa, ja se voi olla ristiriidassa keskenään, lähteestä riippuen. Lisäksi koulun/opintotoimiston mielestä jokainen 6op kurssi sisältää saman työmäärän, ja kielten 3op kurssit puolet tästä työmäärästä, joka on tietenkin aivan bullshittiä.
En ehdi nyt enempää kirjoittaa, kysele jos jäi jotain epäselväksi...
Katsoin uudestaan opinto-opasta, ja ilmeisesti melkein kaikki rahoituksen kandivaiheen pääaineopinnot kuuluvat johonkin sivuainekokonaisuuteen, eli kursseille päässee osallistumaan helposti vaikka heti ekan vuoden alussa? Sivuaineista nopealla silmäilyllä tulevaisuuden kannalta hyödyllisimpiä olisivat ehkä kvantitatiiviset menetelmät ja laskentatoimi. Eivät varmasti ne kaikkein helpoimmat, mutta osaatko sanoa mitään näiden vaativuudesta? Ilmeisesti tarkoitit kvantitatiivisia menetelmiä puhuessasi matematiikan kursseista, eli ne voi vetää kirjatentteinä?
Oletetaan, että päädyn tuohon rahoitus + kvantitatiiviset menetelmät + laskis komboon. Voisin siis esimerkiksi suorittaa ensimmäisenä vuonna yhteiset opinnot (60op) ja siihen päälle kvantitatiiviset menetelmät sivuaine (30op) ja rahoituksen sivuaineopintoja + syventäviä (n. 30op). Eikö jotakuinkin näin?
Tiedätkö muuten tarkemmin kandiohjelmien valintaperusteista? Rahoitukseen valitaan siis jengiä ensimmäisen vuoden opintomenestyksen perusteella, mutta miten menestys määritellään? Onko se pakollisten peruskurssien keskiarvo vai saako ylimääräisiä kursseja lukemalla lisäpisteitä?
Nyt en jaksa, mutta voin kirjoitella joskus myöhemmin fiiliksiäni pääsykokeesta. Sain ainakin itse huhtikuun alussa paljon irti tästä ketjusta, kun aloitin omaa lukuprojektiani.