Kauppakorkeaan 2008

Pieni gallup kevään hakijoille: millaisella yo-todistuksella olette hakemassa (jos siis lukio käyty)? Onko muita vaihtoehtoja kuin kauppatieteet? Oletteko lukeneet korkeakoulussa jotain muuta alaa? Joko lukeminen hajottaa?

Lukuaikaa on vielä reilusti. Älä hätäile. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pieni gallup kevään hakijoille: millaisella yo-todistuksella olette hakemassa (jos siis lukio käyty)? Onko muita vaihtoehtoja kuin kauppatieteet? Oletteko lukeneet korkeakoulussa jotain muuta alaa? Joko lukeminen hajottaa?

4 x M ja C (eli ei todistusvalintaan), ei muita vaihtoehtoja, en ole lukenut muuta alaa ja lukeminen hajottaa :jahas:
 
M:n paperit alustavan arvioinnin mukaan, eikä pitäisi siitä pudota. Papereista ei siis "mitään" apua. Muita vaihtoehtoja ei ole ihan tarkoituksella (motivoin itseäni, koska nyt ei ole mahdollista tyytyä varasuunnitelmaan). Muuta en ole siis korkeakoulussa opiskellut, kun lakkikin tulee vasta keväällä. Lukeminen ei hajota vielä tosin vasta viikko takana, kysy uudestaan parin kk:n päästä. ;)
 
L, E, C ja 3x M. Helsinkiin haen ensisijaisesti, joten todistusvalintaan ei ole asiaa. Lukeminen ei vielä hajota, kun vasta pääsi alkamaan. :)
 
Ihan mielenkiinnosta. Onko kauppatieteen maisterilla ja tradenomilla miten paljon eroa? Oletetaan, että saan ammattikorkeakoulusta loistavat paperit ja yliopistosta korkeintaan keskivertotason paperit. Kummilla noista tekee enemmän työmarkkinoilla? Ekonomin keskipalkkahan on hyvä, joku 5000e kuussa ja tradenomeilla ei varmastikaan lähellekään noin hyvä, mutta ilmeisesti myös tradenomeista on tullut myymäläpäällikköjä, projektipäälliköitä jne, jotka toimivat korkeissa työtehtävissä ja joiden palkka on varmasti myös tosi hyvä. Entä miten on töitä? Sanotaan, että kauppatieteiden maisterilla on satavarmasti töitä. Tradenomeja on paljon, mutta jos saisi loistavat paperit, niin onko yritykset yms. kiinnostuneet?

Toivoisin mahdollisimman puolueetonta vastausta ja mieluiten henkilöltä, joka asiasta oikeasti jotain tietää. Olen nimittäin hakemassa molempiin ja tänä päivänä ammattikorkeakouluja tutkaillessani kiinnostus on noussut jatkuvasti ammattikorkeaa kohtaan. Itse olin lukiossa ehkä hieman keskivertoa parempi oppilas. Matikka on vahva, mutta englanti heikko ja pelkäänkin, että englanti tuottaisi yliopistossa vaikeuksia. Sen sijaan ammattikorkeassa uskoisin pärjääväni ainakin todella hyvin, koska motivaatiota olisi takuulla eri tavalla kuin lukiossa ja kieletkin olisi helpompia.
 
Itse ekonomiopiskelijana täytyy todeta että kannattaa ehdottomasti mennä mieluumin kauppakorkeaan kuin ammattikorkeakouluun. Ei niillä arvosanoilla työelämässä ole kauheasti välttämättä merkitystä, kun koulutus kuitenkin ratkaisee suurimman osan. Tradenomin koulutuksella voi jossain vaiheessa törmätä ns. laskikattoon ja uralla eteneminen tule mahdottomaksi. Ekonomit ovat kuitenkin keskimäärin huomattavasti vaativimmissa hommissa, vaikka toki jotkin tradenomitkin voivat edetä ihan korkeimpiin tehtäviin asti.

Opiskelukin on mielestäni huomattavasti mielekkäämpää yliopistossa, kun on vähän akateemisuutta hommassa mukana. Itse ainakin natin opiskelusta tällä hetkellä täysin rinnoin. Isona plussana on myös että opiskelijatoiminta (esim pippalot ja muut) ovat kauppakorkeassa yleensä aivan omaan luokkaansa!
 
Tämä tulee nyt väärään ketjuun, mutta en tiedä parempaakaan ketjua. Tiedättekö, että käykö ammattikorkeisiin sama pääykoe useampaan paikaan, kuten yliopistoissa? Joensuuhun ja Lahteen nimittäin pääsykoe on ainakin samana päivänä.. Koulun opokin sattuu sopivasti olemaan sairaslomalla.. Ja kiitos Oligarkille vastauksesta!
 
Aurinko paistaa, linnut laulaa, mutta täällä sitä vaan naama laskentatoimen kirjassa päntätään tietoa kaaliin. Mitä jos ei kouluun pääsekään? Huh, mikä ajatus. Tämä viikko on ensimmäinen kun on tuntunut jo stressi. Ei siinä mitään, se auttaa, mutta pieni jännä-fiilis kyllä jo koko ajan päällä :)
 
Tällä hetkellä mua hajottaa se, että ei oo joka päivä tarpeeks aikaa tai mahdollista lukea. Joinain päivinä on aikaa vain se pari tuntia pääsykoekirjoille. Itse lukeminen ei hajota, mitä enemmän on tullut luettua, sitä enemmän on alkanut asiat kiinnostamaan.

Jos jotain alkaa kirjat vituttaa, niin onkohan oikeaan paikkaan hakemassa? Voi olla aika tiukka viisi vuotinen edessä, jos tämän tyyppisten kirjojen lukeminen ei maistu.
 
Itse ekonomiopiskelijana täytyy todeta että kannattaa ehdottomasti mennä mieluumin kauppakorkeaan kuin ammattikorkeakouluun. Ei niillä arvosanoilla työelämässä ole kauheasti välttämättä merkitystä, kun koulutus kuitenkin ratkaisee suurimman osan. Tradenomin koulutuksella voi jossain vaiheessa törmätä ns. laskikattoon ja uralla eteneminen tule mahdottomaksi. Ekonomit ovat kuitenkin keskimäärin huomattavasti vaativimmissa hommissa, vaikka toki jotkin tradenomitkin voivat edetä ihan korkeimpiin tehtäviin asti.

Opiskelukin on mielestäni huomattavasti mielekkäämpää yliopistossa, kun on vähän akateemisuutta hommassa mukana. Itse ainakin natin opiskelusta tällä hetkellä täysin rinnoin. Isona plussana on myös että opiskelijatoiminta (esim pippalot ja muut) ovat kauppakorkeassa yleensä aivan omaan luokkaansa!

Tulevaisuus on tosin tradenomin näköinen, enemmän kuin ekonomin. Itse tästäkin huolimatta valmistun seka AMK että KTM. Se ei ainakaan ole pois mistään.

Tämä on ikuisuustaistelu, mutta tietyillä aloilla (markkinointi) ekonomien ylivalta on jo menetetty. Syy on sekä ekonomeissa itsessään, että AMK:n käytännönläheisyydessä. Ekonomit, etenkin vanhemmat, pitävät itseään automattisesti parhaana, mutta AMK opiskelijalla on luultavasti näyttää jo 14 viikon työharjoittelu jopa samasta firmasta.

Esimerkkinä nyt eräs vakuutusfirma. Se ottaa sinne palkalliseen harjoitteluun _vain_ AMK opiskelijoita. Muutama kandin suorittanut ekonomiopiskelija/ valmis ekonomi on päässyt mukaan. Näistäkin osa on suorittanut KTM-tutkinnon ensin valmistuttuaan AMKista.

Mahdoton sanoa, onko suurin vaikutus TRAL, SEFE vaiko ihan puhtaasti henkilöissä itsessään, mutta työelämä on ruvennut enemmän ja enemmän arvostamaan tradenomeja. Ekonomilla on lainsäädännöllinen etu edelleen esimerkiksi KHT tilintarkastajaksi pääsemisessä, mutta muutenpa enää ei ole mitään merkitystä.
 
viisnolla;2864529 begin_of_the_skype_highlighting**************2864529******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Tällä hetkellä mua hajottaa se, että ei oo joka päivä tarpeeks aikaa tai mahdollista lukea. Joinain päivinä on aikaa vain se pari tuntia pääsykoekirjoille. Itse lukeminen ei hajota, mitä enemmän on tullut luettua, sitä enemmän on alkanut asiat kiinnostamaan.

Jos jotain alkaa kirjat vituttaa, niin onkohan oikeaan paikkaan hakemassa? Voi olla aika tiukka viisi vuotinen edessä, jos tämän tyyppisten kirjojen lukeminen ei maistu.

Minua itseäni kiinnosti aiheen puolesta kaksi pääsykoekirjaa viidestä. Siinäkin oli jo tarpeeksi, kun esimerkiksi Turussa voi valita 11:stä eri pääaineesta. Muutenkaan tuo pääsykokeisiin lukeminen ei hirveästi itse opiskelua muistuta. Pääsykoe on mitä se on, koska se on helppo järjestää objektiivisella arvioinnilla suurelle joukolle. Jos luet huonoinakin päivinä pari tuntia, homma on hyvässä mallissa. Mielummin vähän ja tehokkaasti kuin tuntitolkulla nollat taulussa.

Ensimmäisenä vuonna opiskellaan peruskursseja vähän joka aineesta, toisena vuonna aletaan keskittyä omaan pää- ja sivuaineeseen. Kolmannen vuoden jälkeen on kandin paperit valmiina, periaatteessa siinä vaiheessa on hyvä vaihtaa alaa tai mennä töihin, jos ehdottomasti alkaa tökkimään. Mutta älä huoli, itseänikin vitutti suuresti tuo ulkoa opettelu ilman kontaktiopetusta. Etkä tule yhteenkään tenttiin lukemaan kirjoja niin perusteellisesti kuin pääsykokeessa.
 
Jau. Joku sanoi meikäläiselle, että jos ei yläasteen tiedä mitä haluaa, menee lukioon. Ja sitten, että jos ei lukionkaan jälkeen tiedä, niin pyrkii kauppakorkeaan.. Okei sitten. En suoraan sanoen tiedä yhtään, olisiko tuo meikäläisen mesta, mutta ei se nyt kovin hölmöltäkään vaikuta.

Opiskella en ole koskaan osannut, laskeskelin joskus, että lukioaikana kertyi likimain yhtä paljon työ- kuin koulutunteja. Lukio meni siis aivan puolivaloilla, mutta opettajien ärsytykseksi vielä varsin hyvin.
Muun muassa kirjoituksiin en nyt lukenut muutamaa iltaa enempää.

Lukemisesta siis saan taatusti ihan kiitettävän haasteen, vaikka potentiaalia pitäisi periaatteessa ainakin olla. Luonnollisesti olen jatkanut nyt työntekoa, ja kirjojakaan en ole vielä hankkinut. Idea on pääkaupunkiseudulla asuvana mennä lykkäämään koe Helsingissä ja laittaa Turku kakkoseksi, jos vahingossa innostuisikin lukemaan ja saisi pisteitä hieman enemmän. Kolmanneksi sitten joku "varmempi", Vaasa tahi Kuopio. Paineita en suotta ota vieläkään, sillä armeija kutsuu heinäkuussa.

Tällaisilla eväillä siis yksi sankari vielä mukaan!

(Joku gallupeerasi edellä lukioarvosanoja, syksyltä pitkä kieli L ja reaali E, kevään alustavina ÄI E, MAB E, RUB E ja pitkä kieli M)
 
Se olis sitten huomenna viimeinen mahdollisuus muokata valintoja hakulomakkeelle! Tai yleensä ottaen hakea, mikäli joku ei VIELÄ ole sitä tehnyt...! Ehkä pahinta olisi tuhlata koko kevät kirjojen parissa ja sitten todeta, että unohti hakea kouluun...vai olisiko sittenkin vielä pahempi lukea kevät, tulla hyväksytyksi ja unohtaa vastaanottaa opiskelupaikka :D

Mites luvut kaikilla edistyvät ja joko paniikki ja epätoivo iskevät? Sain juuri toisen kierroksen kirjoja luettua. Muistiinpanoja pitäisi alkaa nyt täydentelemään, aika hyvät muistiinpanot olen jo tehnyt johtamisesta, muista aikalailla suppeammat.

Mulla tökkii markkinointi, muut tuntuvat ihan mielenkiintoisilta. Tuossa markkinoinnissa ärsyttää ehkä eniten sen VAKUUTTELEVUUS: "Tämä on ensiarvoisen tärkeä asia...", "Ilman tätä yritys ei voi menestyä...", "...on yksi tärkeimmistä asioista...", "BLAA BLAA LALLALLAA". Muissa kirjoissa tällaista ei esiinny tuollaisessa mittakaavassa, vaan asiat kerrotaan suoraviivaisesti ilman häiritseviä hypersanoja. Myös tuo johtamisen loppupää on mielestäni aika raskasta, mutta suurin osa kirjasta on ihan ok asiaa.

Minkälaisia analyysejä te muut annatte kirjoista, suosikkeja, inhokkeja?
 
Kansiksen kirja on selkein, siinä on vaikeitakin asioita muutama, mutta se on kuitenkin paras kirjoista. Inhokkina markkinoinnin kirja kun se on niin vaikea. Toki sitäkin luen mielelläni, mutta menee strateginen markkinointi ja markkinointistrategia ja liiketoimintamallit vähän aina sekasin.

Oon nyt lukenut vähän ehkä liikaa päivittäin eli menee sinne 8 tunnin kieppeille, mutta osa lukemisesta on pakkopullaa josta ei välttämättä ihan hirveästi jää päähänkään. Toivottavasti seuraavilla lukukerroilla alkaa sitten jo muistamaan niitä yksityiskohtiakin sieltä täältä. Eikä aikaakaan ole enää paljoa lukemiseen.

Eipä tää lukeminen onneksi vielä kovin puulta maistu, toisaalta tekisi mieli lukea vähän enemmän välillä, ja tulee huono omatunto jos pitää lomapäivän tai lukee vain muutaman tunnin. Mut opiskelupaikan saaminen vois olla ihan jees. Kahesti oon lukenut kirjat, mutta oon lukenu tosi hitaasti, alleviivaillu ja tehny tehtäviä ym. Pientä paniikkia on kyllä päällä aina välillä. :D
 
Onhan tässä vielä mojovat 2kk aikaa lukea, että eipä mitään paniikkia ole syntynyt vielä. Kirjoja on lueskeltu jo tammikuusta asti vaihtelevalla tahdilla. Nyt viimisen 3viikko oon lukenut jotain 10h päivässä, paitsi eilen pidin välipäivän. Kaikki kirjat luettu noin 3kertaa ja jokaisesta kirjasta oon tehny tiivistelmän.
Maanantaina alkais valmennuskurssi, että sitä odotellessa. Valmennuskurssin mukana tuli hyvät itseopiskelumateriaalit, eli tiivistelmät kirjoista ja noin 200 tehtävää per kirja, tehtäviä pitäisi alkaa varmaan kohta ruveta tekemään.

Mitäs viel, taloushallinnon merkonomi ja ylioppilas oon aikasemmalta koulutukselta, eli toi merkonomin koulutus antaa ihan hyvän pohjan näihin asioihin.
Näillä mennään ja opiskelemaan päästään.
 
Toista kertaa hakevalle tämä on hektistä aikaa. Ei haluaisi epäonnistua taas, vaikka ensimmäisellä kerralla luin todella huonosti. Tämä on se kevät joka pitäisi jaksaa puurtaa. Ei muuta kun tsemppiä kaikille.
 
No Amnesiac - mihin homma viime kerralla kaatui? Miksi luku-urakka epäonnistui, oliko syynä motivaation puute vai tuliko jo sellainen virheellinen luottamus, että "kyllä mä jo osaan"? Tsemppiä lukuihin, päivä päivältä lähempänä!

Olisi hienoa, jos pystyisi kartoittamaan sen, missä kohdin on muihin lukijoihin nähden tällä hetkellä. Kun foorumeita vilkuilee, niin välillä tulee sellainen olo, että muita ei voi enää edes saada kiinni, turhaa ja toisinaan taas sellainen, että aika hyvin on itsellä pullat uunissa, eihän tässä mikään hätä ole. Molempi pahempi!
 
Viime vuonna valmistuin juuri lukiosta keskinkertaisilla papereilla - lukiossa minulla ei ollut kunnollista draivia päällä opiskeluun, vaikka vahvoissa aineissa sain L:n ja E:n. Olin rättiväsynyt ja tajusin vasta suht myöhään että kaupallinen ala on minun juttuni. Luulin osaavani asiat, mutta mitäs vielä. :D Monivalinnoissa kosahtaa jos et osaa asiaa täysin. Sanotaan näin, että en osannut opiskella oikealla tavalla. Nyt on aivan eri vaihde silmässä ja hyvältä maistuu, olenpa vielä valmennuskurssillakin. :)

Asiasta kolmanteen, luuletteko hakijamäärien nousevan vai laskevan tänä vuonna? Hakijamäärähän on vaihdellut muistaakseni lähes poikkeuksetta syklisesti. Jos ensimmäisenä vuonna hakee paljon ihmisiä, toisena vuonna heitä on aina vähemmän - viime vuonnahan kai rikottiin jo jonkinlainen ennätys hakijamäärissä, joten loogisesti ajateltuna tänä vuonna niitä pitäisi olla jälleen vähemmän. Matematiikankirjan poisto tosin sekoittaa pakkaa, ja kenellään ei ole mitään tietoa siitä, miten se tulee vaikuttamaan. Onkos teillä mielipiteitä?

Ja jälleen kerran, ei se määrä vaan se laatu. Kaksi kertaa kirjat läpi ja sitten kokonaisuudet haltuun jonka jälkeen armotonta kertausta ja tehtävien tekoa - riittää vallan mainiosti, ylilukeminen ei vedä vertoja omalle ajattelulle.
 
Veikkaan, että tänä vuonnakin jotain ennätyksiä tullaan rikkomaan. Omissa tutuissa on todella paljon porukkaa, jotka hakevat kauppakorkeaan. Toki siellä on varmasti paljon taas niitä "katellaan mimmonen koe"-tyyppejäkin.


Itsestä alkaa vähitellen tuntua, että kuulun myöskin tuohon ryhmään. :/ Asia on mielenkiintoista, mutta ei vain ole yhtään opiskelutekniikat hallussa. Lukion aikana tein töitä koulun ulkopuolella varmaan kahden käden sormilla laskettavan tuntimäärän ja se tuntuu kostautuvan tällä hetkellä aika pahasti. Vituttaa suorastaa oma saamattomuus.
 
Back
Ylös Bottom