Kauppakorkeaan 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jissen
  • Aloitettu Aloitettu
Jos musta vaan Jumala suo ja ihmisillä on hyvä tahto, ja valmennuskurssit pelittää ja mä saan ens vuonna itseni sisään ja vielä elonpäiviä riittää että ktm-paprut käteen kilahtaa, mä hommaan vipit, ja tuun vippimiittiin ja tarjoan kierroksen;)

Pitää nyt tosissaan tsempata että pääsee kauppikseen. Ensi kesänä ois totuuden hetki;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkoitin niitä tradenomin papereita ;) Vai vietetäänko sitten surujuhlat?

e: hedkonen jäbähän haluaakin kauppikseen, sieltä valmistuu merkonomeja ;)
 
Jepp.. noh veikkaan että ees mun omat hautajaiset ei oo nii surujuhlat ku tradeembot..

Softembolla pyyhkii perseensä paaljon hellemmin ja hankkiminenkaan ei kestä kolmea vuotta;)

Ja veikkaan että lähden ulkomaille opiskelemaan, jos en suomalaisiin kauppakorkeisiin pääse.. Tallinnassa ois ainakin varmasti mun makuun oleva mesta.. lukukausimaksut vaan hirvittää.

edit mä oon ammattisurkeakoulussa ollu senverta kauaa et 3.5vuotta jos viel menee ni hyppään ruotsinlaivalta mereen;)

edit lisää: en mä kenenkään koulutusta dissaa, oonpaha vaan huomannu että mä en sitä haluaisi.. ;) oli lukion keskiarvo kuitenki 8,6 ja M.än paprut ylppäreissä, ja yläasteen keskiarvo 9.3.. jotenkin Tradenomin hieno ja ylväs oppiarvo ei oo vaan mulle..
Lisätään nyt vielä: On se perkele kumma millasia yleisneroja kaikki suomalaiset on, jos ei muka 8,6 keskiarvon lukiosta saanu kaveri mukamas oo koskaa riittävä muualle ku Siwan kassalle. Mul sentää oli pienen ja huonon lukion ylivoimasesti parhaat paprut mitä yksikään miespuoleinen sai koko vuonna. Tytöissä nyt oli yksi jolla oli paremmat lappuset.
 
edit lisää: en mä kenenkään koulutusta dissaa, oonpaha vaan huomannu että mä en sitä haluaisi

No itsekin "lukaisin" tradenomin paperit alle, kun ei kiinnostanut pääsykokeisiin lukeminen intin jälkeen :wall:

Lisätään nyt vielä: On se perkele kumma millasia yleisneroja kaikki suomalaiset on, jos ei muka 8,6 keskiarvon lukiosta saanu kaveri mukamas oo koskaa riittävä muualle ku Siwan kassalle.

Eipä siinä kauppakorkeassa mitään muuta niin vaikeaa olekaan kuin sisäänpääsy. Ja pääsykokeetkin vaikuttaisivat muuttuvan vuosi vuodelta yhä enemmän nippelitietoa painottavaksi ainakin joidenkin kirjojen kohdalla. Ammattikorkean jälkeen luin neljä kirjaa viidestä kahdessa viikossa ja rimaa hipoen sisälle, mutta silloin pystyi vielä mukavasti vastailemaan edellisen tutkinnon tuoman yleistiedon perusteella. Ja kannattaa tosiaan se ensimmäinen hakutoive laittaa seuraavalla kerralla sinne minne on helpoin päästä sisään. Ei ole kovin paljon järkeä yrittää esim. helsinkiin kolme vuotta sisään. Ja toisaalta nykyään tradenomin paperitkaan eivät menee enää niin "hukkaan" kuin vielä muutama vuosi sitten kauppakorkeaa ajatellen. Valmistut tradenomiksi, olet muutaman vuoden töissä, ja pääset ainakin lappeenrannassa pelkän haastattelun perusteella suoraan maisteriohjelmaan => reilu vuosi ahkeraa lukemista ja paperit ulos.
 
Sikälimikäli Tradenomin suuntautumisvaihtoehto on jokin muu kuin Kansainvälinen kauppa Englanninkielellä toteutettuna;)

Kauppakorkeaan pistän ykköseksi Joensuun ens kesälle, ja sitten jos ei niin Tallinnan maksuyliopistoon pitää ainakin harkita mennä. Kaksi pistettä mulla kauppakorkea tosiaan jäi uupumaan tällä kerralla, mikä tietty vituttaa ihan pikkusen. Luin tarkemmin ajateltuna ehkä 40-50 tuntia, ja lähinnä iltalukemisena 20 minuuttia ja nukkumaan tyylillä. Perus paskallakäyntilukemistyylillä jos pääsee noin lähelle, luulen että ensi vuonna pääsee kunnon panostuksella ja valmennuskurssilla.
 
Nostetaanpa hieman.

Itse aoin hakea kauppakorkeaan 2008, YO-todistuksella ei ole pahemmin pisteitä tulossa ja Helsinkiin koeraja oli tänä vuonna 24. Kuinka vaikea tuo 24 pistettä kokeesta oikein on? Ja miten tuo järjestelmä koepistehakijoiden kannalta toimii, katsotaanko ensin YO-papereita ja jos pisteet siitä ei riitä, niin katotaan koepisteitä? Eli siinä ei olisi erillistä koepistekiintiötä?
 
Nostetaanpa hieman.

Itse aoin hakea kauppakorkeaan 2008, YO-todistuksella ei ole pahemmin pisteitä tulossa ja Helsinkiin koeraja oli tänä vuonna 24. Kuinka vaikea tuo 24 pistettä kokeesta oikein on? Ja miten tuo järjestelmä koepistehakijoiden kannalta toimii, katsotaanko ensin YO-papereita ja jos pisteet siitä ei riitä, niin katotaan koepisteitä? Eli siinä ei olisi erillistä koepistekiintiötä?

Täyttäessäsi hakulomaketta ilmoitat missä kiintiössä pyrit. Älä katso absoluuttista pistemäärää, sillä yhteishaku kauppatieteisiin on ollut käytössä kolme vuotta jona aikana pisterajat Helsingissä ovat heiluneet 24-28,5 pisteen välillä. Riittää että biittaat 85% hakijoista.

Lukion päättö- ja ylioppilastodistuksesta ei ole Helsinkiin haettaessa mitään hyötyä ellei se ole suurinpiirtein vähintään seuraavanlainen: Äidinkieli M tai E, Pitkä matematiikka M tai E, Englanti M tai E, Reaali M tai E, Ruotsi M tai E. Eri aineissa on hieman eri painotukset, äidinkieli ja pitkä matematiikka saavat suurimman arvostuksen. Lukion päättötodistuksesta ei muutenkaan huomioida kunnon kouluihin haettaessa (vrt. kauppatieteet :worship: vs. kaikki muut). Kauppatieteissä on käytössä yhteishaku joka antaa hakijalle mahdollisuuden hakea kolmeen eri kouluun, tämä lisää luonnollisesti painetta Helsinkiin.

Paljon lisää tietoa http://www.kauppatieteet.fi.

Itsellä alkaa kauppatieteen opiskelut kahden viikon päästä Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa.
 
Onko porukka yleensä lukio pohjalta vai kopiksen kautta pyrkimässä kauppakorkeaan?? Pitääkö olla minkälainen lopputodistus ja miten pitää mennä kirjotukset?? Paljoko vaikuttaa pääsykokeet?
 
Charter postas hyvän setin aiheesta.

Lukion todistus ei vaikuta mitään vaan pelkkä yo-paperi. Jos meinaat yo-läpyskäl saada jotain hyvitystä niin E:n paperit tarvittais, jos ei natsaa niin siten luet niin maan perusteellisesti että pääset pelkillä koepisteillä ineen.

Charterin pasteemasta http://www.kauppatieteet.fi. -urlista löytyy paljon tietoa kokeesta, aijemmista kokeista etc. lue se läpi.

"Paljoko vaikuttaa pääsykokeet?" Kauppikseen pääsee tietty %-osuus koepisteillä JA yo-todistuksella, toinen ja huomattavasti pienempi osa menee pelkillä koepisteillä sisään. Hse:n sivuilta ja tod. näk. kauppatieteet.fi:stä löytyy tarkemmat prossat.

Edit: turha posti, charterilta löytyy kaikki sama selvemmässä muodossa.
 
Jos on ensi keväänä kirjottamassa ylioppilaaksi, niin ohjeistukseni teille on:


1. Ota selvää mitkä ovat pääsykoekirjat (julkaistaan Marras-Joulukuussa).

2. Osta kirjat HETI.

3. Silmäile kirjoja ennen vuoden vaihdetta.

4. Aloita kunnon lukeminen heti vuoden vaihteen jälkeen.

5. Kun lukeminen alkaa vituttaa mene osoitteeseen http://www.porsche.fi ja mieti kuinka siistiltä näytät 10 vuoden päästä uudessa 911 turbossa. Tai vaihtoehtoisesti mene lähikauppaan ja seuraa siellä 15 vuotta hyllyjen täyttäjänä olleen jätkän hommia 20 minuuttia.

6. Lue ihan minimit ylioppilaskokeisiin ja panosta maksimit pääsykoekirjoihin. Tämä siksi, että jos et oikeasti ole kirjoittamassa 5-6 ainetta vähintään vahvan magnan papereilla, niin niistä ei ole hyötyä kauppatieteisiin pyrittäessä. Edellä oleva on tehty olettaen, että osaamista löytyy yo-kirjoituksiin edes jonkin verran. Tosin se neljä viikkoa mitä on aikaa lukea penkkareista kirjoituksiin ei paljoa paina, kun on jo 12 vuotta koulua käytynä. Neljässä viikossa ei ihmeitä tehdä.

7. Ota selvää valmennuskursseista ja mieti kannattaako mennä (hinnat 1000-1750€).

8. Mitä enemmän luet alussa sitä enemmän itseluottamusta tämä antaa loppua kohden. Viimeisen kahden viikon aikana monelle iskee paniikki ja itseluottamus katoaa kun tuntuu ettei ole lukenut tarpeeksi.

9. Tee lukusuunnitelma. Viikoittainen lukusuunnitelma on hyvä. Esimerkiksi Tammi-Helmikuussa 4-5 päivää viikossa lukua 4 tuntia päivässä. Maalis-Huhtikuussa 5-6 päivää viikossa 5 tuntia päivässä. Touko-Kesäkuu 6 päivää viikossa 8 tuntia päivässä.

10. Kertaa kohdat 1-9.

Näillä eväillä uskon monien pääsevän kauppatieteisiin. Totuus on vaan se, että lukio on niin helppoa, että se tajuton luku-urakka minkä kauppatieteisiin joutuu suorittamaan voi tuntua epätodelliselta/liioittelulta.

Monia varmaan ihmetyttää tuo ohje, että panostaa vaan heti pääsykokeisiin eikä yo-kokeisiin. Kirjoitin itse viime vuonna M:n paperit minimaalisella lukemisella lukiosta ja olen muutenkin sitä mieltä, että kyllä joka jätkä yo-kokeista läpi pääsee, mutta kauppatieteiden pääsykoe on jo toinen juttu.

Eka hakukerta itselläkin meni vituiksi, juuri liiallisen itseluottamuksen takia minkä sain yo-kokeista joiden eteen en tehnyt mitään. Tänä vuonna oli jo VÄHÄN toinen meininki, mutta lipsumista tapahtui silti. Olen kuitenkin tyytyväinen tulokseeni 22,75 pistettä, eli 1,25 pistettä Helsingin rajasta.

Tosin vitutus oli suht iso kun yksi hätäpäissään tehty matikan tehtävä oli väärin, mutta jos olin tehtävää tehdessä niin hätäinen etten erota sanoja MIKÄ VAIHTOEHDOISTA ON VÄÄRIN niin itseäni voin vain syyttää. Jos tämä tehtävä olisi väärän sijasta mennyt oikein olisin saanut 24,25 pistettä ja päässyt siis Helsinkiin.

Kuitenkin tsemppiä kaikilla kauppatieteisiin 2008 pyrkiville! :thumbs:
 
Tohon Charterin listaan voisi listä kohdan - "luota itseesi".

Jos koe tuntuu hyvin menneen valmistautumisjaksonkin jälkeen vaikealta niin se on todennäiköisesti vaikea myös muille. Itse ryssin just tän takia viime kesän haut, aloin arvaamaan liikaa kun huomasin ettei ~25-27 pojoon ollut mitään asiaa. Lopputulos olikin vitusti pieleen menneitä arvauksia ja menolippu vaasaan.:jahas:

..sitten seuraavalla kerralla voi miettiä että haluaako viettää "parhaat vuotensa" vaasassa, kuopiossa tai lappeenrannassa? No en helvetissä:david: tästä saan itse motivaationi:D

Lopuks vielä: Jos on yo-kirjoitukset ennen pääsykokeita niin keskittykää niihin. E:n paperit auttaa pyrkimistä todella paljon, toisaalta pyrkimisen kannalta on aivan sama onko sulla B:n vai M:n paprut taskussa. sitten jos on oikeesti haka koulussa niin kannattaa keskittyä tosissaan yo-kirjoituksiin ja kirjotella suosiolla se 3xL ja E niin voi jättään suoraan lukemisen tyhmemmille:thumbs:
 
..sitten seuraavalla kerralla voi miettiä että haluaako viettää "parhaat vuotensa" vaasassa, kuopiossa tai lappeenrannassa? No en helvetissä:david: tästä saan itse motivaationi:D

Kolikolla on myös kääntöpuoli. Kunnon kauppatieteilijänä ajattelen tietenkin ensiksi rahaa, voi huvikseen vertailla Helsingin ja Lappeenrannan yksiöiden hintatasoa keskenään. Lappeenrannassa 0-2km yliopistolta neliöhinta 1400-1800€. Helsingissä kauppakorkean lähellä olevien yksiöiden hintataso on 3000-4500€ neliö, vähän kauempaa sitten Kannelmäki-Malmi-Malminkartano-Konala -akselilta hinta on yli 2500€ neliö. Lasketaan tästä sitten normaali yksiön hinta, eli 30 neliöinen yksiö:
Lappeenranta: 42-54k
Helsinki keskusta: 90-135k
Helsinki muut: >75k

Hyvä on, harva muuttaa omistusasuntoon opiskelujen ajaksi, mutta itse sain tänään juuri lyötyä kaupat lukkoon Lappeenrannasta hyvästä yksiöstä. Mieluummin maksan asunnosta opiskelujen aikana asuntoa pois 12-18k edestä kuin maksan vuokraa. Helsingissä ei vaan olisi ollut varaa ostaa yksiötä, tai ainakaan maksukykyä maksaa lainaa. Näin ollen tienaan siis opiskelu aikana omaan pussiin tuon 12-18k.

Kuitenkin suurin osa opiskelijoista asuu vuokra-asunnossa. Helsingissä opiskelija-asuntojen neliövuokra huitelee 15-18€/neliö kieppeillä. Lappeenrannassa hinta 9-12€/neliö.

Pikainen laskutoimitus:
30 neliön yksiö Helsingissä: 450-540€
30 neliön yksiö Lappeenrannassa: 270-360€.
Opiskelujen kesto 5 vuotta, eli 12x5=60 kuukautta vuokraa maksetaan. Helsingissä maksat 27-32,4k, Lappeenrannassa vastaava 16,2-21,6k. Ero pahimmillaan tuplat.

Se meneekö vuodet jollain paikkakunnalla hukkaan on aika vaikea sanoa. Kai sitä hyvää porukkaa löytyy joka puolelta Suomea, joiden kanssa viihtyy vapaa-ajalla.
 
Kannattaa myös kattoa esim. irkkigalleriasta millasia naisia koulussa on. Jos tuo ei tuo motivaatiota niin olet homo, varattu tai teekkari.
 
Kannattaa myös kattoa esim. irkkigalleriasta millasia naisia koulussa on. Jos tuo ei tuo motivaatiota niin olet homo, varattu tai teekkari.

Joo, ja kirjat sit ihan mäiskeessä. :hyper:
 
Kolikolla on myös kääntöpuoli. Kunnon kauppatieteilijänä ajattelen tietenkin ensiksi rahaa, voi huvikseen vertailla Helsingin ja Lappeenrannan yksiöiden hintatasoa keskenään.
Oletko huomannut, että KY omistaa mukavan määrän asuntoja hyviltä paikoilta? Eli katse tänne: http://campus.kypalvelu.fi/ Maksan mielelläni vajaan 370 euron vuokraa uudesta 26 neliön yksiöstä merinäköalalla Helsingissä, kun koululle pääsee talon vierestä ratikalla reilussa 25 minuutissa. n. 250 euroa kuussa yksiöstä Kalliossa tai Taka-Töölössä ei ole myöskään huonompi vaihtoehto, jos pienempi asunto kelpaa. Ja miksi pitää rahaa kiinni lappeenrantalaisessa yksiössä, kun parempia vaihtoehtojakin on olemassa? :)
 
Oletko huomannut, että KY omistaa mukavan määrän asuntoja hyviltä paikoilta? Eli katse tänne: http://campus.kypalvelu.fi/

Kyllä, olen huomannut.

Maksan mielelläni vajaan 370 euron vuokraa uudesta 26 neliön yksiöstä merinäköalalla Helsingissä, kun koululle pääsee talon vierestä ratikalla reilussa 25 minuutissa. n. 250 euroa kuussa yksiöstä Kalliossa tai Taka-Töölössä ei ole myöskään huonompi vaihtoehto, jos pienempi asunto kelpaa.

Olen silti sitä mieltä, että Lappeenrannassa asuessani omistusasunnossa säästän rahaa verrattuna vuokralla asumiseen Helsingissä. Matkanikin on lyhyempi. Tosin näissä asumis asioissa on monta muutakin asiaa mitä voidaan ottaa huomioon, mutta ovat kuitenkin vain subjektiivisen tarkastelun kohteita.

Kieltämättä Arabianranta vaikuttaa hienolta mestalta asua.
Ja miksi pitää rahaa kiinni lappeenrantalaisessa yksiössä, kun parempia vaihtoehtojakin on olemassa? :)

Odotusarvo tuolle 12-18k säästölle on 100%. Sijoittaessani osakkeisiin tai muuhun 30k pitäisi niiden tuottaa 4-5 vuoden aikana keskimäärin 7-12,5%, päästäkseen tuohon 12-18k tuottoon.
 
Jos on ensi keväänä kirjottamassa ylioppilaaksi, niin ohjeistukseni teille on:


1. Ota selvää mitkä ovat pääsykoekirjat (julkaistaan Marras-Joulukuussa).

2. Osta kirjat HETI.

3. Silmäile kirjoja ennen vuoden vaihdetta.

4. Aloita kunnon lukeminen heti vuoden vaihteen jälkeen.

5. Kun lukeminen alkaa vituttaa mene osoitteeseen http://www.porsche.fi ja mieti kuinka siistiltä näytät 10 vuoden päästä uudessa 911 turbossa. Tai vaihtoehtoisesti mene lähikauppaan ja seuraa siellä 15 vuotta hyllyjen täyttäjänä olleen jätkän hommia 20 minuuttia.


7. Ota selvää valmennuskursseista ja mieti kannattaako mennä (hinnat 1000-1750€).


9. Tee lukusuunnitelma. Viikoittainen lukusuunnitelma on hyvä. Esimerkiksi Tammi-Helmikuussa 4-5 päivää viikossa lukua 4 tuntia päivässä. Maalis-Huhtikuussa 5-6 päivää viikossa 5 tuntia päivässä. Touko-Kesäkuu 6 päivää viikossa 8 tuntia päivässä.

10. Kertaa kohdat 1-9.

Näillä eväillä uskon monien pääsevän kauppatieteisiin. Totuus on vaan se, että lukio on niin helppoa, että se tajuton luku-urakka minkä kauppatieteisiin joutuu suorittamaan voi tuntua epätodelliselta/liioittelulta.

Monia varmaan ihmetyttää tuo ohje, että panostaa vaan heti pääsykokeisiin eikä yo-kokeisiin. Kirjoitin itse viime vuonna M:n paperit minimaalisella lukemisella lukiosta ja olen muutenkin sitä mieltä, että kyllä joka jätkä yo-kokeista läpi pääsee, mutta kauppatieteiden pääsykoe on jo toinen juttu.

Erinomaisia neuvoja! Itsekin tässä on kauppakorkeeseen haikailtu ja eka hakukerta jäi 2 pistettä pääsystä. Lisäneuvo, tutustu tradenomeihin, käy vaikka liiketalouspuolta puolivuotta ja huomaat miten helvetin turha koulu se on, ja tarkkaile tosiaan 50 vee merkonoomitätejä, kuvittele itsesi samaan, ja motivaatiosi kauppikseen nousee oikein huolella.. Itse ainakin jos lopunpeleissä osoittaudun aivovammainvalidiksi ja idariksi, en tyydy ammattikorkeasaari-tasolle, vaan hakeudun Viroon lukukausimaksulliseen yliopistoon.

toivonmukaan ens vuonna kauppakorkeakoulussa tavataan! sit ei ku kimppatreenei kauppakorkean 2008 alottavien pakkislaisten kanssa pystyyn!;)

edit.: toi koe tuntuu vaikealta kohtaan.. itsehän vastasin ihan liian moneen väärin, kun tuntui siltä ettei 18 pojolla tuu pääsemään kun tuntu niin helpolta, ja sitten piti haalia lisää vastauksia, no lopputuloksena vastasin muistaakseni 27 joista 18 oikein. Koetulokset ku tuli ni hieman joo vitutti, ku ne kaikki kysymykset mitkä tuntu itsestääselvyyksiltä oli myös oikein ja ilman niitä arvailuja oisin ollu sisällä lappeenrannassakin.
 
Olen silti sitä mieltä, että Lappeenrannassa asuessani omistusasunnossa säästän rahaa verrattuna vuokralla asumiseen Helsingissä. Matkanikin on lyhyempi. Tosin näissä asumis asioissa on monta muutakin asiaa mitä voidaan ottaa huomioon, mutta ovat kuitenkin vain subjektiivisen tarkastelun kohteita.
Opiskelijan asumistuen (vai oliko asumislisä) saaminen omistusasuntoon vaatii huomattavasti enemmän järjestelyä, kuin vuokra-asuntoon asumistuen saaminen. Lähtökohtaisesti et voi saada asumistukea lainan lyhentämiseen, vaan ainoastaan vuokrakuluihin. Valtio siis epäsuorasti tukee vuokranantajia. Jotta saisit valtion "maksamaan" sinun omistusasuntosi lainanlyhennykset, tulee sinun säätää jonkinlaisia ristiinvuokrauksia kavereidesi kanssa, tai ostaa asunto oman osakeyhtiösi nimiin ja vuokrata itsellesi.

Tämä on taas mun oma mielipide, mutta mun mielestä omistusasunnon ostaminen on kuin ottaisi pallon jalkaan. Vuokra-asuminen = vapautta.

Mitä tulee tohon toiselle paikkakunnalle muuttamiseen, niin ei mun mielestä elämä mene hukkaan vaikka helsinkiläisenä Rolloon muutinkin. Muutaman vuoden päästä pääseekin jo vittuun, ja lennot tulee parissa tunnissa jos rupeaa ahdistamaan. Lisäksi "landelle" on helpompi päästä opiskelemaan kuin Helsinkiin.
 
Mieluummin maksan asunnosta opiskelujen aikana asuntoa pois 12-18k edestä kuin maksan vuokraa. Helsingissä ei vaan olisi ollut varaa ostaa yksiötä, tai ainakaan maksukykyä maksaa lainaa. Näin ollen tienaan siis opiskelu aikana omaan pussiin tuon 12-18k.

Otitko laskuissasi huomioon opiskelijoille myönnettävän ilmaisen 172€/kk asumislisän? Nyt et sitä saa ja sulle tulee joka tapauksessa kustannuksia omistusasuntosi yhtiövastikkeesta ja sen lisäksi mahdollisesti tulevista taloyhtiön remonteista yms. Ei tarvitse olla kovin kummoinen "kauppatieteilijä" tajutakseen, että tuo yhtälö ei vain toimi. Parhaimman reaalituoton saisit rahoillesi asumalla vuokralla ja sijoittamalla nyt lainasta ja yhtiövastikkeesta koituvat ylimääräiset (siis verrattuna vuokraan ja opintotuen asumislisään) kustannukset esimerkiksi johonkin rahastoon. Kyse on kuitenkin vähintään 4-5 vuoden sijoitusajasta eli tässä tapauksessa riskit olisivat melkeinpä rahastosta riippumatta hyvin maltilliset.
 
Back
Ylös Bottom