Kauppakorkeaan 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jissen
  • Aloitettu Aloitettu
Voi voi parhaan tuoton saat kun valmistut lujaa ja meet aikasin tahkomaan rahaa. Kauppiksesta voi kuitenkin valmistua helposti alle kolmeen vuoteen, jos ei vaihtoon lähde.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja toisaalta nykyään tradenomin paperitkaan eivät menee enää niin "hukkaan" kuin vielä muutama vuosi sitten kauppakorkeaa ajatellen. Valmistut tradenomiksi, olet muutaman vuoden töissä, ja pääset ainakin lappeenrannassa pelkän haastattelun perusteella suoraan maisteriohjelmaan => reilu vuosi ahkeraa lukemista ja paperit ulos.

Kerropa tästä lisää. Voiko todellakin saada maisterin paperit lukemalla 3,5 vuotta tradenomiksi + 1,5 vuotta yliopistossa?

Voisikohan tuon toteuttaa työn ohessa vaikka reilun kahden vuoden sisällä?

Jotain tuollaistahan ne nykyään tarjoaa amk:n puoleltakin. Siellä vaan tutkintona olisi joku ylempi amk tutkinto, joka kai vertautuu KTM:ään.
 
Voi voi parhaan tuoton saat kun valmistut lujaa ja meet aikasin tahkomaan rahaa. Kauppiksesta voi kuitenkin valmistua helposti alle kolmeen vuoteen, jos ei vaihtoon lähde.
Kaikista kovimmat jätkät ei mene tohon "kouluttautumispelleilyyn" ollenkaan mukaan vaan laittaa nuorena firman pystyyn.
 
Otitko laskuissasi huomioon opiskelijoille myönnettävän ilmaisen 172€/kk asumislisän? Nyt et sitä saa ja sulle tulee joka tapauksessa kustannuksia omistusasuntosi yhtiövastikkeesta ja sen lisäksi mahdollisesti tulevista taloyhtiön remonteista yms. Ei tarvitse olla kovin kummoinen "kauppatieteilijä" tajutakseen, että tuo yhtälö ei vain toimi.

Kyllä otin huomioon, sitä paitsi asumislisä on riippuvainen vuokrasi koosta. Kela maksaa vuokrastasi 80%, tukea saa aina 252€:n asti, eli maksimi opintotuen asumislisä - mikä on siis tuen virallinen nimi - on 201,60€. Ja nyt tarkkana siellä, nimittäin ruudulle tulee käsite: yleinen asumistuki. Yleiseen asumistukeen ovat oikeutetut mm. omistusasunnon omistajat, yleinen asumistuki on 80% kohtuullisista asumismenoista.
...sulle tulee joka tapauksessa kustannuksia omistusasuntosi yhtiövastikkeesta ja sen lisäksi mahdollisesti tulevista taloyhtiön remonteista yms...

Asuntoa ostaessa kiinnitinkin enemmän huomiota taloyhtiön yleiseen kuntoon, ei remppoja tiedossa, velaton, tilinpäätökset muutamalta edelliseltä vuodelta, isännöintitodistukset jne. Edellä selvitinkin jo että yhtiövastike ei lankea kontolleni kokonaan.

Parhaimman reaalituoton saisit rahoillesi asumalla vuokralla ja sijoittamalla nyt lainasta ja yhtiövastikkeesta koituvat ylimääräiset (siis verrattuna vuokraan ja opintotuen asumislisään) kustannukset esimerkiksi johonkin rahastoon. Kyse on kuitenkin vähintään 4-5 vuoden sijoitusajasta eli tässä tapauksessa riskit olisivat melkeinpä rahastosta riippumatta hyvin maltilliset.

Saisinko jonkun näköisen laskelman väitteidesi tueksi? Ihan puhdas odotusarvolla toimiva malli riittää.

Lisäksi voimme ottaa huomioon tähän vuokra vs. omistus juttuun opiskelija-asuntojen huonon kunnon, siis ainakin sen mitä minulle tarjottiin. Rahallista arvoa tälle on hankala laskea, mutta kai kämppä nyt sellainen pitäisi olla että siellä itse viihtyy?
 
Saisinko jonkun näköisen laskelman väitteidesi tueksi? Ihan puhdas odotusarvolla toimiva malli riittää.
Tässä vaiheessa sun olisi hyvä osata laskea tuollainen hyvin yksinkertainen vähennyslasku ja siitä saatava erotus muuttettuna kuukausittaiseksi sijoitussummaksi ja siitä kautta näinollen saatavaksi tuotto-odotukseksi ihan itse. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa kun kyseessä on kuitenkin omien sanojensa mukaan ehta 19-vuotias kauppatieteilija :D

Se mitä en tosin itse ottanut huomioon (koska en tiennyt asiasta) on yleinen asumistuki ja sen määrä? Paljonko olet laskenut saavasi sitä kuukaudessa?
 
Alta kolmessa vuodessa maisteriksi helposti? Sanoisin, että keskimäärin ei ihan sieltä helpoimmasta päästä.

Nojoo helppo on aika suhteellinen käsite, mutta olen huomannut että ainakin Lappeenrannassa noppia on melko helppo saada. Tuskin sen vaikeampaa muuallakaan tosin.
 
Kyllä otin huomioon, sitä paitsi asumislisä on riippuvainen vuokrasi koosta. Kela maksaa vuokrastasi 80%, tukea saa aina 252€:n asti, eli maksimi opintotuen asumislisä - mikä on siis tuen virallinen nimi - on 201,60€. Ja nyt tarkkana siellä, nimittäin ruudulle tulee käsite: yleinen asumistuki. Yleiseen asumistukeen ovat oikeutetut mm. omistusasunnon omistajat, yleinen asumistuki on 80% kohtuullisista asumismenoista.


Asuntoa ostaessa kiinnitinkin enemmän huomiota taloyhtiön yleiseen kuntoon, ei remppoja tiedossa, velaton, tilinpäätökset muutamalta edelliseltä vuodelta, isännöintitodistukset jne. Edellä selvitinkin jo että yhtiövastike ei lankea kontolleni kokonaan.



Saisinko jonkun näköisen laskelman väitteidesi tueksi? Ihan puhdas odotusarvolla toimiva malli riittää.

Lisäksi voimme ottaa huomioon tähän vuokra vs. omistus juttuun opiskelija-asuntojen huonon kunnon, siis ainakin sen mitä minulle tarjottiin. Rahallista arvoa tälle on hankala laskea, mutta kai kämppä nyt sellainen pitäisi olla että siellä itse viihtyy?

Lappeenrannassa on kyllä pääsääntöisesti opiskelija-asunnot todella hyvässä kunnossa.
 
Tässä vaiheessa sun olisi hyvä osata laskea tuollainen hyvin yksinkertainen vähennyslasku ja siitä saatava erotus muuttettuna kuukausittaiseksi sijoitussummaksi ja siitä kautta näinollen saatavaksi tuotto-odotukseksi ihan itse.

En tiedä mistä pitää vähentää ja mitä, joten vähennyslasku jää tekemättä, lisäksi ei tarvitse laskea mitään kuukausittaisia sijoitussummia kun rahat tuutataan kerralla.
Ei pitäisi olla kovin vaikeaa kun kyseessä on kuitenkin omien sanojensa mukaan ehta 19-vuotias kauppatieteilija :D

Toisaalta tämähän nyt kumoaa kaiken mitä olen esittänyt vääräksi ja sinun väitteesi oikeaksi. :D

Se mitä en tosin itse ottanut huomioon (koska en tiennyt asiasta) on yleinen asumistuki ja sen määrä? Paljonko olet laskenut saavasi sitä kuukaudessa?

Saan yleistä asumistukea 201,35€ eli siis 0,25€ vähemmän kuin opintotuen asumislisää.
 
Onko muuten periaatteessa TuTa-DI:llä ja kauppislaisilla samat kohteet työn haussa?

Riippuu ihan mitä luet kauppiksessa. Mutta voi välillä ollakin, esim. omalla kohdalla kilpailin työnhaussa nimenomaan tutalaisten kanssa (ja kauppiksessa oon lukenut rahoitusta).
 
Joo en suosittele tätä Vaasan Tekla 2 asuntoa kenellekkään. Kauhea läävä koko mesta. Huomenna vois käydä vähän avautumassa voasin toimistolla, kun joutuu ite siivoilemaan ennen kuin uskaltaa kämpässä kävellä ilman kenkiä. :whip:
 
onko muut pakkislaiset jo aloittaneet Kauppakorkeaan 2008 projektin minun lisäkseni? tän vuoden tavoite on 1000-1500 tuntia ja valmennuskurssi/jopa kaksi sellaista, jos niitä järjestetään siten että useammalle kerkeää. Hakukohteena tulee ykkösenä olemaan Joensuu ensi keväänä. katsellaan:)

Onko pakkiksella kauppatieteilijöitä ulkomaide yliopistoissa, jos on niin oispa kiva kuulla, kun aattelin hakea sinnekkin jos en suomeen pääse, Tradenomiksi en aatellu alkaa vaikka ammattisurkeassa olenkin.. vielä.
Täällä ilmoittautuu yksi. Tosin sattuu nuo pääsykokeet sopivasti armeijan aikaan, mutta huomenna olisi tarkoitus aloittaa lukemaan. Tuli luettua ja viime vuoden kokeisiin ja piti käydä katsomassa millaiset ne ovat. Paljon miinuksia tuli oletettavasti otettua. Nyt uudet kujeet ja ja kunnon lukemista ja lukusuunnitelma kuntoon.

Riittääkös teiltä vielä vinkkejä? Kannattaako hakea armeijan aikaan? Saako armeijasta "lukulomaa? etc..
 
Ainahan hakea kannattaa, se on sitte eri asia että saako intissä luettua tarpeeksi paljoa.

Oma projekti tarkentuu sen verta että todennäkösemmin lappeenrantaan kuitenkin, ei joensuu innosta. Jep. Valmennuskursseja ajattelin käydä kaksi. ihan varmuuden vuoksi, ja tavote on 22 pistettä pääsykokeissa. Lukuina tällä hetkellä 2 tuntia päivässä ja tunti matikkaa. Sunnuntaisin en lue.
 
Tuota noin: Ei hemmetissä nyt vielä kantsi lukea, jotta on keväällä (=silloin kun ratkaisut tapahtuvat) vielä jotain paukkuja jäljellä. HSE:lle n. 3 kk lukemista 6-8 h/päivä. +mahdollinen valmennuskurssi. Muualle kuin Hki/Tre/Tku riittää 2kk vallan mainiosti.

Valmennuskurssit on siitä hyviä, et jos on taipumusta pieneen sluibaamiseen niin saa hyvin lisämotivaatiota kun näkee muiden tason. Mut ei noi ole silti mitään autuaaksi tekeviä juttuja.. Eli ei Helv... kannata tuhlata rahojaan kahteen kurssiin.

Toi 1500 tuntia samaa viittä kirjaa menee niin överiksi kuin olla ja voi (ellet sitten ole joku yli-ihminen). Eihän niitä kirjoja ole vielä edes julkaistu? Ne voi vaihtua kaikki. Jos luet tosta kolmasosan huhtikuusta alkaen niin oot paljon vahvemmilla.

Jos hakee ykkösenä johonkin "maakuntayliopistoon" niin ~15 p. riittää mainiosti sisäänpääsyyn varasijoilta. Itse en aikoinani viitsinyt hakea Helsinkiin paskan asuntotilanteen (ja korkeiden keskustan vuokrien) vuoksi. Ja olen ollut ihan tyytyväinen valintaani. Toki jos biletys on pääasia niin asia voi olla toinen.

Usko Wanhaa konkaria, ja tsemppiä pyrkimiseen. :thumbs:
 
Toi 1500 tuntia samaa viittä kirjaa menee niin överiksi kuin olla ja voi (ellet sitten ole joku yli-ihminen).

Ja jos pääsykokeisiin tarvitsee tuollaisen määrän lukemista, niin minkäköhänlaista opiskelusta tulee, kun joku viisi kirjaa pitää parhaimmillaan omaksua viikossa.
 
Ja jos pääsykokeisiin tarvitsee tuollaisen määrän lukemista, niin minkäköhänlaista opiskelusta tulee, kun joku viisi kirjaa pitää parhaimmillaan omaksua viikossa.

No niin no. Kunhan on päässyt sisälle, ei mitään tentittävää kirjaa tarvitse enää opetella ulkoa. Läpipääsyyn riittää monesti että vähän ymmärtää mistä puhutaan..

Pääsykokeisiin riittää saletisti viisi lukukertaa oikealla tekniikalla: Eli noita pitää siis lukea kokonaisuuksista yksityiskohtiin, välillä kerraten. Kannattaa vaikka pitää printattua sisällysluetteloa kirjan vieressä ja vilkuilla siitä et mikä luettu asia liittyy mihinkin. Kannesta kanteen ulkoa opettelemalla ei homma onnistu.
 
Back
Ylös Bottom