Kaukasian paimenkoira

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä on 2 kaukasianpaimenkoiraa sekä kaksi Amerikan Bulldoggia maatilalla.
Lehmiä pääsevät ihan tosissaan vartioimaan kun niitä on yli tuhat kappaletta.
Meillä tosin Amerikan Bulldogitkin hoitaa hommaa ja hyvin hoitavatkin vaikkeivat ole varsinaisesti laumanvartijoita.
Kaikkia on koulutettu samanlailla joten en osaa ssanoa kumpi on "vaikeampi" (kysyin tätä vanhemmiltakin).
Amerikan Bulldog uros niistä se pomo on ja tappoi ilveksen ennen kuin toinen kerkesi tulla jelppaamaan.
Talvella lehmät ei ole laitumella mutta tosiaan aina kun säät sallii ovat.
Sen nyt tosin voi sanoa että Amerikan bulldog oppii ainakin nopeammin mutta ei noiden kummankaan kanssa pärjää jos ei ole kärsivällisyyttä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otahan kuvia noista kaukkareista, bulldogeista ja siitä yli tuhatpäisestä maitokarjasta paperilapun kera jossa nimimerkki tai paskapuhetta --> gtfo.

Kasvattajalta. Älä ole uusavuton, googlella löytyy alle minuutissa useita kasvatajia. Etsi itse ;)

Rohkenen väittää että googlesta ei löydy ainuttakaan kasvattajaa jolta sais pentuja. Nimittäin koitin ettii googlella ainakin tunnin noita kasvattajia, mutta kun kerran sinä hallitset paremmin sen googlen käytön ja löydät sieltä alle minuutissa kasvattajan ni linkkaappas mulle ees yks kasvattaja mistä sais pentuja heti/ois lähiaikoina tulossa! Tässä pitänee kohta lähtee Venäjälle hakee pentua ku ei näytä Suomesta saavan.

PS. En oo niin tyhmä, että en koittas ettii googlesta tietoa ennen ku tuun kysymään täältä :)

Rohkenen väittää että googlesta ei löydy ainuttakaan kasvattajaa jolta sais pentuja. Nimittäin koitin ettii googlella ainakin tunnin noita kasvattajia, mutta kun kerran sinä hallitset paremmin sen googlen käytön ja löydät sieltä alle minuutissa kasvattajan ni linkkaappas mulle ees yks kasvattaja mistä sais pentuja heti/ois lähiaikoina tulossa! Tässä pitänee kohta lähtee Venäjälle hakee pentua ku ei näytä Suomesta saavan.

PS. En oo niin tyhmä, että en koittas ettii googlesta tietoa ennen ku tuun kysymään täältä :)

Kas näin, meni 10 sekuntia.

rotujärjestö: Suomen Kaukasianpaimenkoirat ry

Kasvattajia: Kasvattajia

Toki nämä varmaan ovat kasvattajia joilta ei saa pentua, vaan pentu pitää ostaa.

Tässä taas pisti silmään tuo "pentuja heti/ois lähiaikoina tulossa". Sulle tärkeintä on saada se pentu heti, ei niinkään että millaisista vanhemmista se pentu tulee, vanhempien luonteella, tai terveystuloksilla ei ole väliä kunhan saat pennun nyt, heti ja äkkiä. :face:

Ainakin itse kun olen koiraa hankkimassa niin haluan mahdollisimman tarkasti perehtyä pennun vanhempiin, mahdollisuuksien mukaan nähdä ne vanhemmat livenä ja katsoa millaisia koiria niillä on suvussaan takana. Sekä ehdottomasti jutella kasvattajan kanssa siitä yhdistelmästä ja kuulla kasvattajan mielipiteitä pennuista ja sitten tehdä päätöksen että olisiko tästä yhdistelmästä joku pentu minulle sopiva kaveri seuraavaksi vuosikymmeneksi.

Kas näin, meni 10 sekuntia.

rotujärjestö: Suomen Kaukasianpaimenkoirat ry

Kasvattajia: Kasvattajia

Toki nämä varmaan ovat kasvattajia joilta ei saa pentua, vaan pentu pitää ostaa.

Kiitos paljon näistä, harmi vaan että ei ollut tietoa missään että millon pentuja saisi, yhessä tosin luki että pentuja tulossa pian.

Relg eikä mua kiinnosta sen pennun vanhemmat, vaan mua kiinnostaa se pentu itsessään mimmonenn se on, mimmoseks uskon pystyväni kouluttaa sen ja se että mimmosen tulevaisuuden uskon pystyväni tarjoomaan sille.

Ja siis tiedoksi viellä kaikille että tää ei oo mikään hetken mielijohde vaan olen puolen vuoden ajan jo harkinnut Ovcharkan ottamista ja nyt olen sen päättänyt ottaa :)

Toivottavasti puolen vuoden kovan ja hartaan mietinnän seurauksena olet ymmärtänyt mihin olet jalkaasi työntämässä. Väittäisin, että kyseessä on yksi haastavin koirarotu joka ei ole helppo koulutettava, ei edes kokeneelle kasvattajalle. Onhan em. rotu hieno ja kivan näköinen, mutta todellisuuden paljastuttua voikin mieli muuttua ja taas koira kärsii.

En puhu nyt sinusta, mutta minua henkilökohtaisesti vituttaa aivan äärettömästi ihmiset, jotka ottavat "siistin ja coolin" koiran hetken mielijohteesta. Kun koiran kanssa on epäonnistuttu ja siihen kyllästytään, juostaan piikille tai annetaan koira pois ja taas koira kärsii.

Kunpa ihmiset jonakin kauniina päivänä ymmärtäisivät, että koira ei ole esine joka hommataan vain miellyttämään ihmisiä.

Kiitos paljon näistä, harmi vaan että ei ollut tietoa missään että millon pentuja saisi, yhessä tosin luki että pentuja tulossa pian.

Relg eikä mua kiinnosta sen pennun vanhemmat, vaan mua kiinnostaa se pentu itsessään mimmonenn se on, mimmoseks uskon pystyväni kouluttaa sen ja se että mimmosen tulevaisuuden uskon pystyväni tarjoomaan sille.

Ja siis tiedoksi viellä kaikille että tää ei oo mikään hetken mielijohde vaan olen puolen vuoden ajan jo harkinnut Ovcharkan ottamista ja nyt olen sen päättänyt ottaa :)
No jotta ihan puoli vuotta harkittu. Minkäslaisia koiria sulla on ollut aiemmin?

Millases talossa asut ? Huom TALO ei oo kerrostalo eikä rivari. Onko naapureita lähellä jne? Ja noita ei sitte paljoo kouluteta, sosiaalistetaan ja tapakasvatusta toki mutta ne ei paljoo jeesaa...

Vai että mimmonen se pentu on, itselläni ei ainakaan riitä taitoa siihen että näkisin siellä pentulaatikossa pyörivästä pennusta heti että millainen se on. Enemmän mä panostaisin niiden vanhempien ominaisuuksiin tutustumiseen ja keskustelisin sitten sen kasvattajan kanssa eri pentujen välisistä eroista.

Ja mun mielestä jos ihan jopa puoli vuotta on harkinnun tällaisen koiran ottamista ja nyt on jo kiire sen pennun löytämisessä niin saattaa jopa olla hieman kyse hätäilystä. Ja mä väitän että jos sä nyt jostain sen pennun löydät ja kasvattajan joka sen suostuu sulle myymään niin sä ostat sen pennun heti, sen enempää miettimättä että millainen yksilö se on.

Kyseessä on poikkeuksellisen vaativa rotu jonka ottamista kannattaisi harkita vuosia, tutustua rotuun ja kasvattajiin. Mulla itselläni on jossain vaiheessa haaveena/suunnitelmissa Dogo Argentino mutta sekin on sen verran vaativa rotu että touhutaan nyt rauhassa ainakin seuraava vuosikymmen näiden rotikoiden ja amstaffien kanssa ja katson sitten riittääkö mulla eväät ja mielenkiinto niin vaativaan rotuun.

Kyseessä on poikkeuksellisen vaativa rotu jonka ottamista kannattaisi harkita vuosia, tutustua rotuun ja kasvattajiin. Mulla itselläni on jossain vaiheessa haaveena/suunnitelmissa Dogo Argentino mutta sekin on sen verran vaativa rotu että touhutaan nyt rauhassa ainakin seuraava vuosikymmen näiden rotikoiden ja amstaffien kanssa ja katson sitten riittääkö mulla eväät ja mielenkiinto niin vaativaan rotuun.

Juu, se on ajan määrä mikä on mittari riittävälle perehtymiselle. Vähän kuten kaikessa muussakin, ei laatu vaan se määrä. Pitää olla unelmoinut 10 vuotta ennenkuin voi olla mitään mahkuja edes puhua po. rodusta.

Hah, koiran kasvattaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa. Tietoa on saatavilla ihan helvetisti opuksista kursseihin. Lisäksi on vielä internetti ja esim. pakkiksen keskustelupalsta, missä voi olla melkein liveyhteydessä parhaimpiin asiantuntijoihin 24/7, jotka mieluusti jakavat neuvojaan vaikka niitä ei edes kysyisi.

Mulla on itelläni ollut aikaisemmin yksi Saksanpaimenkoira sekä yksi koirasusi joka oli puoliksi husky. Että ainakaan noiden kouluttamisessa ei ollu minkäännäköstä ongelmaa, toki ton koirasuden kaa vaati melko paljon kärsivällisyyttä, mutta kun jaksoi nähdä vaivaa niin sai mitä ihanimman koiran itselleen.

Ja asun omakotitalossa mutta on tässä naapureita kivenheiton päässä. Mutta uskon että kärsivällisyyteni ja tieto/taitoni riittäisi ton rodun yksilön kouluttamiseen ja varmasti siitä saisi uskollisen ystävän.

Ps. Olen kuullut myös kaverilta että hänen tutullaan ois tommonen Kaukkari kerrostalossa ja kuulemman viihtyy erittäin mainiosti, että varmaan poikkeuksia löytyy tässäkin rodussa?

Kaverin tuttu, joo o. Paskan marjat ykskään kaukkari ei tasan tarkkaan "viihdy" kerrostalossa ja siitä seuraa satavarmasti ongelmia.

Ja tolla kokemuksella en edes harkitsisi. Kaukkaria ei voi verrata sakemanniin millään tavalla... Puoli vuotta ei todellakaan ole mikään harkinta-aika kaukkarin hankkimiseen. Sen verran jumalauta mietitään normiperheessä puudelin hankkimista. Kaukkari on ihan oikeasti vaarallinen otus sekä itsellesi ja varsinkin kaikille sivullisille, jos se ei ole oikeissa käsissä.

Jos mä haluaisin jonkun suuren laumanvartijan (olettaen että puitteet on kunnossa; omakotitalo maalta, koiralle jotain rodunomaista vahdittavaa esim. kotieläimiä), niin ottaisin jonkun helpomman laumiksen ainakin alkuun. Voihan siitä sitten kokemuksen kartuttua ottaa kaukasialaisen tai keskiaasialaisen, jos laumanvartijat tuntuu omalta ja niiden kanssa pärjää. Ei se kaukkari ole ainoa suuri laumanvartijarotu. Pyreneittenmastiffi on helpoimmasta päästä noista laumanvartijoista, mutta silti kuitenkin laumanvartija eikä palveluskoira. En mäkään ihan ymmärrä miksi pitää olla niin kiire, että se pentu pitää olla päätöksen teon jälkeen heti, mieluiten eilen? Puoli vuotta on lyhyt aika loppujen lopuksi kun miettii, että harvinaisemmissa roduissa pentua voi joutua odottamaan kauankin, ja vielä kauemman jos jostain tietystä yhdistelmästä haluaa. Vanhemmat kun aika lailla määrittää sen mitä se pentu on. Hermoheikko laumis ei ole kiva kenellekään. Tämä oli kerrankin multa ihan ilman sarvia ja hampaita kirjoitettu. :)

Ps. Olen kuullut myös kaverilta että hänen tutullaan ois tommonen Kaukkari kerrostalossa ja kuulemman viihtyy erittäin mainiosti, että varmaan poikkeuksia löytyy tässäkin rodussa?

Voi helvetti :lol2: Tuossa on varmastikin totta se, että kyseinen koira on kerrostaloasunnossa. Mutta ei se viihdy siellä.

Mulla on itelläni ollut aikaisemmin yksi Saksanpaimenkoira sekä yksi koirasusi joka oli puoliksi husky. Että ainakaan noiden kouluttamisessa ei ollu minkäännäköstä ongelmaa, toki ton koirasuden kaa vaati melko paljon kärsivällisyyttä, mutta kun jaksoi nähdä vaivaa niin sai mitä ihanimman koiran itselleen.

Ja asun omakotitalossa mutta on tässä naapureita kivenheiton päässä. Mutta uskon että kärsivällisyyteni ja tieto/taitoni riittäisi ton rodun yksilön kouluttamiseen ja varmasti siitä saisi uskollisen ystävän.

Meillä on pyreneittenmastiffi ja keskiaasianpaimenkoira, tai nykyinen nimi on keskiaasiankoira. Yks keskari ollu ennen tota nykyistä. En itse sanoisi että puolvuotta liika lyhyt harkinta-aika. Mutta ennenku ostat ni käy yhden tai useamman kasvattajan luona näkemäs noita koirii ja juttelemas. Sakemanni kokemus on haitaks vaan, koirasusi on jees. Laumiksissa samaa herkkyyttä, mutta silti ne on eri juttu.

Sun pitää opiskella ja ymmärtää mistä kyse laumiksissa. Ja tod hyvä olis tietää vanhemmista ja linjoista, nivellongelmiikin löytyy ja hermorakenne pitäis olla kunnos sekä sulla että koiralla jos aiot onnistua. Missä sun sakemanni ja koirasusi on?

Tiesitkö että kokeneillakin kaukkarityypeillä on yksilöitä jotka on hengenvaarallisia KAIKILLE vieraille reviirillään ja laumis määrittää itse mikä on sen reviiri. Ja sellanen yksilö ei tee eroa koirien, kissojen, lasten, vanhusten ym välillä eikä auta vaikka omistaja on paikalla. Ne toimii itsenäisesti, koulutus ei auta. Ymmärrätkö mikä on vastuusi? Tarha pitää tehdä raudoitusverkosta, panssariverkosta ym tullaan läpi, tarha pitää mahdollisesti kattaa. Entä jos tollanen silti tulee läpi tai myrsky kaataa puun joka rikkoo tarhan/aidan?

Ja vaikka yksilö ois säyseempiki ni se määrittää itse mikä on uhka ja kaukkari ja keskari niinku voi oikeesti eliminoida uhan, siinä ei joku sakemanni kauaa ulise ku henki on veks. Puhumattakaan ihmisestä. Mutta koiran tollanen tappaa herkästi. Pystiffi ja moni muu laumis karkottaa ja pysäyttää ja puremiskynnys korkea, mutta leppoisan pystiffin sisältäki löytyy sama hirviö jos esim vieras koira tulee kimppuun eikä lue signaaleja tai muuten tarve vaatii, ja noiden raivo on pelottavaa kokeneellekkin omistajalle. Ja noi haukkuu paljon, eli naapurisopuu tarvitaan.

Mä oon kouluttanu dobermanneja. Epäilen että jos koittaisin kouluttaa tiibetinspanielia samoin, meillä olisi ongelma.
Se olisi ihan juuri winter dog show 2014 Turussa. Mene sinne ja tutustu rodun kasvattajiin ja harrastajiin.
keskustele, verkostoidu ja ala sitten etsiä sinule sopivaa yksilöä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom