Kaukasian paimenkoira

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Juu, se on ajan määrä mikä on mittari riittävälle perehtymiselle. Vähän kuten kaikessa muussakin, ei laatu vaan se määrä. Pitää olla unelmoinut 10 vuotta ennenkuin voi olla mitään mahkuja edes puhua po. rodusta.

Hah, koiran kasvattaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa. Tietoa on saatavilla ihan helvetisti opuksista kursseihin. Lisäksi on vielä internetti ja esim. pakkiksen keskustelupalsta, missä voi olla melkein liveyhteydessä parhaimpiin asiantuntijoihin 24/7, jotka mieluusti jakavat neuvojaan vaikka niitä ei edes kysyisi.

Koiran kasvattaminen ei ole tosiaan mikään maailman vaikein asia mutta kun kyseessä on tämä rotu joka voi olla sekä ihmisille että eläimille hengenvaarallinen niin minä vaan toivon että ihmiset ymmärtäisi sen vakavuuden jolla asiaan pitää suhtautua. Se perhoskoira ei varmaan ketään tapa väärissäkään käsissä mutta kun kaukkarille olet tehnyt hieman liian heikon tarhan josta se menee läpi ja tappaa naapuripihalla leikkivän lapsen niin siinähän sitä sitten ihmetellään tilannetta ja elämän kulkua. Ymmärtäkää ihmiset että on olemassa koiria ja koiria.

Ja se että mä jonkun vuosimäärän sanoin tekstissäni jota lainasit johtui siitä että kuvittelen nykyisten koirienki elävän vielä sen vuosikymmenen ja mulle on aikaa miettiä tulevia rotuja. Mutta mä myös osaan rehellisesti sanoa että minusta ei nyt olisi esim sen kaukkarin omistajaksi, koen asian niin ettei mun taidot ja tiedot siihen riittäisi. Sanoit että netin kautta voit olla liveyhteydessä parhaimpiin asiantuntijoihin?, mä itse olen melko monta leiriä ja viikonloppua viettänyt usean erittäin menestyneen kouluttajan seurassa ja keskustellut asioista niin ei ne ongelmat siltikään ole ihan tuosta vaan ratkaistavissa. Saati sitten jos kyseessä olisi kaukkariin liittyvät huomattavasti isommat riskit..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä on pyreneittenmastiffi ja keskiaasianpaimenkoira, tai nykyinen nimi on keskiaasiankoira. Yks keskari ollu ennen tota nykyistä. En itse sanoisi että puolvuotta liika lyhyt harkinta-aika. Mutta ennenku ostat ni käy yhden tai useamman kasvattajan luona näkemäs noita koirii ja juttelemas. Sakemanni kokemus on haitaks vaan, koirasusi on jees. Laumiksissa samaa herkkyyttä, mutta silti ne on eri juttu.

Sun pitää opiskella ja ymmärtää mistä kyse laumiksissa. Ja tod hyvä olis tietää vanhemmista ja linjoista, nivellongelmiikin löytyy ja hermorakenne pitäis olla kunnos sekä sulla että koiralla jos aiot onnistua. Missä sun sakemanni ja koirasusi on?

Tiesitkö että kokeneillakin kaukkarityypeillä on yksilöitä jotka on hengenvaarallisia KAIKILLE vieraille reviirillään ja laumis määrittää itse mikä on sen reviiri. Ja sellanen yksilö ei tee eroa koirien, kissojen, lasten, vanhusten ym välillä eikä auta vaikka omistaja on paikalla. Ne toimii itsenäisesti, koulutus ei auta. Ymmärrätkö mikä on vastuusi? Tarha pitää tehdä raudoitusverkosta, panssariverkosta ym tullaan läpi, tarha pitää mahdollisesti kattaa. Entä jos tollanen silti tulee läpi tai myrsky kaataa puun joka rikkoo tarhan/aidan?

Ja vaikka yksilö ois säyseempiki ni se määrittää itse mikä on uhka ja kaukkari ja keskari niinku voi oikeesti eliminoida uhan, siinä ei joku sakemanni kauaa ulise ku henki on veks. Puhumattakaan ihmisestä. Mutta koiran tollanen tappaa herkästi. Pystiffi ja moni muu laumis karkottaa ja pysäyttää ja puremiskynnys korkea, mutta leppoisan pystiffin sisältäki löytyy sama hirviö jos esim vieras koira tulee kimppuun eikä lue signaaleja tai muuten tarve vaatii, ja noiden raivo on pelottavaa kokeneellekkin omistajalle. Ja noi haukkuu paljon, eli naapurisopuu tarvitaan.

Ehkä mun pitäs viellä harkita tota koiran ottamista, pitää varmaan vähän viellä kartoittaa noiden riskien määrää kun tässä kumminkin kyseessä maailman vaarallisin koira ja miettiä myös erilaisia keinoja minimoida riskien määrän ja myös miettiä tarkkaan koulutusmetodit miten sais tosta yhteiskuntakelpoisen koiran . Ja valitettavasti meikäläisen sakemanni ja koirasusi siirty jo tuonpuoleiseen. En ehkä aikaisemmin ole pystynyt käsittämään ton koiran todellista vaarallisuutta, mutta nyt rakentavien vastauksien kautta olen päättänyt että hankin enemmän tieto/taitoa ja käyn tutustumassa rodun edustajiin ennen ostopäätöstä. Itsehän olen vain kerran tän rodun edustajan nähnyt ja silloin se tuli käymään kerrostalo asunnossa jossa oli paljon ihmisiä. Koira oli suurinta osaa kohtaan todella lempeä mutta aluksi todella varautunut, itse annoin sen tulla itse tekemään tuttavuutta ja sen jälkeen vasta aloin silittämään jne. Ja omistajana oli sen verran jämäkkä henkilö että uskon ettei koulutuksessakaan ole luultavasti ollut ongelmaa. Mutta tosiaan asunnossa oli myös kaksi ihmistä kenen kanssa koira ei todellakaan halunnut olla läheisissä kontakteissa ja ärähtelikin näille melko voimakkaaseen äänensävyyn, toinen näistä ihmisistä myös pelkää kaikenlaisia koiria ja voin taata teille että ilme oli näkemisen arvoinen kun kaukkarin kokoinen jättiläinen tuli taloon :hyper:

Ehkä mun pitäs viellä harkita tota koiran ottamista, pitää varmaan vähän viellä kartoittaa noiden riskien määrää kun tässä kumminkin kyseessä maailman vaarallisin koira ja miettiä myös erilaisia keinoja minimoida riskien määrän ja myös miettiä tarkkaan koulutusmetodit miten sais tosta yhteiskuntakelpoisen koiran . Ja valitettavasti meikäläisen sakemanni ja koirasusi siirty jo tuonpuoleiseen. En ehkä aikaisemmin ole pystynyt käsittämään ton koiran todellista vaarallisuutta, mutta nyt rakentavien vastauksien kautta olen päättänyt että hankin enemmän tieto/taitoa ja käyn tutustumassa rodun edustajiin ennen ostopäätöstä. Itsehän olen vain kerran tän rodun edustajan nähnyt ja silloin se tuli käymään kerrostalo asunnossa jossa oli paljon ihmisiä. Koira oli suurinta osaa kohtaan todella lempeä mutta aluksi todella varautunut, itse annoin sen tulla itse tekemään tuttavuutta ja sen jälkeen vasta aloin silittämään jne. Ja omistajana oli sen verran jämäkkä henkilö että uskon ettei koulutuksessakaan ole luultavasti ollut ongelmaa. Mutta tosiaan asunnossa oli myös kaksi ihmistä kenen kanssa koira ei todellakaan halunnut olla läheisissä kontakteissa ja ärähtelikin näille melko voimakkaaseen äänensävyyn, toinen näistä ihmisistä myös pelkää kaikenlaisia koiria ja voin taata teille että ilme oli näkemisen arvoinen kun kaukkarin kokoinen jättiläinen tuli taloon :hyper:

joo, itse en sano ettetkö voi tollasta ottaa, mutta pitää tietää mihin ryhtyy eli lisää taustatyötä vaan ja voihan olla että oot piankin kaukkarin onnellinen omistaja :) tai keskarin tai muun laumiksen. Minkäikäinen se kerrostalo-kaukkari oli kun näit sen? Ihan sillä vaan että laumikset kypsyy hitaasti ja ne näyttää korttinsa siis vasta sitten. Eli 1,5 v kaukkari kerrostalos "ok" ja vuoden,puolentoista päästä piikille..se sulla hyvä lähtökohta jos asut omakotitalos. Jos pystyt aidata koko pihan ni hyvä, ja lisäks jykevä tarha.

littlefreaks

tuossa linkki kivalle kasvattajalle jonka luona voit käydä tutustumas rotuun ja näet sekä keskareita että kaukkareita omas ympäristössään

niitä koulutumetodeja on turha muuten miettiä etukäteen, ne kun tuppaa valikoitumaan sen yksilön luonteen perusteella. näin ainakin PK-puolella.

niitä koulutumetodeja on turha muuten miettiä etukäteen, ne kun tuppaa valikoitumaan sen yksilön luonteen perusteella. näin ainakin PK-puolella.

Niin mutta laumanvartijan ja palveluskoiran välinen ero pitää ymmärtää. Muuten menee metsään. Kyl niiden kanssa voi tehdä vähinsä tottista ja paljon muutaki mutta niiltä ei voi vaatia mitään, mentävä niiden ehdoilla

kertokaa nyt joku mikä idea on hommata tollanen peto jos sille ei ole varsinaista käyttöä itse tarkoitukseen? onko nyt tyhmempää kuultu ku joku saatanan iso koira ärisemässä jossain kerrostaloasunnossa sellasille ihmisille joista ei tykkää.

kertokaa nyt joku mikä idea on hommata tollanen peto jos sille ei ole varsinaista käyttöä itse tarkoitukseen? onko nyt tyhmempää kuultu ku joku saatanan iso koira ärisemässä jossain kerrostaloasunnossa sellasille ihmisille joista ei tykkää.

Joo varsinki tiukemmat laumikset kuten kaukkari,keskari ja etsku(etelävenäjänpaimenkoira) on puhtaasti vartiokoiria. Ei tod kerrostaloon. Mutta jos haluaa säänkestävän vartiokoiran jolle vartioimista ei tarvi opettaa ja olosuhteet ok ni eipä tollasta varmempaa vahtia oo olemassa.

Onko napolinmastiffilla vielä vahvempi vartiovietti kuin kaukkarilla?

Ei ole, toki sellanenki varmaan alueensa pitää puhtaana mutta on niitä jo niin kauan jalostettu ulkomuotoon painottaen että mulla sellainen käsitys ettei se ny kaukkarii skitsompi voi olla vartioimaan mutta eiköhän ihan riittävä. Kaukkareis ja keskareis se tilanne että niitä haetaan edelleen suomeen ja venäjän ym kasvattajille karuista oloista suoraan laumasta paimenilta. Siellä olot on edelleen karut ja luonto karsii, esim keskiaasian muslimit toteaa edelleen että allah hoitaa ja heikot saa kuolla. Eli vuosisatoja on menty ilman että luonnonvalintaan on sotkeennuttu, muutakuin korkeintaan tapettu huono yksilö pois. Edelleen uroksia tappelutetaan ja sillä valitaan mikä uros saa lisääntyä jne. Meidänkin keskarin sukupuu vetää aika suoraan keskiaasiaan.

[video]http://www.liveleak.com/view?i=323_1217279711[/video]

tuossa linkki dokumenttiin afkanistanin keskareihin. Kaukkarien suhteen sama meininki alkuperäisalueilla. Huomatkaa että noi ei oo tyhmii tappelukoirii jotka ei osaa antautua. Eli tappelu päättyy vähäisin vammoin kun heikompi antautuu. Laumassa ei pärjää yksilöt jotka ei "puhu koiraa"

Olenpa tässä harkinnut laumanvartijan ottamista lampaiden vahdiksi. Keskari on kyllä kiinnostanut eniten ja niitä on parilta kasvattajalta ollut tarjollakin. Mutta on alkanut mietityttämään, että pitäisikö kuitenkin aloittaa sieltä helpommasta päästä. Eli esim. pystiffi tai espanjanmastiffi...

Boerboel vaikuttaa erittäin vahvalta koirarodulta. Itse en ikinä ottaisi koirarotua kenellä ei hermo kestä tosipaikan tullen ja käy vaikka lapsen kimppuun.

Boerboel vaikuttaa erittäin vahvalta koirarodulta. Itse en ikinä ottaisi koirarotua kenellä ei hermo kestä tosipaikan tullen ja käy vaikka lapsen kimppuun.

Koirat on aina koirii. Eli periaattees niihin ei pidä liikaa luottaa. Itse en tiedä tapauksia joissa laumikset olis purru omii lapsii, kuten rotikat, dopperit, sakemannit, taistelukoirarodut ym tehnyt. Mutta mitäpä jos iso koira saa epilepsian, aivokasvaimen tms? Voi tulla rumaa jälkee

isois roduis pitäis kaikki huonohermoiset yksilöt aina lopettaa säälittä rodusta riippumatta

Olenpa tässä harkinnut laumanvartijan ottamista lampaiden vahdiksi. Keskari on kyllä kiinnostanut eniten ja niitä on parilta kasvattajalta ollut tarjollakin. Mutta on alkanut mietityttämään, että pitäisikö kuitenkin aloittaa sieltä helpommasta päästä. Eli esim. pystiffi tai espanjanmastiffi...

Jos Pyrreen tai mihin muuhunkaan laumanvartijaan päädyt, niin kannattaa varmaan ottaa selvää vanhempien susi/karhutesteistä. Tuossa viime vuoden puolella oli juttua nuista että monen rodun jalostus mennyt huonompaan suuntaan, pelkäävät koneita ja juoksevat isännän/emännän taakse piiloon. Voisi kuvitella että laumanvartijan kuuluisi toimia juuri päinvastoin. Tietysti tuollainen koe on aina koe eikä todellisuutta.

Ei ole tarkoitus mitenkään yleistää tai päteä, varmaan löytyy edelleen hyvin toimiviakin koiria. Taitaa vaan Suomessa vaikuttaa tuo näyttelyihin jalostus.

https://www.facebook.com/konekarhu/posts/510585512328332

Jos Pyrreen tai mihin muuhunkaan laumanvartijaan päädyt, niin kannattaa varmaan ottaa selvää vanhempien susi/karhutesteistä. Tuossa viime vuoden puolella oli juttua nuista että monen rodun jalostus mennyt huonompaan suuntaan, pelkäävät koneita ja juoksevat isännän/emännän taakse piiloon. Voisi kuvitella että laumanvartijan kuuluisi toimia juuri päinvastoin. Tietysti tuollainen koe on aina koe eikä todellisuutta.

Ei ole tarkoitus mitenkään yleistää tai päteä, varmaan löytyy edelleen hyvin toimiviakin koiria. Taitaa vaan Suomessa vaikuttaa tuo näyttelyihin jalostus.

https://www.facebook.com/konekarhu/posts/510585512328332

Joo mutta on kyse siitäkin että osa laumiksista tajuaa ettei toi ole oikea. Aika huvittaviakin tilanteita ollu testeis. Mutta esim pystiffin suhteen se on totta että jalostettuja ne on. Aika hurjan kauas saa mennä ennenku sieltä löytyy vastaavaa alkukantaista taustaa sukulinjoista ku esim suomes asuvien keskarien ja kaukkarien takaa. Kyllä keskarista hyvän lammasvahdin saa :) Mieluiten kaks ku yks.

Hyvä kysymys. Eräs tuttavani päätti hankkia vahtikoiran, kun ensin oli saanut rysänpäältä kiinni koiravarkaat pihaltaan. Vahtikoira tuli lähinnä kyseisenkaltaisten heppujen pelokkeeksi. Miettivät kaukkaria, mutta päätyivät leonbergiin, koska "näyttää samalta muttei tapa ketään". Laittoivat kuitenkin pihaan kaukkarikyltit ynnä muut tunkeutujien ihmeteltäväksi. Kyseessä on siis todella kokenut, pitkän linjan koiraharrastaja - tai suorastaan ammattilainen, kun noiden elukoiden kanssa touhumalla itsensä elättää. Ja jäi se kaukkari silti ottamatta - varmastikin, koska todella tietää, minkälainen eläjä olisi kyseessä.

Niin mutta laumanvartijan ja palveluskoiran välinen ero pitää ymmärtää. Muuten menee metsään. Kyl niiden kanssa voi tehdä vähinsä tottista ja paljon muutaki mutta niiltä ei voi vaatia mitään, mentävä niiden ehdoilla
Pitää toki, tuolla edelliselläsivulla jo heitin asiasta vertauskuvan ilmoille, itse osallistuin keskusteluun juurikin sen vuoksi kun rodusta kiinnostunut oli sitä mieltä että kun on osannu sakemannin kouluttaa ni kaukkari menis sitten siinä samalla.

Koirahan koulutetaan sen mukaan mihin se on luotu. Siitä se kaikki lähtee avautumaan. Yksilöissä on aina eroja, mut käyttötarkoitus jo kertoo aika pitkälti miten koira on motivoitavissa, ja millainen sen kanssa on työskennellä.

Alkaa välillä huvittaa kun lukee tätä ketjua, tässä nyt taas tehdään koirasta täyttä petoa :D
Koiran kun koiran pystyy kouluttaa jos sen pennusta asti kouluttaa, määrätietoisesti/kärsivällisesti. Ensimmäiseksi koiraksi en tätä suosittele voi olla että monella ei kärsivällisyys riitä kouluttamaan, sitten ollaankin kusessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom