Juu, se on ajan määrä mikä on mittari riittävälle perehtymiselle. Vähän kuten kaikessa muussakin, ei laatu vaan se määrä. Pitää olla unelmoinut 10 vuotta ennenkuin voi olla mitään mahkuja edes puhua po. rodusta.
Hah, koiran kasvattaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa. Tietoa on saatavilla ihan helvetisti opuksista kursseihin. Lisäksi on vielä internetti ja esim. pakkiksen keskustelupalsta, missä voi olla melkein liveyhteydessä parhaimpiin asiantuntijoihin 24/7, jotka mieluusti jakavat neuvojaan vaikka niitä ei edes kysyisi.
Koiran kasvattaminen ei ole tosiaan mikään maailman vaikein asia mutta kun kyseessä on tämä rotu joka voi olla sekä ihmisille että eläimille hengenvaarallinen niin minä vaan toivon että ihmiset ymmärtäisi sen vakavuuden jolla asiaan pitää suhtautua. Se perhoskoira ei varmaan ketään tapa väärissäkään käsissä mutta kun kaukkarille olet tehnyt hieman liian heikon tarhan josta se menee läpi ja tappaa naapuripihalla leikkivän lapsen niin siinähän sitä sitten ihmetellään tilannetta ja elämän kulkua. Ymmärtäkää ihmiset että on olemassa koiria ja koiria.
Ja se että mä jonkun vuosimäärän sanoin tekstissäni jota lainasit johtui siitä että kuvittelen nykyisten koirienki elävän vielä sen vuosikymmenen ja mulle on aikaa miettiä tulevia rotuja. Mutta mä myös osaan rehellisesti sanoa että minusta ei nyt olisi esim sen kaukkarin omistajaksi, koen asian niin ettei mun taidot ja tiedot siihen riittäisi. Sanoit että netin kautta voit olla liveyhteydessä parhaimpiin asiantuntijoihin?, mä itse olen melko monta leiriä ja viikonloppua viettänyt usean erittäin menestyneen kouluttajan seurassa ja keskustellut asioista niin ei ne ongelmat siltikään ole ihan tuosta vaan ratkaistavissa. Saati sitten jos kyseessä olisi kaukkariin liittyvät huomattavasti isommat riskit..