Kauheimman kuuloinen kieli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Joskus olen jostain kuullut, että suomenkielinen lause " alavilla mailla hallanvaara" oli ulkomaalaisten mielestä tavattoman kaunista kuultavaa. Liekö sama ohjelma..

En muista, voi olla. Erilaisia kielinäytteitä ulkomaalaiset kuunteli ja siitä arvosteli. Paljonhan meillä on vokaaleja, mielestäni se on kaunista :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus olen jostain kuullut, että suomenkielinen lause " alavilla mailla hallanvaara" on ulkomaalaisten mielestä tavattoman kaunista kuultavaa. Liekö sama ohjelma..
En muista, voi olla. Erilaisia kielinäytteitä ulkomaalaiset kuunteli ja siitä arvosteli. Paljonhan meillä on vokaaleja, mielestäni se on kaunista :)
Vokaaleja on tosiaan paljon, ja lisäksi vokaaliharmonia tekee niistä varmaan monen mielestä erityisen kauniin kuuloisia. Eli siis se, kun suomenkielessä vokaalit a,o ja u eivät tavallisesti esiinny samassa sanassa vokaalien y,ä ja ö kanssa. Samasta syystä tosin suomalaiset urheilutoimittajat eivät osaa lausua sanaa 'Olympia'. :D Itsekin muistan jostakin kuulleeni tällaisesta vertailusta, jossa suomenkieli oli pärjännyt hyvin.

Eräs kaverini oli kauan sitten vaihto-oppilaana Espanjassa (vai oliskohan ollut Portugali). Kun hän puhui puhelimessa kotiväkensä kanssa, niin paikalliset luulivat, että hän laulaa! :lol2: Johtui ilmeisesti juuri siitä, että suomenkielessä vokaaleita käytetään niin eri tavalla kuin muissa Euroopan kielissä.

Täältä myös ääni venäjälle. Verenpaine nousee aina kohisten kun jossain sitä vitun vodkajodlausta kuulee.

no siihen vaikuttaa muutkin asiat ku ite kieli :D
tosin perseestähän sekin on. venäjä ja hollanti :down::kakka:

Saksa on komee kieli. Samoten Ranska. Venäjäkin menee.

Hirveen kuulosta on kyllä todellakin nuo arabian kielet, ja intia.

Aika veikeää tuo suomenkielen kauniina pitäminen. Luulisi, että vahvasti konsonantteja sisältävä puhekieli ei kuulosta kovinkaan kauniilta. Vihaisen kyllä uskoo osaltaan konsonanttien johdosta.

Mutta taas kiroilussa muun maalaiset voivat pitää Suomen konsonantti-perkelettä laimeena. (vaikka Lasse tuossa sekoittaa kirosanat perkele ja vittu)

http://www.youtube.com/watch?v=AkJf0md1kG8&feature=PlayList&p=9DB3FC0E28796A21&index=5

Toi hollanti kuulostaa vähän kuin saksaa puhuisi pehmeän berliiniläisittäin mutta sillee räkäsen ranskalaisesti ihan kuin olisi limaa kurkussa.

Itsekin muistan jostakin kuulleeni tällaisesta vertailusta, jossa suomenkieli oli pärjännyt hyvin.

Meitillä lukion äidinkielenopettaja kertoi, että Suomi oli pärjännyt hyvin sellaisessa skabassa, jossa oli annettu tuomareille yksi lause per kieli kuultavaksi, ja kielen kauneutta määriteltiin sen mukaan.

Tämä suomenkielinen lause oli "Aja hiljaa sillalla."
Juuri vokaalien ja ällien runsaus teki siitä kuulemma kauniin kuuloisen.

Mulle monet ulkomaalaiset on sanoneet suomen kuulostavan kauniilta. Ja myöskin täysin erilaiselta kuin mikään muu kieli. On verrattu arabiaan, japaniin, kiinaan yms. Islanti (jota muuten kuulen viereiseltä duunikaverilta melkein päivittäin) kuulostaa mun mielestä ihan hauskalta. Eikä ole kyllä ihan hirveän kaukana muista skandinaavikielistä.

Muistaakseni joskus jostain suomalaisesta liikennemerkistä löytynyt "aja hiljaa sillalla" on äänestetty maailman kauneimmaksi lauseeksi. edit: olinkin näköjään parikymmentä minsaa myöhässä tämän trivian kanssa...

Oman ääneni rumimmasta kielestä saa saksa. Brr...eestin rääkiminen lähinnä huvittaa.

Sheriffi sanoi:
Brittienglanti, pahempa ei voi olla. Vaikka siitä selvää saakin, niin ne korostukset räjäyttää mun tajunnan!

Työläisaksentti vai yläluokan englanti? Aito lad-englantihan suoraan räkäisimmästä bubista on oikein miellyttävän kuuloista.

Rumin kieli on flaami. Oikeassa elämässä kuulostaa mielestäni vielä kauheammalta kuin tähän threadiin linkatuilla videoilla.

Olen ehkä kukkahattu mutta ihan vitun tyhmä threadi. Tuskinpa tämä meidän suomikaan kuulostaa ulkomaalaisten mielestä järin hienolta.

Urpoltahan se somaliakin(?) kuulostaa mutta jos nyt olisin Mogadishussa syntynyt niin ei varmaan pahemmin korvaan särähtäis.

Tuo hollanti kuulostaa kyllä täysin päättömältä papatukselta kun sitä joku nopeaan puhuu. Olen ihan varma, ettei toi kaveri sano mitään tuossa, kunhan vain heittelee äänteitä peräkkäin. (kuulostaa välillä suomelta :jahas: )

http://www.youtube.com/watch?v=CFWetdm7Zbk&feature=channel_page 0:25 eteenpäin, voi elämä.

Toi hollanti ja muut ruotsin sukulaiskielet on IMO aivan vitun siistin kuuloisia. Haluisin itekin oppia norjaa, tanskaa ja islantia :D Ranskaa taas en voi sietää.

Olen ehkä kukkahattu mutta ihan vitun tyhmä threadi. Tuskinpa tämä meidän suomikaan kuulostaa ulkomaalaisten mielestä järin hienolta.

Urpoltahan se somaliakin(?) kuulostaa mutta jos nyt olisin Mogadishussa syntynyt niin ei varmaan pahemmin korvaan särähtäis.
Eiköhän tässä nimenomaan suomalaisesta subjektiivisesta näkökulmasta näitä kieliä vertaillakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom