Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
No siis minä vittuilen vain ihmiselle, joka on aloittanut tämän kauniin taiteen lajin. Kuitenkin hyvä tietää, että olemme oikeuden edessä samalla tasolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä, mutta toi velvollisuus käsittääkseni tarkoittaa tilannetta, jossa poliisi jättää puuttumatta rikokseen, joka olisi kaikki olosuhteet huomioon ottaen ollut poliisin kyvyillä ja voimavaroilla turvallisesti estettävissä, tai torjuttavissa. Ei siis voida olettaa että yksi tai kaksi poliisia menee yksin tai kaksistaan aseistautunutta hyökkääjää vastaan. Vartijalla on vain ilmoitusvelvollisuus.
Juurikin noin. Poliisin ei tarvitse omaa henkeään uhrata muiden ihmisten takia. Poliisilla on tuo puuttumisvelvoite mikäli tilanne on sellainen, että siihen pystytään puuttumaan.

Kyllä, mutta toi velvollisuus käsittääkseni tarkoittaa tilannetta, jossa poliisi jättää puuttumatta rikokseen, joka olisi kaikki olosuhteet huomioon ottaen ollut poliisin kyvyillä ja voimavaroilla turvallisesti estettävissä, tai torjuttavissa. Ei siis voida olettaa että yksi tai kaksi poliisia menee yksin tai kaksistaan aseistautunutta hyökkääjää vastaan. Vartijalla on vain ilmoitusvelvollisuus.

No enhän minä sitä esittänytkään. Mutta tarkoitin, että ei poliisi aivan vapaa ole vain suojelemaan omaa terveyttään siihen pisteeseen ettei ottaisi mitään riskejä. Vartija sitävastoin voi nostaa kädet pystyyn ja kääntää selkänsä lähes missätahansa tilanteessa, kunhan vain raapustaa asiasta raporttiin ja ilmoittaa viranomaisille.

No siis minä vittuilen vain ihmiselle, joka on aloittanut tämän kauniin taiteen lajin. Kuitenkin hyvä tietää, että olemme oikeuden edessä samalla tasolla.
Toki kannattaa muistaa se, että kumpaa uskotaan helpommin poliisimiestä vai Matti Meikäläistä. Vaikkakin molempien pitäisi käytännössä olla samalla viivalla siviilissä ollessaan..

Toki kannattaa muistaa se, että kumpaa uskotaan helpommin poliisimiestä vai Matti Meikäläistä. Vaikkakin molempien pitäisi käytännössä olla samalla viivalla siviilissä ollessaan..
Eipä ole, sillä poliisilla on siviilissäkin tiettyjä velvollisuuksia.

Eipä ole, sillä poliisilla on siviilissäkin tiettyjä velvollisuuksia.
Poliisin velvollisuudet eivät liity mitenkään johonkin kahden henkilön suunsoittoon siviilissä, minkä poliisimies on vielä itse aloittanut(virkatehtävässä ollessaan tilanne on sitten täysin toinen.) Poliisin kuuluisi käyttäytyä suhteellisen nuhteettomasti siviilissäkin ollessaan mitä tässä kyseisessä tilanteessa ei ole tapahtunut.
Tiedän kyllä mitkä poliisin velvollisuudet ovat siviilissä, mutta nyt puhuttiin tuosta Cthulhun kysymästä tilanteesta johon velvoitteet eivät liity.

e. Muokkasin hieman.

Minun nähdäkseni poliisi pysäytti ammuskelijan Kauhajoella. Poliisi eteni sinne kouluun nopeasti ja näki ampujan hengissä. Kun ampuja oli saarrettu, hän teki itsemurhan. Eikö ole aika todennäköistä että ilman poliisin väliinbtuloa ampuja olisi jatkanut koulun kiertelyä ja ihmisten ammuskelua?

Tuli vaan mieleen, kun tota poliisia on tässäkin mollattu. Siis poliisit rynnäköi sinne rakennukseen todella pian, ei odoteltu mitään karhurymiä paikalle. Mikä siis oli se poliisin virhe Kauhajoella? Ei ne nyt sentään pysty sekunnissa teleporttaantumaan sinne ammuskeluluokkaan, pitää ensin nousta autoon, ajaa paikalle jne.:eek:

Minun nähdäkseni poliisi pysäytti ammuskelijan Kauhajoella. Poliisi eteni sinne kouluun nopeasti ja näki ampujan hengissä. Kun ampuja oli saarrettu, hän teki itsemurhan. Eikö ole aika todennäköistä että ilman poliisin väliinbtuloa ampuja olisi jatkanut koulun kiertelyä ja ihmisten ammuskelua?

Tuli vaan mieleen, kun tota poliisia on tässäkin mollattu. Siis poliisit rynnäköi sinne rakennukseen todella pian, ei odoteltu mitään karhurymiä paikalle. Mikä siis oli se poliisin virhe Kauhajoella? Ei ne nyt sentään pysty sekunnissa teleporttaantumaan sinne ammuskeluluokkaan, pitää ensin nousta autoon, ajaa paikalle jne.:eek:

Lehtien mukaan poliisi odotti ulkona aika kauan jotta sai kasaan 9 partiota. Ei se eka partio menny sisään joka saapu paikalle. Tästä on kyse.

OK. Ymmärrän. Mielenkiintoista miettiä että oliskohan ne ekat paikalle tulleet konstaapelit saaneet pyyhkeitä vai hypetystä jos ne olis painuneet sinne palavaan kouluun minuutissa sellasella die hard tyylillä... Oliskohan ne joutuneet ongelmiin siitä?

OK. Ymmärrän. Mielenkiintoista miettiä että oliskohan ne ekat paikalle tulleet konstaapelit saaneet pyyhkeitä vai hypetystä jos ne olis painuneet sinne palavaan kouluun minuutissa sellasella die hard tyylillä... Oliskohan ne joutuneet ongelmiin siitä?

No ainakin työturvallisuus ois heikentyny huomattavasti. Se on poliisillakin aika tärkee asia työssä se turvallisuus.

Lisäksi poliisin tehtävä ei ole eliminoida ketään rynnäköimällä sisään ja ampumalla mahdollinen ammuskelija nähtäessä. Ei poliisi ole tarkoitettu mitään urbaania sodankäyntiä varten.
Poliisille toivottava lopputulos on yhteyden saaminen syylliseen ja tämän antautuminen. Aseellinen voimankäyttö tulee kysymykseen vasta kun muita keinoja ei yksinkertaisesti ole tai poliisin/sivullisen henkeä uhataan. Jälkimmäisestä syystä poliisilla on ase, ei siksi, että poliisi voisi lopettaa panttivankitilanteet yms rynnäköimällä sisään ja ampumalla epäillyn.

Edit: Ja kuka idiootti menee sitäpaitsi sisälle palavaan rakennuksen aseet tanassa tietämättä lainkaan mitä sisällä on (paitsi että joku ampuu siellä jengiä). Poliisikin on ihminen, enkä minä ainakaan lähtisi tuollaiseen rynnäkköön, ellei olisi aivan pakko. Poliisipartion vahvuus on käsittääkseni 2, joka ei ole kuitenkaan loppupeleissä kovin suuri määrä aseellista uhkaajaa vastaan.

No ainakin työturvallisuus ois heikentyny huomattavasti. Se on poliisillakin aika tärkee asia työssä se turvallisuus.

Lisäksi poliisin tehtävä ei ole eliminoida ketään rynnäköimällä sisään ja ampumalla mahdollinen ammuskelija nähtäessä. Ei poliisi ole tarkoitettu mitään urbaania sodankäyntiä varten.
Poliisille toivottava lopputulos on yhteyden saaminen syylliseen ja tämän antautuminen. Aseellinen voimankäyttö tulee kysymykseen vasta kun muita keinoja ei yksinkertaisesti ole tai poliisin/sivullisen henkeä uhataan. Jälkimmäisestä syystä poliisilla on ase, ei siksi, että poliisi voisi lopettaa panttivankitilanteet yms rynnäköimällä sisään ja ampumalla epäillyn.

Edit: Ja kuka idiootti menee sitäpaitsi sisälle palavaan rakennuksen aseet tanassa tietämättä lainkaan mitä sisällä on (paitsi että joku ampuu siellä jengiä). Poliisikin on ihminen, enkä minä ainakaan lähtisi tuollaiseen rynnäkköön, ellei olisi aivan pakko. Poliisipartion vahvuus on käsittääkseni 2, joka ei ole kuitenkaan loppupeleissä kovin suuri määrä aseellista uhkaajaa vastaan.
Sinne menisi sen niminen ihminen kuin rohkea.

Sinne menisi sen niminen ihminen kuin rohkea.

Niin, tai tyhmä tai tyhmänrohkea.
Veikkaan ettet sinä ainakaan menisi. Itse en todellakaan menisi, ennen kuin on pakko.
Jos joku hyökkäisi sisään ja saisi kohdehenkilön tapettua, ja säästäisi näin parin sivullisen hengen, hyvä. En silti syyttäisi pelkuruudesta, vaikka jättäisi menemättä.

Mun mielestä on parempi idea toimia, niinkuin toimittiin. Eristetään alue ja koitetaan saada kohdehenkilö puhumalla ulos, haavoittumattomana. Kerätään lisäjoukkoja, ja mennään sisään vasta kun on varmistuttu tilanteesta ja kun on tarvittava määrä porukkaa siihen sisäänmenoon.

pelkuri... taksi... blablaaa...

Tämä tarinako teki sinusta sankarin? Koska olet uskaltanut soittaa taksin et epäröisi myöskään hyökätä aseistautuneen murhaajan kimppuun? Sori provo, mutta vitutit minua suuresti.

Vähän valoja päälle kaikki jotka poliisia tässä sättivät, miettikääpä mitä olisitte itse valmiit riskeeraamaan sillä palkalla? Asia olisi eri jos olisi kyseessä SWAT-ryhmä, eikä tavan poliisipartio jonka tärkein tehtävä on yrittää sakottaa ylinopeudesta tai jotain yhtä jännää. Vaikka itsellänikin on vain huonoja kokemuksia virkavallasta vaikken rikoksia olekkaan tehnyt niin ei tämä tapaus kyllä ollut kenenkään muun kuin itse pääpaskiaisen estettävissä.

Mutta tosiaan jaakon puheessa on sinäänsä perää, joskus on jouduttu "hoitamaan itse" kun on 112 syytetty häiriköinnistä koska olin humalassa kun kerroin mihin sitä apua tarvitsisi. Ja kyse ei ollut siis taksin tilaamisesta :rolleyes:

Tämä tarinako teki sinusta sankarin? Koska olet uskaltanut soittaa taksin et epäröisi myöskään hyökätä aseistautuneen murhaajan kimppuun? Sori provo, mutta vitutit minua suuresti.

Vähän valoja päälle kaikki jotka poliisia tässä sättivät, miettikääpä mitä olisitte itse valmiit riskeeraamaan sillä palkalla? Asia olisi eri jos olisi kyseessä SWAT-ryhmä, eikä tavan poliisipartio jonka tärkein tehtävä on yrittää sakottaa ylinopeudesta tai jotain yhtä jännää. Vaikka itsellänikin on vain huonoja kokemuksia virkavallasta vaikken rikoksia olekkaan tehnyt niin ei tämä tapaus kyllä ollut kenenkään muun kuin itse pääpaskiaisen estettävissä.

Mutta tosiaan jaakon puheessa on sinäänsä perää, joskus on jouduttu "hoitamaan itse" kun on 112 syytetty häiriköinnistä koska olin humalassa kun kerroin mihin sitä apua tarvitsisi. Ja kyse ei ollut siis taksin tilaamisesta :rolleyes:

On kohtalaisen turhaa monille vastata mitään koska mielet on teillä niin lukittu että uutta tietoa ei oteta vastaan. Mut kokeillaan. Ne tapaukset ku kouluun on rynnäköity heti ja rynnäköijänä ollut sivullinen tai eka poliisi paikalla ni ne on päättynyt paljon paremmin kuin columbine, virginia tech, jokela, kauhajoki.

Noita on niin monia uutisia että en ees jaksa pistää ku vaikka pari ja jos ette niitä lue ja jatkatte threadin floodaamista niin tässä on ihan turha keskustella sillon mitään. Ei kaikkia voi pelastaa.

Yhteen kirkkoon oli menossa hullu rynnäkkökiväärin ja 2 pistoolin kanssa tappamaan ihmisiä. Se ehti tappaa pari ihmistä ennenkun sisällä ollut aseistettu naisvartija odotti tuolin takana että ampuja tulee lähemmäs, sen jälkeen naisvartija identifioi itsensä mutta ampuja ei pudottanut asetta, seurauksena naisvartija ampui ton rynnäkkökiväärillä ja 1000 luodilla varustetun vaarallisen tappajan.
Kattokaa video kun nainen kertoo mitä teki:

http://edition.cnn.com/2007/US/12/10/colorado.shootings/index.html#cnnSTCVideo
Uutinen:http://edition.cnn.com/2007/US/12/10/colorado.shootings/index.html
Nainen kertoo videossa että ei harkinnut sekuntiakaan että juoksisi karkuun vaan odotti ja teki sen mitä piti tehdä.

Salt Lake Cityssä ampuja meni ostoskeskukseen ampumaan ja ehti tappaa 5 ihmistä ennenku työvapaalla ollut poliisi meni luodin äänten suuntaan ja alko ampua tota ampujaa päin. Tolla se sai pysäytettyä sen murhaseikkailut ja sitä seurasi parin minuutin asemasota siellä ostoskeskuksessa ja lopulta tuli lisää poliiseja jotka ampu sen onnistuneesti kuoliaaks.
http://www.cbsnews.com/stories/2007/02/13/national/main2466711.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/Trolley_Square_shooting

columbinen ampuja vastusti concealed carry permit lakeja (eli lakeja jotka antaa kansalaisille luvan pitää asetta vyöllä. Tommoset lait olis vaikeuttaneet kouluampumisia).
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9400E7DC1E3AF93AA15755C0A96F958260
Miksköhän vastusti? ööö??

Eli naisvartija tappaa rynkyllä varustetun miehen. Mutta suomessa poliisit menee pasien taakse luotiliiveissä ja odottaa karhuryhmää joka tulee helikopterilla toiselta puolelta kansakuntaa.

Mies meni kouluun ja ampu 3 ihmistä. 2 Muuta oppilasta kuuli laukaukset ja juoksi ulos koulusta omiin autoihinsa joista hakivat omat pyssyt. Toisella oli 9 millinen pistooli ja toisella 357 magnum istuimen alla. Ne löysivät kouluampujan pian ja kouluampuja antautu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Appalachian_School_of_Law_shooting

Saakeli mitä kastroituja eunukkeja suomen poliisivoimissa. Ei teidän työ ole olla jotain virkamiehiä jotka kirjottaa lappuja, teillä on pyssy jolla ammutte heti jonku sekopään joka tappaa kansalaisia. Jos ette sitä tee ni eiköhän joku muu ne ammu kohta ku teihin ei voi luottaa. Byrokratian hitaus tappaa aika monta oppilasta per minuutti aina koulu tai missä tahansa massamurha tilanteissa (eli tilanne jossa tarkotus ampua niin monta kuin mahdollista).

Columbine, kauhajoki, virginia tech, jokela. Kaikissa poliisi oottaa ulkona tunnista kahteen enneku menee sisään. Verrataan näitä noihin edellisiin tapauksiin joista linkitin. Näissä eka ihminen pyssyn (oli poliisi tai sivullinen) kanssa meni ja kohtasi ampujan. Kummissa tapauksissa tuli enemmän sivullisten ruumiita. Ja nyt puhutaan ihan faktoista. Kummissa tuli? Ja miksköhän? Nii sitä voi miettiä.

Tommosia naisia kuten Jeanne Assam on niin tarvittaisi suomeen. Mutta kaikkihan tää lopulta on suomen kansan omaa syytä koska me ollaan vastuussa tästä meidän yhteiskunnasta joten syytelkää omaa itseänne. Foorumissa nähtyjen vastauksien ja poliisien puolustuspuheiden perusteella (ja ite poliisien puheista) voidaan vain todeta se seikka että: sitä saa mitä tilaa. Jos tilataan pelkuripoliiseita niin kansan keskuudesta ne pelkurit poliisiksi sitten ryhtyy. Jos me haluttais rohkeempia niin sitten rohkeemmat menis. Ehkä rohkeet ei viiti ees ryhtyä poliiseiks koska koko homma on niin pelleilyä koulutuksesta alkaen? "Ei saa mennä tilanteeseen jossa oma henki on vaarassa, jaa, no forget it. En ryhdy poliisiksi".

Se on 100 kertaa vaarallisempaa poliiseille seistä maantiellä kun autot menee 120km/h ohi ja poliisit on siinä perse pystyssä kirjottelemassa lappusia. Statistiikallisesti ei oo kuollu tai haavottunu yhtään poliisia kun ne on menny estämään kouluampumista. Piikkimattojen laittaminen pitäisi kieltää poliiseilta koska se voi vaarantaa niiden henkiä..... Ja autot kanssa ettei ne poliisit aja ojaan. Sehä on vaarallista.......

Kirjotinki ison offtopic tarinan jolla saan varoituksen varmaa mutta korjasin pahimmat kirjotusvirheet ni pitäisi olla julkaisukelpoinen. Näkemyksiä suomen poliisista, fiktiivisesti kirjoitettuna:

//:offtopic://Kuulin luotettavalta lähteeltä tarinan joka tapahtu tässä poliisiasema X:ssä jokun aikaa sitten:

Kunnon ihana virkamiehen työ tuolin takana ja uusi kahvikone siihen käytävän päähän, kyllä kiitos sanon meitsi. Aaah, virkamiehen elämää suojatyöpaikassa, lokoisassa suomessa. Palomiespirut joutuu tehdä jopa jotakin mutta minun ei. Onneksi tuli valittua tämä sinivuokon ura.

Katotaas mitä töitä on tänään maanantaina tullut mulle Komisario Tyhjäntoimittajalle. Jaahas, valokuvia viime perjantaisesta rikospaikasta ku mummo kuulemma kuoli jotenkin. Ei olis mummon pitäny riehua, käy vielä näin. Ai kato se on tää mummo, muistankin sen perjantain hyvin.......

Ajelin ton talon ohi viime perjantaina kun hain uuden kahvinkeittimen kikantista. Verorahoilla ostettu, tietenkin. Röhröhröh. Kaikki konstaapelit oli joko pelaamas biljardia tai lähteneet vapaalle, olihan se jo perjantai ja "Viisaiden Neuvosto" baarissa oli sentään Happyhour alkamassa, kolmen tunnin päästä. Hyvät paikat pitää varata, eihän siinä mitään. Ymmärrän arvon konstaappeleita, ne haluaa lämmittää minulle penkkiä. Sanoinkin niille että "pitäkääki se mun vakiopaikka vapaana, haen vaan kikantista sen kahvinkeittimen espressooni napilla varustettuna kuten olitte toivoneet".

Muistan kuinka mun piti siis mennä tsekkaa mistä on kyse, aevan itse. Hätäkeskuksesta ne sano että mummo soitti 112 vartti sitten ja huuteli kuulemma kuin olis kalakukko jääny uuniin tai halot jääny hakkaamatta saunailtoo varten. Aah ne saunaillat mitä nuoruudessani saunoin, enhän ite ikinä puita hakannut, pistin mummon töihin röhröhröh *naurua*...ja ukin sytyttää sen! Aahaha! Ja äiti pesi peppuni.

Pyysin sitä hätäkeskuksen nuorta Minjaa (Minjalla vasta on kurvit! Uuh!) siirtää sen puhelun mun virveliin tai mikäs se virvepuhelin onkaan. Mut sit perkules kävi pikkunen, pikku vahinko, ku sammutin puhelimen vahingossa, "no OHO sattuuhan sitä, "kentällä" asioita" sanoin. Ehkä se mummeli soittaa takasin röhröhröh.

Ai katos perkele ei se katkennutkaan ja mummo kuuli kaeken. "No päevää mummeli, onko teillä joku hätä kuulemma?"

Mummo sano olevansa vessassa lukkojen takana ja hänellä oli kuulemma iso hätä. Sanoin "älkää hyvä rouva soitelko tähän hätänumeroon ja vaivatko poliiseita, meillä on paljon tärkeetä tekemistä, onhan se perjantai ja kiireinen ilta perskules! Miehitys vähissä tehtäviin nähden ja ite Komisario Tyhjäntoimittaja joutuu tuuraa nuorempia, ei niistä nuoremmista oo mihinkään! Ja iltapäiväkahviakaan en oo vielä juonut että en ole kovin pirteä".

"No mutta hätä on paha!...." sano mummo...

"No soittakaa sille lähihoitajalle ja pyytäkää häntä vaihtaa teidän vaipat, ei meidän Poliisien semmosta pidä tehdä." Sitten se mummo keskeytti mut. Siitä en pitänyt.

"Minulla on hätä, apua, tulkaa tänne heti! Ehdin juuri vessaan ajoissa ja nyt ne hakkaa oveani ja haluavat sisälle! En jaksa pidätellä kauaa!".

"No arvon rouva, ettekö te voi avaa sitä ovea ja antaa muidenkin "vapautua" hädästänsä? Ja jos ette jaksa pidätellä niin ettekö voi laskea vaippoihinne? Röh röh röh röh röh ja vielä kerran röh nauru."

"En minä mitään vessahätää pode! Pidän ovesta kiinni ettei ne vaan tuu sisään!"

Ajattelin siellä lämpimässä autossa että täähän on hullu rouva, menee vessaan pidättelemään oven kahvaa? Voi näitä sekopäitä mitä kentällä näkee.

"Arvon rouva, se on vähintääkin valtakunnallinen RIKOS estää muita pääsemästä vessaan. Ette te noin saisi..."

mummo: "ei Ei EI, ette te ymmärrä! Tänne asuntooni, minun kotiini on tunkeuduttu! Kaksi miestä huppujen kanssa tuli sisään ikkunoista kun mie asun tässä ykkös kerroksessa! Kuulin kolinaa makuukammarista ja näin ne penkomassa meitin alusvaatelaatikkoa! Jukoliste!".

Komisario Tyhjäntoimittaja: "Ootteko te rouva nyt ihan varma asiasta? Ettette vaan ottaneet sinisen pillerin, sen vihreen sijasta iltalääkkeeksenne? Ja nyt näätte niitä näkyjä, vaikka niitä kuuluisia tonttu-ukkeleita? Ei saisi pelleillä jos on henki kyseessä rouva!"

"Minkälainen hemskutin poliisi te olette olevinanne, mie olen sotalotta ja näikö miua kohdellaan! Eläkkeet pienenee, verotus kevenee ja erotus levenee mutta ei meillä eläkeläisillä! Jos isävainaa näkisi miten kohtelet minua niin saisit ukkopekka kivääristä alta aikayksikön!

"Nyt kuulkaa rouva, jos ette heti lopeta harhaisia puheitanne niin joudun tulemaan asuntoonne ja tekemään pienen puhuttelun! Virkavallan vastustus, puhelimessakin, niin on iso juttu! Puhumattakaan uhkailuista! Me poliisit otetaan kaikki uhkailut nykyään hyvin todesta! Älkää leikkikö vakavilla jutuilla rouva! Nyt suljetaan tää puhelu!". Aah, sitten pääsin eroon mummelista. Jotain se mumisi vielä sinne loppuun, "Eieiei, apua ne tulee oven läpi, voi ei niitä on kaksi ja sorkkarauta......tuut tuut tuut".

Sitten soitin keskukseen takaisin ja sanoin Minjalle että "propleema hoidettu, siellä oli propraalit ja diapamit menneet mummolla sekaisin". Ihailin siinä hetken tätä uuden poliisiauton tuoretta tehtaan tuoksua, kun 2 miestä juos lujaa pois mummon kotoa. Saisi kyllä mummo olla ylpeä lapsenlapsistansa. Noin nopeita pikajuoksijoita, ja vielä vessahädän kanssa! Oli se mummo kyllä täysin DEMENTOITUNUT kun ei totuutta nähnyt.

Lähdinkin siitä sitten suoraan "Viisaiden Neuvosto" baariin. Olinhan jo tehnyt päivän hyvän työn kun uhkailin vähän mummoo ettei pidä tehä pilapuheluita sinne 112:seen. Ai kato, se kelloki on jo rapiat päälle 16:00. Parasta lähteä ettei mee ylityöks, röhröhröh, siitä ei ole pelkoa hehhee näillä työtunneilla. Ja lomaakin tiedossa viikon päästä. Parasta tehdä näin ettei tuu sitä kuuluisaa "stressiä", tota sressiä en oo kyllä ikinä nähnytkään elämäni aikana ja ikää vasta 55 vee mutta parasta pitää se loitolla.

"Onneksi tää mun uusi poliisiauto on sivarimallinen ni ei kukaan tunnista sitä tuolta ravintolan pihalta" totesin. "Ja jos joku mut tunnistaa, niin sanon tekeväni vain alkoholitarkastusta, tarkistan ettei viina oo menny vanhaks, hah hah............"

No takasin raskaaseen maanantai työpäivään.

Jaahas, mitespäin tätä kuvaa pitäis kattoa. Siinä kuvassaha on se perjantainen mummo, sorkkarauta päänsä läpi menneenä. Jaa. Siellä tosiaan olikin sitten 2 murtovarasta? Vai oliko ne lapsenlapsia? Ja mummo kompasti vahingossa niiden lastenlasten sorkkarautaan, ku ne yritti vapauttaa mummoa hädästä? Jaajaa, näin se varmaan meni.

Katsos puhelin soi, ylikomisariohan se siellä:
Ylikomisario: Onkos tässä syytä epäillä rikosta?
Komisario tyhjäntoimittaja: Ai missä jutussa?
Ylikomisario: No tän sorkkarautamummo jutun kanssa.
Komisario tyhjäntoimittaja: Jaa se, niin mitä siitä?
Ylikomisario: Niin onkos siinä syytä epäillä rikoksen tapahtuneen kun mummo löyty sorkkarauta päässä ja asunto pengottuna.
Komisario tyhjäntoimittaja: Jaa se, no olisit heti sanonut mistä on kyse. Ei ole syytä epäillä mitään valtakunnan rikosta, tässä on ilmiselvä kompastuminen tapahtunut. Tai kompastus kotonas kuten latinaksi sanotaan, röhröhröh".
Ylikomisario: "Kyllä kyllä, sitä minäkin. "Kompastus kotonas" on vakava juttu, turhaan sitä enään tutkit sitten. Veronmaksajien rahoja ei saa tuhlata".
Komisario Tyhjäntoimittaja: Ei todellakaan saa! Siitä pidetään huoli. Turhat tutkimukset, niitä ei meidän laitoksessa tunneta! Asia on Kuitti!
Ylikomosario: kuitti!

Jaahas jaahas, mitäs papereita pöydälleni on sihteeri tuonut sillä aikaa. Yöllä on tuotu poika putkaan vai, kuulemma pojan mummo tapettu viime perjantaina sorkkaraudalla ja poika löysi mummonsa sieltä kotoa ja kutsu ambulanssin. Poika meni kuulemma, hetkinen, poika meni sunnuntaina "Viisaiden Neuvosto" baariin ja alko haastaa riitaa poliisikollegoideni kanssa! Syytti niitä laiskuudesta ja pelkuruudesta ja kaikkea muuta.... No onneks konstaapelit pisti pojan rautoihin ja noin loppui riehuminen. Sääliks käy kyllä poikaa, kukakohan se mummo oli joka tapettiin?

No onneks on nyt kadut turvallisia kun on riehujat poimittu talteen....
___

On se virkamiehen työ mukavaa suomessa. Ja perjantaina kaljalle:kippis1::dance2:

Joo ja tein tän ihan omaks huvikseni tän kirjotelman. Ei oo pakko lukee.. mut palautetta toki:thumbs:

Ja onhan niitä hyviä poliisejakin olemassa mutta olisin odottanut niiden nostavan päätä kauhajoen jälkeen, esim mediassa, kertoen että olisi pitänyt mennä sisään sinne taloon nopeammin........

columbinen ampuja vastusti concealed carry permit lakeja (eli lakeja jotka antaa kansalaisille luvan pitää asetta vyöllä. Tommoset lait olis vaikeuttaneet kouluampumisia).
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9400E7DC1E3AF93AA15755C0A96F958260
Miksköhän vastusti? ööö??
Oma nöyrä mielipiteeni on se, että kouluampumista helpottaisi huomattavasti, jos mihin vain voisi kantaa aseen mukanaan: Oppilasta alkaa vituttaa elämä/koulu/kaverit/opettajat kesken koulupäivän ja, oho, oppilaalla onkin ase mukanaan. Tosin kouluammuskelun luonne saattaisi muuttua koulusotimiseksi, ja uhreja tulisi entistä enemmän.

Ite oon kans samoilla linjoilla.
Enemmän aseita ei ole sama kuin enemmän turvallisuutta. Päinvastoin enemmän aseita = enemmän aseiden käyttöä = enemmän aseiden käyttöön kuolleita.

Mitä tohon poliisin toimintaan tulee, niin minusta on vieläkin eri asia rynnäköidä palavaan taloon, jossa joku ampuu ihmisiä, kuin että joku ampuu aseistetun miehen, jonka näkee ja pääsee yllättämään. En usko, että ko. naishenkilö ois noussu ampujaa vastaan, jos olis nähny että tällä on vaikka kaveri tai kaks, jotka on yhtä aseistautuneita (yhtään tän ko. vartijan rohkeutta kiistämättä tai toimintaa kritisoimatta).

En tiiä, ehkä oon suuren propagandakoneiston uhri, enkä uskalla paljastaa silmiäni totuudelle.

"Saakeli mitä kastroituja eunukkeja suomen poliisivoimissa. Ei teidän työ ole olla jotain virkamiehiä jotka kirjottaa lappuja, teillä on pyssy jolla ammutte heti jonku sekopään joka tappaa kansalaisia. Jos ette sitä tee ni eiköhän joku muu ne ammu kohta ku teihin ei voi luottaa. Byrokratian hitaus tappaa aika monta oppilasta per minuutti aina koulu tai missä tahansa massamurha tilanteissa (eli tilanne jossa tarkotus ampua niin monta kuin mahdollista)."

Huomaa lihavoitu kohta. Poliisin työ on olla virkamies, ei sotilas. Poliisin kuukausipalkalla(etkä varmaan muutenkaan(?) sinäkään et vaarantaisi henkeäsi muiden takia. Poliisin tehtävä ei ole myöskään tappaa, poliisit EIVÄT laadi lakeja joten he joutuisivat itse vankilaan nykyisessä hyysäysyhteiskunnassa jos ampuisivat jonkun suorilta neuvottelematta. Eikä kukaan muukaan rupea kovin herkästi ammuskelijaksi, koska täällä häntä ei kutsuttaisi sankariksi vaan "vangiksi".

Tommosia naisia kuten Jeanne Assam on niin tarvittaisi suomeen. Mutta kaikkihan tää lopulta on suomen kansan omaa syytä koska me ollaan vastuussa tästä meidän yhteiskunnasta joten syytelkää omaa itseänne. Foorumissa nähtyjen vastauksien ja poliisien puolustuspuheiden perusteella (ja ite poliisien puheista) voidaan vain todeta se seikka että: sitä saa mitä tilaa. Jos tilataan pelkuripoliiseita niin kansan keskuudesta ne pelkurit poliisiksi sitten ryhtyy. Jos me haluttais rohkeempia niin sitten rohkeemmat menis. Ehkä rohkeet ei viiti ees ryhtyä poliiseiks koska koko homma on niin pelleilyä koulutuksesta alkaen? "Ei saa mennä tilanteeseen jossa oma henki on vaarassa, jaa, no forget it. En ryhdy poliisiksi".

Just. Mikset itse ole poliisi kun voisit muuttaa maailmaa? Ettet ole luiseva rastahippi jonka suurin uroteko on tosiaan taksin tilaaminen ilman 112 apua? Puheet on niin kovat ja virkavallanviha niin suurta että tuli mieleen vain, ei kovin pahalla, muttei myöskään hirveän hyvällä.
Jeanne Assam toimi hienosti, mutta huomaa ero. Yllätys vs linnoittautuminen + mahdolliset lisäuhrit, kummassa tilanteessa on helpompi toimia? Oikein, kyllä oli Jeannella hieno tuuri, onneksi, muuten poliisit olisivat joutuneet piirittämään.

Tuo tarina kuulosti kyllä yhdestä kohtaa surullisen tutulta, mutta muista se että se joka siellä 112 vittuilee sinulle eikä ota puheita todesta ei ole poliisi vaan joku puhelinkeskusflikka. Eli kun hän toimii väärin se ei ole poliisin vika! Onneksi silloin ketään ei kuollut ;)

Toivottavasti et ole niin tyhmä kuin annat ymmärtää.

Tästä voi olla jo mainittu mutta kun en jaksa koko ketjua sahata läpi niin sanon kuitenkin. Vaikka en tarkkaan tiedä miten poliisin hälytyskoodit menevät veikkaan että tilanteessa on koodi ollut A tai B ja laukauksia ammuttu. Eli tuo on se tieto mikä poliisille häkestä tulee. Itse en todellakaan lähtisi tuolla tiedolla rynnimään sisään vailla tietoa asestuksesta tai tekijöiden määrästä, vaan odottaisin lisävoimia.
Lisätään vielä että jos joku ei tiedä että A ja B ovat kiirelisyysluokka ja oikeasti niitä seuraisi numero joka kertoisi mitä hätäkeskukseen on ilmoitettu

Suositut

Back
Ylös Bottom