Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juurikin noin. Poliisin ei tarvitse omaa henkeään uhrata muiden ihmisten takia. Poliisilla on tuo puuttumisvelvoite mikäli tilanne on sellainen, että siihen pystytään puuttumaan.Kyllä, mutta toi velvollisuus käsittääkseni tarkoittaa tilannetta, jossa poliisi jättää puuttumatta rikokseen, joka olisi kaikki olosuhteet huomioon ottaen ollut poliisin kyvyillä ja voimavaroilla turvallisesti estettävissä, tai torjuttavissa. Ei siis voida olettaa että yksi tai kaksi poliisia menee yksin tai kaksistaan aseistautunutta hyökkääjää vastaan. Vartijalla on vain ilmoitusvelvollisuus.
Kyllä, mutta toi velvollisuus käsittääkseni tarkoittaa tilannetta, jossa poliisi jättää puuttumatta rikokseen, joka olisi kaikki olosuhteet huomioon ottaen ollut poliisin kyvyillä ja voimavaroilla turvallisesti estettävissä, tai torjuttavissa. Ei siis voida olettaa että yksi tai kaksi poliisia menee yksin tai kaksistaan aseistautunutta hyökkääjää vastaan. Vartijalla on vain ilmoitusvelvollisuus.
Toki kannattaa muistaa se, että kumpaa uskotaan helpommin poliisimiestä vai Matti Meikäläistä. Vaikkakin molempien pitäisi käytännössä olla samalla viivalla siviilissä ollessaan..No siis minä vittuilen vain ihmiselle, joka on aloittanut tämän kauniin taiteen lajin. Kuitenkin hyvä tietää, että olemme oikeuden edessä samalla tasolla.
Eipä ole, sillä poliisilla on siviilissäkin tiettyjä velvollisuuksia.Toki kannattaa muistaa se, että kumpaa uskotaan helpommin poliisimiestä vai Matti Meikäläistä. Vaikkakin molempien pitäisi käytännössä olla samalla viivalla siviilissä ollessaan..
Poliisin velvollisuudet eivät liity mitenkään johonkin kahden henkilön suunsoittoon siviilissä, minkä poliisimies on vielä itse aloittanut(virkatehtävässä ollessaan tilanne on sitten täysin toinen.) Poliisin kuuluisi käyttäytyä suhteellisen nuhteettomasti siviilissäkin ollessaan mitä tässä kyseisessä tilanteessa ei ole tapahtunut.Eipä ole, sillä poliisilla on siviilissäkin tiettyjä velvollisuuksia.
Minun nähdäkseni poliisi pysäytti ammuskelijan Kauhajoella. Poliisi eteni sinne kouluun nopeasti ja näki ampujan hengissä. Kun ampuja oli saarrettu, hän teki itsemurhan. Eikö ole aika todennäköistä että ilman poliisin väliinbtuloa ampuja olisi jatkanut koulun kiertelyä ja ihmisten ammuskelua?
Tuli vaan mieleen, kun tota poliisia on tässäkin mollattu. Siis poliisit rynnäköi sinne rakennukseen todella pian, ei odoteltu mitään karhurymiä paikalle. Mikä siis oli se poliisin virhe Kauhajoella? Ei ne nyt sentään pysty sekunnissa teleporttaantumaan sinne ammuskeluluokkaan, pitää ensin nousta autoon, ajaa paikalle jne.
OK. Ymmärrän. Mielenkiintoista miettiä että oliskohan ne ekat paikalle tulleet konstaapelit saaneet pyyhkeitä vai hypetystä jos ne olis painuneet sinne palavaan kouluun minuutissa sellasella die hard tyylillä... Oliskohan ne joutuneet ongelmiin siitä?
Sinne menisi sen niminen ihminen kuin rohkea.No ainakin työturvallisuus ois heikentyny huomattavasti. Se on poliisillakin aika tärkee asia työssä se turvallisuus.
Lisäksi poliisin tehtävä ei ole eliminoida ketään rynnäköimällä sisään ja ampumalla mahdollinen ammuskelija nähtäessä. Ei poliisi ole tarkoitettu mitään urbaania sodankäyntiä varten.
Poliisille toivottava lopputulos on yhteyden saaminen syylliseen ja tämän antautuminen. Aseellinen voimankäyttö tulee kysymykseen vasta kun muita keinoja ei yksinkertaisesti ole tai poliisin/sivullisen henkeä uhataan. Jälkimmäisestä syystä poliisilla on ase, ei siksi, että poliisi voisi lopettaa panttivankitilanteet yms rynnäköimällä sisään ja ampumalla epäillyn.
Edit: Ja kuka idiootti menee sitäpaitsi sisälle palavaan rakennuksen aseet tanassa tietämättä lainkaan mitä sisällä on (paitsi että joku ampuu siellä jengiä). Poliisikin on ihminen, enkä minä ainakaan lähtisi tuollaiseen rynnäkköön, ellei olisi aivan pakko. Poliisipartion vahvuus on käsittääkseni 2, joka ei ole kuitenkaan loppupeleissä kovin suuri määrä aseellista uhkaajaa vastaan.
Sinne menisi sen niminen ihminen kuin rohkea.
Sinne menisi sen niminen ihminen kuin rohkea.
Niin, tai tyhmä tai tyhmänrohkea
pelkuri... taksi... blablaaa...
Tämä tarinako teki sinusta sankarin? Koska olet uskaltanut soittaa taksin et epäröisi myöskään hyökätä aseistautuneen murhaajan kimppuun? Sori provo, mutta vitutit minua suuresti.
Vähän valoja päälle kaikki jotka poliisia tässä sättivät, miettikääpä mitä olisitte itse valmiit riskeeraamaan sillä palkalla? Asia olisi eri jos olisi kyseessä SWAT-ryhmä, eikä tavan poliisipartio jonka tärkein tehtävä on yrittää sakottaa ylinopeudesta tai jotain yhtä jännää. Vaikka itsellänikin on vain huonoja kokemuksia virkavallasta vaikken rikoksia olekkaan tehnyt niin ei tämä tapaus kyllä ollut kenenkään muun kuin itse pääpaskiaisen estettävissä.
Mutta tosiaan jaakon puheessa on sinäänsä perää, joskus on jouduttu "hoitamaan itse" kun on 112 syytetty häiriköinnistä koska olin humalassa kun kerroin mihin sitä apua tarvitsisi. Ja kyse ei ollut siis taksin tilaamisesta
Oma nöyrä mielipiteeni on se, että kouluampumista helpottaisi huomattavasti, jos mihin vain voisi kantaa aseen mukanaan: Oppilasta alkaa vituttaa elämä/koulu/kaverit/opettajat kesken koulupäivän ja, oho, oppilaalla onkin ase mukanaan. Tosin kouluammuskelun luonne saattaisi muuttua koulusotimiseksi, ja uhreja tulisi entistä enemmän.columbinen ampuja vastusti concealed carry permit lakeja (eli lakeja jotka antaa kansalaisille luvan pitää asetta vyöllä. Tommoset lait olis vaikeuttaneet kouluampumisia).
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9400E7DC1E3AF93AA15755C0A96F958260
Miksköhän vastusti? ööö??
"Saakeli mitä kastroituja eunukkeja suomen poliisivoimissa. Ei teidän työ ole olla jotain virkamiehiä jotka kirjottaa lappuja, teillä on pyssy jolla ammutte heti jonku sekopään joka tappaa kansalaisia. Jos ette sitä tee ni eiköhän joku muu ne ammu kohta ku teihin ei voi luottaa. Byrokratian hitaus tappaa aika monta oppilasta per minuutti aina koulu tai missä tahansa massamurha tilanteissa (eli tilanne jossa tarkotus ampua niin monta kuin mahdollista)."
Tommosia naisia kuten Jeanne Assam on niin tarvittaisi suomeen. Mutta kaikkihan tää lopulta on suomen kansan omaa syytä koska me ollaan vastuussa tästä meidän yhteiskunnasta joten syytelkää omaa itseänne. Foorumissa nähtyjen vastauksien ja poliisien puolustuspuheiden perusteella (ja ite poliisien puheista) voidaan vain todeta se seikka että: sitä saa mitä tilaa. Jos tilataan pelkuripoliiseita niin kansan keskuudesta ne pelkurit poliisiksi sitten ryhtyy. Jos me haluttais rohkeempia niin sitten rohkeemmat menis. Ehkä rohkeet ei viiti ees ryhtyä poliiseiks koska koko homma on niin pelleilyä koulutuksesta alkaen? "Ei saa mennä tilanteeseen jossa oma henki on vaarassa, jaa, no forget it. En ryhdy poliisiksi".
Tuo tarina kuulosti kyllä yhdestä kohtaa surullisen tutulta, mutta muista se että se joka siellä 112 vittuilee sinulle eikä ota puheita todesta ei ole poliisi vaan joku puhelinkeskusflikka. Eli kun hän toimii väärin se ei ole poliisin vika! Onneksi silloin ketään ei kuollut ;)Mummo...