Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voisin veikata, että aika moni joka kyseenalaistaa nelivetoisen katumaasturin ei ole sellaisella ajellut esimerkiksi kolmena edellistalvena pk-seudulla. Kun on vähän pöpperöisempi keli, niin menee ilman murheen häivää suoraan, valoista liikahtaa vähän eri tahtiin kuin kaksivetoiset ja vasemmalla kaistalla motarilla on hyvin tilaa painaa menemään rajoitusten mukaan kun lunta tulee oikein perkeleesti. Ne ei ole maastoautoja ei, mutta paskalla kelillä ihan tiellä aivan yliveto. Eikä tarvitse kytätä viimeisen päälle aurattua parkkiruutua ettei ole heti kiinni tai helmat rutussa jnejne.
Minäkin ajattelin aikoinaan ettei noissa ole yhtään mitään järkeä. Kun ajoin yhden lapin reissun tuollaisella, en muuta halunnutkaan. Sellaisen itselle hankittua ja pari lumitalvet ajelleena ei vain pysty vaihtamaan mihinkään muuhun.
Tuollaista korkeampaa cross-overia, kuten CX-5, Qashqai jnejne. en harkitsisi hetkeäkään ostaa kaksivetoisena, jos pitää nelikosta luopua niin vaihtaisin etuvetofarmariin. Korkeampi auto, painopiste korkeammalla niin liikkeelle lähteminenkin vähänkään liukkaammalla on aikamoinen taiteenlaji joka ainut kerta kun tuollainen koppi keventää keulaa. Eräs tuollainen sutii jopa märällä asvaltilla valoista vaikka kuinka varoisi. CX-5:sta oon ajanut bensa ja diesel automaatit, etuvetosen ja nelikon, tosin niin hyvällä kelillä ettei ollut ongelmia, hyviä pelejä kyllä, mutta Qashqain kanssa pari talvea...auts, uskon että CX-5:sen kanssa ihan sama homma kun ei siinä mitään lukkoa edessä ole. Katsotaan, ensi talvena varmaan tulee sekin testattua. Aina tulee kuitenkin ikävä omaa nelivetosta tuollaisella ajellessa...
Kerrotko vähän lisää autosta. Miten tilavat on takapenkit? Onko mitään saumaa saada kolmea turvaistuinta sinne? Nykyiseen Audin A6 menee jotenkin telakka ja 2 turvaistuinta. Tuosta pienempää ei viitsisi ostaa... A6 on suurimpia farkkuja takatiloiltaan.
Kerroppa mikä ihmeen auto sutii märällä asvaltilla jos varovasti lähtee liikkelle, sen mäkin haluaisin tietää? Jokainen auto sutii märällä varsinkin suojatien maalin kohdalla mut toi et autolla ei voi lähteä ilman sutimista märällä on aika erikoista.
Onhan tuo iso auto, muttei sisätiloiltaan mitenkään erikoisen iso. Uskon että kutosessa on isompi kontti, varmaan takapenkkikin. Tuo on aikamoinen möhkäle, mutta pulleus vie veronsa. Omaan käyttöön tuo on ihan paras, sopivan iso, kulkupuolta löytyy, neliveto, tilaa on riittävästi, luotettava peli - ei ole tarvinnut pajalla seisottaa, näyttää sopivan erilaiselta omaan silmään eikä vaivaa sama tauti kuin noita lähes kaikkia pikku suveja/cross-overeita kun alkavat muistuttaa toisiaan ja ei ole kovinkaan yleinen. Enää puuttuu vain nahat ja automaattilaatikko. Nahat ois uudemmissa, mutta automaattia ei euronormin vuoksi taida täällä kilpiin saadakaan, eikä euroopassa ole ollutkaan. Nyt ois vähän ajatuksissa mahdollisesti vaihtaa samanmoiseen dieseliin kun alkanee tulla kilometrejä vähän eri tahtiin, mutta katsotaan nyt.
Kolmesta istuimesta ei ole mitään hajua, valitettavasti. Tuossa ei takapenkillä ole ollut kuin kolme äijää tai lastenistuimista yksi hassu koroke.
Jos sinne 3 aikuista hyvin mahtuu, niin sitten voisi olettaa myös turvaistuinten mahtuvan. No kokeilemallahan tuo selviää.Kolmesta istuimesta ei ole mitään hajua, valitettavasti. Tuossa ei takapenkillä ole ollut kuin kolme äijää tai lastenistuimista yksi hassu koroke.
Jos sinne 3 aikuista hyvin mahtuu, niin sitten voisi olettaa myös turvaistuinten mahtuvan. No kokeilemallahan tuo selviää.
Miten tuo kulutus, saako keskikulutuksen pysymään alle kympin?
...vasemmalla kaistalla motarilla on hyvin tilaa painaa menemään rajoitusten mukaan kun lunta tulee oikein perkeleesti.
Tässä onkin ajatusmaailma, jolla niitä ihmisiä liikenteessä tapetaan.
Se sun 4WD ei tuo hallittavuusetua kuin siinä paikallaan lähtemisessä.
Huono keli, jossa aidosti kannattaisi sitä nopeutta alentaa on vastaava huono keli myös 4WD autolle.
Päinvastoin teoriassa jarrutusmatkan jopa pitenee, johtuen isommasta painosta.
Renkaiden kunto tässä ratkaiseen enempi, kuin vetotapa.
Ja niin, olen ajanut kyllä maastoautoa paljon, Mitsun Pajero oli 4v käytössä ja nykyään on takatuuppari MB E
Nelivedon eroksi käytännössä pidän enempikin sen, että sillä pääsee pahempiin paikkoihin kiinni :D
Ps. seuraava auto saattaa tosin olla 4matic, tai A6 Allroad, mutta tähän on syy enempi se, että missä minä sitä autoa syksyisin käytän :D
Kyllä se iso auto vaan menee pöpperössä pidempään suoraan kuin pikku postilaatikko.
Se nimenomaan menee suoraan ja jatkaa suoraan aika pitkään Outlanderista omat kokemukset. Ei sillä - olen itse ehdoton pro suv4wd mutta se painava 4wd jossa painopiste korkealla+motarin vasen kaista yhdistettynä kovaan vauhtiin lumipöperössä on resepti täystuholle. Myönnän itsekin siihen välillä langenneeni kun se tuntuu mukavan vaivattomalta..
No jos nyt jeesustellaan porukalla, niin määritellään nyt sitten se kova vauhti. Onko talvirajoituksen mukainen vauhti kova vauhti? Tai onko se liian kova vauhti?
Mielestäni yleensä ei. Motari ei juuri koskaan ole täyttä puuroa tai umpihankea, koska auraukset priorisoidaan varsin korkealle joten ei ongelmaa tuollaisessa sallitussa vauhdissa. Näkyvyyteen taas ei auton valinta otakaan kantaa.
Yleensä ei mutta toi priorisointikin on välillä niin päin helvettiä hoidettu. Varmaan jotain sairastapauksia sitten tai jumiutumisia noilla aura-autoillakin tai jotain kun "motari ei juuri koskaan ole täyttä puuroa tai umpihankea" on ollut minun kohalla liiankin usein helvetin typerä väite. Oon ajanu sitten hlöautolla tai isommilla niin välillä on tullu mietittyä että missä helvetissä ne aurat on näin kauan kupannu ku näin saaaaaaaaatanasti on lunta tullu lahti-helsinki-välille ettei meinaa uskaltaa 80kmh ajaa ja rekanki vauhti hyytyy lumipöpperön seassa
Onko mitään saumaa saada kolmea turvaistuinta sinne?
Juujuu, kukkamekko päälle. Provosointi on hieno asia.
Kyllä se iso auto vaan menee pöpperössä pidempään suoraan kuin pikku postilaatikko.
Ei tossa ole provosointia, se vaan nyt sattuu olemaan totuus.
Se helppo paikalta lähtevyys, hivenen parempi suuntavakavuus yleisesti tuottaa sen tunteen että auto on lapasessa.
Sitten kun tulee pikatilanne, niin se onkin siinä.
Toi ajatus siitä, että sä jonkin nelivedon tai SUV-auton 'voimin' voit ajella sitä satasta aina, kelistä riippumattomasti, on enempi tyhmyyttä kuin kokemusta.
Ja ei toi E-sarjan Mersu ole pikkukinneri, mutta joissakin keleissä silläkin on järkevää pudottaa nopeutta alle sen sallitun :D
Ei tossa ole provosointia, se vaan nyt sattuu olemaan totuus.
... Ostin aika paljon ajetun 2002 diesel-santa fen. Maksoihan sekin melkein 8 donaa. Katotaan kuinka kulkee ja onko ennenkaikkea luotetteva. Melko rumahan se on mutta maasto-ominaisuudet pitäisi olla paremmat kuin rawissa. Kokoakin on vähän enemmän.