Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Entäs Legacy Outback?
http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/4694159

Tommoselle kyllä maistuu soppa ihan kivasti.

Foresteri menee tähän ketjuun paremmin, mutta hieman taas budjetin yli:
http://www.nettiauto.com/subaru/forester/4689853
Toki sitten useamman vuoden tuoreempikin.

Täytyypä pitää nämäkin mielessä, kiitti Huppe.

Mutta tosissani toivon ettei nyt tarttis autokaupoille lähteä, ei ois rahaa ostaa nyt mitään autoa. Mutta toisaalta jos nuot tänäpäivänä "bensarosvoiksi" luokiteltavat katumaasturit jää kauppiaiden käsiin, niin voisi aueta ostopaikkoja tarjoamalla vaan oikeasti röyhkeästi ja kunnolla alle pyynnin.

Vaikkakin autokaupan puupäiden mielestä autoveron nosto luo nostopaineita käytettyjen hintoihin. No joo, varmaan joidenkin vähäpäästöisten pikkuautojen joiden kauppa lienee käy kun uusien hinta nousi, mutta sitten lienee kanssa ryhmä autoja jotka ei tee kauppaa. Vuoden päästä koko autoveromuutosta muista enää kukaan.
 
Meillä pakko olla 2 autoa kun asutaan täällä "landella" ja työajat molemmilla täysin erilaiset, ei siis mitään jakoa toimia yhden auton varassa. Eli mun ei tartte paljon välittää siitä miltä auto näyttää, enkä mä osta edes mitään "hienoa" kun en jaksa noita pestä ja puunata. Ne on puhtaasti työjuhtia joilla kuskataan tavaraa ja liikutaan paikasta A paikkaan B. Tuollainen nelivetomaasturi vaan ois pätevä peli ylipäätään. Sais vedettyy kuormia, eikä jäisi paskateillä jumiin. Mutta ehdottomasti pitää nelihenkinen perhe mahtua kyytiin, eli lava-autot voi unohtaa ja kaikki muutkin vain etupenkillä varustetut.

Myös kaikki ihan järjettömät polttoainerosvot voi unohtaa, ei niillä kestä perse ajella. Sen tietysti tiedostan, että maasturi vie enempi mitä joku pikkuauto, mutta ei siis tarvita mitään 4 litran konetta todellakaan.

Eniten kiinnostaa se että mitkä merkit kannattaa kiertää kaukaa ja mitkä on niitä luotettavia pelejä. Ei ole mitään kokemusta näistä.
Tuossa ois oikea äijä-maasturi, jossa on tilaa ja tekniikka varma;)
Bensaa palaa varmaan jonkinverran, mutta ei tarvitse maksaa riisseli veroa!
Eikä ihan ole 4litran kone:D
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4519431

Tämä tosin ois erittäin houkutteleva auto;)
http://www.nettiauto.com/nissan/x-trail/4612917
 
Itse olen vakavasti harkinnut Volvon XC70-mallia:http://www.nettiauto.com/volvo/xc70/4686073 Toisena vaihtoehtona voisi olla Subaru Outback joka houkuttaa ehkä enemmän luotettavuutensa ja paremman nelivedon puolesta.http://www.nettiauto.com/subaru/outback/4450010

Tarve on siis paremmalle maavaralle kuin normiautossa, nelivedolle ja isoille tiloille. Täysveristä maasturia en tarvi, vaikka aionkin rikastuttuani ostaa itselle vanhan Land Cruiserin kakkosautoksi:D XC70 Volvossa ja Outbackissä olisi hyvin tilaa, neliveto, hyvä maavara, kohtuullinen kulutus jne. joten noiden välillä mietiskellään.
 
Tuossa ois oikea äijä-maasturi, jossa on tilaa ja tekniikka varma;)
Bensaa palaa varmaan jonkinverran, mutta ei tarvitse maksaa riisseli veroa!
Eikä ihan ole 4litran kone:D
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4519431

Tämä tosin ois erittäin houkutteleva auto;)
http://www.nettiauto.com/nissan/x-trail/4612917

Toi x-trail vaikutti tosiaan houkuttelevalta eikä hintakaan ollut aivan mahdoton.

Omaan käyttöön riittäisi periaattessa auto isommalla maavaralla. Nelivetoakin tarvitaan mutta maavara prioriteetti nro. 1. Harrastuksen takia tulee ajeltua metsäteillä ja usein myös kelirikkoaikaan. Vaimo taas käyt töissä sellaiseen aikaan että teitä ei ole vielä ehditty aurata, eli neliveto olisi siinä taas hyvä.

... no onneksi ei ole mikään pakkorako autonhankinnassa (koputtaa puuta), eli voi vielä katsella.
 
Mielenkiintoista tietoa eräästä lehdestä bongattua: Liikennevakuutuskeskuksen tilastot henkilöautojen vahinkojen määrässä katumaasturit pitävät kärkipaikkoja. Kun automerkit ja-mallit suhteutetaan korvattujen vahinkojen LUKUMÄÄRÄÄN kärkipaikalle nousevat Toyota Land Cruiser ja Volvo XC90. Heti perässä Chrysler Grand Voyager, ML-sarjan Mercedes Benz ja Kia Sorento. Näille automalleille on vuosina 2008 - 2010 tullut korvattavia vahinkoja kaksinkertainen määrä tilaston viimeisenä olevaan Ford Ka:n nähden. Liikenneturvan tilaston mukaan katumaasturit ovat olleet vahinkojen määrässä kärjessä jo vuosia. Ennen kärjessä oli Mitsun Pajero mutta nyt kärjessä muut merkit/mallit. Miksi näin on?

Liikenneturvan yhteyspäällikön mukaan ison auton neliveto tuottaa ongelmia tilanteessa jossa pito häviää se häviää samlla kaikista renkaista ja sen jälkeen tilanteen hallinta on usein monille liian vaikeaa. Vakuutusyhtiö Pohjolan tuotepäällikön mukaan 46% vahingoista sattuu parkkipaikoilla koska isoa auto on alttiimpi kolhuille. Liikenneturvallisuustutkija Liikennevakuutuskeskuksesta kertoo että isosta autosta näkee myös joissain tilanteissa huonommin eteenkin taakse päin. Maastureiden korjaaminen on myös usein muita kalliimpaa joten silloin helpommin niiden vahingot maksetaan vakuutuksista.
 
Joskus kyllä isompi maasturi naiskuskiin ja parkkipaikkaan yhdistettynä on suorastaan pelottavaa. Kytkintä käytetään mallilla on/off jolloin tuollainen isommalla koneella oleva neliveto tahtoo vähän hyökkiä. Sitten päälle vielä se ettei osta ja uskalleta peruuttaa niin pelottaa oikeasti.

Eikä tartte kenenkään naisen vetää herneitä nenuliin, naiset nyt keskimäärin on miehiä surkeampia peruuttajia ja siitä on turha sen enempää taistella.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Liikenneturvan yhteyspäällikön mukaan ison auton neliveto tuottaa ongelmia tilanteessa jossa pito häviää se häviää samlla kaikista renkaista ja sen jälkeen tilanteen hallinta on usein monille liian vaikeaa. Vakuutusyhtiö Pohjolan tuotepäällikön mukaan 46% vahingoista sattuu parkkipaikoilla koska isoa auto on alttiimpi kolhuille. Liikenneturvallisuustutkija Liikennevakuutuskeskuksesta kertoo että isosta autosta näkee myös joissain tilanteissa huonommin eteenkin taakse päin. Maastureiden korjaaminen on myös usein muita kalliimpaa joten silloin helpommin niiden vahingot maksetaan vakuutuksista.
Liikenneturvan yhteyspäälikkö taitaa olla vähän simppeli, eikä ole maasturilla ajanut. Maastureissa on yleensä melko kehittyneet nelarit ja neljän pyörän sutiminen vaatii oikeasti yrittämistä ja joissain tapauksissa luistoneston tai muiden turvatoiminteiden poiskytkentää. Maastureiden tekniikka kun jarruttaa yksittäisiä renkaita korjatakseen liikettä.

Iso auto alttiimpi kolhuille, no shit vitun idiootti, tottakai, vittu mikä vati. Haukikin on kala.
 
Voihan maasturit sentää... Jeep Grand Cherokeen voimansiirron Quadra-Driven Vari-Lok-perien miinuspuolia: Peräöljyjen vaihto 220e + työt :hyper: sis. alle 4litraa öljyä.
 
Iso auto alttiimpi kolhuille, no shit vitun idiootti, tottakai, vittu mikä vati. Haukikin on kala.
Mistäs tällainen purkaus? Toimittaja soittaa ja kysyy, että mistä johtuu katumaastureiden tilastoissa näkyvä onnettomuusaltius. Tuotepäälikkö sitten vastaa kysymykseen, että iso auto on alttiimpi kolhuille... tuota mitä tuossa olis pitänyt sanoa? Keksiä jotain hienoja teorioita neljän pyörän sladeista, vai mitä?
 
Mistäs tällainen purkaus? Toimittaja soittaa ja kysyy, että mistä johtuu katumaastureiden tilastoissa näkyvä onnettomuusaltius. Tuotepäälikkö sitten vastaa kysymykseen, että iso auto on alttiimpi kolhuille... tuota mitä tuossa olis pitänyt sanoa? Keksiä jotain hienoja teorioita neljän pyörän sladeista, vai mitä?
Ensin ihmetellään maastureiden kolhuja ja sitten todetaan selvä syy, joka ei ole ihmetyksen paikka, vaan syy/seuraus. MItä ihmettelmistä tossa on, että isompi auto voi osua parkkihallissa seinään helpommin? Sitten sitä kirjoitetaan kuin maastureilla vedettäis enemmän kolareita. Ja miten sieltä maasturista näkee huonommin taakse? No joo, "joissain tilanteissa" kuten kun taistelukääpiö on asentamassa kasapanosta pakoputkeen, sitten ei nää. Muutoin maastureista näkee jumalauta 100 kertaa paremmin kaiken mitä henkilöautosta, eivät vain nyt viitsineet sitä mainita. Sama kun sanois, että puhelinkopista näkee tosi huonosti joissain tilanteissa, niin jos katsoo sitä puhelinta, eikä ikkunasta. Mutta muutoin puhelinkopista näkee aika vitun hyvin versus paskahuusista jossa ei ole edes ikkunaa.
 
Toi on kyl totta, että maastureista ja pakettiautoista näkee hyvin ulos, sekä eteen, että taakse. Peilit kun on mallia lumilapio niin niistä on oikein mukava tuuppia esim. kärryä. Toinen asia on sitten nää munanmalliset etuvetoset katumaasturit. En oo ajanu niin en lähde kommentoimaan.

Mitä maasturin hallintaan tulee liukkaalla talvikelillä. Niin kyllä sen saa 4 pyörällä jauhamaan jos haluaa, toki vaatii pienen vaihteen ja kierroksia konehuoneessa. Ite oon ajanu l200 -04 ja d-max:ia, -10 näissä ei paljoa ajoa avustavia laitteita ole. ABS jarrut taitaa isuzusta löytä, mitsussa ei muistaakseni ollut edes niitä :D. Toki taas näistä varsinaisita katumaastureista löytyy kaikenmaailman nippeliä ja hippeliä millä ajoa avustetaan, toisin kun mainitsemistani ''työautoista''.
Itse en ainakaan toivo tilannetta jossa iso maasturi lähtee 100 km/h nopeudessa heittään maantiellä. On huomattavasti kankeepi liikkeissään ja vaikeampi oikaista kun esim. oma cordoba, jonka saa oikaistua kaasulla ja vastaohjauksella. Toki tuommoinen nelikko mitä itekkin oon ajanut on todella pätevä laite talvella ja ei turhaan luistele, jos ajaa järjen kanssa. :D
 
Mielenkiintoista tietoa eräästä lehdestä bongattua: Liikennevakuutuskeskuksen tilastot henkilöautojen vahinkojen määrässä katumaasturit pitävät kärkipaikkoja. Kun automerkit ja-mallit suhteutetaan korvattujen vahinkojen LUKUMÄÄRÄÄN kärkipaikalle nousevat Toyota Land Cruiser ja Volvo XC90. Heti perässä Chrysler Grand Voyager, ML-sarjan Mercedes Benz ja Kia Sorento. Näille automalleille on vuosina 2008 - 2010 tullut korvattavia vahinkoja kaksinkertainen määrä tilaston viimeisenä olevaan Ford Ka:n nähden. Liikenneturvan tilaston mukaan katumaasturit ovat olleet vahinkojen määrässä kärjessä jo vuosia. Ennen kärjessä oli Mitsun Pajero mutta nyt kärjessä muut merkit/mallit. Miksi näin on?

Liikenneturvan yhteyspäällikön mukaan ison auton neliveto tuottaa ongelmia tilanteessa jossa pito häviää se häviää samlla kaikista renkaista ja sen jälkeen tilanteen hallinta on usein monille liian vaikeaa. Vakuutusyhtiö Pohjolan tuotepäällikön mukaan 46% vahingoista sattuu parkkipaikoilla koska isoa auto on alttiimpi kolhuille. Liikenneturvallisuustutkija Liikennevakuutuskeskuksesta kertoo että isosta autosta näkee myös joissain tilanteissa huonommin eteenkin taakse päin. Maastureiden korjaaminen on myös usein muita kalliimpaa joten silloin helpommin niiden vahingot maksetaan vakuutuksista.

En tiedä onko tossa vähän huonosti muotoiltu asioita mutta varma on ainakin se että talvikelissä nelivedolla (useimmiten citymaasturi) on huomattavasti helpompi ajaa liian kovaa tilanteisiin. Nopeutta neliveto kerää paljon helpommin ja vakaammin kuin "vajaaveto" mutta jarrutusmatka on kuitenkin pitkä sekä mutkissa ajaminen yhtä hankalaa.
 
Lisäksi Toyota Land Cruiserilla tai Volvo XC90:llä ajetaan taatusti moninkertainen kilometrimäärä vuodessa verrattuna johonkin Ford Ka:han. Ja totta on myös tuo parkkipaikalla helpompi kolhiminen :nolo:
 
Nyt minäkin liityin katumaastureiden omistajiin ja vaikkei kokemusta ole kuin vasta muutaman sadan kilometrin ajalta niin onhan se hyvä auto. Helvetin hyvä näkyvyys, omasta mielestäni hyvä ulkonäkö, maavaraa normaaliajoon riittävästi, neliveto, suorituskyky tavallisen perheauton luokkaa ja kulutuskin näyttää ajotietokoneen mukaan olevan 7,6l/100km.
Auto on bensakoneella oleva Toyota Rav4 2004.
 
Joo, pitää katella. Subarusta vaan sellanen käsitys että ovat järjestään kalliita. No enpä mä paljo ole automaailmaa seuraillut aikoihin ja toivottavasti ei tarvitse ihan lähiaikoina ostoksille asti lähteä. Ihan riittävästi rahanmenoa muutenkin kuin noihin peltiläjiin.

Subaru Impreza GT oli minulla ja kavereilla Legacya, Impreza GL ja Forresteria ja ainakin 1995-2006 väliset mallit olivat oikeita ruostepurkkeja. Tekniikka todella kestävää mutta pellit ihan hirveää kuraa. Takakaaret, pohja ja alahelmat muistuttaa ruosteista katiskaverkkoa. Vaikka oli hyvin pidettyjä ja massattuja niin ei auta. Autot ruostuu todella helposti.
 
Nyt minäkin liityin katumaastureiden omistajiin ja vaikkei kokemusta ole kuin vasta muutaman sadan kilometrin ajalta niin onhan se hyvä auto. Helvetin hyvä näkyvyys, omasta mielestäni hyvä ulkonäkö, maavaraa normaaliajoon riittävästi, neliveto, suorituskyky tavallisen perheauton luokkaa ja kulutuskin näyttää ajotietokoneen mukaan olevan 7,6l/100km.
Auto on bensakoneella oleva Toyota Rav4 2004.

Sama täällä. RAW olisi niinikään houkutellut luotettavuudellaan ja hyvällä ulkonäöllään, mutta toyota-lisä oli kuitenkin liikaa. Ostin aika paljon ajetun 2002 diesel-santa fen. Maksoihan sekin melkein 8 donaa. Katotaan kuinka kulkee ja onko ennenkaikkea luotetteva. Melko rumahan se on mutta maasto-ominaisuudet pitäisi olla paremmat kuin rawissa. Kokoakin on vähän enemmän.
 
Back
Ylös Bottom