Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei se valmistajan huolto-ohjelman noudattaminen vaadi sitä, että auto viedään sinne merkkihuoltoon. Esim. Öljyn ja jarrupalojen vaihto voidaan tehdä ihan tavallisessakin korjaamossa, koska noiden hommien tekeminen ei oo mikään vaikeus osaavalle autokorjaamolle. Ja mitä tulee auton valmistajan antamiin huoltoväleihin, niin ei ne aina takaa huolettomuutta. Esim. toiseksi viimeisen vw golfin huolto-ohjeista ei muistaakseni alunperin löytynyt nokkaketjun ja sen kiristiminen tarkistamista, mutta kun koneita rupesi paukkumaan, niin sitten sekin lisättiin sinne.

Tottakai sadetunnistimilla ja muilla hilavitkuttimilla varustetut lasit maksavat enemmän kuin noi perus 500 euron lasit. Mutta jos ruvetaan tarkastelemaan tarkemmin noita originaali laseja ja tarvikelaseja, niin monesti ne tulevat samalta tehtaalta. Mutta jokainen huoltaa autonsa haluamallaan tavalla.
 
Tonni-viis-sataa:face:

Itse vaihdoin n. 7 vuotta sitten entiseen E36:seen tuulilasin kaverin avustuksella. Isoin homma oli vanhan tuulilasin, sen liimojen ja tiivisteiden poisto. Liimojen altahan paljastui tietysti ruostetta, mille ei missään merkkikorjaamossa olisi tehty yhtään mitään ainakaan ilman lisälaskua. Yhteensä operaatio tuli maksamaan ruostuneiden kohtien korjaamisen kanssa alle euroa. Tarviketuulilasi oli 50€, spesiaalivälineet biltemasta tuulilasin poistoon ja uudet liimat 30€. Pohjamaalia ja maalia oli ennestään. Tietty tässä ei ollut mitään sadetunnistimia ja lämppäreitä.

Itse auton huoltaminen ja korjailu on ihan hauskaa puuhaa. Jarrupalat, levyt, öljyt ja muutamat suodattimet osaa vaihtaa kuka vaan, ja onhan se myös kiva fiilis kun tajuaa ettei ole ihan kädetön. Meidän perheessä on yksi Range ja Audi, ja noiden huollot maksaa maltaita. Vaikka varaa olisikin käyttää perushuollot merkkikorjaamolla, niin mielummin käytän nekin rahat muuhun. Ja mitä tulee luotettavuuden huononemiseen, jos huoltaa itse, niin täysijärkinen ihminen ei voi millään paskoa autoaan esim. ilmansuodattimen vaihdolla. Viat on yleensä seurausta siitä, kun on vaan jätetty kaikki tekemättä.
 
Tulotko on tarpeeksi isot niin eihän sillä parilla tonnilla vuodessa ole mitään väliä mutta tämmöinen persaukinen ei kyllä halua laittaa ylimääristä autojen huoltoon. Tutulla ML mersu niin ei ne toistatonnin määräaikaishuollot ole mitään ihmeitä. Itsellä menee vuodessa sen verran ja silloinki kyllä pitää jotain vähän kalliimpaa laittaa auto(jakopää tai vast).
 
Ei se valmistajan huolto-ohjelman noudattaminen vaadi sitä, että auto viedään sinne merkkihuoltoon.
No mutta kun asia ei ihan niin ole. Valmistajan huolto on aina parempi, koska ovat erikoistuneet ko. merkkiin. Vein kerran Hondan tohon ihan pätevään huoltoon Lauttasaaressa kun takarenkaan takaa tuli savua ja luulin, että jarrut hirttää kiinni. Ottivat huoltoon ja soittelivat etteivät löytäneet mitään vikaa, ottivat kuitenkin tarkastuksesta hilloa. Seuraavalla kerralla kun vein Veholle Hondan huoltoon, niin kysyin tuota savujuttua. Sanoivat, että no hätä, se on Hondan feature, pakoputki on siinä vieressä ja se voi joskus savuttaa jos vettä pääsee jostain sinne.

Paljonkohan noi nyrkkipajat paskoo autoja, joiden huollosta eivät tiedä sitä mitä valmistajan huolto. Jos tässä nyt pamahtais joku sähkövika Lantikkaan, niin en vitussa veisi minnekään pilipalipajalle, hajottaisivat koko auton.
 
Tonni-viis-sataa:face:
Liimojen altahan paljastui tietysti ruostetta, mille ei missään merkkikorjaamossa olisi tehty yhtään mitään ainakaan ilman lisälaskua.
Annas kun veikkaan, että edellinen Esa-Petteri oli päättänyt vaihtaa kanssa lasin ite ja ryssinyt sitten tiivisteet kun ruostetta kerran on.

[video=youtube_share;SWwRDk_rjXI]http://youtu.be/SWwRDk_rjXI[/video]
 
Valmistajien huolloissa en viitsi mitään muuta teettää kuin määrä-aikais huollot. Nehän on täynnä juuri amiksesta tullutta asentajaa jotka ei ymmärrä auton päälle mitään.

Pitää olla tuttu pieni autokorjaamo jossa pomo tekee itse huollot autoon kun tietää että 10 vuotta olen siellä autoja käyttänyt eikä loppua näy kunhan asiakas on tyytyväinen.
 
No mutta kun asia ei ihan niin ole. Valmistajan huolto on aina parempi, koska ovat erikoistuneet ko. merkkiin. Vein kerran Hondan tohon ihan pätevään huoltoon Lauttasaaressa kun takarenkaan takaa tuli savua ja luulin, että jarrut hirttää kiinni. Ottivat huoltoon ja soittelivat etteivät löytäneet mitään vikaa, ottivat kuitenkin tarkastuksesta hilloa. Seuraavalla kerralla kun vein Veholle Hondan huoltoon, niin kysyin tuota savujuttua. Sanoivat, että no hätä, se on Hondan feature, pakoputki on siinä vieressä ja se voi joskus savuttaa jos vettä pääsee jostain sinne.

Paljonkohan noi nyrkkipajat paskoo autoja, joiden huollosta eivät tiedä sitä mitä valmistajan huolto. Jos tässä nyt pamahtais joku sähkövika Lantikkaan, niin en vitussa veisi minnekään pilipalipajalle, hajottaisivat koko auton.
No kylläpäs oli paska nyrkkipaja, eivät löytäneet vikaa jota ei ole olemassakaan! Ja mistä sä voit tietää, etteivät kusettaneet sua siellä veholla? Sä kun et selvätikään tajua autoista/tekniikasta yhtään mitään, on sua helppo kusettaa myös ihan merkkiliikkeessä. Asiakas valittaa savusta, merkkiliike kertoo sen olevan vesihöyryä ja asiakas uskoo :D
 
Eilen autokaupassa joku ukkeli katteli Hondan maasturia ja tuli puhetta myyjän kanssa nelivedosta (juuri hetkeä aiemmin haukuimme yksissä tuumin Hondaa etuvetoiseksi). No nyt se olikin muuttunut loistavaksi älykkääksi nelivedoksi joka pistää takarenkaat vetämään vain silloin kun niitä oikeasti tarvitaan :jahas:

Lähdin Subarulla pihasta ja kaikki pyörät suti, vaikkei ois tarvinnutkaan :D
 
Eilen autokaupassa joku ukkeli katteli Hondan maasturia ja tuli puhetta myyjän kanssa nelivedosta (juuri hetkeä aiemmin haukuimme yksissä tuumin Hondaa etuvetoiseksi). No nyt se olikin muuttunut loistavaksi älykkääksi nelivedoksi joka pistää takarenkaat vetämään vain silloin kun niitä oikeasti tarvitaan :jahas:

Lähdin Subarulla pihasta ja kaikki pyörät suti, vaikkei ois tarvinnutkaan :D
Eiköhän noilla uudemmilla CRV:n "auttavalla 4-vedolla tuolla kaupungissa kumminkin selviä huomattavastin paremmin, kuin monella "aidolla" sporttisella 4veto autolla:jahas:
Meinaan kai tuossa Hondassa tuota maavaraa on enemmän, kuin esim Sti;)
 
Annas kun veikkaan, että edellinen Esa-Petteri oli päättänyt vaihtaa kanssa lasin ite ja ryssinyt sitten tiivisteet kun ruostetta kerran on.
Sitä en tiedä kuka sen oli aikaisemmin vaihtanut, mutta orkkislasi me siitä poistettiin. Luulisin, että korjaamolla/liikkeessä sitten vaihdettu, mutta eihän sitä voi olla varma.

Itselläni on aina ollut kaikkien omistamieni autojen korjaamokäsikirjat, niistä näkee vaihe vaiheelta juuri ne jutut, mitä valtuutetuissa merkkikorjaamoissakin tehdään.

Eikä se merkkikorjaamo aina takaa vahvaa asiantuntemusta, minulla on esimerkiksi ollut muutama vähän harvinaisempi moottoripyörä joita olen käyttänyt merkkikorjaamossa, noudon yhteydessä huoltomies paljasti sitten, ettei ole koskaan aikaisemmin nähnyt kyseistä laitetta:jahas:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Valmistajien huolloissa en viitsi mitään muuta teettää kuin määrä-aikais huollot. Nehän on täynnä juuri amiksesta tullutta asentajaa jotka ei ymmärrä auton päälle mitään.

Pitää olla tuttu pieni autokorjaamo jossa pomo tekee itse huollot autoon kun tietää että 10 vuotta olen siellä autoja käyttänyt eikä loppua näy kunhan asiakas on tyytyväinen.

Itselläni juuri vastaava tilanne, kahden miehen paja missä omistaja tekee suurimman osan hommista. Autona viritetty Audi S4 niin haluan, että autoa hoitaa sellanen tyyppi jonka ensimmäinen tavoite ei ole päästä polkemaan sitä huollon jälkeiselle testilenkille. Paja on virallinen Bosch Car Service ja tekevät työn alkuperäisosilla sekä työllä on kahden vuoden takuu. Sinne voi myös viedä omat osat tai pyytää käyttää tarvikeosaa, mutta silloin osatakuusta luonnollisesti luopuu. Esimerkki edellistä öljynvaihtohuollosta: omistaja oli öljyä vaihtaessaan täysin pyytämättä kokeillut välijäähdyttimille tulevien ahtoletkujen kireyden kun oli omaan silmään hieman heppoisen näköiset klemmarit. Toinen olikin löysällä, oli vaihtanut pyytämättä jämäkämmät klemmarit ja antoi asiasta palautteen hommasta kuitenkaan laskuttamatta mitään.

Pari vuotta sitten teetin jakohihnan, vesipumpun ja muiden hilppeiden vaihdon yrityksessä. Laakkosella sama työ V6-koneeseen on +1000e. Tuolla oli loppuhinta 540e. Samat osat ja sama kahden vuoden takuu työlle mitä merkkihuolto-Laakkonenkin antaa. Kysyin, että mites sä näin nopeasti ja näin halvalla tämän teit? Sanoi, että ei siihen hommaan välttämättä tarvitse käyttää huolto-ohjelman ehdottamaa tuntimäärää vaan sen voi tehdä siihen aikaan mihin sen oikeastikin tekisi ja voi myös laskuttaa käytettyjen tuntien mukaan. Onhan silloin kate vähän pienempi mutta paha on kahdeksasta tunnista kirjoittaa laskua jos auto on valmiina ulkona jo neljän tunnin jälkeen.

Oon käyttäny autoa nyt tuolla pajalla nyt reilu kolme vuotta isompien ja pienempien huoltojen yhteydessä ja tuonut yritykselle tuhansia euroja rahaa ja aion käyttää jatkossakin. Meni nyt vähän ohi katumaastureista mutta alkaa vaan helposti vituttaa kun merkkihuolloista puhutaan aina niin ylistävään sävyyn. Tätä ei tosin tapahdu yhdelläkään autoilufoorumilla, missä voisi kuvitella olevan vähän suurempi tietämys tekniikasta, huolloista ja autoista yleensä mutta sallittakoon nyt tämä koska tässä tapauksessa ei ole kyse autoilufoorumista.
 
Viimeksi muokattu:
Kellään Audi Q7 ajossa? Omistajien mielipiteitä olis mukava kuulla.

Meillä oli muutaman vuoden ajan -07 malli. Mitään vikaa ei kahden vuoden aikana löytynyt, kulutusosien vaihdolla pärjäsi. Ainut mistä en tykännyt, niin palautus oli jotenkin mersumaisen löysä, mutta hyvin vetää perheen kamat ja harrastusvälineet pidemmällekin reisulle ja mukava ajella matkaa. Diesel kasilla oli tuo meidän ja vääntöä löyty ihan mukavasti kaikilta kierroksilta, mutta ei se kiihtyvyys silti päätä huimaavaa ollut milloinkaan. Ei ole oikeen sellainen auto, että herättäisi kuskissa mitään tunteita, mutta ei ole kyllä mitään haukuttavaakaan. Syy miksi tuosta aika pian luovuttiin oli se, että tarvittiin kaksi isoa autoa, joten se vaihdettiin kahteen hieman vanhempaan autoon.
 
Ei tuo autojen huoltaminen mitään salatiedettä ole, että ainoastaan merkkihuoltoon osaa huoltaa tietyt merkit. Ja eikä sinne merkkihuoltoihin toimiteta mitään salaista kirjasta mistä löytyy mystiset sudenkuopat tiettyyn merkkiin ja malliin. Autojen perustekniikka on aika pitkälti sama riippumatta merkistä eikä siihen mitään mystiikkaa liity ja normi toimistorottakin pystyy tekemään autolle aika helvetisti ilman mitään koulutusta.

Omien kokemuksien perusteella noista nyrkkipajoista ne osaavimmat kaverit löytyy toisinkuin merkkiliikkeistä.
 
Meillä oli muutaman vuoden ajan -07 malli. Mitään vikaa ei kahden vuoden aikana löytynyt, kulutusosien vaihdolla pärjäsi. Ainut mistä en tykännyt, niin palautus oli jotenkin mersumaisen löysä, mutta hyvin vetää perheen kamat ja harrastusvälineet pidemmällekin reisulle ja mukava ajella matkaa. Diesel kasilla oli tuo meidän ja vääntöä löyty ihan mukavasti kaikilta kierroksilta, mutta ei se kiihtyvyys silti päätä huimaavaa ollut milloinkaan. Ei ole oikeen sellainen auto, että herättäisi kuskissa mitään tunteita, mutta ei ole kyllä mitään haukuttavaakaan. Syy miksi tuosta aika pian luovuttiin oli se, että tarvittiin kaksi isoa autoa, joten se vaihdettiin kahteen hieman vanhempaan autoon.

Tilaa ja vetokoukkua taitaa tässä kohta enemmän kaivata, joten Q7 kiinnostaa. Parilla tutulla on myös dieselinä ja ei juurikaan vikoja kuulemma ilmennyt. Lähinnä 3 litran 6 dieseleitä itse katsellut, mutta eihän se varmasti paljon hyökkäile tuolla massalla. Pitää ottaa koeajoon tässä jokupäivä tuo 3.0 diesel ja katsoa miten tuolla pärjäisi. Tarkoitus kuitenkin vetojuhtana myös välillä käyttää ja olisihan tuo 8 diesel olisi vähän ryhdikkäämpi muutenkin.
 
No kylläpäs oli paska nyrkkipaja, eivät löytäneet vikaa jota ei ole olemassakaan! Ja mistä sä voit tietää, etteivät kusettaneet sua siellä veholla? Sä kun et selvätikään tajua autoista/tekniikasta yhtään mitään, on sua helppo kusettaa myös ihan merkkiliikkeessä. Asiakas valittaa savusta, merkkiliike kertoo sen olevan vesihöyryä ja asiakas uskoo :D
Veho ei ottanut yhtään hilloa siitä kärystä, koska kertoivat sen olleen ihan normaali reaktio Hondassa. Mut kai toi sitten oli kusetusta kun en autoista mitään tiedä. Ja tällä analogialla kun en autoista mitään tiedä, niin silloin pitää ehdottomasti valita se halvin Bilteman tarvikelasi ja asentaa se halvimmassa mahdollisessa paikassa. Jos autoista ei tiedä mitään, niin Ferraritkin kannattaa silloin viedä halvimpaan mahdolliseen nyrkkipajaan.

Jos merkkiliike olis kusettanut ton savun kanssa, niin olisivat vaihtaneet koko pakoputkiston ja laskuttaneet siitä. Siellä toisessa huollossa eivät osanneet Hondasta sanoa, että ihan normaalia on, vaan etsivät mistä johtuu ja laskuttivat.
 
Veho ei ottanut yhtään hilloa siitä kärystä, koska kertoivat sen olleen ihan normaali reaktio Hondassa. Mut kai toi sitten oli kusetusta kun en autoista mitään tiedä. Ja tällä analogialla kun en autoista mitään tiedä, niin silloin pitää ehdottomasti valita se halvin Bilteman tarvikelasi ja asentaa se halvimmassa mahdollisessa paikassa. Jos autoista ei tiedä mitään, niin Ferraritkin kannattaa silloin viedä halvimpaan mahdolliseen nyrkkipajaan.

Jos merkkiliike olis kusettanut ton savun kanssa, niin olisivat vaihtaneet koko pakoputkiston ja laskuttaneet siitä. Siellä toisessa huollossa eivät osanneet Hondasta sanoa, että ihan normaalia on, vaan etsivät mistä johtuu ja laskuttivat.
Bemarihuoltoon (merkkihuolto) vein auton hinausautolla ja etsivät vikaa 10 tuntia. Eivät löytäneet mutta latasivat akun. Soittivat että auto valmis, ei tehty mitään ku ladattiin akku. Kysyin että mitäs se maksaa, 950e. Eipä lähtenyt käyntiin auto edes niiden hallissa. Sit ne alko vasta korjailemaan, kun itse googletin vian ja kerroin mistä kannattas alotella. 14 vuorokautta oli auto pajalla n. 4h korjauksen vuoksi.

Tuossa mun käsitys merkkihuollosta. Kyllä nämä nettifoorumit ja osaava nyrkkipaja (tai mieluiten itse) on loppupeleissä se paras vaihtoehto sekä itselle että kukkarolle. Tietenkin osaava merkkihuolto on myös hyvä vaihtoehto, mutta ne taitaa keskittyä sinne PK-seudulle.
 
Mike: Eipä tuo varmaan missään hondan manuaalissa lue, että voisi varmasti sanoa jokaisen merkkiliikkeen korjaajan osaavan kertoa sen olevan normaalia.

Jos se nyrkkipaja etsi vikaa sitä löytämättä, niin tottakai he laskuttavat tehdystä työstä. Muuten minä veisin jatkuvasti autoni huoltoon ja kertoisin savua tulleen milloin mistäkin että saisin ilmaisen tarkastuksen autolleni :D Jos pöntön päälle oli päässyt jotain paskaa mikä oli kärynnyt ja huoltoon ajaessa ehtinyt palaa pois, mahdotontahan heidän olisi ollut selvittää mistä savu johtui.


Aiheeseen: Onko kellään kokemusta Nissan JUKE:sta? Todella kiinnostava pieni maasturi mielestäni. Neliveto ja 1.6 bensa 190hv. Aluksi pidin autoa aivan perkeleen rumana, mutta kun päivittäin nyt törmään tuollaiseen mustana ja tummilla laseilla, olen alkanut pitämään sitä jotenkin pervolla tavalla ihan vitun siistinä!
 

Liitteet

  • NissanJukeCobrapicture.webp
    NissanJukeCobrapicture.webp
    26 KB · Katsottu: 1 239
Minkäs verran täällä on kokemusta Jeepeistä, lähinnä Patriot/Compass kiinnostaa(ne on kai aika pitkälti sama auto tekniikaltaan)?
Hinnat on aika halpoja käytetyillä ja katsastustilastot näyttää vähän arveluttavalta (tuossako syy halpaan hintaan?), mutta kiinnostaisi ihan oikeat kokemuksetkin...
Neliveto kiinnostaisi yllättäin taas ja noi on ainakin ulkonäöltään varsin komeita molemmat.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom