Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tulee näköjään Outlandereiden hinnat alas sellaisella rytinällä että jos Mitsun ostaa nii ostaa sitten suosiolla vaikka 2008 niin saa jo alla 20 tEUR ;)
 
Jos outlanderia miettii, niin kannattaa katsoa myös citikan c-crosser ja pökötin 4007. Ne kun ovat samoja autoja eri kuorilla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Outlander on tosiaan sama auto kuin Citroen ja Pösö. Aika pelottavaa.
 
Outlander on tosiaan sama auto kuin Citroen ja Pösö. Aika pelottavaa.

Noh, ranskalaiset otti valmiin auton Mitsulta, jota oli tehty jo useamman vuoden ajan. Vaihtoi merkit ja maskin ja laittoivat myyntiin.
Ja sitten laittoivat sen 2,2 litran oman dieselinsä keulalle.

Mulla oli pakasta vedetty Outlander 2008-2010 sillä 2 litran dieselillä (VAG:n kone). Tykkäsin ihan helvetisti. Vanhakantainen pumppusuutindieselhan tuo kone oli joten jonkun mielestä voi olla sivistymätön. Mutta kulki omiin tarpeisiin riittävästi ja kulutti 6,7-7,5 satasella vetotavasta ja kelistä riippuen. Kaupungissa 7l pintaan, motarilla vasta nousi 7,5 lukemiin kun ajoi 100+, jolloin ilmanvastus selkeästi alkoi vetämään lukemia ylöspäin.
Mutta hyvä maku jäi kaikin puolin ja jotain vastaavaa varmaan taas joskus laitettava listalle. Outlanderissa tykkäsin erityisesti siitä nelivetovalikosta, jossa sai itse valita (etuveto/automaattineliveto(min 15% taakse automaattisesti 50% asti)/kiinteä neliveto 50/50). Parempi kuin noi etuvetoiset "tarvittaessa automaattisesti" kytkeytyvät. Subbe sitten tietty oma lukunsa noissa nelivetoasioissa (oikeat maasturit poislukien toki).

Tuota valkatessa aikanaan pähkäsin juuri Outlanderin ja Foresterin (johon oli juuri tullut se diesel saataville) välillä. Outlanderiin kääntyi a) tavaratilan ja b) yleisen isomman auton fiiliksen takia. Huono valinta ei olisi Subbekaan ollut.
 
Onhan tuossa aika upeannäköiset jakkarat ja muutenkaan tuo ohjaamo ei ruma ole, ainakin kun ottaa tuon parhaan mallin, Instyle Navi Business:

mitsu.webp

7-paikkainen ja hurjat tilat viidelle, jopa arvostelujen mukaan.

http://www.taloustaito.fi/fi-FI/+au...cementId=0f4f338e-2ba5-476f-9289-e9b0e9baa486

6.5.2008
Koeajo: Mitsubishi Outlander Diesel - Matkamaasturi

Mitsubishi Outlander on jyhkeän maastomenijän, Pajeron, lähisukulainen. Ei siis ihme, että suunnittelussa on muistettu maantieominaisuuksien lisäksi myös maastokelpoisuus.

Mitsubishi Outlander uudistettiin viime vuonna perusteellisesti. Kaikki on uutta – rakenteista moottoreihin. Alun perin DaimlerChryslerin kanssa suunniteltu perusrakenne – pohjalevy – on vastaisuudessa käytössä peräti kymmenessä Mitsubishi-mallissa. Automaailman nykysuuntauksesta kertoo se, että myös ranskalaisen PSA:n katumaasturit, Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007 perustuvat Outlanderin tekniikkaan.

Mukaan mahtuu

Mitsubishi Outlander pistää edeltäjäänsä paremmaksi nimenomaan sisätiloissa. Viisi matkustajaa elää herroiksi. Koeajokkimme varustukseen kuului keskenkasvuisille tarkoitettu, tavaratilan lattian alta esiin käännettävä lisäistuin. Etumatkustajille on ilmavuutta kympin arvoisesti, keskirivilläkin kiitettävästi. Sisäänkäynti katumaasturiin käy leikiten. Takimmaiselle riville joutuu hieman kömpimään, mutta siitähän lapset pitävät. Taakse pääsyä helpottaa keskimmäisen istuinrivin näppärä kaatomekanismi.

Vaikka kangasverhoilu sopii mielestäni Suomen suuriin lämpötilan vaihteluihin nahkapintaa paremmin, Outlanderin tyyppisessä "jokapaikan autossa" nahka puolustaa paikkaansa ennen muuta helpon puhdistettavuutensa ansiosta.

Viiden matkustajan ollessa mukana tavaroille on tilaa peräti 774-882 litran verran liu´utettavan keski-istuinrivin asennosta riippuen. Tavaratilaa on siis tuplasti enemmän kuin edellismallissa!
Kahdessa osassa avautuva takaluukku helpottaa kuormaamista. Luukun alaosa on lisäksi kelpo taukoistuin.
Kyllä kapteenin kelpaa

Mitsubishi Outlanderin ohjaamossa kaikki on kohdallaan. Kookkaat, reilusti muotoillut istuimet ja ryhdikäs, sähkösäädöin muokattava ajoasento osoittautuivat matkan teossa mainioksi yhdistelmäksi. Hallitsimet ja nippelit ovat oppien mukaiset. Ainoa miinus annettakoon ohjauspyörän syvyyssuuntaisen säädön puutteesta.

Tavallista korkeammalla olevalta istuimelta on mainio liikennenäkyvyys. Lisäplussana mainittakoon kiitettävän tehokkaat ajovalot.

Laajat ulkopeilit ansaitsevat erityismaininnan. Farmarimaisen pysty perä ja ennen muuta myyntimallin vakiovarustukseen kuuluva peruutuskamera auttavat paikoittamisessa.

Väkevää menoa

Mitsubishi Outlanderin 2,2-litrainen ranskalaissukuinen HDi-dieselmoottori on mainio kokonaisuus. Jo 115 kW:n (156 hv) teholukema vakuuttaa. Koneen tärkein ominaisuus on kuitenkin jämerä 380 Nm/2000 r/min vääntö, mikä lupaa vaivattomanvahvaa kulkua. Outlanderin PSA-sukuiseen yhteispaineruiskutuksen ruokkimaan turbodieseliin ei voi olla ihastumatta. Voimaa on kuin "vähän suuremmassakin pitäjässä" sekä maantieajoon että maastovedätykseen. Todella hitaan maastoajon salliva alennusvaihteisto ei tosin olisi pahitteeksi. Täytyy kuitenkin muistaa, että Outlander on nimenomaan katumaasturi, citymaasturi, kaupunkimaasturi tai nasevasti SUV (Sports Utility Vehicle). Mitsubishin tosimaasturi on kaikin maastoajovempaimin varustettu legendaarinen Pajero, mutta se on jo eri juttu.

Kyllä myös Outlander etenee mallikkaasti perheautoilijan mielestä uskomattomista paikoista, kiitos monipuolisen nelivetojärjestelmän. Tarjolla on kolme vaihtoehtoa: ympärivuotiseen yleisajoon tarkoitettu ennakoiva neliveto, ajotilanteen huomioiva lukittuva neliveto sekä etuveto. Vetotavan valinta käy sujuvasti keskikonsoliin sijoitettua pyörövalitsinta kääntämällä.

Ennakoiva nelivetojärjestelmä tarkkailee kaasupolkimen ja ohjauspyörän käyttöä sekä pyörien pyörintänopeutta. Ihanneolosuhteissa 85 prosenttia voimasta ohjautuu etupyörille, 15 prosenttia taakse. Jääpinnalla voimanjako voi olla hetkellisesti vaikkapa päinvastainen – vaihdellen kulloisenkin ajotilanteen mukaan.

Erityisen hankalissa tilanteissa voi valita 4WD Lock -asetuksen. Hyvällä kelillä ajettaessa 2WD-asetus valittuna Outlander on ainoastaan etuvetoinen, mikä pienentää polttonesteen kulutusta.

Vaihteisto on käsikäyttöinen kuusivaihteinen. Aikanaan on luvassa myös automaattisesti vaihtava laatikko.
Mitsubishi Outlander käyttäytyy liikenteessä kelpo perheauton tavoin. Kuljettaja arvostaa sopivan tunnokasta ohjausta ja käsikäyttöisen kuusivaihteisen vaihteiston täsmällistä toimintaa, matkustajat taas mukavanjämäkkää jousitusta. Automaatti-ilmastointi viimeistelee viihtyisyyden.

Hyvä varustelu

Mitsubishi on panostanut Outlanderin varusteluun. Instyle Navi -version vakiotavaraa ovat mm. navigointijärjestelmä ja peruutuskamera sekä ajonvakautus (ESC) ja korkeatasoinen audiojärjestelmä. Vakiovarusteita ovat lisäksi mm. 18-tuumaiset aluvanteet ja 225/55R18-renkaat, Bluetooth-handsfree, sadetunnistin, tuulilasin alareunan sähkölämmitys, kaasupurkauslähivalot, ajovalopesimet ja pakokaasujen hiukkassuodatin (DPF). Ovien avaaminen ja sulkeminen hoituu avaimetta, samoin käynnistys.

Kaikilla keleillä

Mitsubishi Outlander Diesel 2.2 HDi Instyle Navi vie perheen tavaroineen perille olosuhteista riippumatta - vieläpä varsin mukavasti. Suorituskyky riittää joka tilanteeseen, myös maantiellä. Auton kokoon ja moottoriin nähden pieni kulutus on selkeä lisäplussa; koeajossa keskimäärin 7,5 l/100 km nastoitetuin Nokian Hakkapeliitta 5 -talvirenkain.

PLUSSAT
+ Sisä- ja tavaratilat
+ Muunneltavuus
+ Tehokkaat ajovalot
+ Moottorin ominaisuudet

MIINUKSET- Ohjauspyörän syvyyssäädön puute
- Alennusvaihteiston puute
 
Kuinka maasturimainen tuollanen Outlander mahtaa olla verrattuna vaikkapa Land cruiseriin ? Tuollainen uudemman puoleinen Lantikkahan on aivan karmee laite ajolleen vaikka onkin hieno.
 
Minkäs verran täällä on kokemusta Jeepeistä, lähinnä Patriot/Compass kiinnostaa(ne on kai aika pitkälti sama auto tekniikaltaan)?
Hinnat on aika halpoja käytetyillä ja katsastustilastot näyttää vähän arveluttavalta (tuossako syy halpaan hintaan?), mutta kiinnostaisi ihan oikeat kokemuksetkin...
Neliveto kiinnostaisi yllättäin taas ja noi on ainakin ulkonäöltään varsin komeita molemmat.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2...ikavasti-uudessa-kolaritestissa/201223808/304

Ei kolariturvallisuudella ainakaan juhli.
 
Onko ketään muuten testannut tuota Mitsubishin uutta ASX:ää? Se vaikuttaa ihan hauskalta peliltä, mutta automaattia ei näytä ainakaan vielä saavan, siitä iso miinus.
 


Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom