Katkaravut

Ikä
41
tuli mieleen, että kaikki vetää tunaa paljon, mutta eipä tunnu katkiksia menevän. Miksi? Onko niissä jotain vikaa? Paljon valkuaistahan ne sisältää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jostain mulle on jäänyt semmoinen mielikuva että niissä olis aika paljon kolesterolia. No, eihän syödystä kolesterolista imeydy merkittävästi verenkiertoon, mutta toisaalta ei ne katkaravut taida mitenkään erityisen halpojakaan olla. Mä en kyllä tunaa syö kuin harvoin, ja silloinkin vain pitsan täytteenä. Paremmankin makusta tavaraa on olemassa.

Onhan niissä ihan jees ravintoarvot ja sillai mut epäilen et kyseessä taitaa olla se hinta, tonnikala vaan on halvempaa ku katkaravut. Enpä sitten tiedä mikä on mut en mä kyllä niitä itsekään syö samalla tavalla kuin juuri tonnikalaa...
niin ja tosiaan niissä vissiin on just kolesteroolia, kai...

:kuola: Juu, kolesteroolia niissä on vaikka naapurille jakaa :haart: :whip: , mutta ne ovat ahh niin hyviä.

Katkaravun ravintoarvoja/100 g:
Energia (kJ) 298.0 kJ
Energia (kcal)71.5 kcal
Proteiinit 14.4 g
Hiilihydraatti, imeytyvä 0.7 g
Kokonaisrasva 1.1 g
Kolesteroli (GC) 185.0 mg
Lähde: Fineli, Katkarapu, käsittelemätön

Mä kannan kyllä aina yhtä mukana - varmuuden vuoksi. Tohon alkuperäiseen kysymykseen, niin tuleehan sitä kyllä aina vedettyäkin, ei siinä.

Mun mielestä ne on hyviä mutta mun mielestä ne on aika kalliita. Meikäläisen budjetilla syön mielummin tonnikalaa ja välillä raejuustoa.

Joku "ravintoguru" puhui jossain vähän aikaa sitten, että katkaravut eivät nosta kolesterolia juurikaan toisin kuin yleensä luullaan. Tiedä sitten miten on, nostaa tai ei, mutta itsellä katkaravut kuuluvat lähestulkoon päivittäiseen ruokavalioon (ainakin useamman kerran viikossa) eikä kolesteroli ole koskaan ollut korkea - mikä sinänsä on ihme johtuen suhteellisen säännöllisestä roskaruuan syömisestä :rolleyes:
Ja eikös katkaravuissa ja äyriäisissä yleensäkin ole jotain aminohappoa jota ei juurikaan saa muualta?

Angel of Death sanoi:
Paljonkos tommoset sitten maksaa? Kuin monta grammaa pussissa ja mikä hinta?

Prismassa Rainbown ISOT katkaravut taitaa olla 2,60€ / 180g tai jotain.. Noita yleensä ostan kun on helpompi syödä kuin pieniä katkarapuja.

Semmoset normaalikokoset taitaa olla tasan 2€/180g. Kilohinta jostain syystä pysyy suunnilleen samana vaikka ostaisi isompiakin pusseja joten noita pieniä pusseja tulee yleensä osteltua. Niistä saa aika sopivan kerta-annoksen.

Voi sitä rahansa helposti paljon kalliimpaan ja epäterveellisempäänkin ruokaan pistää... :)

Vedin just pussin pohjalle jääneet katkat... :kuola:

AT sanoi:
Prismassa Rainbown ISOT katkaravut taitaa olla 2,60€ / 180g tai jotain.. Noita yleensä ostan kun on helpompi syödä kuin pieniä katkarapuja.

Semmoset normaalikokoset taitaa olla tasan 2€/180g.

ainakin Sokkarissa on aina välillä Rainbown 450g pussit tarjouksessa. hinta joku naurettava 3euroa tai vastaavaa..
Katkaravut on sikahyvii - nami.
Mulla on myös mutu-tuntuma tuosta katkisten kolesterolista, ettei siis ole niin paha kuin luullaan.

subotai sanoi:
ainakin Sokkarissa on aina välillä Rainbown 450g pussit tarjouksessa. hinta joku naurettava 3euroa tai vastaavaa..
Katkaravut on sikahyvii - nami.
Mulla on myös mutu-tuntuma tuosta katkisten kolesterolista, ettei siis ole niin paha kuin luullaan.

Luin muutama viikko sitten Valituista Paloista (vanha lehti, tältä vuosituhannelta kuitenkin), että katkaravun kolesterolia on turha pelätä (samoin kuin kanamunan). Olikos niin että katkarapu on myös hyvä kuparin lähde (mutu)?

Mäkin normaalisti tykkään katkaravuista mutta ne ei vaan kerta kaikkiaan maistu hyviltä suurina määrinä. Kerran paistoin ja söin 300g. Alkaa tosi nopeasti tökkimään se maku.

nyt kun on tullut asioitua LIDLissä rahkan takia kerta viikossa niin yleensä mukaan tarttuu 500g/5€ pussi isoja katkarapuja. nämä sitten menee ihan vaan niin että kiehauttaa vettä + hiukan suolaa, lisää puoli pussillista katkarapuja, huuhtelee ja laittaa joukkoon sitruunatiivistettä... tämän jälkeen haarukalla vaan ääntä kohti

AT sanoi:
Voi sitä rahansa helposti paljon kalliimpaan ja epäterveellisempäänkin ruokaan pistää...

No voi totta kai... :D mutta mun budjetilla kun liikutaan ni ostan aina halpaa :D vakioherkku on halvimpaa tonnikalaa mitä kaupasta löytyy: Rainbown tonnikalahiutaleet vedessä 60 c purkki jossa 140 g tunaa = koko purkissa jotain 38 g prodee.

herätellääs henkiin ...

Miten kannattaisi valmistaa katkravut? Ihan vaan pannulla paistellen vai?

Tosta kolesterolista:tuotteen sisältämä kolesteroli ei ole vaarallista, tyydyttynyt rasva on se pointti. Ravinnon kolesteroli ja veren kolesteroli on kaks eri asiaa. Elikas ravinnon rasvan laatu on se veren kolesterooliin voimakkaammin kuin ravinnon kolesteroli.

Suositut

Back
Ylös Bottom