Kasvatusongelmia (kysymyksiä ja vastauksia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Sängystä nousemisesta:
Meillä esikoinen nukkui n. 2,5-vuotiaaksi korkealaitaisessa sängyssä, siis pinnasänkytyyppisessä mutta isommassa, ja lisäksi alusta asti omassa huoneessaan. Sängystä pois nouseminen oli siis hyvin pitkään täysin mahdotonta, joten poika ei ole sitä myöhemminkään harrastanut. Muistaakseni kolme kertaa on "huvikseen" neljän ikävuotensa aikana tullut sängystä pois. Pikkuveli jatkaa nyt reilun vuoden ikäisenä samoilla linjoilla.
Kumpaakaan lasta ei ole koskaan varta vasten nukutettu, vaan iltarutiinien jälkeen kersa sänkyyn ja hyvää yötä. Mua ovat aina ihmetyttäneet tuttavaperheiden vanhemmat, jotka vetäytyvät illalla puoleksitoista tunniksi nukuttamaan lastaan. Uskaltaisin väittää, että useimmissa tällaisissa tapauksissa lapsi on pienestä asti vain totutettu moiseen typeryyteen ja siitä on sitten myöhemmin hankalaa päästä irti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sängystä nousemisesta:
Meillä esikoinen nukkui n. 2,5-vuotiaaksi korkealaitaisessa sängyssä, siis pinnasänkytyyppisessä mutta isommassa, ja lisäksi alusta asti omassa huoneessaan. Sängystä pois nouseminen oli siis hyvin pitkään täysin mahdotonta, joten poika ei ole sitä myöhemminkään harrastanut. Muistaakseni kolme kertaa on "huvikseen" neljän ikävuotensa aikana tullut sängystä pois. Pikkuveli jatkaa nyt reilun vuoden ikäisenä samoilla linjoilla.
Kumpaakaan lasta ei ole koskaan varta vasten nukutettu, vaan iltarutiinien jälkeen kersa sänkyyn ja hyvää yötä. Mua ovat aina ihmetyttäneet tuttavaperheiden vanhemmat, jotka vetäytyvät illalla puoleksitoista tunniksi nukuttamaan lastaan. Uskaltaisin väittää, että useimmissa tällaisissa tapauksissa lapsi on pienestä asti vain totutettu moiseen typeryyteen ja siitä on sitten myöhemmin hankalaa päästä irti.

Meillä nukkui korkealaitaisessa sängyssä siihen asti, kunnes oppi kiipeämään sieltä pois. Sitten tuli käyttöön normaali sänky, jossa nukkui ekat 2-3 viikkoa tosi nätisti ja sitten alkoi nousemisrumba. Mä olen alusta asti nukuttanut lapseni silleen, että sänkyyn, hyvää yötä, valo pois ja ovi kiinni. Molemmat ovat vauva-aikaan nukkuneetkin tosi hyvin ja helposti. Nukuttamis-showta en aio alkaa harrastaa. Molemmat lapset ovat olleet ensimmäiset elinviikot perhepedissä ja sitten omissa sängyissään samassa huoneessa. Esikoinen muutti omaan huoneeseensa alle puolen vuoden ikäisenä. Tämän pikku kakkosen kanssa en tiedä, mitä tehdä, kun hänelle ei ole omaa huonetta enkä esikoisen kanssa uskalla laittaa samaan huoneeseen, kun esikoinen osaa kiivetä sinne pinnasänkyyn ja voi vahingossa tukehduttaa vauvan menemällä tämän päälle (on tapahtunut kerran näin, mutta huomasin sen).

Olen toiminut alusta asti johdonmukaisesti ja päättäväisesti, koska en todellakaan halua kahta lasta, joille pitää lukea iltasatuja ja laulaa tuntitolkulla joka ilta ja sitten kömpisivät vielä joka yö vanhempien sänkyyn viereen teini-ikään asti. Ei kiitos. Muutenkaan en tue sellaista lasten ehdoilla menemistä, että lapsia pitää viihdyttää aamusta iltaan. Tottakai lasten kanssa pitää viettää aikaa, mutta mitään sirkustemppuja en ala tehdä, jotta söisivät/nukkuisivat/siivoaisivat tms pakollista, mikä kuuluu jokaisen lapsen arkeen. Ne asiat pitää toimia rutiinilla, ei tempuilla.

Tuo esikoinen on alkanut pelätä pimeää. Sinänsä mielenkiintoista, koska vauvasta asti on nukkunut pimeässä. Koskaan en ole yövaloa laittanut, joten ei ole sellaiseen tottunutkaan.

Mielenkiintoista lukea nuorten vanhempien aika samanlaisia kokemuksia mm. juuri lasten nukahtamisvaikeuksista. Oma poikani on jo 14-vuotias, mutta muistan hyvin nämä iltanukahtamiseen liittyneet vaikeudet. Itse taisin sortua tosiaan myös liialliseen touhuun nukuttamisen suhteen, Misanthrop tuossa asiaan viittasikin.

Kaikille väsyneille vanhemmille kuitenkin lohdutukseksi, että jokainen lapsi alkaa pikku hiljaa nukkua yöt hyvin. Ja niin kauan kuin lapsi on pieni ja kotona ja suojassa maailman pahuudelta, kaikki on vielä suhteellisen helppoa.

Tuo esikoinen on alkanut pelätä pimeää. Sinänsä mielenkiintoista, koska vauvasta asti on nukkunut pimeässä. Koskaan en ole yövaloa laittanut, joten ei ole sellaiseen tottunutkaan.

Onko hän nähnyt kenties jotain pelottavia televisio-ohjelmia? Joskus vahingossa kun itse olin pieni näin Poliisi-tv:n jakson ja siellä käsiteltiin taloihin murtautumista, kyllä meinaan tuli pieneen mieleen voimakkaat pelot, että joku murtautuu meille ja nukkuminen oli aivan kamalaa. Vinkkejä en kyllä osaa antaa kuinka näistä peloista pääsisi, itselläni ikä teki tehtävänsä, mutta ensimmäisenä tuli tämä telkkarihomma mieleen..

Onko hän nähnyt kenties jotain pelottavia televisio-ohjelmia? Joskus vahingossa kun itse olin pieni näin Poliisi-tv:n jakson ja siellä käsiteltiin taloihin murtautumista, kyllä meinaan tuli pieneen mieleen voimakkaat pelot, että joku murtautuu meille ja nukkuminen oli aivan kamalaa. Vinkkejä en kyllä osaa antaa kuinka näistä peloista pääsisi, itselläni ikä teki tehtävänsä, mutta ensimmäisenä tuli tämä telkkarihomma mieleen..

Olen ruvennut pitää telkkua kiinni sen jälkeen, kun on pelkoja alkanut tulla. Esikoinen on vasta 1v9kk, joten ei nyt hirveästi ohjelmista tajua, mutta tottakai pelottavia mielikuvia voi tulla.

Teini-ikää odotellessa ;)

Jaa niin pienestä oli vielä puhe. Mutta kyllä muutenkin kannattaa kirjoja suosia, ne ovat turvallisempia siltä kannalta, että lapsi ei pysty lukiessaan (tai kuunnellessaan lukemista) kuvittelemaan sellaisia pelottavia asioita joita hänellä ei olisi valmiina mielessään. Televisio taas tarjoaa kuvat valmiina ja tällöin voi nähdä asioita joita ei vielä osaa käsitellä. Kirjat ovat muutenkin kivempia, niistä voi pitää kiinni ja kanniskella ympäriinsä ja lukea missä vain :)

Jaa niin pienestä oli vielä puhe. Mutta kyllä muutenkin kannattaa kirjoja suosia, ne ovat turvallisempia siltä kannalta, että lapsi ei pysty lukiessaan (tai kuunnellessaan lukemista) kuvittelemaan sellaisia pelottavia asioita joita hänellä ei olisi valmiina mielessään. Televisio taas tarjoaa kuvat valmiina ja tällöin voi nähdä asioita joita ei vielä osaa käsitellä. Kirjat ovat muutenkin kivempia, niistä voi pitää kiinni ja kanniskella ympäriinsä ja lukea missä vain :)

No siis lähinnä tarkoitin sitä, kun mulla on usein telkku taustalla päällä vaan. Kun ostin kaiuttimet koneeseen niin telkun päälläoloaika on vähentynyt. Kirjoihin pitäisi kyllä satsata. Ne on kivoja :)

Pidän nähtävästi tätä ketjua yksin pystyssä :D

Miltei kuukausi on edellisestä viestistä. Olen päässyt lapsen nukuttamisen kanssa jo niin hyvälle mallille, että nukahtaa yleensä alle puoleen tuntiin ja mä jo istuskelen oviaukossa sen ajan (aloitin sängyn vierestä). Nousee noin ehkä 5-10 kertaa vielä ennen nukahtamista, mutta tilanne on satabiljoonaa kertaa parempi kuin aiemmalla menetelmällä (eli sänkyyn palauttelulla).

EDIT: tietenkin palautan sänkyyn edelleen, mutta edellinen menetelmä perustui palautteluun ja tämä siihen, että on lähellä, jotta lapsi tuntee olonsa turvalliseksi.

En lukenut koko ketjua, mutta tuon viimeisen perusteella kuulostaa tutulta. Seuraava vaihe meillä oli seisoskelu ovensuussa, jonka jälkeen otin esim. pyykkitelineen oven ulkopuolelle, ja pyykkejä laittaessa samalla kurkin toisinaan lastenhuoneeseen. Sitten ei kurkkimista. Sitten hiljaa oloa ulkopuolella. Ja siis tuohon meni joku 5 päivää.

Niin, ja jos se pimeä pelottaa, niin miksi ei ostaa yövaloa? Lapsi kun on vielä itse sitä valitsemassa, niin siitä tulee "supelsankalivalo joka laittaa mölöt pois".

Menen huomenna kavereille lapsenvahdiksi, joten saatan joutua spämmäämään tätä ketjua ahkeraan :D Lapsella ikää 1.5 vuotta ja omaa tahtoa on enemmän kuin normaalista kahdessa lapsessa yhteensä. Päivän tavoitteena opettaa natiainen hyppäämään tasajalkaa.

En lukenut koko ketjua, mutta tuon viimeisen perusteella kuulostaa tutulta. Seuraava vaihe meillä oli seisoskelu ovensuussa, jonka jälkeen otin esim. pyykkitelineen oven ulkopuolelle, ja pyykkejä laittaessa samalla kurkin toisinaan lastenhuoneeseen. Sitten ei kurkkimista. Sitten hiljaa oloa ulkopuolella. Ja siis tuohon meni joku 5 päivää.

Niin, ja jos se pimeä pelottaa, niin miksi ei ostaa yövaloa? Lapsi kun on vielä itse sitä valitsemassa, niin siitä tulee "supelsankalivalo joka laittaa mölöt pois".

Meillä on yövalo käytössä nykyään. Lapsi on niin pieni, ettei tiedä, mikä on supersankari, mutta katsotaan sitten isompana, josko auttaisi :)

Olen kuullut tarinoita lapsista, jotka oppii tavoille muutamassa päivässä. Tähän asti luulin, että se on urbaania legendaa :D Tosiaan tässä on kesäkuusta asti väännetty nukkumisten kanssa, kun tyttö oppi ulkomaanreissulla kiipeämään matkasängystä pois. Edes johdonmukainen toiminta ei ole tuottanut nopeita tuloksia. Edelleen se joka ilta pyytää, että menisin sen viereen istuskelee ja joka ilta sanon, että olen oviaukossa. Onneksi se riittää. Viikon päästä voi ehkä sitten ottaa taas pari askelta kauemmaksi.

Eli yhteensä nukkumaan opettelua on ollut 3,5 kuukautta. Eikä vieläkään mene nukkumaan ihan nätisti.

Menen huomenna kavereille lapsenvahdiksi, joten saatan joutua spämmäämään tätä ketjua ahkeraan :D Lapsella ikää 1.5 vuotta ja omaa tahtoa on enemmän kuin normaalista kahdessa lapsessa yhteensä. Päivän tavoitteena opettaa natiainen hyppäämään tasajalkaa.

Hyvin sä pärjäät uutuudenviehätyksen voimin :D

Mä olen ottanut tosi iisisti nuo nukkumisjutut. Meillä tytär on aina saanut valvoa niin myöhään kuin huvittaa ja pieniä lapsia ei kuitenkaan loputtomasti huvita valvoa. Ehkä tärkeintä on pitää ilta rauhallisena, niin ei tule sitä väsykiukkua ja vältytään siltä loputtomalta kiukkuvalvomiselta. Sitten nukahtaa ihan itsestään kun tulee tarpeeksi väsy. Välillä on nukahtanut milloin mihinkin, sohvalle tai lattialle ja olen vienyt omaan sänkyyn. Nyt vajaa 5-vuotiaana menee nukkumaan itse omaan sänkyyn kun ilmoittaa että nyt nukkumaan. Sitten lauletaan tai luetaan joku juttu, valot pois ja nukkumaan. Välillä touhuilee itsekseen, esim. syöttää omalle vauvalleen iltapalan tms. mutta kuitenkaan ei juurikaan tule pois sängystä. Edelleen herää yöllä. Jossain vaiheessa kun oppi käymään itse käskiessä nukkumaan, vein likan herätessä aina takaisin sänkyyn ja sinne jäi. Nykyään herää edelleen öisin mutta ei tule viereen tai edes sanomaan mitään. Tiedän vaan tytön heränneen yöllä kun aamulla on yöpuvun housut jääneet vessan lattialle :D Päikkärit olivat pitkään hirveän väännön takana, mutta kun oppi illalla käymään itse nukkumaan, niin samasta iskusta alkoi päikkäreille menokin onnistumaan. Nykyään mulla linja on se, että ei tarvitse nukkua mutta sängyssä on pysyttävä. Samoin aamulla jos likka pomppaa aikaisin ylös, niin ei tarvitse nukkua, mutta omassa huoneessa leikkii. (Tämmöiset tietysti onnistuu vain isomman lapsen kanssa, parivuotias ei niin helpolla yksikseen leiki.)

Meillä on vähän ylivilkkautta neidillä (ei kuitenkaan mikään ADHD, vaan lievää), niin iltojen rauhoittaminen on erityisen tärkeää. Kaikkihan tietävät, että väsykiukun iskiessä tilanne on ihan toivoton... Illat meillä menee yleensä ihan rauhallisesti seurustellessa. Arkisin yritän kaikki kotihommat hoitaa mahdollisimman aikaisin, että myöhempi ilta jää aikaa touhuta ja seurustella likan kanssa ja sitä kautta keksiä kaikkea rauhallista tekemistä, ettei pääse riehaantumaan. Päivät ja etenkin ulkoilu on sitten remuamista varten. Myös ulkoilun jääminen vähemmälle vaikuttaa heti siihen, että neitiä riehuttaa illalla. Eli meillä kyllä ulkoillaan oli sää mikä hyvänsä. Iltarutiinit (iltapala, suihku, hammaspesu, satu/laulu) ovat tärkeitä ja fiksummat ovat selittäneet tämän johtuvan siitä, että lapsi osaa ennakoida kohta tapahtuvan nukkumaanmenon. Suihku/kylpy myös rauhoittaa lasta.

Meillä on kurinpito vähän ongelmallista. Tuntuu että uhmaikä vain jatkuu ja jatkuu. Mä olen kuitenkin tosi tiukka, koska likka on ylimääräisen virtansa takia vähän haastava, mutta ei tunnu silti menevän jakeluun. Tuntuu että kaikki kiellot menevät itkun kautta ja usein painimatsinkin. Huutamisen olen huomannut ihan vihoviimeiseksi keinoksi, se vain kiihdyttää likkaa entisestään ja päättyy kilpahuudantaan. Aina pari kertaa ilmoitan, että ei käy, sitten likka huutaa mulle, mä kiellän tiukasti, likka joskus uskoo tai sitten käy päälle ja mä laitan likan jäähylle vessaan. Siellä aikansa huutaa, mutta usein jäähylle päädyttäessä alkaa heitellä kaikkia tavaroita mitä saa käteensä ja sitten täytyy niputtaa. Otan aina likan jalat omien jalkojen väliin ja kädet selän taakse ja naama lattiaa päin koska yrittää viimeisenä keinonaan sylkeä... Ihanaa. Siinä sitten hetken rimpuilee kunnes muistaa että edelleen äipällä on enemmän voimaa ja haluaa sopia. Tässä vaiheessa kyllä on kielto mennyt perille, mutta todella hermoja raastavia ja varsin ikäviä tilanteita julkisella paikalla. Sitten joku mummo tulee jeesustelemaan, että ei lapsia niin saa kohdella. Jos sana ei kuulu, niin mitä muuta mä voin tehdä? Puoli tuntia lässyttää että "Älä kultamuru lyö äitiä" kunnes likka kyllästyy? Eihän sitä voi hyväksyä hetkeäkään, että lapsi käy päälle. Mulla on keinot vähän lopussa. Olen ottanut tositosi tiukan linjan viimeisen puolen vuoden aikana ja tuntuu se vähän jeesanneen. Muistutan vain itseäni, että kyllä se joskus helpottaa. Onneksi näitä niputtamisia ei (enää) ole päivittäin tai tuurilla edes koko viikkona. Ärsyttää vaan kun joku neuvolatäti lässyttää mulle johdonmukaisuudesta ja auktoriteetista, kun olen kyllä tosi tiukka ja kaikkeni yritän. Varsinkin jos lasta ei saa kuuntelemaan, niin ihan turha yrittää sanoa mitään kun nyrkkiä tulee päähän vastineeksi. Onneksi tämä tuntuu alkaneen helpottaa ja toivottavasti suunta jatkuu.

Ja ehkä musta tulee superkasvattaja kun tästä lapsesta selviän! Aiemmin ajattelin, että tämmöisiä kai kaikki lapset ovat, kun ei ollut kavereiden lapsia ym. vertailukohteina. Päivähoidossa alkoivat sitten vihjailemaan likan olevan "liikunnallisesti lahjakas" ja en vielä tajunnut kunnes myöhemmin sanoivat että on varmaan vähän ekstravirtaa. Nyt kun tuttavien lapsetkin alkaneet olemaan isompia ja liikkunut niiden kanssa enemmän, niin kyllä sen on huomannut. Mutta lohduttaa, että se helpottaa kun itse pitää tiukkaa linjaa ja ikää tulee lisää. Välillä kyllä hermot ovat aika riekaleina, mutta happea välillä ja onneksi likan isovanhemmat ovat todella innokkaita hoitajia, että saa vapaatakin.

Ooksä saanut lapsesi 16-vuotiaana? Aika hurjaa! (Ei ole jeesustelua, kunhan totesin.)

Toi lattiaholding on aika rajua eikä sitä hirveästi suositella, jos on yhtään vaihtoehtoja. Yleensä holdingiin neuvotaan syliotetta, jossa ollaan vastakkain. Jos se ei toimi niin syliote niin, että lapsi on poispäin aikuisesta. Lattialle naama alaspäin on semmoinen, että jos ei syliholdingiin pysty niin sitten näin. Jeesustelijoita ja kauhistelijoita ei kannata kuunnella. Holding on hyvin yleinen tapa saada aisoihin lapsi, joka vetää himmeet hepulit. Pienten kanssa sitä käytetään myös jäähyn rinnalla tai tilalta. Mä käytän syliholdingia, kun esikoinen hakkaa pikkusiskoaan. 5-vuotias voi kyllä olla jo sen verran iso vastus, ettei sylittelyt onnistu.

Eikä missään nimessä pidäkään suostua minkäänlaiseen riehumiseen.

Sanotaan, että lapsi uskaltaa riehua turvallisessa ympäristössä.

Mitä nukkumiseen tulee, kukin tyylillään (mikä kullakin toimii). Mun esikoinen nukahti tänään noin 20 minuutissa siitä, kun meni sänkyyn. Nousi kolme kertaa. Mulle tommoinen valvomissysteemi ei toimisi, kun tulisin hulluksi, kun se ei nukahda, jos se saa valvoa. Sitten aamut olisi kauheita, kun eihän se jaksaisi herätä.

Mutta kyllä sä selviät. Tärkeintä on se, että yrittää tosissaan ja on johdonmukainen. Johdonmukaisuus on ihan äärimmäisen tärkeää.

Juu nuorena oon alottanu... :rolleyes:

Joo lattiaa vasten vain äärimmäisissä tilanteissa, yleensä selvitään ihan että naama kohti lattiaa ja sylkee sitten lattialle. Tosiaan mahdoton siinä vaiheessa pitää perus-syliotteella kun sylkee päälle, koska silloin ne syljet tulee aina mun naamaan... Yleensä taitan reiden yli että siellä alapuolella syljeskelee lattialle. Ja kyllä vajaa 5v. ipanassa löytyy voimaa tämmöiselle kaltaiselleni pikkutytölle, että saa jo tosissaan vetää solmuun että pysyy aisoissa! Tosiaan kun ollaan hoitajien ja neuvolan kanssa asiaa selvitetty, niin ylivilkkautta ei lähdetä sen kummemmin diagnosoimaan ennen kouluikää ja niin kauan kuin ei merkittävästi haittaa oppimista niin asialle ei tehdä mitään muuta kuin valmennetaan vanhempia. Mä olen nyt saanut huimaa edistystä aikaan kun olen pysynyt tiukkana ja en sekuntiakaan katsele jos likka mulle huutaa tai mua hakkaa. Luulen, että varsin iso ongelma tässä on saada tytön isä ja isovanhemmat myös pysymään yhtä tiukkana... Mutta mitenkäs tolkutat lelliville ja lahjoville isovanhemmille, että lapsi pitäisi niputtaa jos käy päälle. Suunnattomasti ärsyttää tämä "Ei se mitään haittaa hihihihiii tapellaanko"-asenne kun likka pamauttaa nyrkillä vaikka kuinka tolkutan, että sellaista ei pidä katsoa jos ei oikeasti ihan luvan kanssa oteta jotain riehumismatsia. Ja hei, mä olen saanut likan istumaan julkisissa kulkuvälineissä ja kaupassa ei jää vinkumaan herkkuja vaan uskoo kerrasta (tai kahdesta, mutta ei show'ta)! Mutta itsellekin tosi ikävää, kun välillä suurimmatkin itsestäänselvyydet menee sen kitinän ja itkun kautta (roskat roskiin, vessa vedetään, ruoka syödään keittiössä...). Ei todellakaan ole itsellekään kivaa mitään painimatsia ottaa. Usein itse saan pidätellä itkua kun pakko lähteä niputuslinjalle ja tuntuu pahalta kun lapsi vain itkee ja kiljuu että "Äiti päästä irti mua sattuu", mutta minkäs teet. En mä keksi miten muuten sen hakkaamisen, potkimisen, puremisen ja sylkemisen kitkisi pois.

Päiväkodissa oli kerran neiti purrut vierasta hoitajaa, niin kehuivat että täytyy tytöllä olla hyvä perusturvallisuuden tunne kun sillain uskaltaa vieraalle ihmiselle riehua :D Ei kyllä paljon silloin lohduttanut.

Meillä on tuo nukkuminen tosiaan aina mennyt tuolla lapsen omalla väsymissysteemillä, niin onnistuuhan se kun siihen on kaikki tottuneet. Tapojen muuttaminen se hankalinta on.

Jeesustelusta mun iki-inhokki oli kerran, kun kaupassa oli joku muumilimu-taistelu ja jäkätin likalle kuinka aina ei voi juoda limpparia ja plaaplaa, niin joku mummo sanoi että hän kyllä voi ostaa limpparin tytölle jos äiti ei suostu tai äidillä ei ole rahaa! Pikkuisen raivostutti, että ei ehkä ole rahasta kyse vaan limpparia ei voi saada aina halutessaan. Meinasi keittää tosi pahasti yli mutta onneksi pysyin rauhallisena ja selitin jotain hampaiden reikiintymisestä.

Tarhalyyli: Meillä 4v poika joka kuulostaa hyvin samankaltaiselta kiukkukohtauksineen. Ehkä ei ihan niin paha kuin sulla (meiltä puuttuu vielä tuo sylkeminen). :rolleyes: Mutta erittäin raskasta ajoittain. Poika myöskin erittäin vilkas, mutta kykenee kyllä keskittymään mieleisiin asioihin joten ei ole adhd. Ja jos erehdyt huutamaan pojalle niin tämä vastaan kyllä huutoon ja sit on peli menetetty. Tässä varsinkin itsellä on ollut paljon opettelua että onnistuisi pitämään päänsä kylmänä. Omassa kodissa huudettiin aina eikä se mitään auttanut.

Se mikä meitä huolestuttaa on pojan "kiukkukontrollin" puute sekä eräänlainen hämmennys (tästä lisää kohta). Poika muksii vuotta nuorempaa siskoa välillä vähän väliä. Myös hyviä päiviä mahtuu sekaan. Se mikä pahinta niin poika todennäköisesti läväsee siskoaan sillä mitä on kädessä mm. vasara, lapio jossa metallinen lapio-osa, koiran hihna. Onneksi kaksi ekaa ei osunut. Näihin lyömisiin puututtu välittömästi eikä hyväksytä ollenkaan, seurauksena yleensä nurkka. Ja se hermo saattaa mennä myös aivan mitättömistä asioista jolloin tavarat lentää ja kaikki saa kyytiä. :(

Toinen on tuo hämmennys. Jos joku naurahtaa pojalle väärässä kohtaa tai muuten vaan joku omituinen hetki (tilanteessa saatta esiity jännitystä, epäonnistumista) niin taas tavarat saa kyytiä. Selvästi huomaa pojasta että hirvittävä tunteiden myllerrys menossa sisällä. Tämä on vielä vähemmän hauskaa ruokapöydässä...:D

Onneksi sisko on rauhallisuuden tyyssija. Välillä tuntuu että sen maailmaa ei mikään voi järkyttää. :D toisaalta joskus on hetkiä kun jokin aivan pieni täysin olematon asia saa sydäntä särkevän surun aikaan. :rolleyes: Tuohon tahtoon kun yhdistää ison koon (vuotta vanhempien kokoinen ja kroppa on kuin parhailla painonnostajilla, tekee mavea 6kg kahvakuulalla naureskellen :hyvä:) niin kyyti on kylmää kiusaajilla kunhan uskallusta riittää.

Nukahtamisesta: Meillä tenavat sai olla kesään asti meidän kanssa samassa sängyssä. Nukahtamisen jälkeen siirrettiin omiin sänkyihin omaan huoneeseen. Tämä oli kyllä kieltämättä hetkittäin hieman rankkaa. Nyt lapset nukutetaan omaan sänkyyn rutiinilla -> iltapala -> pesu -> iltasatu -> hyvää yötä. Vanhempi käy kiltisti nukkumaan, mutta nuorempi esittää välillä parhaita puolia tahdonvoimastaan ja silloin saattaa nukuttaminen kestää sen 1-1,5h. :jahas: mutta välillä menee 10 min kun molemmat nukkuu.

Hippa: Ootko kokeillu laittaa nukkumaan vaikka 0,5-1h aikaisemmin? En tosin tiiä milloin laitat nukkumaan, mutta meillä vaimo joutuu usemammin nukuttamaan pidempää kun laittaa tenavat nukkumaan vähän myöhemmin kuin minä.

Se mikä meitä huolestuttaa on pojan "kiukkukontrollin" puute sekä eräänlainen hämmennys (tästä lisää kohta). Poika muksii vuotta nuorempaa siskoa välillä vähän väliä. Myös hyviä päiviä mahtuu sekaan. Se mikä pahinta niin poika todennäköisesti läväsee siskoaan sillä mitä on kädessä mm. vasara, lapio jossa metallinen lapio-osa, koiran hihna. Onneksi kaksi ekaa ei osunut. Näihin lyömisiin puututtu välittömästi eikä hyväksytä ollenkaan, seurauksena yleensä nurkka. Ja se hermo saattaa mennä myös aivan mitättömistä asioista jolloin tavarat lentää ja kaikki saa kyytiä. :(

On muuten sen luokan ongelma, että kannattaa olla tarkkana. Oletteko te koittaneet opettaa lapselle vaihtoehtoisia keinoja hallita vihaansa? Tietty nelivuotias on hirveän nuori ja käytöksessään hyvin impulsiivinen, mutta aikamoista, jos on koittanut vasaralla lyödä siskoaan. Mitään järkeviä ideoita en tähän hätään keksi, mutta mulla on työsivistyksen puolesta lukujonossa pari haastavaan käytökseen pureutuvaa kirjaa. Jos niistä löytyy jotain fiksua niin kerron.

Mulla on just ton tyypin oppilaita itsellä eli sellaisia, joilta puuttuu kontrolli ja hermostuvat helposti. Siinä, missä normaali lapsi tyytyy kiroilemaan/itkemään/valittamaan, tämän tyyppinen lapsi käy päälle. Niidenkin kanssa on välillä tosi hankala keksiä, miten saa sen toimintatavan muutettua. Nelivuotiasta en lähde epänormaaliksi kutsumaan, kun normaalillakin sen ikäisellä lapsella toimintaa ajaa vahvasti hetken mielijohteet. Se on sitten eri asia, kun ollaan koulua käyty jonkin matkaa ja se käytös vaan jatkuu.

Hippa: Ootko kokeillu laittaa nukkumaan vaikka 0,5-1h aikaisemmin? En tosin tiiä milloin laitat nukkumaan, mutta meillä vaimo joutuu usemammin nukuttamaan pidempää kun laittaa tenavat nukkumaan vähän myöhemmin kuin minä.

Nukkumaan menee klo 20. Kaippa sitä voisi aikaisempaakin nukuttamista kokeilla, mutta ongelmaksi tulee vauva, joka menee nukkumaan 19.30. Samaan aikaan ei oikeastaan voi laittaa, mutta ehkä testaan. Olen miettinyt sitäkin, että saisikos vauvan nukkuu pidempään aamulla, jos sen laittaisi aiemmin nukkumaan, kun mä en millään jaksaisi herätä 5.30-6.30 välillä aamuisin.

Tää nykysysteemi toimii mielestäni todella hyvin. Toissapäivänä oli väsynyt ja päiväkin oli aika rutiini. Nukahtamiseen meni alle 10min. Eilen oli sitten aika paljon ohjelmaa ja tultiin suhteellisen myöhään kotiin ja nukuttamiseenkin meni kauan. Mutta sen jälkeen, kun aloitin tämän lähelläoloprojektin niin ei ole mennyt nukahtamiseen enää yli tuntia. Aiemmin meni vähintään tunti joka päivä.

Mitään järkeviä ideoita en tähän hätään keksi, mutta mulla on työsivistyksen puolesta lukujonossa pari haastavaan käytökseen pureutuvaa kirjaa. Jos niistä löytyy jotain fiksua niin kerron.
Mulla on just ton tyypin oppilaita itsellä eli sellaisia, joilta puuttuu kontrolli ja hermostuvat helposti. Siinä, missä normaali lapsi tyytyy kiroilemaan/itkemään/valittamaan, tämän tyyppinen lapsi käy päälle. Niidenkin kanssa on välillä tosi hankala keksiä, miten saa sen toimintatavan muutettua.

Hyviä (kirja)vinkkejä jaettavana meille muillekin? :)

"Hyvä" että täällä on muillakin tempperamenttisia muksuja. Täällä päässä suurin ongelma on kuitenkin tempperamenttinen isä...

Meillä nyt todennäköisesti on semmoista sähläystä mikä kuuluu muutenkin pienille lapsille, ja luulenkin että olen jatkuvasti liian tiukka tai vaadin liikaa. Yritän olla komentamassa ja pistämässä muksuja nätisti ruotuun, mutta eihän pienet jaksa niitä ohjeita kauaa muistaa. Tämä johtaa siihen että omat hermot menee ja olen välillä todella kiukkuinen ja äreä ja se taas tarttuu vaimoonkin. En vaan usein osaa relata ja antaa kakaroiden sählätä vaan yritän koko ajan kontrolloida tilannetta jos esim. on mielestäni liikaa huutoa. Tulee itsellekin paha mieli kun hermot menee, mutta varsinkin väsyneenä tulee huudettua turhaan.

Jeesustelusta mun iki-inhokki oli kerran, kun kaupassa oli joku muumilimu-taistelu ja jäkätin likalle kuinka aina ei voi juoda limpparia ja plaaplaa, niin joku mummo sanoi että hän kyllä voi ostaa limpparin tytölle jos äiti ei suostu tai äidillä ei ole rahaa! Pikkuisen raivostutti, että ei ehkä ole rahasta kyse vaan limpparia ei voi saada aina halutessaan. Meinasi keittää tosi pahasti yli mutta onneksi pysyin rauhallisena ja selitin jotain hampaiden reikiintymisestä.

Ihailen hermojasi, mä olisin tehnyt mummosta liimaa...muutenkin kohtuu tutulta kuulostaa, meillä on perheessä anger managementtia vaativat isä ja 3,5 vuotias poika. Meille myös väkivaltaisuus alkoi olla ongelma, ei oikein halunnut lähteä kauppaan tai kylään kun ei tiennyt ketä poika seuraavaksi tällää...Muumimaailma oli maanpäällinen helvetti.

Sitten tajuttiin ottaa käyttöön jäähy ja kaikki muuttui parempaan, pieneenkin väkivaltaisuuteen (lyönti, töniminen, potku, sylkeminen, heittely) puututaan välittömästi jäähyllä (1-15 min.) ja nykyään pelkkä jäähyllä uhkaus riittää taltuttamaan keskivaikean itkupotkuraivarin. Lyömistä ei enää juurikaan esiinny muutakuin ihan väsyneenä raivotessa, sylkemistä ei ollenkaan.

Percele, me ollaan samiksia. Tosin itkupotkuraivarit ei silloin jäähyllä talttuneet, mutta oli repertuaarissa.

Jätkä oli (on vieläkin) iso ikäisekseen, joten viisivuotiaalta näyttävä, 3-vuotisuhman voimalla kaupan lattialla makaava, sylkevä ja kirkuva kullannuppu ei aina aiheuttanut ihastusta kanssaihmisissä. Iskän kiukunhallinnassa oli tekemistä, mutta äkkiä oppi sen, että raivarin tasoon ei auttanut iskän raivo eikä vieressä viheltely. Siksi elämän jatkaminen kuin mitään ei tapahtuisi oli yleensä hyvä vaihtoehto. Kiukkukin laantui kun jätkä ihmetteli että miksi isä ei reagoi.

Onneksi ikä laittaa päässä palikoita järjestykseen ja tunnemyrskyt laantuivat aikanaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom