Kasvatusongelmia (kysymyksiä ja vastauksia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Mistä tulikin mieleeni, että mun mielestä monessa perheessä tehdään liian suuri ero aikuisten ja lasten maailmojen välille. Mun tapa on tosiaan ollut ottaa lapset mukaan kaikkeen siihen, missä he voivat mukana olla. Ja se on tosiaan ollut omiaan edesauttamaan luottamuksellisen suhteen rakentamisessa, että heitä ei syrjitä iän takia, vaan ovat osa yhteisöä, jossa kasvavat.

Voi kun monet muutkin tekis noin! Se "laatuaika" ei tod tarkoita aina Puuhamaahan lähtöä, vaan ihan vaan sitä, että antaa vaikka skidien kattaa pöydän vanhempien apuna. Ja vaikka ne lautaset ja aterimet ei ihan suorassa ookkaan, ja pöydän joutuu pyyhkii uudestaan enivei, niin SILTI se on lapselle TODELLA tärkeää yhdessä tekemistä/olemista. SE on sitä oikeaa laatuaikaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi kun monet muutkin tekis noin! Se "laatuaika" ei tod tarkoita aina Puuhamaahan lähtöä, vaan ihan vaan sitä, että antaa vaikka skidien kattaa pöydän vanhempien apuna. Ja vaikka ne lautaset ja aterimet ei ihan suorassa ookkaan, ja pöydän joutuu pyyhkii uudestaan enivei, niin SILTI se on lapselle TODELLA tärkeää yhdessä tekemistä/olemista. SE on sitä oikeaa laatuaikaa.
Tuo on kyllä aivan totta. Onhan siellä huvipuistossakin joskus kivaa, mutta eipä se lasta paljoakaan kasvata noin niinkuin henkisesti, vaikkakin irtiottoja arjesta pitää tietenkin olla. Parasta lapselle on varmasti juurikin pienestä pitäen sopivan vastuullisten tehtävien jakaminen, niin lapsikin tuntee olevansa tärkeä osa perhettä. Lautasten laitosta pääsee hyvään alkuun ja vähitellen voi siirtyä johonkin aina vähän vaativampaan, kuten vaikka avustetun nurtsinleikkuun kokeilemiseen.

Oi hitsi, olin jo melkeen unohtanut tämän tapauksen.

Se, mikä tulee mieleen on se, että voisin lyödä vaikka vetoa, että iso osa teistäkin, jotka sanoo, että ei pidä turhaan huolestua ei ajattelisi kovin kauniita ajatuksia nähdessään tämän pikkusankarin esimerkiksi kaupassa.

Kummiskin. Jaakko-poika on aivan mahdoton tapaus. Ei pysähdy hetkeksikään ja riehuu vaan minkä kerkeää. Ignooraamisesta ei ole apua, koska se on sen verran fiksu tapaus, että tietää, että kun sitä riehumista pahentaa ja pahentaa niin jossain vaiheessa joku puuttuu siihen. Koska ei lasta voi antaa heitellä kukkavaaseja seinille ihan rauhassa siksi, että viikon päästä se varmaan rauhoittuu. Huomiotahan se taitaa hakea, mutta kukaan vanhempi ei voi antaa yhdelle lapselleen 100% huomiota 24/7. Se on mahdotonta.

No kummiskin. Siskoni otti päiväkodissa puheeksi Jaakon tilanteen ja sanoi todella tiukasti, että nyt tarvitaan ulkopuolista apua oikeasti. Siitä on lähtenyt pyörät pyörimään ja ammattiapua on tuloillaan. Yksi tapaaminen sosiaaliohjaajan kanssa on ollut ja seuraavaksi tavataan ohjaajan kanssa lastenpsykologi.

Assis, itsensä vahingoittamisella tarkoitan kaikenlaista tahallista toimintaa, josta seuraa vauriota ja lapsi tietää sen. Esimerkiksi aiheuttaa tahallaan itselle haavan ja menee sitten vanhemmilleen hakemaan lohtua.

Niin kuin olen sanonutkin niin näiden lasten kohdalla ei voi puhua siitä, että puuttuisi huomiota, hellyyttä, rakkautta tai laatuaikaa. Näiden lasten kanssa vietetään paljon yhteistä aikaa. Käydään kaupassa ja ulkoillaan, pelataan, leikitään, tehdään kotitöitä, otetaan syliin, silitetään, halataan, kerrotaan, että rakastetaan, kehutaan jne.

Täytyy kattoo kuinka käy noiden uusien ammattiapujen myötä.

Piti metsästää tämä ketju, kun ideoille olisi kysyntää. Mitä Jaakon tapaukseen tulee niin hän on nyt 5-vuotias ja käy kerran viikossa toimintaterapiassa. Ongelmat eivät ole helpottaneet käytännössä lainkaan.

No joka tapauksessa. Mulla on ongemana 1v9kk oleva esikoinen, joka ei suostu menee iltaisin nukkumaan. Kuten monet tietää, kasvatan kahta lastani yksin. Pienempi on alle puolivuotias. Esikoisella on oma huone ja oma sänky. Hänellä on säännöllinen elämänrytmi ja säännöllinen nukkumaanmenoaika. Olen kuukauden ajan joka ilta joutunut nukuttamaan häntä semmoisen tunnin puolitoista. Joka ikinen ilta on ihan tasan samat rutiinit, mutta ei auta mikään. Vien sänkyyn, hän nousee ylös ja tulee sinne, missä olen. Joka ilta palautan hänet sänkyyn samalla kaavalla. Käsken menemään takaisin sänkyyn ja kun hän ei mene niin vien sinne, laitan peiton päälle ja toivotan hyvää yötä. On aivan sama, millaisia päiväunia on nukkunut. Joka ilta sama helvetin rumba, joka alkaa tehdä mua hulluksi.

Eli onko ideoita, mitä voisin kokeilla, että lapsi jäisi sänkyyn ensimmäisellä kerralla ja nukahtaisi.

Piti metsästää tämä ketju, kun ideoille olisi kysyntää. Mitä Jaakon tapaukseen tulee niin hän on nyt 5-vuotias ja käy kerran viikossa toimintaterapiassa. Ongelmat eivät ole helpottaneet käytännössä lainkaan.

No joka tapauksessa. Mulla on ongemana 1v9kk oleva esikoinen, joka ei suostu menee iltaisin nukkumaan. Kuten monet tietää, kasvatan kahta lastani yksin. Pienempi on alle puolivuotias. Esikoisella on oma huone ja oma sänky. Hänellä on säännöllinen elämänrytmi ja säännöllinen nukkumaanmenoaika. Olen kuukauden ajan joka ilta joutunut nukuttamaan häntä semmoisen tunnin puolitoista. Joka ikinen ilta on ihan tasan samat rutiinit, mutta ei auta mikään. Vien sänkyyn, hän nousee ylös ja tulee sinne, missä olen. Joka ilta palautan hänet sänkyyn samalla kaavalla. Käsken menemään takaisin sänkyyn ja kun hän ei mene niin vien sinne, laitan peiton päälle ja toivotan hyvää yötä. On aivan sama, millaisia päiväunia on nukkunut. Joka ilta sama helvetin rumba, joka alkaa tehdä mua hulluksi.

Eli onko ideoita, mitä voisin kokeilla, että lapsi jäisi sänkyyn ensimmäisellä kerralla ja nukahtaisi.

Mitäs jos jäisit sinne huoneeseen vähäksi aikaa silloin kun se lapsi on laitettu sinne sänkyyn ekan kerran. Itselle joku hyvä kirja mukaan niin ei ole tylsäkään siinä istuskella.

Mitäs jos jäisit sinne huoneeseen vähäksi aikaa silloin kun se lapsi on laitettu sinne sänkyyn ekan kerran. Itselle joku hyvä kirja mukaan niin ei ole tylsäkään siinä istuskella.

Voihan tuota yrittää, mutta koska on se vauva niin ei välttämättä onnistu.

Päiväunilla kokeilin klassista taustamusaa ja se tuntui ainakin tepsivan, mutta katsotaan toimiiko vielä illalla :)

Tässä nyt sitten yksi lapseton kommentoi: muistan juuri katsoneeni joskus tv-dokkaria, jossa opetettiin lasta vastaavanlaisessa nukahtamisongelmassa. Tässä nimenomaan oli neuvona tuo em. neuvo. Itse asiassa siinä kehotettiin aluksi jäämään ihan lähelle sänkyä, lopulta ottamaan hieman etäisyyttä esim. juuri jäämään huoneeseen lukemaan jotain kirjaa nojatuoliin. Lopulta sitten (olisko kestänyt about viikkoa lapsen jo tottuessa), pääsi äiti lähtemään huoneesta pian, sillä lapsi nukahti nopeasti syvään uneen.

Tässä nyt sitten yksi lapseton kommentoi: muistan juuri katsoneeni joskus tv-dokkaria, jossa opetettiin lasta vastaavanlaisessa nukahtamisongelmassa. Tässä nimenomaan oli neuvona tuo em. neuvo. Itse asiassa siinä kehotettiin aluksi jäämään ihan lähelle sänkyä, lopulta ottamaan hieman etäisyyttä esim. juuri jäämään huoneeseen lukemaan jotain kirjaa nojatuoliin. Lopulta sitten (olisko kestänyt about viikkoa lapsen jo tottuessa), pääsi äiti lähtemään huoneesta pian, sillä lapsi nukahti nopeasti syvään uneen.

Hmm.. Houkutteleva idea :)

Mikä on kun noi ei nuku. Saatanan vittu. 4 vuotta valvonu jo yöt putkeen, alkaa vituttamaan.

Muska, sanottiinko siinä ohjelmassa, miten pitää reagoida, jos lapsi koittaa pois sängystä?

Meni tänään nukuttamiseen vain 25min (eilen meni 2 tuntia). Nais! Laitoin eka tuolin metrin päähän sängystä, mutta ei toiminut. Sitten laitoin ihan sängyn viereen. Yritti se lapsi monta kertaa ylös, mutta ei sängystä pois kuitenkaan. Pari kertaa koitti tulla syliin. Nukahti sata kertaa helpommin kuin pitkään aikaan.

Mikä on kun noi ei nuku. Saatanan vittu. 4 vuotta valvonu jo yöt putkeen, alkaa vituttamaan.

Milleen ei nuku? Eli miten se valvominen ilmenee?

Kuulemma tosi monilla lapsilla noin 2-vuotiaana on vaihe, että nukahtaminen kestää todella pitkään ja lapsi ei tahtoisi nukkua. Meillä sellainen vaihe oli myös monen kuukauden ajan reilu 1,5-vuotiaasta eteenpäin. Se meni sitten ohi ajan kanssa. Sitten kun lapsi on valmis jättämään päiväunet kokonaan pois, se ilmenee yleensä myös samalla tavalla. Meillä muksu on nyt 2v5kk ja juuri alkanut enimmäkseen olla koko päivän hereillä.

Eikä muuten meilläkään nukuta öitä heräämättä vieläkään. Onneksi ei sentään enää heräillä yli kymmentä kertaa yössä.

Toi lapsen sängyn viereen istumaan jääminen johtaa sitten pahimmassa tapauksessa siihen, että lapsi rupeaa heräämään kun lähdet huoneesta ja sitten istut siellä tuntikausia. Kokemusta on. Meillä tilanne ratkesi siihen, että totesimme, että nyt saa sängyn vieressä istuminen riittää. Ja ei mennyt montaa iltaa kun poika nukahti ongelmitta.

Se tv:n super nanny taisi tuollaisissa tapauksissa vain peräänkuulutta sisukkuutta. Lapsi pitää viedä niin monta kertaa takaisin sänkyyn kunnes hän nukahtaa. Ei lapsi kovin montaa iltaa jaksa temppuilla. Tai ei ainakaan tossa tv-ohjelmassa. :rolleyes:

edit: noista ajoista on kyllä sen verran aikaa, että en itse asiassa muista tehtiinkö jotain muita temppuja kuin vain kylmästi lopetettiin sängyn vieressä istuminen.

Toi lapsen sängyn viereen istumaan jääminen johtaa sitten pahimmassa tapauksessa siihen, että lapsi rupeaa heräämään kun lähdet huoneesta ja sitten istut siellä tuntikausia. Kokemusta on. Meillä tilanne ratkesi siihen, että totesimme, että nyt saa sängyn vieressä istuminen riittää. Ja ei mennyt montaa iltaa kun poika nukahti ongelmitta.

Se tv:n super nanny taisi tuollaisissa tapauksissa vain peräänkuulutta sisukkuutta. Lapsi pitää viedä niin monta kertaa takaisin sänkyyn kunnes hän nukahtaa. Ei lapsi kovin montaa iltaa jaksa temppuilla. Tai ei ainakaan tossa tv-ohjelmassa. :rolleyes:

Mä nyt toistaiseksi kokeilen tota ihan siitä syystä, että alkaa olla hermot riekaleina, kun on viitisen viikkoa eli semmoisen 35 yötä putkeen tapellut joka ilta nukkumaanmenon kanssa. Että ei ole muutamassa illassa lapsi lopettanut temppuilua. Sisukkuutta minulla on, mutta ei loputtomiin. Voimat tulee vastaan, kun haluaisi itse levätä illalla edes hetken ennen kuin menee itse nukkumaan.

Jos oikein muistan, niin lasta ei tuolta sängystä kyllä otettu pois ainakaan. Tosiaan lapsettomana päädyin joskus sattumalta tuota katsomaan, eli en ihan tarkkaan muista. Pointti siinä lienee kuitenkin ollut se, että lapsi sai nukahtaa siihen turvallisuuden tunteeseen, että äiti oli huoneessa. Tuossa tosiaan piti vain olla sisukas, mutta muutamassa viikossa siinäkin tuloksia saatiin. Sen vain tosiaan muistan, että äiti oli tuossakin tapauksessa ymmärrettävästi aivan rikki, koska koko ilta meni lapsen nukahtamiseen.

Toivottavasti tilanteesi helpottuu pian. Valitettavasti en tosiaan osaa jakaa omakohtaisia, testattuja neuvoja.

Nukkumaanmenossa(kin) on rutiinit tärkeitä. Sama aika, samat rituaalit (hampaiden pesut, pyjamat, iltasadut, hyvänyön toivotukset, valojen sammutukset aina samassa järjestyksessä). Aina kun kersa tuli ilmoittamaan jymyuutisen, ettei uni nyt tullut, niin takaisin sänkyyn vaan ja valot pois. Meillä ainoat ongelmat nukkumisen kanssa oli aikanaan päikkärien kanssa ja jos ei nukkunut niitä, nukahti aikaisin aamulla ja heräsi aamuyöllä. Huomattiin, että nukahti aina autossa, joten jos ei muuten onnistunut niin "tuli asiaa kauppaan" tms. ja pari kertaa korttelin ympäri niin kersa veti zetoja. Kun kerran nukahti, niin ei kyllä herännyt mihinkään - autosta olisi voinut vaikka nilkasta riiputtamalla kantaa sänkyyn.

Osanotto nukahtamisongelmaisten vanhemmille. Vauvana koliikin kanssa tapellessa oli kyllä hermot ihan riekaleina.

Ja tossa oli vielä nimenomaan se, ettei sille lapselle enää sanota yhtään mitään. Ei edes hyvää yötä uudemman kerran. Vaan viedään sinne, peitto päälle ja ovi kiinni. Toistetaan tarvittaessa 14395 kertaa. Seuraavana päivänä meni enää puoli tuntia ja sitten jäi heti suosiolla sänkyyn.
Jos laps on saanu periks jossain asiassa monta kertaa, niin kokeilee varmasti ja toi on vielä semmonen helppo kokeilla...

niin ap:lle sanoisin että onko tuon 3v lapsen kanssa vietetty ihan 2:hden keskistä aikaa? vaikka jokunen tunti.. :) omalla siskollanikin on ongelma lapsi joka pääsee mieltään purkamaan aina kun ovat ihan vaan keskenään äitinsä kanssa. sitten sekin että ko lapsi ei uskalla isälleen kiukutella kun isä ei muuta tee kun huutaa ja uhkailee suurimmaksi osaksi.. (hekin eronneet siis).. joten äitillehän ne näytetään ne kaikki mahdolliset jutut.

pahin oli tuossa kun lapsi sanoi että olisi hyvä jos äiti kuolisi että että.. sepä se mutta sekin oli taas pahanmielen tuotosta ja ylläripylläri taas isän seurassa olon jälkeen.. keksi jopa että haluaisi että isän uusi naisystävä olis mieluummin hänen äitinsä kun oma äiti. (äiti on hyvä ihminen ja jaksanut katsoa kaiken mitä tenavat vaan on keksineet :D ) niin hyvät kun pahat.. että vaikka kuinka hyvä vanhempi olisi kyllähän nuo testaa kokeilee haukkuu jne käyttäytyy omituisesti.. mitä nyt lähipiirissä olen tosiaankin seurannut..

O

Niin kuin olen sanonutkin niin näiden lasten kohdalla ei voi puhua siitä, että puuttuisi huomiota, hellyyttä, rakkautta tai laatuaikaa. Näiden lasten kanssa vietetään paljon yhteistä aikaa. Käydään kaupassa ja ulkoillaan, pelataan, leikitään, tehdään kotitöitä, otetaan syliin, silitetään, halataan, kerrotaan, että rakastetaan, kehutaan jne.
.

Mites noi negatiiviset tunteet? Näytetäänkö myöskin jos vituttaa? Otetaanko myöskin raivareita?

Edit: Meitsin elämänkokemuksella nämä "ero on sopuisa ja väleissä ollaan" tyypit on aina näitä, jotka systemaattisesti lakaisee ikävät tunnilmaisut maton alle ja kaiken ympärillä leijuu porvariston hillitty charmi. Ihmisapina se vain on sellainen, että aina se jostain kohtaa vuotaa. Vihan tunteet ja niiden ekspressiivinen ilmaiseminen on täysin normaalia toimintaa ihmisnisäkkään edustajilta. Niiden tukahduttaminen on sairasta.

Tämä toki vain veikkailua, enhän minä perhettä tunne.

Ja tossa oli vielä nimenomaan se, ettei sille lapselle enää sanota yhtään mitään. Ei edes hyvää yötä uudemman kerran. Vaan viedään sinne, peitto päälle ja ovi kiinni. Toistetaan tarvittaessa 14395 kertaa. Seuraavana päivänä meni enää puoli tuntia ja sitten jäi heti suosiolla sänkyyn.
Jos laps on saanu periks jossain asiassa monta kertaa, niin kokeilee varmasti ja toi on vielä semmonen helppo kokeilla...

Nukkumaanmenossa(kin) on rutiinit tärkeitä. Sama aika, samat rituaalit (hampaiden pesut, pyjamat, iltasadut, hyvänyön toivotukset, valojen sammutukset aina samassa järjestyksessä). Aina kun kersa tuli ilmoittamaan jymyuutisen, ettei uni nyt tullut, niin takaisin sänkyyn vaan ja valot pois. Meillä ainoat ongelmat nukkumisen kanssa oli aikanaan päikkärien kanssa ja jos ei nukkunut niitä, nukahti aikaisin aamulla ja heräsi aamuyöllä. Huomattiin, että nukahti aina autossa, joten jos ei muuten onnistunut niin "tuli asiaa kauppaan" tms. ja pari kertaa korttelin ympäri niin kersa veti zetoja. Kun kerran nukahti, niin ei kyllä herännyt mihinkään - autosta olisi voinut vaikka nilkasta riiputtamalla kantaa sänkyyn.

Meillä ei tuottanut tulosta, vaikka olikin samat iltarutiinit ja järjestelmällinen palautus (hiljainen, tehokas ja nopea) sänkyyn joka nousulla. Periksi en antanut ku vasta parina vikana iltana, kun vaihtoehtona olisi ollut hulluksi tullut ja parvekkeelta hypännyt äiti ja seinään lentänyt lapsi tai se, että lapsi saa nukahtaa sohvalle (mitä sitten tekikin lopulta). Viisi viikkoa on tarpeeksi pitkä aika todeta, jos joku ei toimi. Nyt testailen tota huoneessa oloa. Nopeammin se nyt nukahtaa, mutta meni siihen tänäänkin 45min, että ei mikään onnistumisen multihuipennus tuokaan. Vähemmän hermo tässä menee kuin siinä, että just kun istuu sohvalle tai rupee tekee jotain ni lapsi tulee ulos huoneesta. Luojan kiitos tuo pikkuisempi nukahtaa helposti. Muuten ei tulisi hommasta mitään.

Muska, jes. En mä sitä sängystä pois päästä. Mietin vain, miten pitäisi reagoida esimerkiksi kommunikoimisyrityksiin. Toistaiseksi en reagoi ollenkaan, ellei ole ihan pakko (tunkee esimerkiksi tuttipullon mun käteen ja pyytää lisää maitoa).

Kuuntytär, on vietetty kahden kesken aikaa. Siihen on varta vasten järkätty aikaa, että saa olla sekä äidin että isän kanssa kahdestaan.

Miles Davis, hänen isänsä ei näytä juurikaan negatiivisia tunteita ja vanhemmat eivät ole koskaan hirveästi riidelleet (joskus kyllä). Äitinsä kyllä näyttää tunteet eli välillä on vihainen ja huutaa.

Tänään tuli kyllä päiväunien aikaan todettua, mitä tapahtuu, kun vauva tarvitsee huomiota silloin, kun mun pitäisi istua esikoisen kanssa sen huoneessa. Päiväunet oli muutenkin myöhässä. Lopputulos oli se, että esikoinen ei sitten nukkunut ollenkaan. Kello oli lopulta niin paljon, että oli jo melkeenpä heräämisaika niin sai päiväunet jäädä. Toivottavasti näkyy illalla bonuksena eli helppona nukahtamisena (epäilen kyllä..).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom