Karkkilakko

Nyt kun alkaa uusi viikko ja samalla uusi kuukausi ja kesäkin alkaa olla kohta loppusuoralla, niin nyt on hyvä päivä aloittaa KARKKILAKKO. Eli tarkoitus olisi ainakin loppuvuoden olla ilman karkkia, suklaata, jäätelöä, sipseja, munkkeja, viineretä jne. Ainoastaa light colan ja menthol purkan hyväksyn ruokavaliooni tästä eteenpäin, ja pitsalla aion käydä silloin tällöin, mutta nuohan ei varsinaisesti mitään karkkia olekkaan.

Onko täällä muita karkin syönnistä luopuneita, kokonaan tai määräajaksi? Miten on homma onnistunut?

Mitä hyötyä on karkkilakosta, jos käy kovinkin usein pitsalla tai muuta roskaruokaa syömässä? Ei sillä, että sinä niin välttämättä tekisit, mutta huvittavaa joskus kuunnella juttuja karkkilakosta ja samaan aikaan mussuttaa pitsaa tms. :)
Itse asiaan, mulla on jo kauan aikaa ollut niin, että syön karkkia todella harvoin. 2-5 kertaa vuodessa on varmaan aika lähellä, joskus karkinhimo yllättää ja sitten haetaan makuunista leffoja ja irtokarkkeja. Ja joka kerta siinä käy niin, että saan murto-osan niistä karkeista syötyä, kun eka ahmii innoissaan ja sitten tuleekin kauheen paha olo heti kärkeen. :)

Helppo pitää karkkilakkoa kun ei niitä muutenkaan syö :)

JPM: pizza nyt on kuitenkin oikeaa ruokaa, vaikkei välttämättä parasta mahdollista. Ei pidä missään nimessä rinnastaa karkkia pizzaan, hampurilaisiin ym.

Karkkia oon tänä vuonna syönyt kerran, kerralla puoli kiloa jugurttirusinoita :kuola: ja se riittikin vähäks aikaa :urjo: ...heh.
Käytännöllisesti katsoen oon luopunut siitä.
Jäätelöstä en kuitenkaan ikinä tule luopumaan himot ne on hiirelläkin!! :hyper:
Sillä on mukava sikailla sillon kun saa. Karkkia ei edes tee mieli vaikka asun kaupungissa jossa on varmaan 5 Kalpistakin... :rolleyes: Ihan tarpeeks oon sitä elämässäni syöny. Lapsena olinki sellanen potka että huhuhhh!!

En oo oikeastaan ikinä ollu karkille perso, mutta limpparin ja sipsien suuri ystävä olen. Niitä tulee syötyä sillon kun huvittaa. Käytännössä kuitenkin varmaan 2 kuussa tjsp.

D.Yates sanoi:
Helppo pitää karkkilakkoa kun ei niitä muutenkaan syö :)

JPM: pizza nyt on kuitenkin oikeaa ruokaa, vaikkei välttämättä parasta mahdollista. Ei pidä missään nimessä rinnastaa karkkia pizzaan, hampurilaisiin ym.

imo hampurilainen ja pitsa on molemmat samaa roskaruokaa.

ja mitä karkkilakkoon tulee, niin ei tulisi mieleenikään pitää eipä se kerran pari kuukaudessa 300g karkkia maailmaa kaada..

Ite pidin karkkilakkoa elokuusta 2002 jonnekin 2004 loppuun. Söin karkkia jos tarjottiin mutta niitä kertoja ei montaa ollut ja yhteensä söin tänä aikana ehkä 20g karkkia.
Nyt sitten oon lopettanut nää typerät rajoitukset, jos jotain tekee mieli niin sitten tekee sitä.Karkkia tulee syötyä silti vain muutaman kerran vuodessa ja se on ihan tarpeeksi.
Parhaimmillaan lukioaikaan tuli vedettyä päivittäin jonkinlainen satsi, siinä ei taas ollut mitään järkeä.

Joskus pentuna olen karkkilakossa ollut, en muista miten pitkän aikaa. Eli mxm:n kanssa samoilla linjoilla, jos joskus karkkia tekee mieli, niin sitten syön sitä. Mutta eipä todellakaan tule usein syötyä. Maistuukin paremmalta kun syö harvemmin.

Ei ikinä mitään namilakkoja! :hyper:

Meikäläinen syö keskimäärin 3 kertaa viikossa about 400g karkkia, eli mukavat 1200g karkkia viikossa, eli 4.8kg kuukaudessa, eli 57.6kg karkkia vuodessa! :hyper: :rock: :kuola:

Sit jos meen dietille joskus...aion syödä niitä dietorelleja... :lol2:

Mä oon tehnyt viime vuodet niin etten _osta_ karkkia. Jos joku tarjoaa niin otan kyllä, mutta kaupassa aina päättäväisesti karkkihyllyn ohi kassalle vaikka joskus herää ajatus että jos vain tämän kerran. Poikkeuksena on ollu leffateatteri jossa oon ostanu karkkia mutta nyt aion lopettaa senkin kun tulee vaan paha olo karkeista. Johtunee verensokerin heilahtelusta.

Jep samaa mieltä edellisten kanssa, reiluun puoleen vuoteen en oo ostanu ku harvoin ja ostan edelleen jos sattuu tekeen mieli. :D

astro sanoi:
Mä oon tehnyt viime vuodet niin etten _osta_ karkkia. Jos joku tarjoaa niin otan kyllä, mutta kaupassa aina päättäväisesti karkkihyllyn ohi kassalle vaikka joskus herää ajatus että jos vain tämän kerran.

Aikalailla sama homma täällä.

Itse kyllä yritän välttää kaikenlaisia tiukkoja ja ehdottomia LAKKOJA. On kokemusta, että kaikki täysin kielletty aina vähän houkuttaa, ja "repsahtaminen" on jopa todennäköisempää silloin, ja varsinkin siitä seuraava morkkis on kahta kauheampi, kuin jos hyvällä omallatunnolla silloin tällöin sallii itselleen jotain. Ei se mitään tuhoa, ellei muutu säännölliseksi.

Harvoin tulee kunnon karkkia ostettua, mutta joskus esimerkiksi mynthoneja tai sisuja tulee ostettua. Xylitoli purkkaa tulee sitävastoin aika usein ostettua. Sipsejä en ole ostanut pariin vuoteen. En oikein pidä niistä.

Karkkia tulee joitakin xylitol-juttuja lukuunottamatta ostettua ehkä kerran puoleen vuoteen, sipsejä vieläkin harvemmin.

Kompensoin syömättömät karkit sitten pizzalla, kebabilla, hampurilaisilla ja oluella. :D

Timba79 sanoi:
Joskus pentuna olen karkkilakossa ollut, en muista miten pitkän aikaa. Eli mxm:n kanssa samoilla linjoilla, jos joskus karkkia tekee mieli, niin sitten syön sitä. Mutta eipä todellakaan tule usein syötyä. Maistuukin paremmalta kun syö harvemmin.

Samoilla linjoilla...ja sitten kun harvoin syö karkkia, voikin ottaa hieman isomman säkin :thumbs:

Mä en pystyis luopumaan karkeista. Kerran viikossa tulee ostettua sellainen 300-500 gramman satsi. Useamminkin ostaisin, ellen väkisin sitä itseltäni kieltäisi. Mä oon jonkinlainen karkkinisti. Varsinkin nyt, kun lopetin joku kuukausi sitten röökin polton, niin ei tulisi kuuloonkaan olla täysin ilman nameja. Toisaalta mitään sipsejä, limppareita, roskaruokia sun muita en syö juuri koskaan.

JWO sanoi:
Meikäläinen syö keskimäärin 3 kertaa viikossa about 400g karkkia, eli mukavat 1200g karkkia viikossa, eli 4.8kg kuukaudessa, eli 57.6kg karkkia vuodessa!

:eek: :eek: :eek:

Pikaisen laskutoimituksen mukaan saat viikossa noin 4200-4500 kaloria pelkistä karkeista - jos siis syöt salmiakki-viinikumihedelmä - tyyppisiä namuja. Jos taas esim. suklaata ja/tai toffeeta, kalorimäärä sen kun lisii... :hyper:

Miten hampaasi muuten jakselevat?

EDIT: Itse syön varsin vähän karkkia nykyään, kerran-pari kuussa tulee ehkä pussi ostettua, ja siitä riittää aina useammaksikin syöntikerraksi. Ei vain maistu enää samalla tavalla, kuin nuorempana. Sipsejä tms. en syö nykyään käytännössä lainkaan, ja jätskiäkin varsin harvoin. Pizzaa ja kebabia joskus, hampurilaisista en ole enää pitkään aikaan hirveästi välittänyt. Makeat leivonnaiset ja keksit ovat jääneet viime vuosina lähes kokonaan pois.

Meikäläisen pahe onkin, varsinkin näin kesäisin, siideri :nolo: Muttei siitä nyt sen enempää, ettei mene vallan off-topiciksi.

EDITEDIT: Kinkkisapuska ja ylipäätäänkin itämainen murkina on hyvää, sitä söisin paljon enemmänkin, jos talous sallisi.

Karkkia tulee syötyä todella harvoin, joskus menee kuukausia ilman. Mielestäni lakkoilussa ei ole kyllä mitään järkeä, riittää että rajoittaa syömisiään siinä määrin mikä on terveyden kannalta fiksua, pitäähän niitä nautintojakin olla. Itse en ole makealle perso, karkkia joskus tosiaan vetelen mutta esim pullaa, kakkua, wienereitä, pipareita tai jäätelöä en oikeastaan koskaan. Olen tässä viimeisen 10 vuoden aikana syönyt ks. juttuja ehkä 10krt enintään. Sitäkin enemmän sitten olen herkkuperse mitä tulee suolaiseen hyvään: pizza, hampurilaiset ja ranskalaiset, tex-mex safka sipulirenkaineen ja juustojalopenopalleroineen, sipsit, juustonaksit, kinkkupiirakat ja muut mässyt= :kuola:

jpm sanoi:
Itse asiaan, mulla on jo kauan aikaa ollut niin, että syön karkkia todella harvoin. 2-5 kertaa vuodessa on varmaan aika lähellä, joskus karkinhimo yllättää ja sitten haetaan makuunista leffoja ja irtokarkkeja. Ja joka kerta siinä käy niin, että saan murto-osan niistä karkeista syötyä, kun eka ahmii innoissaan ja sitten tuleekin kauheen paha olo heti kärkeen. :)

Mulla tossa ihme juttu että tosi äkkiä tulee yrjö olo. Ennen muinoin pystyin syömään karkkia ja sipsiä kuten 'normaalit ihmiset' ja vetämään vaikka useita pusseja kerralla jne, olo oli ihan mainio. Viimeksi kun oli tarkoitus mässäillä kevyesti eli juustonaksipussi ja irtokarkkeja pussillinen niin 1/3 sipsipussia ja 100gr karkkia, tulos oksennusfiilis noin 45min päästä eli mässyttäminen loppui alkuunsa ja sitten 2-4h päästä veskissä ravaamista kun vatsa meni ihan sekaisin. Jostain syystä mitä useammin ja enemmän esim karkkia ja sipsiä syö, sitä normaalimmin keho reagoi mutta jos syö harvoin niin menee koko elimistö ihan ding dong... Hirvee olo tulee... :(

JWO sanoi:
Meikäläinen syö keskimäärin 3 kertaa viikossa about 400g karkkia, eli mukavat 1200g karkkia viikossa, eli 4.8kg kuukaudessa, eli 57.6kg karkkia vuodessa! :hyper: :rock: :kuola:

Sit jos meen dietille joskus...aion syödä niitä dietorelleja... :lol2:
W000000t??? :eek: Ihan tajuton määrä. Melkein pyörryin! Mut vinkki: Älä ala syömään samaa määrää dietorelleja, sillä hyvin yleistä on että pussillisen jälkeen p*ska lentää kuin varpusparvi, niitä ei voi vetää kuten tavallista mässyä sillä ks. karkeilla on laksatiivinen vaikutus josta ilmoitetaan myös pussin kyljessä. Vaikken itse ole herkkävatsainen noin yleisesti ottaen niin puoli pussia dietorelleja tunnin sisään tarkoittaa läpi yön jatkuvaa tärinää, hikoilua ja ripuloimista, ihanan herttaista :lol2:

Back
Ylös Bottom