Mitä tekemistä tällä on Jeren kanssa? Tietääkseni nämä huumepoliisin sisäiset tutkinnat liittyvät toiseen tapaukseen, eivät tähän.
''Viranomaisia valvotaan'' ja näköjään on tuottanu tulosta, sitä en tiedä minäkään, että liittyykö nämä milläänlailla toisiinsa. Mutta itse kysymykseen, ei oikeestaan mitään.
Pari kysymystä...
1) Mistä sinä tiedät kaikista todisteista? Tällaisissa asioissa ei yleensä vuodesta monestakin eri syystä kaikkia tietoja julkisuuteen. Tätä ei voi esimerkiksi verrata Nissen Bodomiin, sillä nyt todisteina on jotain aivan muuta kuin vuosikymmeniä sitten tapahtuneessa rikoksessa ja syytettyjä/mahdollisia muita rikollisia on monia.
Kun ei ole tietoa, onko niitä vai ei (todennäköisesti on, mutta mistä SINÄ tiedät, että niitä on?) Jolloin se menee luulon ja uskon puolelle.
2) Jos todisteet on noin harvassa, niin minkä takia Jereä syytetään? Kai jokainen sen verran ymmärtää, että pelkästään syyttäjän mutu-tuntumalla ei suoriteta kallista oikeudenkäyntiä. Mediahuomion? Minkä pirun mediahuomion? Huonompaan valoon tässä kaikki joutuvat, jos ilmenee, että Jere on menettänyt maineensa lopullisesti ja estynyt harjoittamasta ammattiaan heppoisin perustein nostetun syytteen perustella.
Ei tietenkään lähe mutu-tuntumalla. Eikä tässä ole medialla syyttäjän puolelta mitään tekemistä(eli siis, syyttäjä ei ole muutaman kuvan lukuunottamatta pelannu median kautta tuomiota), vaan lehdet tekee/teki, karhun palveluksen syyttäjälle, leimaamalla sen jo syylliseks.
Lehdet sotii tavallaan toisiaan vastaan. Kenellä on ''mullistavin uutinen'' myy lehtiä eniten, ja pelinappulana on sitten esim. tämä oikeudenkäynti. Tämän takia, lehdet kirjottelee usein miten puuta heinää( ja muutama vesiperä,(oli muuten ihan sairaan hyvä sarja neloselta.)
Mihin perustat väitteesi, että selitys on sekä järkevä että paikkansa pitävä? Pelkästään selittämällä ei vapauduta syytteistä, vaan niiden pitää olla myös paikkaansa pitäviä.
Järki, todistajien puheet ja myös logiikka:
Karalahti on juhlinu Bandidosin kerhotiloilla, koska siellä se saa olla rauhassa, eikä ole seuraavan päivän lehden etusivulla
Tämä pitää kutinsa järjen ja logiikan kanssa. (tämä oli yks esimerkki, ehkä huono sellanen)
Mitä me tällä hetkellä tiedämme varmasti? Sen, että Jereltä on lähtenyt rahaa törkeästä huumausainerikoksesta syytetylle (a sen tunnustaneelle henkilölle. Kaikki muu on puolustuksen puhetta tai syyttäjän oletuksia tai tietoja.
Nyt on jäänny huomaamatta todistajien puheet (tämän on pakko olla totta, todistaja ei todellakaan saa valehdella, muuten rapsahtaa syyte) todistajat on kertonu, että Jere on ollu korviaan myöten veloissa. Nikke on lainannu 5000-15000 euroa ja Jere on näitä maksellu takasin. Jere ja Nikke on ollu toisiinsa puhelimien välillä yhteydessä useesti. Tässä joitakin, mitä me tiedetään varmasti.
Se mitä Jere sanoo ei tarkoita sitä, että näin olisi aivan varmuudella tapahtunut
Jere lupas puhua suunsa puhtaaksi oikeudessa, kun ei kuulusteluissa puhunu. Tämä käy järkeensä? Sinänsä muuta me ei voida tehä, kun luottaa Jereen. (Joillekkin tämä on ylitsepääsemätön este)
Lisäksi Niken tunnustus ei sinäällään paina mitään, vaan kyseessä on aivan normaali käytäntö järjestäytyneemmässä rikollisessa toiminnassa.
Tämäkin on syyttäjän pelkkä oletus. Syyttäjäkin ''ties'', että Bandidosilla on ns. ''ulkojäsen'' jota ei ole olemassakaan.
Olisi myös mukava saada tietää, miten mediassa esiintyneiden tietojen perusteella voit varmaksi sanoa, että Jereä vastaan ei voida osoittaa mitään konkreettista, jonka perusteella tuomio tulisi.
Intuitiolla. Ja myös sillä, että mulla on ollu ''oikeempaa'' tietoa heti alusta lähtien, nyt vasta lehdet on ruvennu kirjottamaan sitä oikeeta tietoa. Eli yhellä sanalla, Tiedolla.
Millä sitten pitäisi syyttää? Tuossa on kaikki ainekset syytteeseen ja mediaan tulleiden tietojen pohjalta myös tuomioon.
Mää en tiedä. Jos poliisi olis pidättäny sen huumeet repussa. Tämä se olis ollu se ihanteellisin juttu syyttäjälle.
Oletuksena voidaan kuitenkin pitää, että monen syytetyn (ja koska kyseessä on ilmeisen järjestäynyt ryhmä, myös vapaalla liikkuvien) kohdalla ei tapana ole vuotaa lehdille kaikkea mahdollista.
Tähän ryhmään ei kuulu Karalahti. Se on ollu ns. lapsuudenystävänsä kanssa liikenteessä.
Millä tavoin nämä tekevät Jerestä vähemmän epäilyttävän tai muuttavat niitä asioita, joita tässä olen listannut? Jos Jeren isä (joka siis ei jääviysperiaatteen takia ole virallisesti missään tekemisissä tapauksen kanssa) toteaa uskovansa poikansa olevan syytön, tarkoittaa se sitä, että näin olisi? Pääsyytetyn tunnustusta käsittelin aikaisemmin. Jere puolestaan nyt on aivan väärä henkilö vetää tässä esille.
Tietoni, uskoni ja intuitio.
Olisi mukava tietää miten paljon olet perillä laista. Finlex määrittelee törkeän huumausainerikoksen seuraavasti:
Mielestäni tuon perusteella syyte on oikeutettu.
Noo, pakko kai se on tunnustaa, että syyte oli sittenkin oikeutettu.
Mutta noihin muutamaan kohtaan, mä en halua kertoa lähteitäni. Kuulostaa typerältä, mutta me voidaan tän jutun jälkeen kattoa, ketä oli oikeessa ja kuka oli väärässä. Mä tiedän, että ite olen. Mä en muuten näin varmana ja jopa välillä aggressiivisesti joillekkin kommentois. Vielä kerran, mä olen varma, että Karalahti on syytön.
Edit: Jos me nyt aletaan pilkkua viilaamaan, niin ''jopa täysin universaaleja totuuksia (vaikkapa joitain fysiikan lakeja) voidaan taitavalla tulkinnalla, lähdekritiikillä ja selektiivisyydellä, sekä ylipäätään sopivalla kielenkäytöllä saada kyseenalaistettua hyvinkin vahvasti.''-tämä siis hulkin sanoin. Ei enään näin myöhällä järki leikkaa, että sais sanottua sen mitä haluais. Tuo lainaus nyt vaan sen takia, että itellä ei kieli kääntyny.
Joskus on vaan pakko luottaa, niihin, jotka sä uskot olevan epärehellinen.