Kapealla otteella pidempi penkkiura ja korkeampi tuloskatto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fail
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ite oon nyt parikymppinen yksissä kisoissa käyny raakapenkkaaja, tavoitteet on tulevaisuudessa asetettu korkealle; haluun hyvän kisamenestyksen ja ties vaikka mitä ennätyksiä tulis tässä rikottua. Mutta nyt ku oon netistä vähän asiaan tutustunu, ja salilta treenikavereilta kuullu, niin raakapenkkaajille taitaa tyypillisesti käydä niin että joko rintalihat alkaa repeilemään tai olkapäät (kiertäjät) alkaa kipuilemaan ja pahasti, ja se ura päättyy sitten siihen. Tunnen monta vähän yli kolmekymppistä tyyppiä kenellä on nyt ainakin raakapenkin saralla homma loppu olkapäiden takia, että pitää joko lopettaa tai ainakin vaihtaa penkkipaitaan. Mutta en oo ite kuullu kenenkään sanovan että "pakko jättää homma nyt tähän ku ojentajat ei vaan enää kestä", vaikka varmasti niitäkin on olemassa. Mutta aivan törkeesti enemmän on hartiapakkivammaisia. Ihan ei-voimailulajeihin-liittyvistä julkaisistakin oon lukenu että on erittäin harvinaista että ojentaja napsahtaa kyynerpäästä irti, ja taitaa olla niin että se ojentaja on helppo kiinnittää uudelleen ja siitä tulee kuin uusi.

Mitä ootte mieltä, muuttuuko 10 vuoden penkkiura 30 vuoden uraksi jos vaan uhraa sen hieman optimaalisemman asennon ja vaihtaa kapeaan?

Mun mielestä riippuu taas ihan nostajasta...yks sopii yhdelle, toinen toiselle.

Moni penkkivamma johtuu siitä, että treenataan liian kovaa liian usein. Jänteiden ja kiinn.kohtien pitää olla palautuneet, jotta seuraava kova treeni voidaan tehdä. Itse aikanaan en koskaan penkannut kovaa, jos rinta/olkapäät "krinnasivat" saati että olivat kipeät edellisestä treenistä. Kuuntele kroppaasi, jos tuntuu että jänteet on lujilla, kevennä treeniäsi tai pidä kokonaan lepopäivä. Ei ole kiire minnelkään,. loppuelämä on aikaa treenata.

Myös venyttelyt, kuuma/kylmähoidot monilta unohtuvat.

Itse otin RAW-penkistä yli 200, tein paljon parjattuja niskantakaa punnerruksia levytangolla seisten kovia sarjoja reippaasti yli 100 kilolla, aina 130 kiloon asti. Ikinä ei olkapäät treenistä reistailleet. Myöhempien aikojen olkapääkivut tulleet mm. liukastelusta ja yksipuolisesta työstä rakennuksilla.

Mutta, jokainen on yksilö, joku katkaisee rintalihaksensa 150 kilolla, toinen ei saa sitä rikki 300 kilollakaan.

kaikenkaikkiaan tietysti voimailu on itsessään riskialtis laji. Ei ihmistä ole "rakennettu" nostamaan penkistäkään sellaisia rautoja kuin treenillä aikaan saa.

Täysin mittasuhde kysymys. Pitkäkätiselle sopii paremmin kapea ote penkissä, niin ironiselta kuin se kuulostaakin. Leveä ote vääntää pitkävälitteisellä olkanivelen epäluonnolliseen asentoon ja olkapäävamma on varma pidemmän päälle. Tämä johtuu siitä, ettei leveällä otteella kyynärvarren ja olkavarren välinen kulma pääse juurikaan pienenemään tankoa alaspäin tuotaessa, vaan olkavarsi kääntyy voimakkaasti alas(olkanivel epäedulliseen asentoon), joka mahdollistaa tangon tuomisen rintaan. Kapealla otteella olkavarren ja kyynärvarren kulma pienenee voimakkaasti tankoa laskettaessa, joten olkanivelen kulmat pysyvät luonnollisempina ja tanko saadaan pitkältäkin matkalta tuotua rintaan ilman olkanivelen vääntymistä aivan epäluonnolliseen asentoon(olkavarren kulma).

Lyhyt nostomatka(lyhyet kädet) ja leveä ote on taas optimaalisin voimantuoton(nivelkulmien) kannalta, silloin myöskään olkanivel ei pääse kääntymään luonnottomaan kulmaan tangon ollessa rinnassa.

Itselläni on aika pitkät kädet, vaikka pituutta ei ole kuin 180cm(syliväli +185cm, vaikka luuston rakenne on kapea) ja hajotin olkapääni totaalisesti tekemällä punnerruksia melko leveällä otteella salitreenin ekoina vuosina. Niinhän kaikissa opuksissa neuvottiin tekemään, enkä älynnyt että yhdistettynä pitkään nostomatkaani leveä ote oli syy joka mahdollisti olkapäävamman. No sitten kun ei leveältä kestänyt enää ollenkaan punnertaa, oli pakko siirtyä huomattavasti kapeampaan otteeseen. Ja sehän tuntuikin heti luonnollisemmalta, eikä pitkään tarvinnut pohtia mistä se johtuu. Voi kun olisi tajunnut sen alkuvaiheessa. Liikkeiden tekniikoihin ei ole yleispäteviä neuvoja, koska sopivat oteleveydet ym. täytyy katsoa yksilökohtaisesti, koska ihmisillä on todella erilaisia mittasuhteita jotka vaikuttavat noston fysikaalisiin muuttujiin huomattavan paljon.

tuo selittää joitain juttuja, esim miks kapee pena tuntuu luonnollisemmalta ku levee, myös esim leuoissa samaa...en olekaan ajatellu tuota käsien pituutta liittyen noihi vääntöihi, thx MrSiima
e. esim kovin leveellä joko olkavarret jummaa penkkiä/tms vasten ja jää vajaaks rinnalle tai liike "kaatuu mahalle" penkatessa, kapeet ainoat hyvän tuntuset

t. 184cm/197 syliväli :D

Minä teen hartioiden lebysella otteella penan, peukalon mitta karhennuksesta ja siinä on asento ja mullakin vain kerran viikossa kova pena ja loput liikkeet teen kuulalla voluumi sarjoina ja tämä kuula on kyllä mua jeesannut pirusti niin penkissä :puntti:kuin mavessakin

pituus 183 ja syliväli 193. Etusormet merkeissä nousee parhaiten ja ei tunnu missään vaiheessa epämiellyttävältä.

Ei mikään ihme, siinä postaamassasi penkkivideossa nostomatkasi ei ollut mikään erityisen pitkä. Ilmeisesti saat kaarta otettua jonkun verran. Itse en taivu kaareen. Tuossa esimerkkinä nostomatkani maksimileveällä otteella 2009, painoakin alle 70kg eli vielä pahentaa tilannetta nykyiseen verrattuna.

http://aijaa.com/OVpXuV

Ja on kyllä arppa ja jarrutusraita melkosia apinoita välitysten puolesta. Ei oo helppo punnertaa :) Itsellänikin kapealta ihan kiitettävästi matkaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pituus 167cm ja syliväli lähes sentilleen saman verran. Leveät hartiat. Näillä suhteilla saan nostomatkan leveällä otteella (ja pienellä kaarella) tosi lyhyeksi, mutta kapeammalla otteella nosto tuntuu jämäkämmältä ja luonnollisemmalta. Jostain syystä "pikkurillit merkeissä" -ote on meikäläiselle epäluonnollisin leveys, jopa ylileveä ote tuntuu paremmalta. Aika yksilöllinen juttu nuo välitykset siis ja opetelluilla tekniikoillakin on varmasti osansa.

Ei mikään ihme, siinä postaamassasi penkkivideossa nostomatkasi ei ollut mikään erityisen pitkä. Ilmeisesti saat kaarta otettua jonkun verran. Itse en taivu kaareen. Tuossa esimerkkinä nostomatkani maksimileveällä otteella 2009, painoakin alle 70kg eli vielä pahentaa tilannetta nykyiseen verrattuna.

No kyllä mulla omasta mielestä on ihan kohtuullisen pitkä nostomatka... Tuossa vähän toisesta kulmasta kuvattuna. http://www.youtube.com/watch?v=_LQGdTTJz9A Toki oon koittanu tuota tekniikkaa hioa silleen että sais mahdollisimman lyhyeksi sen muutettua. En miekään aluksi taipunu kaareen, mutta sitkeästi kun muutaman vuoden on sitä hieronu niin alkaa onnistuun :)

No kyllä mulla omasta mielestä on ihan kohtuullisen pitkä nostomatka... Tuossa vähän toisesta kulmasta kuvattuna. http://www.youtube.com/watch?v=_LQGdTTJz9A Toki oon koittanu tuota tekniikkaa hioa silleen että sais mahdollisimman lyhyeksi sen muutettua. En miekään aluksi taipunu kaareen, mutta sitkeästi kun muutaman vuoden on sitä hieronu niin alkaa onnistuun :)

Niin kyllähän se on voimasuhteistakin kiinni mistä parhaiten nousee. Mutta kapea ote on tosiaan olkapääystävällisempi jos nostomatka on pitkä ja yleensä silloin myös luonnollisemman tuntuinen. Toki treenipainot tippuu, jos kylmiltään vaihtaa kapeaan, mutta ajan kanssa em. tilanteessa todennäköisesti kapeammalla otteella päästään myös parempiin voimatasoihin.

Sulla on paksu rintakehä ja kaarta, olkavarsi ei mene ainakaan paljon alle vaakatason kun tanko on rinnassa. Tosin menee jonkin verran, eikä tuokaan hyvältä näytä olkapäiden kannalta. Jos on ohuempi mies+ pitkät kädet eikä kaarta, niin sillon tanko on helposti 10-15cm irti rinnasta kun olkavarsi on vaaterissa. Sitä voi jokainen kuvitella mitä tykkää olkapäät, jos pitäisi 10-15cm mutka tangossa laskea tanko rintaan, jos tilanne on se että olkavarsi vaaterissa kun tanko on rinnassa. Kyllähän sitä liikkuvuutta voi pienissä määrin treenata, mutta ei se asento esim. allekirjoittaneella ole miksikään muuttunut vuosienkaan liikkuvuusharjoittelun kanssa kun ranka on jäykkä. Mitä nyt vähän nivelkulmat paranee, jos paksuutta tulee rintakehään.

Pituus 167cm ja syliväli lähes sentilleen saman verran. Leveät hartiat. Näillä suhteilla saan nostomatkan leveällä otteella (ja pienellä kaarella) tosi lyhyeksi, mutta kapeammalla otteella nosto tuntuu jämäkämmältä ja luonnollisemmalta. Jostain syystä "pikkurillit merkeissä" -ote on meikäläiselle epäluonnollisin leveys, jopa ylileveä ote tuntuu paremmalta. Aika yksilöllinen juttu nuo välitykset siis ja opetelluilla tekniikoillakin on varmasti osansa.
Just sama juttu. 165 ja syli 160 ja oon tottunut nostamaan ihan järjettömän ylileveällä otteella, eli etusormet merkeissä. Nyt olis tarkoitus starttailla saliharrastusta vähitellen uudestaan ja siirtyä voimailun puolelle ainakin kokeilemaan ja ajattelin että voisi heti totuttaa itsensä vähän kapeampaan otteeseen ja vieläpä pois apinaotteesta millä olen aina nostanut.

Itellä 170cm pituutta ja syliväli 148cm. Silti ihan kaikista levein ei tunnu parhaalta. Sellanen nimettömät tai keskarit merkeissä on paras.

Juu nostin kans ennen kapealla otteella ihan samanverran ku leveällä, kapea tuntui luonnollisemmalta ja ajanmyötä vaihtanut leveään. Kapeammalla otteella sain aikanaan merkin rinnalla paljon helpommin. Eikä se ero nykyäänkään kapean ja leveän välillä suurensuuri ole, mutta senverran kuitenkin että liki maksimileveyttä ote nykyisin on, vaikka nostomatkassa niiden välillä suuri ero onkin.

Ohannuita huippu masters-nostajiakin, jotka nostaa maksimileveydellä ja vieläpä elbows out- tyylillä. Kylhä sitä aluetta mikä ratkeaa, jos ratkeaa niin voi vahvistaa hyvin esim penkkisikaa tekemällä, niin kuin muuan suomalainen penkkilegenda. Penkki on vähä sellanen laji, että kun se himo iskee ja treenaa liikaa tai on, noh, höyryä konneessa, niin vahinkoja sattuu helposti. Muutenha aika lailla tekniikasta, geeneistä ja välityksistä kiinni juiliiko rinta tai olkapäät heti kättelyssä maksimileveydellä.

Leveällä otteella olkapäät karkaa sivusta katsottuna helpommin olkapäiden tasalle kuin kapeammalla penkillä, varsinkin niissä viimesissä raskaissa toistoissa. Pidemmän päälle ei missään nimessä hyvä vaikka saattaahan se olkapää vaurioitua jo ekastakin treenistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom