Kansalaisoikeudet, viranomaisen toiminnan laillisuuden tarkastelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chávez
  • Aloitettu Aloitettu
Autolla ajaminen ei ole samanlainen yleinen oikeus kun kävely. Se mikä sinun mielestäsi on ollut perusteeton pysäytys, on kuitenkin todellisuudesa ollut luultavasti ajokunnon sekä -oikeuden tarkistamista. Mikäli aiot jatkossakin liikkua kulkuvälineillä jotka vaativat ajo-oikeuden ja joita ei saa kuljettaa päihdyttävien aineiden alaisena, otat sen riskin että sinut pysäytetään ja pysäytykseen on peruste. Sinä voit sen tilanteen tehdä niin hankalaksi kuin itse haluat, mutta sitä tosiasiaa se ei muuta että oikeus siihen on.
Olen tietoinen. Olen myös tietoinen siitä että minun ei tarvitse antaa ajokorttia poliisipalvelijan käteen, ainoastaan esittää se. Saan videoida kanssakäymisen. Poliisin on pakko esittää virkamerkkinsä. Minun ei tarvitse vastata kysymyksiin tai puhaltaa alkometriin. Jos poliisilla on laillinen oikeus pysäyttää minut ja hukata aikaani niin minulla on oikeus kaikkeen tähän.
Tämä tuntuu olevan ongelma kaikille +2 kertaa injektoiduille, ja mielestään MINÄ vaikeutan tilannetta (samoin kun MINÄ olin mielestään ongelma kun en käyttänty maskeja tai lopettanut kontaktiurheilua). Todellisuudessa se on se verovarapalvelija joka on riistänyt vapauteni aseuhalla vailla perustetta.
Okei, sä et usko että kiinnisjäämisriskin raju pienentyminen (satunnaispuhallutusten loppuminen) vaikuttaisi rattijuoppojen määrään lainkaan. Nyt meillä on selkeesti niin suuri ero käsityksessä todellisuudesta ja ihmisluonnosta että ei ihmekään että mä en oikein saa sun logiikasta muutenkaan kiinni.
Uskon myös, että käsityksemme vapaudesta ja oikeusvaltiosta ovat niin erilaiset ettet tule ymmärtämään mitään tässä ketjussa esitettyä ideaa.
Mutta jos jokin taho salakatelee, niin silloin et pysty lomaketta tai ruutua suojaamaan.
Pointtini oli se että lomakkeen "salakatselu" ei ole käsittääkseni rikos, ainoastaan hemkilöiden. Tässä ketjussa on myös esitetty että julkisvaroilla ylläpidetyn rakennuksen ikkunoiden kuvaaminen kadulta olisi "salakatselua". Siis aivan normaalisti, piilottelematta ja päiväsaikaankin suoritettuna.

Kuvaamisasiaan liittyen:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Naurahdin ääneen ajatusta että alan vikisemään poliisille oikeuksistani jos hän koskettaa ajokorttiani. Kyl meillä on asiat muuten täällä ihan helvetin hyvin.
Vikiseminen on teidän eronneiden, kokeellisiin piikkeihin alistuneiden häviäjien juttuja.
 
Mun mielestä @Chávez :in jutut on yhteiskuntafilosofisella tasolla sinänsä ihan oleellisia, mutta nykyajan Suomessa on vähän hämärää, että kokee näin suurta epäoikeudenmukaisuutta ja väärinkäytöksiä esimerkiksi poliisin osalta. Tai jos ei koe niin periaatteessa kuitenkin haluaa olla sitä vastaan...
 
Pointtini oli se että lomakkeen "salakatselu" ei ole käsittääkseni rikos, ainoastaan hemkilöiden. Tässä ketjussa on myös esitetty että julkisvaroilla ylläpidetyn rakennuksen ikkunoiden kuvaaminen kadulta olisi "salakatselua". Siis aivan normaalisti, piilottelematta ja päiväsaikaankin suoritettuna.
Mutta siinä rikotaankin sen henkilön yksityisyyden suojaa kenen tietoja ja asioita lomakkeessa on. Ei siis salakatselua.
 
Mun mielestä @Chávez :in jutut on yhteiskuntafilosofisella tasolla sinänsä ihan oleellisia, mutta nykyajan Suomessa on vähän hämärää, että kokee näin suurta epäoikeudenmukaisuutta ja väärinkäytöksiä esimerkiksi poliisin osalta. Tai jos ei koe niin periaatteessa kuitenkin haluaa olla sitä vastaan...
Pidän omituisena että joku voi kokea etteikö otsikon mukaista vääryyttä tapahtuisi. Poliisi vastaa aseellisesti yhteiskuntajärjestyksen ylläpidosta ja mielestäni heidän toimiaan tulee tarkastella äärimmäisen tarkasti sillä poliisia vastaan ei voi oikein puolustautua vaikka nämä rikkoisivat lakia ja sinä olisit oikeassa. Emme olleet kovin kauana siitä skenaariosta että olisin kuollut tulitaistelussa minua pakkorokotukseen hakevaa poliisia vastaan.

Poliisin oikeusloukaukset ovat selkeitä yksittäistapauksia ja niistä oli helppo aloittaa.

Muita, omaan elämään vaikuttavia, viranomaisepäselvyyksiä ovat esimerkiksi:
-opetushallituksen varhaiskasvatukseen ulottama tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma ja koulujen SETA-vierailut. Eli valehtelevat taaperoille perusbiologiasta vaikka ymmärtääkseni ääriliikkeiden propagandan levitys lapsiryhmille ei ole sallittua.
-ilmastokusetus, EU, NATO, Ukraina, kehitysapu. Mihin meidän rahat menevät ja miksi.
-koronavedätys. Tuhoa aiheutettiin paljon ja pysyvällä tavalla, valtaosa haluaa unohtaa koko synkän vaiheen.
-Median rooli (YLE) kaikessa näissä pelko/mielipiteenmuokkauskampanjoissa.

Nuo muut ovat niin valtavia kokonaisuuksia että laiskasti odotan jos joku muu tekisi hyvät alustukset niistä.

Laitoin esimerkiksi STM uudistetun pandemiavalmiussuunnitelman vastaavalle ylilääkäri Aino Pennaselle mailia:
"Voisitteko kertoa mikä on virallinen, faktapohjainen peruste väitteelle että olimme pandemiassa 2020-2022?"
Kaksi viikkoa mennyt, yksi muistutusmaili että odotan vastaustaan edelleen. Pidän erityisen huolestuttavana että me kansakunta emme voi keskustella yhteisistä asioista vaan annamme viranomaisen yrittää lakaista tekemiään rikoksia maton alle.

Kysyin tätä samaa AVI:lta, STM:ltä ja alueeni pääsairaalasta. Kukaan ei osannut vastata, muutama sanoi nauhoitettuun puheluun "mekin vain odotamme että tämä päättyy". Olen erittäin huolestunut että annamme viranomaisen yrittää lakaista tekemiään rikoksia maton alle.
 
Niin. Minun mielestäni edelleen se tietoja käsittelevä henkilö rikkoo siinä yksityisyysasetuksia.
Eihän hän voi tietää, jos joku teknisellä laitteella salaa katselee hänen käsittelemiään papereita. Jos salakatselun haluaisi välttää pitäisi työ tehdä turvatilassa, jonka jokin taho tarkastaisi säännöllisesti. Tuo taasen ei toteudu juuri missään. Olisikin vääryys työntekijää kohtaan, joka esim. sairaalassa käsittelee ihmisten tietoja, jotka tietomurron johdosta julkistuisi, joutuisi siitä vastuuseen. Tottakai hänen täytyy noudattaa omaa ohjeistusta tietojen käsittelylle, mutta tietomurtoon hän on voimaton.

Mihin kategoriaan muuten tietomurto menee. Ei vissiin salakatseluun ainakaan? Rikoshan sekin on?
 
Eihän hän voi tietää, jos joku teknisellä laitteella salaa katselee hänen käsittelemiään papereita. Jos salakatselun haluaisi välttää pitäisi työ tehdä turvatilassa, jonka jokin taho tarkastaisi säännöllisesti. Tuo taasen ei toteudu juuri missään. Olisikin vääryys työntekijää kohtaan, joka esim. sairaalassa käsittelee ihmisten tietoja, jotka tietomurron johdosta julkistuisi, joutuisi siitä vastuuseen. Tottakai hänen täytyy noudattaa omaa ohjeistusta tietojen käsittelylle, mutta tietomurtoon hän on voimaton.

Mihin kategoriaan muuten tietomurto menee. Ei vissiin salakatseluun ainakaan? Rikoshan sekin on?
Mutta emmehän me tuollaisesta ole puhuneet. Sinä ja YJT sanotte että julkisella paikalla seisominen ja julkisrahoitteisen rakennuksen ikkunoiden ja aidattujen alueiden kuvaaminen on salakatselua. Esimerkiksi sairaaloiden aulat ovat julkista aluetta joissa saa kuvata. Jos hoitsu jättää henkilötietolomakkeen tai koneen ruudun jossa on salassa pidettävää tietoa näkyville, syy on hoitajan. Tietojen salassapito ei ole vaikeaa, ruutu poispäin palveluikkunasta ja paperit kansioihin.

Vastaamon tietomurto lienee kuuluisin esimerkki tuosta sinun esille ottamastasi asiasta.
Edit. Vastaaon keissin wiki sivu:
Rikosnimikkeinä ovat muun muassa törkeä tietomurto, törkeä kiristys ja törkeä yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen.
 
Mutta emmehän me tuollaisesta ole puhuneet. Sinä ja YJT sanotte että julkisella paikalla seisominen ja julkisrahoitteisen rakennuksen ikkunoiden ja aidattujen alueiden kuvaaminen on salakatselua. Esimerkiksi sairaaloiden aulat ovat julkista aluetta joissa saa kuvata. Jos hoitsu jättää henkilötietolomakkeen tai koneen ruudun jossa on salassa pidettävää tietoa näkyville, syy on hoitajan. Tietojen salassapito ei ole vaikeaa, ruutu poispäin palveluikkunasta ja paperit kansioihin.

Vastaamon tietomurto lienee kuuluisin esimerkki tuosta sinun esille ottamastasi asiasta.
Edit. Vastaaon keissin wiki sivu:
Minä kirjoitin, että uutisista ei saanut riittävästi tietoa, jotta voisi tietää mitä on tapahtunut tarkalleen. Heittelin sitten eri mahdollisuuksia laista ja siitä mitä on voinut tapahtua. Kirjoitin myös milloin supon kuvaaminen julkiselta alueelta on rikos.

Sinä taasen olit sitä mieltä, että kaksosten kohdalla on tapahtunut rikos poliisin suunnalta.
 
Mun on kyllä pakko väittää, että kyllä aika kaukana onneksi oltiin.

Juuri näin korona hoidettiin Suomessa kansainvälisesti katsoen hyvin miedoin keinoin. Kaupat ja kauppakeskukset saivat olla koko ajan auki mikä oli tärkein juttu talouden kannalta. Halpatyövoima ja mamu menivät vaan sitten jälleen kerran kaiken alarmismin yli ja lentoreitit avattiin maihin missä sairaus voimakkaassa kasvussa, homma oli siihen asti ihan mainiosti hallussa. Sitten tuli rajoituksia jonkun verran ja tiettyihin bisneksiin. Pahimmillaankin aika miedot keinot oli käytössä vs Keski-Eurooppa tai USA.
Meillä ei ole ongelmaa poliisin ylivallasta tai yksilön pakottamisesta. Sanoisin että ongelma on siinä että lehdistö on liikuttavan konsensuksen vallassa kaikista nykyajan muoti-ideologioista ja valtapolitiikan kanssa liian naimisissa. Vallan vahtikoirasta tullut kansalaisten vahtikoira joka valistaa yksilöjä olemaan jotain vs poliitikkoja tekemään jotain.
Valtapolitiikan virheiden ja epäonnistumisten takia kansalaisten pitäisi stand with/against ties missä asioissa, ihmeellistä höpöä tämä.
Siltikin, moni asia hyvin meillä, mamupolitiikka vs Ruotsi, koronapolitiikka oli miedompi kuin (no ei Ruotsi mutta) muu Eurooppa, ilmastonkin eteen sentään tehty ydinvoimaa jne. Verotukseenhan me kuollaan, mutta eri topic.
 
Mutta emmehän me tuollaisesta ole puhuneet. Sinä ja YJT sanotte että julkisella paikalla seisominen ja julkisrahoitteisen rakennuksen ikkunoiden ja aidattujen alueiden kuvaaminen on salakatselua.
En ole väittänyt tällaista, vaan että se SAATTAA olla salakatselua. Jos sinä väität että se ei ole, niin väität että se ei ole koskaan. Minä väitän että se saattaa olla, ja siihen riittää että yleensä ei ole mutta joskus voi olla.
 
Emme olleet kovin kauana siitä skenaariosta että olisin kuollut tulitaistelussa minua pakkorokotukseen hakevaa poliisia vastaan.
Tästä kuulisin mielelläni vähän yksityiskohtia, ja varmaan montaa muutakin kiinnostaa.

Mihin perustuu arviosi, että "ei oltu kovin kaukana"? Uhkasiko poliisi sinua aseella ja sanoi, että jos et tottele niin poliisi ampuu, vai mitä?
 
Tästä kuulisin mielelläni vähän yksityiskohtia, ja varmaan montaa muutakin kiinnostaa.

Mihin perustuu arviosi, että "ei oltu kovin kaukana"? Uhkasiko poliisi sinua aseella ja sanoi, että jos et tottele niin poliisi ampuu, vai mitä?
Ennen kuin vastaan sinun kysymykseesi, minulla on sinulle kysymys.

Oliko koronatoimille jokin faktoihin perustuva, laillinen peruste?
Jos kyllä, mikä se peruste oli?
 
Back
Ylös Bottom