Raja on aina häilyvä, mutta aika usein ollaan niin kaukana rajasta, ettei merkittävää tulkinnanvaraa jää. Jos yrittää provosoida ja ärsyttää tarkoituksella, ja joutuu kärsimään sen seurauksena, niin ainakin itse ajattelen, että ei ole tapahtunut suurta vääryyttä. Toki tätä voi aina viedä äärimmilleen, että jos vaikka Venäjällä poliisia ärsyttää se, että joku on pukeutunut liian siististi ja päättävät reagoida siihen vetämällä mokomaa provokaattoria turpaan (ja viedä lompakon), niin onko tämä sama asia? Molemmissahan joku on provosoinut poliisia ja kärsinyt seuraukset? Tällä logiikalla voi aina vaatia esim. poliisilta miten nuhteetonta ja pilkun tarkkaa toimintaa missä tahansa tilanteessa riippumatta siitä, että miten kusipäisesti joku urpo päättää käyttäytyä.
Reaalimaailmassa vaan joutuu käytännössä aina tekemään tulkintoja. Olen itse varmaan paljon keskimääräistä herkemmin vaatimassa viranomaista vastuuseen kansalaisoikeuksien polkemisesta, mutta multa löytyy harvinaisen vähän ymmärrystä tahallisille riidanhaastajille eikä kyllä irtoa sympatiaa, mikäli tällaiset joutuvat tekemisistään kärsimään. Pelisilmän täydellinen puute yhdistettynä typeryyteen ei ole rikos, mutta toimii kyllä mielipidetasolla ainakin mulle ihan merkittävänä lieventävänä asianhaarana.