Kannettava tietokone haussa!

Kiitos vastauksesta. Tulikin aika kattavasti, vähän niinkuin odotin. :-D

Miulla on nyt ollut koneena 15" HP:n Paviljon DV5-1095eo. Ja ikää rupeaa olemaan se 4 vuotta. Joten sen takia pitäis kohta uusi kone saada. On tullut Diablo3, Skyrimiä ja witcher 2 pelailtua, ni hyvin olen pärjäillyt. Ja pöytäkoneen ostaminen kävi hetken mielessä. Ku olishan se tehokkaampi ja jatkossa helpommin päivitettävissä.... MUTTA sitten tulee se tila kysymys ja välillä olis kiva saada konekin mukaan. Joten kyllä tulen pärjäämään läppärillä jatkossakin. Joten ISO kiitos kattavasta vastauksesta. Pitää tutkiskella noita vaihtoehtoja tänään vähän enemmän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oisko tollainen hyvä peruskäyttöön jos haluaa ihan pikkasen hifistellä? Pelailua ei tule harrastettua. Käytettynä siis seuraavat harkinnassa.
Asus N76VM

tai käytetty bambuläppäri Asus U33Jc (i5 480M 2.67MHz, GF GT310M, 8GB, 640GB)
asusu33jca1_12g.jpg

Tai sitten käytetty Samsung RF-710 (i5 460M 2.53MHz, GF GT330M, 4GB, 500GB)
rf710.jpg

Näin niinku heads-up:

Verkkokaupassa ~1300€ konetta hintaan 900€.

envy-14-spectre-main-1020_large_verge_super_wide.jpg

Highlights tuosta rakenteen laatu, SSD, ja 1600x900 näyttö. Prossukin (ja sen integroitu näytönohjain) on uusinta sukupolvea, tosin prossu on ns. low voltage versio.
Ei pelaamiseen (paitsi vanhoja pelejä), mutta muuhun käyttöön varsin ripeä laitos... oli aivan hilkulla etten jo itse ostanut.
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...100eo-SPECTRE-14-HD-Core-i5-3317U-4-GB-128-GB

Jotain revikkaa:
http://www.engadget.com/2012/03/14/hp-envy-14-spectre-review/
http://www.theverge.com/2012/3/14/2869658/hp-envy-14-spectre-review

Toki onha nuita kovia tarjoiksia ollut muillakin, ja tulee olemaan.

En ole viime aikoina uusia läppäreitä katsellut, joten en tiedä kuinka yleisiä taustavalaistut näppäimistöt niissä ovat, mutta TML:n linkittämästä koneesta semmoinen löytyy. Henkilökohtaisesti en enää sellaista konetta ostaisi, josta sitä ei löydy, kerta olen siihen jo tottunut. Hämärässä aivan ehdoton varuste!

Tein valintani ja ostin Sony Vaio VPCSB3N9E läppärin käytettynä. Takuu on vielä voimassa ja muistin määrä tuplattu 4 -> 8 gigaan. Nyt kai vois laittaa sitten pöytäkoneen oheislaitteineen myyntiin... ei kukaan sattuis tarvitsemaan???

Nyt Pakkotoiston tietokonegurut kertokaa/linkkiä halvimpaan läppäriin(ei mini) mitä markkinoilta saa(huomiseksi)
Likan läppäristä meni näyttö täysin pimeäksi ja pitää toivoa, ettei kovalevy mennyt:(
Akku on irroitettu, mutta ei auttanut!

Olis läppärin hankinta lähenämässä ja vaihtoehtoja oon tässä selaillut. Pikku hiljaa saanut karsittua noita muita pois ja tällä hetkellä olisi kaksi vaihtoehtoa.

Mitä mieltä olette näistä?

http://www.tekniset.fi/store/category/product/tekniset/50/515/51015/TOSHIBA/4051528032413#

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...v6-7302so-15-6-Full-HD-Core-i7-3630QM-16-GB-1

Ainut vaatimus on että kestää mahdollisimman pitkään matkakäytössä. Saa heittää muitakin vaihtoehtoja ja hinta katto on 1100€.

Ainut vaatimus on että kestää mahdollisimman pitkään matkakäytössä. Saa heittää muitakin vaihtoehtoja ja hinta katto on 1100€.

Millaista matkakäyttöä tuon pitäisi kestää?
Itse suosittelisin varauksetta Lenovon/IBMn T-sarjan kannettavia.

Itse teen reissuhommia ympäri palloa ja edellinen Lenovo/IBM T60 kesti moitteetta kolme vuotta raskasta käyttöä välillä varsin paskaisissa/raskaissa oloissa.
Nyt T410 käytössä jo kolmatta vuotta ja tuokin on pelannut moitteetta raskaassa reissukäytössä.

Hinnakkaita nuo ovat teknisiin spekseihinsä nähden, mutta varmoja valintoja.

Millaista matkakäyttöä tuon pitäisi kestää?
Itse suosittelisin varauksetta Lenovon/IBMn T-sarjan kannettavia.

Itse teen reissuhommia ympäri palloa ja edellinen Lenovo/IBM T60 kesti moitteetta kolme vuotta raskasta käyttöä välillä varsin paskaisissa/raskaissa oloissa.
Nyt T410 käytössä jo kolmatta vuotta ja tuokin on pelannut moitteetta raskaassa reissukäytössä.

Hinnakkaita nuo ovat teknisiin spekseihinsä nähden, mutta varmoja valintoja.

Autossa kulkee vuosi tasolla n. 30 000km..En tiiä onko kovin raskasta käyttöä mutta parin vuoden välein nämä tuntuu hajoavan.

Pitää ruveta tutustumaan noihin T-sarjan koneisiin. Vähän silmäilin niin hintaa noilla kyllä on.

Sony SVE1513B1E/ DC2020. Ostin tänää ja ei edes toimi. Lähtee päälle ja lataa akkua, mutta näyttöön ei tuu mitään. Vitun vittu. Huomen takas kauppaan.

Itsellä olisi tässä myös uuden kannettavan hankinta mielessä. Vanha alkaa olemaan jo lähinnä museoesineeksi kelpaava, joten päivitys nykyaikaan olisi paikallaan.
Tarkoitus olisi siis löytää suht tehokas, ihan normaaliin arkikäyttöön soveltuva kone. Mikään hc pelaaja en ole, mutta mikäli suorituskyky sallisi jonkinlaisten pelien pyörittämisen olisi tämä ihan mukava plussa.
Hintahaitariksi olen ajatellut 500-700 euroa, mutta tarvittaessa olen valmis joustamaan, jos sillä rahoilleen rahoilleen saa varmasti vastinetta :)

Olen tässä nyt miettinyt seuraavanlaisia vaihtoehtoja. Tietämystä ei näistä laitteista hirveästi ole, joten lienee parempi kysyä täältä porukan mielipidettä :)

Lenovo:

Asus

Acer

Myös muita ehdotuksia otetaan vastaan!

Tähän kaipailisin vielä asiantuntijoiden lausuntoja :)

Kannattaa ainakin varmistaa kannettavan näytön resoluutio.
Esimerkkikoneistasi ainoastaan yksi omasi "riittävän" resoluution eli 1080 pystyssä (full hd).

Aika ahtaaksi käy ruututila jos pystyreso on jotain 900-750 pikselin luokkaa.
Suorastaan aivan naurettava isoissa näytöissä.
Vielä jossain alle 14" koossa jonkun 900 ymmärtää ja sietää, mutta onhan tuo muuten aivan luokatonta.

Itselleni ainakin jäänyt huono kuva Acerin laadusta menneisyydessä, nykypäivästä en ole varma.
Itse katselisin Lenovon ja Asuksen malleja.
Jos kovalevytilaa ei tarvitse tuhottomasti, niin SSD levy tai joku hybridiratkaisu tuo mukavasti vilkkautta koneeseen.

Tässä olisi pätevän oloinen kone:
Lenovo ThinkPad Edge E540 15,6" Full HD/i7-4702MQ/8GB/1TB/Windows 7 Pro 64-bit - kannettava tietokone. | 15" laajakuvanäytöllä | Kannettavat | Verkkokauppa.com

Parasta tuossa on Windows 7 lisenssi ;) Ja Verkkiksen tarjoama kolmen vuoden takuu on mielestäni hyvinkin arvokas etu.

En kyllä allekirjota tota ollenkaan. Itellä on tosta kyseisestä Lenovon koneesta edellinen malli (E530), jossa 1600x900 15,6" näyttö. Omasta mielestä vähintäänki hyvän arvosanan asainnut, melkein jopa kiitettävän.

17" koneessa olen samaa mieltä että ei alle 1080p, MUTTA jos yhtään haluu pelata niin tehojen kannalta (vs. toi budjetti) esim. 1600x900 on OK.

15" koossa 1600x900 on varsin passeli, mutta ei alle ikinä.

1600x900 15,6" näyttö.

Sama reso itsellä työkoneen näytössä. Melko usein itseä risoo, kun surffatessa vaikka tätä foorumia, niin suuri osa "laadukkaammista" liitetyistä kuvista ei mahdu kokonaisena selainikkunaan, vaan joutuu skrollailemaan ylösalas tai "zoomaamaan" koko sivua kuvineen (mikä yleensä ei ainakaan paranna kuvanlaatua).:(

Näytön kuva sinänsä voi olla laadukas riippumatta resoluutiosta, mutta käytössä moinen rajoitus on aika ikävä. Varsinkin, kun nykyään on jo hurjasti pienemmissäkin mobiilivermeissä isommat resoluutiot. Harvemmin enää sivuja tai ohjelmia suunnitella moisille 90-luvun resoluutioille.

Ihme juttu muuten nää läppärien resot, jotka on edelleen jossain 90-luvulla. Silloin 1994 17" viewsonicin putkessa oli joku SXGA (1280x1024) ihan jees. Mun ekassa työläppärissä vuonna 2000 oli UXGA (1600x1200) 15,4" koossa. Näin jälkikäteen ajateltuna se oli kyllä melko rajusti aikaansa edellä. 3:4 oli kuvasuhteenakin loistava.

Jep, täältäkin ääni Asukselle ja Lenovolle. Vuoden pidemmät takuut normaalisti (2v) ja muutenkin nörtit raportoivat olevan laadukkaampi (ei kuumene / hurise niin paljon kuin halpikset).. Yksi juttu mihin kannattaa kiinnittää huomiota on toi prossu. Esim. tossa Asuksessa on i5 prossu, mutta U perässä. Meinaa, että on vähävirtanen rossu. Suorituskyvyssä tulee sitten takkiin. Toki, jos pitää akun kestää uber pitkään niin sitten. Itse panostaisin i5/i7M prossuihin. Toi verkkiksen 3v takuu kannettaviin on kyllä kova juttu. Tuntuu, että kannettaviin tulee aina jotain kun takuu loppunut. Sitten saa vedota virhevastuu pykälään (oletettu kestoikä) notta saa korjauksen ilmasiksi, itselle ja frendeille tuttu juttu. Noista näyttiksistä ei kauheasti hajua. GeForce 720M uudet pelit toimii low asetuksilla, GF740M medium-high notebookcheckin mukaan.

Donan koneita löytyy pelikäyttöön MSI:ltäkin, jossa hiukan nopeampi prossu&parempi näyttis kuin tuossa tonnin lenovossa. 15inch Gaming MSI GE60 2OC-036NE - Intel Core i7-4700MQ - 6GB - 500GB - Windows 8 - 15,6" - GeForce GT 750M - Viihde-elektroniikka - CDON.COM

Mutta on melkoinen hintaero vaikka tuohon 649€ lenovoon. Toki i7 tarjoaa neliydin prossun vs. i5 tuplaydin ja 8säiettä vs 4 (i5). Vaikeeta on kun pitää pelata läppärillä, saa kaivaa kuvetta melkoisesti. Työkaverille katsottiin arkikäyttöön Lenovosta G500 ja pirun tyytyväinen on. Se eroaa tuosta G700 ilmeisesti näytönohjaimen osalta (integroitu). Maksoi 599€ ja 3v takuu verkkiksestä. Ei sovellu pelaamiseen.

Mitä pelejä mahdollisesti pelaisit? Voisi vähän katella pyöriikö ne mitenkään. Kyllähän se taas sitten vituttaa tulevaisuudessa kun tulee joku kiinnostava peli, mutta ei pyörikkään. Siinä mielessä i7&nopeampi näyttis parempi sijoitus. Yksi vaihtoehto on päräyttää Klarnalla tonnin kone. Maksat sinne 7-800€ ja loput maksat osarilla. :)

Nykyään saa myös pieniä itx koteloita pöytäkoneeseen minne mahtuu isompikin näyttis. Ihan eri pelata kunnon näytöltä/näppikseltä jne.

EDIT. Tässä vielä kovempi kuin tuo MSI, 999€ http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...6-FHD-I7-4700HQ-GTX760M-6GB-500G-BT-Windows-8

Kiitoksia paljon vastauksista. Tuota resoluutiohommaa en osannut ajatellakaan, kiitoksia vain hyvästä huomautuksesta.
Tuo 999€ on tällä hetkellä hiukan liian suuri summa meikäläisen kukkarolle.
Selvennettäköön vielä, että tuota läppäriä ei ole tarkoitus hankkia ensisijaisesti pelikäyttöön, vaan periaatteessa ihan päivittäiseen "normikäyttöön". Oma kone on jo vuosien käytöstä johtuen hidastunut niin merkittävästi, ettei siihen saa lisää vauhtia millään pienillä vippaskonsteilla enää.

*** Aikaisemmassa postauksessa yritin tosiaan painottaa, että jos se kone sattuisi taipumaan edes jonkinlaiseen pelaamiseen, olisi tämä kiva lisäetu, mutta pelaaminen itsessään ei ole se päätarkoitus :)

Mitään suurempia erityisvaatimuksia ei koneen suhteen siis ole, eli sellainen nopea ja "suhteellisen" tehokas masiina.
- Käyttiksenä saisi mielellään olla Windows 7 (Pro), mutta jos kasiin joutuu tyytymään, niin ei se maailmanloppu ole.
- SSD levy, jos mahdollista (ei pakollinen)
- oma näytönohjain (+ näyttiksellä omaa muistia). tässä en jousta, eli ei mitään integroitua roskaa :D
- kovalevyn koolla ei juurikaan väliä, sillä elokuvia, pelejä tai musiikkia en lataile
- näytön koko mieluiten se 17 tuumaa, mutta jos ei onnistu, niin sitten tyydytään pienempään

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom