Kannettava tietokone haussa!

Pitäis hommaa uus läppäri opiskeluihin ja koululta tuli tälläset ohjeet.

CPU: i5 (vähintään neljä ydintä)
Muisti: 8 gigatavua
Kiintolevy: suositellaan vähintään 256 gigatavun (SSD) tai 500 gigatavun (HDD) kiintolevyä
Erillinen näytönohjain
Ulkoisen näytön liitin (VGA, Display Port tai HDMI)
Näytön resoluutio vähintään: 1366X768 (ns. HD-ready)

Lisäksi Headset: kuuloke-mikrofoniyhdistelmä (USB-liitännällä)

Ite en ymmärrä tästä yhtään mitään. Voisko joku suositella läppäriä (max 700€) jossa kaikki nämä ominaisuudet ois kunnossa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäis hommaa uus läppäri opiskeluihin ja koululta tuli tälläset ohjeet.

Kiintolevy: suositellaan vähintään 256 gigatavun (SSD) tai 500 gigatavun (HDD) kiintolevyä
Erillinen näytönohjain

Ite en ymmärrä tästä yhtään mitään. Voisko joku suositella läppäriä (max 700€) jossa kaikki nämä ominaisuudet ois kunnossa?
Ihan hyvä ohje sinänsä, mutta mitä oikein opiskellaan kun ihan erillistä näytönohjainta opastetaan? Plus että vähintään 4-ydin prosessori... melkosen tiukkaa tekee löytää tuohon hintaan tuollainen laitos.
Tosin vähän hämmennyin kun kuitenkin hintaan moisen löysin ja vielä Intelin 4-ydin suorittimella: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/52970/jqnmm/Acer-Nitro-5-15-6-kannettava-Win-10
Toi on tosin ulkoisesti aika hirviö, mutta ulkoisen näytönohjaimen takia onkin haettu tommosta "pelifiilistä".

Kyllä jos uusimman sukupolven i5 (7000- tai 8000-sarja) hankkii, niin pitäisi olla jo integroitu melko riittävä. Ellei nyt jotain erikoisohjelmia pyöritellä, jotka osaa erillistä näytönohjainta hyödyntää.
Sitten taas jos ajatellaan noita ytimiä, niin ainakin Intelin prossuissa luulisi riittävä jos on 2-ydin missä hyper-threading, eli neljä säiettä. Tarkoitta siis ns. 4 loogista ydintä. Ehkä jossain AMD:n kilkkeissä pitää sitten katsoa oikeasti 4-ydin prossua, jotta vertaa edes etäisesti tehoissa. Esim. tuossa Intel 7200U 2-ydin vie tehoissa tuota 4-ydin AMD:tä. Ehkä tuon takia toi 4-ydin suositus on pistetty, koska joku sen AMD:n kuitenkin hankkii.

Ottaisin ennemmin tuon 256GB SSD kuin 500GB HDD, SSD:n lisäboosti läppärissä on niin valtava.
Resoluutio mielellään 1920x1080, koska toi 1366x768 on todella ahdas näkymä.

Paras on jos pääsee kaupoissa käpistelee, eli mikä koko miellyttää ja näppis yms.
Toki jos haluaa 14", niin saattaa hinta nousta vs 15" kun rakenne fiinimpi. Noista kahdesta kuitenkin katsoisin, kun pienempi alkaa menee epäkäytännölliseksi kun oikeasti tehdään jotain järkevää, ja isommpi on taas mohlo kantaa.

Prosessoreita voi helposti vertailla täällä, tuohon nyt pistetty kolme mitä löytyy Verkkokaupan listoilta tuossa hinta-/teholuokassa monessa koneessa. https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-7200U-vs-AMD-A12-9720P-vs-AMD-A9-9420/2865vs3043vs3059
Pointtina vaan että toi AMD A9 on 650€ koneessa missä erillinen näytönohjain, ja prosessorihan on melko onneton.

Helpoin on selata että löytyy Intel i5 (i7 jos hullu tarjous jossain), jossa mallinumero on 7000- tai 8000-sarjaa.
Sitten se 8GB keskusmuistia.
Lisäksi 256GB SSD, ja omasta mielestä Full HD eli 1920x1080 resoluutio.
Erillinen näytönohjain on plussaa, mutta harvemmin näkyy tuolla hinnalla Intel prossulla.
Ulkoinen näytön liitin kyllä luulisi aina löytyvän, HDMI tai Display port.
Headsettejä nyt on miljoona USB-porttiin, eli valitsee mikä kivalta vaikuttaa.

Ihan hyvä ohje sinänsä, mutta mitä oikein opiskellaan kun ihan erillistä näytönohjainta opastetaan? Plus että vähintään 4-ydin prosessori... melkosen tiukkaa tekee löytää tuohon hintaan tuollainen laitos.
.

Opiskelut fysioterapiaa :D Eli ei tarvetta varmaan sittenkään tollaselle setille...Annettiin vaan 3 eri hintaluokan speksit ja otin sen keskimmäisen. 14'' olisi hakusessa siis myös.. Halvimmassa hintaluokassa oli sitten tällainen:

Erillinen näytönohjain

Ja sori mulla menee ihan täysin ohi mitä helvettii noi jotkut jutut tarkottaa :D

Siis mihin ihmeeseen fysioterapiassa noin tehokasta konetta tarvitsee? :LOL: Kaveri valmistui juuri hiukan aikaa sitten fyssariksi ja se meni koko koulun puhelimen ja tabletin varassa. Ei siis omista tietokonetta ollenkaan. Ne harvat kerrat mitä tarvitsi tietokonetta, niin kävi koulun kirjastossa.

Siis mihin ihmeeseen fysioterapiassa noin tehokasta konetta tarvitsee? :LOL: Kaveri valmistui juuri hiukan aikaa sitten fyssariksi ja se meni koko koulun puhelimen ja tabletin varassa. Ei siis omista tietokonetta ollenkaan. Ne harvat kerrat mitä tarvitsi tietokonetta, niin kävi koulun kirjastossa.

Hahah en kyllä tiedä. Mulle on helppo ehdottaa kun en tajua noista mitään.

Annan mun vakio-ohjeen, eli käytetty MacBook Air tai MacBook Pro 13 tuuman näytöllä. Tämä siis ellei opinnot vaadi jotain Windows-softaa. Kestävä, helppokäyttöinen, parasta rautaa ja softaa mitä hinnallaan saa.

Hyi saatana miten paska reso. Vieläkö vuonna 2018 tällaisia kurapaneeleita valmistetaan?

Jos/kun kumminkin enimmäkseen kirjoitat sillä vehkeellä niin ehdottomasti parempi näyttö ja jos budjetti nahistaa niin prossutehoa vähemmän.

Annan mun vakio-ohjeen, eli käytetty MacBook Air tai MacBook Pro 13 tuuman näytöllä. Tämä siis ellei opinnot vaadi jotain Windows-softaa. Kestävä, helppokäyttöinen, parasta rautaa ja softaa mitä hinnallaan saa.

Komppaan. Meillä taloudessa tarjouksista bongatut iPad Retina 9,7" kesäkuussa 2014 ja MacBook Air 13" toukokuussa 2017 verkkokaupasta 899€. Mutkattomia ja helppoja laitteita kumpikin opiskelu/huvikäytössä. Ipadikin toimii edelleen loistavasti. Applen laitteita harvemmin vaan löytää kunnon alesta mistään

Pahoittelut pomppaamisesta keskusteluun, mutta Mac olisi selkeästi susta hyvä valinta ? Oon itse miettimässä läppärin ostoa ja kamppailen Macin ja asuksen zenbookin välillä. :nolo:

Mitä mieltä ihmiset on muuten Huewein uusista läppäreistä ?

Pahoittelut pomppaamisesta keskusteluun, mutta Mac olisi selkeästi susta hyvä valinta ? Oon itse miettimässä läppärin ostoa ja kamppailen Macin ja asuksen zenbookin välillä. :nolo:

Mitä mieltä ihmiset on muuten Huewein uusista läppäreistä ?
Mä oon itse seuraavaksi koneeksi ostamassa varmaan tuota Zenbookin 14 tuumaista. Mulla on vanha läppärikin Asuksen ja oon siihen ollut tosi tyytyväinen. Kannattaa hiukan miettiä, että kumman käyttöjärjestelmän haluat ja lähteä valitsemaan sen pohjalta. Mulle Apple on täysin out, eli toi Zenbook on aika helppo valinta.

Mä oon itse seuraavaksi koneeksi ostamassa varmaan tuota Zenbookin 14 tuumaista. Mulla on vanha läppärikin Asuksen ja oon siihen ollut tosi tyytyväinen. Kannattaa hiukan miettiä, että kumman käyttöjärjestelmän haluat ja lähteä valitsemaan sen pohjalta. Mulle Apple on täysin out, eli toi Zenbook on aika helppo valinta.

Hmm, mikä takia itse oot valitsee sen zenbookin ? Periaatteessa mä valitsisin Macin vaan siksi, että olen kuullut niistä niin paljon hyvää. Se on selkeä käyttää ja kestävä. Se zenbook kiehtoo sit vaan sen osalta mitä videoita katsonut ja arvosteluja lukenut. Itselläni ole mitään siis sen enempää ymmärrystä näistä, kuin mitä lukenut eri paikoista tietoa . :unsure:

Hmm, mikä takia itse oot valitsee sen zenbookin ? Periaatteessa mä valitsisin Macin vaan siksi, että olen kuullut niistä niin paljon hyvää. Se on selkeä käyttää ja kestävä. Se zenbook kiehtoo sit vaan sen osalta mitä videoita katsonut ja arvosteluja lukenut. Itselläni ole mitään siis sen enempää ymmärrystä näistä, kuin mitä lukenut eri paikoista tietoa . :unsure:
Tehokas läppäri todella pienissä ulkokuorissa. Ja tosiaan mulla itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia Asuksen tuotteista.

Ja jos sulla on näytön tarkkuden kanssa mitään merkitystä, niin Macbook Air:issa on todella paljon vanhentunut näyttö. Tuo on mulle ainakin täysin pois suljettu sen takia. Eli pitäisi siirtyä huomattavasti kalliimpaan Macbook Pro:hon.

Täällä on varmaan Applen käyttäjiä, jotka osaa mua paremmin kertoa Macbookin hyvistä ja huonoista puolista.

Tehokas läppäri todella pienissä ulkokuorissa. Ja tosiaan mulla itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia Asuksen tuotteista.

No tota mä oon kanssa lukenut ja siis vaikken mitään pelaakkaan niin musta on aina hyvä merkki , että asuksen koneista puhutaan tehokkaina pelikoneinakin.

Tyttäreni aloitti nyt lukiossa, jossa vaatimuksena on että kaikilla on läppäri. Käyttävät Office 365 softia (MS jakaa ilmaiseksi opiskelijoille), ja kotitehtävät jaetaan Onedriven kautta opettajille. Tämä on ainoa tapa. Ja fakta on, että nämä kaikki toimivat paremmin Winkkarissa kuin Mäcissä, ja kaikki ominaisuudetkaan ei toimi Mäcissä. En suosittelisi Mäcciä jos eniten käytetty softa on office365. Winkkari on silloin parempi.

Toinen kotona kuultu asia: iso osa kirjoista on sähköisiä. Läppäri, jonka saa tablettimoodiin ja jossa kosketusnäyttö on kuulemma ihan killeri kun kirjoja voi silloin lukea "missä asennossa tahansa". Toki erillinen tabletti ajaa saman asian, mutta silloin pitää raahata mukana kahta laitetta...

Meillä Lenovo Yoga 730, johon tytär ollut tosi tyytyväinen tähän asti. Kuulemma Mäccikäyttäjätkin kateellisia.. :-))

Ja fakta on, että nämä kaikki toimivat paremmin Winkkarissa kuin Mäcissä, ja kaikki ominaisuudetkaan ei toimi Mäcissä. En suosittelisi Mäcciä jos eniten käytetty softa on office365. Winkkari on silloin parempi.
Käytän itse duunissa Office365:sta Macilla. Joka päivä. Exceliin ei saa ihan samoja kirjastoja kuin Windowsissa, mutta muuten en keksi yhtään asiaperustetta tälle väitteellesi. Osaatko itse perustella, mistä kohtaa tuo Windowsin Office toimii MacOS-versiota paremmin? Käytin tätä samaa versiota Officesta ensin Windows-läppärillä muutaman kuukauden, minkä jälkeen en jaksanut koneen temppuiluja enää ja vaihdoin takaisin Macciin.
Toinen kotona kuultu asia: iso osa kirjoista on sähköisiä. Läppäri, jonka saa tablettimoodiin ja jossa kosketusnäyttö on kuulemma ihan killeri kun kirjoja voi silloin lukea "missä asennossa tahansa". Toki erillinen tabletti ajaa saman asian, mutta silloin pitää raahata mukana kahta laitetta...
Fair enough. Tabletilla voinee kuitenkin kotona lukea noita samoja kirjoja raahaamatta sitä mukana?
Meillä Lenovo Yoga 730, johon tytär ollut tosi tyytyväinen tähän asti. Kuulemma Mäccikäyttäjätkin kateellisia.. :-))
Jep :whistle:

Pahoittelut pomppaamisesta keskusteluun, mutta Mac olisi selkeästi susta hyvä valinta ? Oon itse miettimässä läppärin ostoa ja kamppailen Macin ja asuksen zenbookin välillä.
Tehon ja kannettavuuden puolesta nuo ovat aika tasavahvoja. Perheessä on ollut monta Macbookia ja yksi Zenbook. Yksikään Macbook ei ole vielä hajonnut tai muutenkaan aiheuttanut ongelmia.

Zenbook alkoi puolen vuoden kohdalla hidastella, minkä seurauksena laitettiin se huoltoon ennen takuuajan päättymistä. Vaihtoivat koko emolevyn takuuseen. Samat oireet palasivat puolen vuoden päästä. Takuuseen eivät enää korjanneet. Koetin tekohengittää konetta uudella alustamalla kovalevyn, uudella SSD:llä, mutta ei siitä enää kalua tullut. En nyt väitä, että kaikki Asuksen koneet hajoavat näin, mutta pelkästään ulkokuoren rakenteen perusteella Macbook kestää ziljoona kertaa paremmin kolhuja.

Tehon ja kannettavuuden puolesta nuo ovat aika tasavahvoja. Perheessä on ollut monta Macbookia ja yksi Zenbook. Yksikään Macbook ei ole vielä hajonnut tai muutenkaan aiheuttanut ongelmia.

Zenbook alkoi puolen vuoden kohdalla hidastella, minkä seurauksena laitettiin se huoltoon ennen takuuajan päättymistä. Vaihtoivat koko emolevyn takuuseen. Samat oireet palasivat puolen vuoden päästä. Takuuseen eivät enää korjanneet. Koetin tekohengittää konetta uudella alustamalla kovalevyn, uudella SSD:llä, mutta ei siitä enää kalua tullut. En nyt väitä, että kaikki Asuksen koneet hajoavat näin, mutta pelkästään ulkokuoren rakenteen perusteella Macbook kestää ziljoona kertaa paremmin kolhuja.

Hei kiitos vastauksesta! Kyl mä sit pitäydyn tossa MacBookissa, kun niistä tosiaan kuulee vaan yleensä ottaen hyvää. Onhan niissä ehkä vähän "ilmaa" merkin puolesta, mutta silti pelkästään pro:n näyttö ja ohjelmistopäivitykset puoltavat sen ostoa.

Hei kiitos vastauksesta! Kyl mä sit pitäydyn tossa MacBookissa, kun niistä tosiaan kuulee vaan yleensä ottaen hyvää. Onhan niissä ehkä vähän "ilmaa" merkin puolesta, mutta silti pelkästään pro:n näyttö ja ohjelmistopäivitykset puoltavat sen ostoa.
Aivan varmasti tuolla Macbookilla pärjäät hyvin. Ja ne on ihan tunnetusti pitkäikäisempiä kuin windows koneet. Mulla itsellä kaatuu tuo jo siihen, että pitäisi samoilla spekseillä varustetusta Macbookista maksaa n. 1200 euroa enemmän kuin windows koneesta ja oon liian köyhä noihin :LOL:

Uutena ostettaessa hintaa on tosissaan enemmän, mutta nuo pitävät arvonsa todella pitkään käytettyinä myydessä, milloin saa siis tavallaan sen hinnassa olleen "ilman" takaisin. Kääntäen jos ei tarvitse viimeisintä mallia, voi ostaa samaisesta hopeisesta omenasta käytetyn, jolla pärjää vielä vuosia. Viimeisinkin oman perheen Macbook on luokkaa 5 vuotta vanha, mutta toimivat moitteetta edelleen - jopa paremmin kuin uutena, koska joka vuosi Apple suorastaan tyrkyttää päivittämään ilmaiseksi uusimpaan käyttisversioon.

Pöytäkonetta en ikipäivinä ostaisi Applelta, vaan rakentelisin PC:n kulloinkin parhaista paloista. Läppärissä taas ainakin itselle tärkeimpiä ominaisuuksia ovat toimintavarmuus, akunkesto ja kannettavuus (koko, paino, mekaniikan kestävyys), eikä näissä ole Applelle haastajaa löytynyt sen jälkeen, kun ajoivat heittämällä IBM:n (nyk. Lenovon X-sarja) ohi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom