Kananmunan valkuaiset - auttakaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MC aropupu: en mä ole puhunut missään vaiheessa neljästä kananmunasta, itse kun kirjoitit ton niin puhuit 30:stä kananmunasta. ja jostain olen vaan lukenut että aamulla ei rasvaa tulis välttämättä ottaa...
No montako kananmunaa tai keltuaista sitten olet päivässä syönyt tai ajattelit syödä? Kannattaa samalla huomata, että kokonaisia kananmunia tarvitaan vain noin puolet siitä mitä pelkkiä valkuaisia, että saadaan saman verran protskua.

ja tekeekä se musta n00bin jos en oo rämpyttäny pakkotoistolla entterii ? kk.
Ei, vaan sinä teet sen ihan itse.

vielä kolmantena lisänä huomauttaisin, et toiset vetää vähärasvaisella dietillä jolloin toi 25g:kin on paljon..
Paljonkos sun vähärasvainen dieetti sisältää rasvaa päivässä? Tiesitkö, että rasvaa pitäisi saada ainakin noin gramma per painokilo päivässä? Tuota pienempi määrä on epäterveellistä ja myöskin huono juttu saliharrastuksen kannalta.

mc aropupu sanoi:
75:n postin n00b ja pyydät
:david:

enkä sanonut että 25g:hen rasvat jäisi mutta yhdelle aterialle se on paljon.
Elimistö pystyy muodostamaan myös kolesterolinsa itse jos rasvaa ei saa tarpeeksi joten se ei ole niin vakavaa, jos vähän rasvaa saisikin vaan

mutta tää threadi onki jo muuttunut pelkäks mun ja sun kinasteluks. Kaikesta huolimatta oon saanu jo kuitenkin mun vastaukset koskien keltuaisia joten kiitän ja quittaan

noh voi harmi etta tasta nyt syntyi tallainen riita yksista hiton kananmunista... :(

mina en vaita etta tietoni olisi mitenkaan ainoa oikea vastaus ja tieteellista faktaa, se on vaan henkilokohtainen mielipiteeni jonka perustan valmentajaltani saamaan ravintotietouteen.
han on ollut suomessa alalla jo n.35v, treenannut, kisannut (kisaa edelleen vaikka on jo reilusti 5kympin paremmalla puolella), valmentanut ja tuomaroinut niin kehonrakennuksen kuin fitnesinkin parissa ja siksi luotan hyvin pitkalti hanen neuvoihinsa.
han on tehnyt ruokavalioni ja sanonut etta on parempi tallaisia maaria kananmunia nautittaessa ostaa suoraan pelkkana valkuaislitkuna etta liiallinen keltuaisten kaytto ei ole hyvasta...
etta ei niilla maarilla mitaan merkitysta ole jos viikon pari vetaa yliannostusta jostain, mutta etta kannattaa aina miettia paljonko sita kertyy vuodessa tai vaikka viidessa vuodessa... :rolleyes:
pari kertaa viikossa kokkaan kananmunat keltuaisineen, syon vain pari niista kokonaisena, lopuista erottelen keltuaiset, en toki heita niita menemaan vaan syotan ne 5delle koirallemme. :lol2:
tiedan ihan tarkalleen montako kokonaista kananmunaa korvaa pelkat valkuaiset jne mutta siitahan tassa nyt ei ollutkaan kyse, kasittaakseni.

suosittelisin kuitenkin keskustelemaan taalla ihan sulassa sovussa enka piikittelemaan toisia :)

:david:

Elimistö pystyy muodostamaan myös kolesterolinsa itse jos rasvaa ei saa tarpeeksi joten se ei ole niin vakavaa, jos vähän rasvaa saisikin vaan

Juuri tuo ihmisen itse muodostama kolesteroli on sitä huonoa kolesterolia(LDL). Sen takia tuo kananmunankeltuaisen syöminen pitää hyvät kolesterolitasot paikallaan(HDL-tasot). Hyvän kolesterolin lukema auttaa pitämään huonon aisoissa. Ja kai tuon nyt voisi oikeesti pikkuhiljaa unohdella ton syödyn kolesterolin määrä-->veren kolesteroli-arvojen huonontuminen - jutun.

enkä sanonut että 25g:hen rasvat jäisi mutta yhdelle aterialle se on paljon.
En oikein tiedä miksi vastaan noin asennevammaiselle teinille, mutta here we go...

Kolesteroli ja rasva on kaksi eri asiaa. Elimistö pystyy tosiaan valmistamaan kolesterolia itse. Mutta silti ravinnosta täytyy saada riittävästi rasvaa, muuten elimistö ei toimi hyvin. Siinä ei auta pätkääkään se, että elimistö se kolesterolin pystyykin valmistamaan. Sinua ei sitten pätkän vertaa kiinnosta se, että saako elimistösi tarpeeksi rasvaa vaikkapa solujen rakennusaineeksi? Tai että saatko riittävästi rasvaa hormonien tuottamiseksi? Kolesterolin saanti ravinnosta ei ole välttämätöntä, rasvan saanti on. Runsaskaan kolesterolin saanti ei korvaa puutteellista rasvan saantia.

Juuri tuo ihmisen itse muodostama kolesteroli on sitä huonoa kolesterolia(LDL). Sen takia tuo kananmunankeltuaisen syöminen pitää hyvät kolesterolitasot paikallaan(HDL-tasot). Hyvän kolesterolin lukema auttaa pitämään huonon aisoissa. Ja kai tuon nyt voisi oikeesti pikkuhiljaa unohdella ton syödyn kolesterolin määrä-->veren kolesteroli-arvojen huonontuminen - jutun.
LDL ja HDL on eri aineita kuin kolesteroli. LDL ja HDL ovat lipoproteiineja, jotka kuljettavat rasva-aineita veressä. Verihän on vesiliukoista, joten rasva ei liukenisi sinne itsekseen, vaan tarvitsee tuollaisen kuljettajan. Ravinnosta saadun kolesterolin määrä ei ilmeisesti juurikaan vaikuta ns. kolesteroliarvoihin, eli noihin LDL:än ja HDL:än.

Tuosta vaan, että mistä lähteestä tieto on peräisin ihan näin mielenkiinnon kannalta.
En nyt osaa yhtäkkiä oikein mitään yksittäistä lähdettä nimetä. Esimerkiksi KTL suosittelee rasvan määräksi 25-35 E%, mikä aika tyypillisesti on noin gramma per painokilo, tai hieman enemmän. Tutkimuksia asiasta löytyy vaikka kuinka, esimerkiksi varsin vakuuttavaa dataa rasvan saannin vaikutuksesta hormonitoimintaan. Asiasta löytyy tältäkin foorumilta keskustelua vaikka kuinka, ei muuta kuin searchaamaan.

MC aropupu ehkä se auttais mun asennevammaa kohtaa että et tuu jeesustelee kolesteroolista threadiin jossa kysyn kuinka valkuaiset eroitellaan =) jos tarviin neuvoja kolesterolibalanssiin ni tuun sit kysyy, kk ? =)

have a nice day

sit lisäisin vielä että kuten sanoit TEININÄ mulla tulee noita 'finnejä', enkä pidä niistä ( finnit aka: sellasia miniminitäplii jotka näkyy vaa 20cm naamasta) nii siinä esim 1 syy vähärasvaiseen diettiin.

Ja kyllä, tiesin että suositus on toi. Mutta kyllä ilman totaki hienoja kehoja näkyy. +ainoo hormoni mikä mua kiinnostaa on testo, libidot on menny jo aikoi si :D

Mielestäni tuota on vaikea unohtaa, kun omaan silmään ei ole iskenyt mitään faktatietoa taikka kunnon vastausta antavaa tutkimusta.

MC aropupu ehkä se auttais mun asennevammaa kohtaa että et tuu jeesustelee kolesteroolista threadiin jossa kysyn kuinka valkuaiset eroitellaan =) jos tarviin neuvoja kolesterolibalanssiin ni tuun sit kysyy, kk ? =)
Minähän en alkanut kolesterolista "jeesustelemaan", vaan kerroin ettei ole mitään järkevää syytä syödä niitä pelkkiä valkuaisia. Se kolesteroli huolettaa ihan muita kuin minua. ;)

sit lisäisin vielä että kuten sanoit TEININÄ mulla tulee noita 'finnejä', enkä pidä niistä ( finnit aka: sellasia miniminitäplii jotka näkyy vaa 20cm naamasta) nii siinä esim 1 syy vähärasvaiseen diettiin.
Mitä jos koittaisit vaikka vähentää sokerin ja muiden nopeiden hiilarien syömistä? Voisi auttaa paremmin kuin vähärasvainen dieetti.

Ja kyllä, tiesin että suositus on toi. Mutta kyllä ilman totaki hienoja kehoja näkyy. +ainoo hormoni mikä mua kiinnostaa on testo, libidot on menny jo aikoi si :D
No siihen testosteronin tuotantoonhan ne rasvat juuri vaikuttavat...

en syö ollenkaan sokereita, ellei nyt sitten maltoa lasketa.
en syö ollenkaan nopeita hiilareita, joten vaihtoehdoksi jää rasvan karsiminen.
Eipä taida muutenkaan natuna olla niin paljoa merkitystä noiden hormonitasojen kanssa? Siis kun ne niin pienet ovat muutenkin

argue.jpg

Vähän mauton joo :(

pääpointti on kuitenkin se, mitä vain sanotte, että mun keho toimii miten toimii ja tässä vaiheessa en halua sitä täyteen näppylöitä (takana 4kk kokeilu rasvaisella dietillä, ei, en syönyt paskoja rasvoja vaan lihan, lohen yms. En käyttänyt levitteitä yms)
Ja vedän vähärasvaisella, that's it. Ei vaikuttanut hormonitasoihin niin että olisin itse huomannut..

Krhm, eikös natuna niillä juuri ole merkitystä? :) Vai luuletko oikeasti että kun tökkää menemään ulkopuolista testoa koneeseen niin alkaa ravintoaineiden tuottaman testosteronituotannon kasvu vaikuttamaan enemmän? :D

vinkki: ulkopuolisen teston tuominen koneeseen pikemminkin sulkee elimmistön oman tuotannon.

Sitten itse asiaan:
Keitä ne munat, helpoin erotella. Tosin proteiinigramman hinta alkaa tässä nousemaan jo korkealle, muistaakseni Prisman hinnoilla ja Rainbow-kananmunilla laskin että olisi jo suurempi kuin Ehrmannista saatavalla proteiinigrammalla. Voin muistaa väärin.

Toinen vaivaton vaihtoehto on sitten tuon valkuaisuutteen ostaminen, jos kerta tukkuun pääset. Scanegg:ltä löytyy valkuaismassaa, linkki. Asiasta on myös keskusteltu mm. täällä ja täällä.

Vaikka olenkin pitkälti samaa mieltä kuin muut kirjoittajat, että on aikamoista tuhlausta heittää keltuainen menemään, olen itse tehnyt samaa esim. munakkaiden kohdalla. 2 munaa keltuaisineen ja 3:sta pelkkä valkuainen, niin jää nuo arvot vähän inhimillisemmiksi, varsinkin kun oli paistinpannuolosuhteiden pakosta käristettävä munakas öljyllä voidellulla pannulla. Tuommoinen nestemäinen valkuainen olisi erittäin kätevää tähän, jos sitä saisi tosiaan lähikaupasta riittävän pienissä pakkauksissa. Mutta eipähän ainakaan suomesta löyty.

Veren kolesterooli ja syöty kolesteroli ovat eri asioita. Kananmunissa on monipuolinen rasva- ja vitamiiniprofiili, minkä takia en missään nimessä suosittele heittämään keltuaista pois!! Keltuainen sisältää siis "suojaravinteita". Varsinkin jos illalla syö burgereita ja ranskalaisia ei voi puhuakaan siitä että esim. munat olisivat epäterveellisiä....

Itelläni munee päivässä noin 9 valkuaista. Onko tuollaisesta määrästä turha erotella keltuaiset pois? Itsekkin olen elänyt siinä luulossa että jos niitä syö kolesterooli arvot nousee merkittävästi. Mutta jos niissä on niin paljon hyviä ominaisuuksia miksi jotkin kääkärit suosittelevat syömään viikossa vain yhden keltuisen.

Tämä oli sitten tietämättömän pohdintaa:nolo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom