Kananmunalle sydänmerkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Critter
  • Aloitettu Aloitettu
JohnnieC sanoi:
En kyllä hirveästi menisi sanomaan noita kaupan leipiä ruisleiviksi, ainakaan jos vertaa mummon hapanjuuren avulla tekemään, vehnää on nimittäin jonkin verran melkein joka leivässä.
Juuri tätä olen ajanut takaa. Tuollaisesta "mummon hapanjuuri-leivästä" nimittäin imeytyy hivenaineita moninkertaisesti näihin kaupan sotkuihin verrattuna.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs C:t sanoo keltuaisessa olevasta arakidonihaposta, joka kuuluu tuohon omega-6:in. Ainakin zonessa perusteltiin keltuaisten syömättömyyttä arakidonihapon haitoilla, onko keltuaisissa kuitenkin etuja jotka ohittavat mahdolliset haitat.

themastodontti sanoi:
Mitäs C:t sanoo keltuaisessa olevasta arakidonihaposta, joka kuuluu tuohon omega-6:in. Ainakin zonessa perusteltiin keltuaisten syömättömyyttä arakidonihapon haitoilla, onko keltuaisissa kuitenkin etuja jotka ohittavat mahdolliset haitat.
No paljonkohan luulet arakidonihappoa keltuaisessa olevan? Itselläni ei tästä nimittäin ole mitään tarkkaa tietoa. Mutuna heittäisin sitä olevan korkeintaan n.30mg yhdessä kananmunassa. Eli jos söisi vaikka viisi kananmunaa, niin saisi arakidonihappoa 150mg. Eipä ole kauhiasti tuo. Sitten vielä kun muistaa ottaa kalaöljyä kompensoimaan tuota arakidonimäärää, niin hyvä tulee. Enpä kananmunien syöntiä tuon vähäisen arakidonimäärän takia lopettaisi, onhan sekin tavallaan ihmiselle välttämätön rasvahappo.

Joo, eli 5 keltuaista tekee 350 mg, paljon vai vähän, miten paljon tuota muista lähteistä sitten tuleekaan, täytynee perehtyä asiaan. Kyllä vähän myönnyttelin ja laitoin äsken munakasta tehdessä 2 keltuaistakin :hyper:

Cockton, käytätkö jonkinlaisia hiilarimättöpäiviä?

Mitäs, olen koko ajan luullut että on ihan ok syödä vaikkapa 5 munaa päivässä keltuaisineen päivineen? Onko keltuaiset nyt sitten jätettäväkin väliin?

Cocton sanoi:
Ja toi "kertokaa viisaammat" on vähän korni kommentti, ihan noin niinku vittuilematta Tarkoitan vaan sitä että jos sinä tunnet itsesi terveeksi, voit hyvin ja puuron syönti tukee tavoitteita (massa/dietti) niin anna mennä. Training_day kiteytti tämän ajatuksen loistavasti aikaisemmin tässä ketjussa.
Tosiaan Training_day kiteytti homman hyvin. Kysyin vaan ihan mielenkiinnosta miten tässä keskustelussa suhtaudutaan puuroon.

Yksi puoli mitä tässä keskustelussa ei olla otettu ehkä vielä kovin tarkkaan huomioon on näiden asioiden eettinen puoli. Tai Critter kyllä ainakin sivusi tätäkin, mutta siis ongelma on että jotenkin olen antanut itseni olettaa että hiilihydraattien käyttäminen energiaksi olisi ainakin jossain määrin eettinen teko. Voi olla täyttä skeidaakin tää. Mitä mieltä te ootte tästä?
Eikö kuitenkin voisi sanoa että olisi lähestulkoon katastrofi jos kaikki maailman ihmiset alkaisi vetelemään pekonia ja vastaavaa samaan tyyliin mitä täällä jotkut low carbia noudattavat sanovat tekevänsä?

Tää asia vähän vaivaa mua ja ajattelin että jos jollain olisi tähän jotain näkemystä.

-Kalori naudan-, sian- tai siipikarjanlihaa vaatii 11-17 kaloria rehua.

-Noin 225 naudanlihagramman tuottaminen vaatii 25000 litraa vettä

-Kalori naudanlihasta saatavaa energiaa kuluttaa tuotannon eri vaiheissa 33 prosenttia enemmän fossiilisia polttoaineita kuin perunasta saatava kalori

-Karjantuotanto aiheuttaa noin 16 prosenttia maailman vuotuisista metaanipäästöistä

Lähde: www.worldwatch.org

Mitä mieltä näistä?

themastodontti sanoi:
Joo, eli 5 keltuaista tekee 350 mg, paljon vai vähän, miten paljon tuota muista lähteistä sitten tuleekaan, täytynee perehtyä asiaan. Kyllä vähän myönnyttelin ja laitoin äsken munakasta tehdessä 2 keltuaistakin.

No katos nyt toi linkki jonka pistin pari viestiä sitten. En tiedä onko 0,07 g paljon vai vähän, mutta ei se 350 mg ole nähnytkään.

themastodontti sanoi:
Cockton, käytätkö jonkinlaisia hiilarimättöpäiviä?

No jos normisti vetelen alakarpilla jolloin tulee proteiinia ja rasvaa ja saa syödä normaalia ruokaa niin aika harvoin tulee tarvetta.

Mutta kun tänään aloitan taas tuon McDonaldin kitukuurin niin siihenhän kuuluu osana dieettiä vapaat ateriat, refeedit ja diettaus tauot. Ite kun olen tuossa diet category 2:ssa, niin tarkoittaa sitä että keskiviikkona syön yhden vapaamman aterian ja sunnuntaina 5 tuntia kestävän refeedin, jonka hiilarimäärä pitää vielä laskea mutta veikkaan että lähden jostain 500 g:stä liikkeelle. Ja ton keskiviikon aterian suhteen olen päätynyt siihen että silloin ei kannata juurikaan syödä hiilareita, koska ne näkyvät seuraavana aamuna puntarissa enemmän kuin jos olisin lisännyt rasvaa siihen ateriaan. Eli mieluummin vaikka mozzarellasalaatti oliiviöljykastikkeessa ja grillattua broilerin rintaa nahkoineen kuin pizza ja kalja. Tuon aterian merkitys on lähinnä psykologinen (mitä en ollenkaan väheksy, päin vastoin), joten ei kannata hankkia sitä käänteisvaikutusta vittuuntumalla seuraavana aamuna vaa'alla. Sunnuntain refeedeissä näytti tulevan painoa noin 1,5 kiloa lisää, joka tosin on viimeistään keskiviikkoon mennessä kadonnut, ja loppuviikon lukema painuu sitten miinukselle.

Ingersoll,

Toi on ihan totta. KTL:ssä istuu päättäjiä joiden on näin kuultu sanovan off the record. Että olisi poliittisesti arveluttavaa antaa suosituksia joissa olisi korkea proteiinimäärä kun sitten jossain akonkakuassa ihmiset elävät kipollisella riisiä joka päivä. Onhan siinä varmaan joku logiikka, mutta jos nyt kyse on KANSANterveyslaitoksesta, niin mun mielestä sen pitäis ensisijaisesti ottaa huomioon tämän oman kansan terveys eikä ulkopolitiikka.

Cockton sanoi:
Toi on ihan totta. KTL:ssä istuu päättäjiä joiden on näin kuultu sanovan off the record. Että olisi poliittisesti arveluttavaa antaa suosituksia joissa olisi korkea proteiinimäärä kun sitten jossain akonkakuassa ihmiset elävät kipollisella riisiä joka päivä. Onhan siinä varmaan joku logiikka, mutta jos nyt kyse on KANSANterveyslaitoksesta, niin mun mielestä sen pitäis ensisijaisesti ottaa huomioon tämän oman kansan terveys eikä ulkopolitiikka.
Samaa mieltä.

:offtopic: Muistelin äsken että täällä palstalla oli mun mielestä joskus ainakin maininta jostain kehnorakentajasta (siis huippu), joka otti kaiken proteiininsa kasvikunnan tuotteista. Muistaako kukaan, tai onko mitään tietoa tuosta henkilöstä?

Tuo Ingersollin kommentti on ihan varteenotettava. Vaikka ei se välttämättä kansanterveyslaitoksen tehtävä olekaan ratkaista. Toisaalta voisi sanoa, ettei ole eettistä myöskään kaataa keltuaisia roskiin. Muuten mihin se rasva menee, jota maitotuotteista riisutaan yhä enemmän? Minkinrehuksi?
Silti, väestömäärämme 6 miljardia ei olisi mahdollista ilman hiiilaripitoista ruokavaliota. Ylipäänsä maanviljelykseen siirtyminen silloin aikoinaan kasvatti väestömääriä, sillä viljelemällä saatiin tuotettua enemmän kaloreita (joskin huonompia) kuin metsästämällä&keräilemällä.
Olen kuitenkin sen verta itsekäs, että haluan syödä sitä mikä ymmärrykseni mukaan minulle on parasta. Jos miettii kuinka kevyt ekologinen selkäreppuni on muuten, niin ei se kovin rikollista ole käyttää rahojaan ruokaan...

Cockton sanoi:
No katos nyt toi linkki jonka pistin pari viestiä sitten. En tiedä onko 0,07 g paljon vai vähän, mutta ei se 350 mg ole nähnytkään.

Siis puhe oli 5 keltuaisesta, ja mun laskuopin mukaan 0,07g on 70 mg. Joten 5 munaa=5 keltuaista=350mg.

Ite oon tässä ollut vähillä hiilareilla toivottavasti miinuskaloreilla viikon verran, ja koittanut parhaan mukaan lisätä rasvoja. Mietin vaan että kannattaisko ottaa jotain hiilarimättöjä kerran viikossa tms, vai toimiikohan yhtä hyvin ilmankin.

Joo, on se 1000mg :(

themastodontti sanoi:
Siis puhe oli 5 keltuaisesta, ja mun laskuopin mukaan 0,07g on 70 mg. Joten 5 munaa=5 keltuaista=350mg.
grinning-smiley-043.gif

Joo-o... Jos sitä opettelis laskemaan...

themastodontti sanoi:
Mietin vaan että kannattaisko ottaa jotain hiilarimättöjä kerran viikossa tms, vai toimiikohan yhtä hyvin ilmankin.

Mun mielestä jos kalorit eivät ole kovin paljon miinuksella ja rasvaa on "riittävästi" kropassa niin säästöliekin takia ei ainakaan tarvitse. Joku dramaattisempi ruokavalio ehkä vaatii sitten sitä. (Se McDonaldin setä on kirjottanu aika hyvää shittiä tästä...)

Niin, ja kokeilemallahan se selviää :)

Cockton sanoi:
Kun vaihdoin leivät kananmuniin, rasva-arvot paranivat.

Tämä on täysin mahdollista jos suurin osa ruokavalion rasvoista on kuitenkin ns. hyviä rasvoja. Kroppa tarvitsee tietyn määrän myös niitä rasvoja mitä on kananmunan keltuaisessa ja perinteisesti nämä on luokiteltu koleterolia nostaviin rasvoihin. Määrä ratkaisee. Hän joka syö 10 kananmunaa päivässä räjäyttää verisuonet paskaksi, sitten taas 10 kananmunaa viikossa on oikein sopiva määrä eikä aiheuta ongelmia.

Kaikki nämä varsinkin atkinsia koskevat urbaanilegendat on aika naurettavia kun väitetään että älä syö punaista lihaa ja älä syö kananmunia tai saat sydänkohtauksen. Mielummin pitäisi sanoa että älä syö vitusti hiilareita joka päivä tai leikit hengelläsi kun verisuonet alkaa mennä paskaksi jatkuvan insuliinipiikin takia!

Eli siis on ihan ok syödä 3 kananmunaa (keltuaisineen päivineen) päivässä? Aamupalalle nämä meinasin sijoittaa.

Pahoittelut tästä jankkaamisesta, mutta haluan vain varmistua asiasta :)

cji sanoi:
Eli siis on ihan ok syödä 3 kananmunaa (keltuaisineen päivineen) päivässä? Aamupalalle nämä meinasin sijoittaa.

Pahoittelut tästä jankkaamisesta, mutta haluan vain varmistua asiasta :)
Joo, on ihan ok. Minä kyllä syön jatkossakin tuon 7 kananmunaa keltuaisineen päivässä. Jos nyt haluaa hifistellä, niin tuosta tulisi sellainen 500mg arakidonihappoa. Vastaavasti 100g lohta sisältää yli 1100mg arakidonihappoa. Enkä minä ole kyllä kalan syöntiä tuon takia lopettamassa. Onhan arakidonihappo kuitenkin tärkeä osa ihmiselimistöä. Mitä nopeasti vilkaisin, niin arakidonihappoa uskaltanee syödä tuollaisen 0,5% päivän kokonaisrasvamäärästä. Taitaa nimittäin arakidonihapossa olla niin, että samoin kuin EPA ja DHA, se olisi hyvä saada ravinnosta valmiissa muodossa, vaikka elimistö sitä pystyykin valmistamaan.

protsku sanoi:
Tämä on täysin mahdollista jos suurin osa ruokavalion rasvoista on kuitenkin ns. hyviä rasvoja.
Tarkoitat ilmeisesti huonolla rasvalla tyydyttyneitä ja hyvällä tyydyttymättömiä. Mitenköhän pitäisi syödä, että ravinnon rasvoista suurin osa olisi tyydyttyneitä? Pelkkiä maitotaloustuotteita? Ainakin minun mielestäni esim.siassa on tyydyttyneitä 1/3 ja tyydyttymättömiä 2/3 kokonaisrasvamäärästä. Naudassakin suurin osa rasvasta on tyydyttymättömiä, kuin myös kanassa, kalassa, riistassa jne. Eläinrasvoista oikeastaan vain maidossa on suurin osa tyydyttyneitä, n.60%.

protsku sanoi:
Kroppa tarvitsee tietyn määrän myös niitä rasvoja mitä on kananmunan keltuaisessa ja perinteisesti nämä on luokiteltu koleterolia nostaviin rasvoihin.
Keltuaisessa on 70% tyydyttymättömiä rasvahappoja. Onko nämä perinteisesti luokiteltu kolesterolia nostavaksi?

protsku sanoi:
Määrä ratkaisee. Hän joka syö 10 kananmunaa päivässä räjäyttää verisuonet paskaksi, sitten taas 10 kananmunaa viikossa on oikein sopiva määrä eikä aiheuta ongelmia.
Millä tavoin 10 kananmunaa päivässä räjäyttää verisuonet paskaksi? Mikä kananmunassa on verisuonille haitallista?

protsku sanoi:
Kaikki nämä varsinkin atkinsia koskevat urbaanilegendat on aika naurettavia kun väitetään että älä syö punaista lihaa ja älä syö kananmunia tai saat sydänkohtauksen. Mielummin pitäisi sanoa että älä syö vitusti hiilareita joka päivä tai leikit hengelläsi kun verisuonet alkaa mennä paskaksi jatkuvan insuliinipiikin takia!
Totta.

Tuosta ekologisuus ajattelusta vielä. Itseäni ei kyllä juurikaan kiinnosta yhtään millä tavoin syömiseni vaikuttaa maapalloon. Tiedän, ettei minun syömiseni aja maapalloa tuhoon taikka pelastukseen. Se että minä söisin huonosti (lue hiilareita) ei auttaisi maailmaa mitenkään. Väitän jopa, että kun vähähiilihydraattisella ehkäisen 2-diabetesta, niin mahdolliset kuormitukseni ovat vähäistä sen rinnalla, mitä diabeteksen hoitaminen aiheuttaisi.

Minä syön ekologisesti ajateltuna hyvin. En tee näin ekologisuuden takia, vaan siksi, että luonnollinen ruoka on terveellisempää. Kasvikset omasta maasta, kananmunat naapurilta, kalat itse Päijänteestä, sianliha naapurilta, maito ja nauta sedältä, jolla on kaksi lehmää ja yksi sonni (heinääkään ei edes paalata, vaan tehdään seipäille pienellä talkoolla). Eipä liene kovin suurta aiheuttamani ympäristön kuormitus.

No se nyt sanotaan jo kananmunatiedotuksen webisivulla ettei syöty kolesteroli vaikuta juurikaan normaalin, terveen ihmisen veren kolesteroliarvoihin.

Tulipa mieleen kun kerroin ruokavaliostani eräälle ystävälleni. Senkin jälkeen kun olin selittänyt että ne rasva-arvot paranivat, etten ole mitenkään lisännyt riskiä sairastua veritulppaan, niin hän hetken mietittyään totesi että no täytyyhän sen rasvan kuitenkin jotenkin tukkia ne verisuonet. :rolleyes:

(Kun se veritulppa syntyy verisuonen vaurioituneeseen kohtaan, jota sitten aletaan paikkaamaan, niin epäilevät jotkut tahot että tulehdus olisi iso tekijä niiden vaurioiden synnyssä. Insuliini <=> hiilari -akseli taas lisää elimistön tulehdustilaa, mikä näkyy ihan CRP-arvossa kun käy verikokeessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom