Kananmunalle sydänmerkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Critter
  • Aloitettu Aloitettu
Critter sanoi:
Minä syön ekologisesti ajateltuna hyvin. En tee näin ekologisuuden takia, vaan siksi, että luonnollinen ruoka on terveellisempää. Kasvikset omasta maasta, kananmunat naapurilta, kalat itse Päijänteestä, sianliha naapurilta, maito ja nauta sedältä, jolla on kaksi lehmää ja yksi sonni (heinääkään ei edes paalata, vaan tehdään seipäille pienellä talkoolla). Eipä liene kovin suurta aiheuttamani ympäristön kuormitus.
Tätä nimenomaan tarkoitin kuin kirjoitin että sivusit jo aihetta. Hattua täytyy nostaa tuosta miten itse asiat hoidat. Varsinkin tuo tapa miten hankit lihan herättää kunnioitusta. Itse käyn jonkunlaista sisäistä kamppailua ( :) ) lihan syönnistä tehomaatalouden takia. Eläimillä on huonot oltavat :( . Mutta noin kun se sulla menee kuulostaa erittäin hyvältä.

Nimimerkki: Animalian ulkomainoskampanjan keskeyttäminen oli perseestä :curs:
http://www.animalia.fi/media/index.htm

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ajattele asioita tältä kannalta että kuinka ekologisesti mikäkin naamani eteen ruokapöydälle ilmestyy.
mutta kyllähän semmoinen fakta asia on olemassa että mitä luonnonmukaisemmin ruoka on valmistettu niin sen paremman makuista se on.
Elikkä en kyyneltä vuodata syödessäni häkkikanaa mutta sen mitä olen itse Kalastanut, Metsästänyt ja saanut sukuilaiseni maatilalta on ollut aina
10 kertaa paremman makuista kuin kaupasta paketissa ostettu tuote.

Ja itse tiedän tuosta kolesteroli asiasta sen verran että se kannattaa aina tarkastaa itse mihin kolesteroli kehittyy... Suvussamme korkeaa kolesterolia aiheuttava geeni. Ja kun isäni kävi neljäkymppisenä leikkauttamassa sydäntä (valtimot 98%:sesti tukossa) niin leikkaava kirurgi sanoi vaan että elä syytä itteäs mistään ruokavaljoista sun muista että joillakin ihmisillä kolesteroli kerääntyy, Vaikka joisi vettä koko ikänsä niin leikkauspöydälle päätyy mikäli ei käytä kolesterolia alentavia lääkkeitä. ainut asia minkä tiesi varmasti auttavan tukkeutumista oli tupakka/nikotiini joka aiheuttaa verisuonien kalkkeutumista.
Joten minun osaltani on Kananmunien keltuaisten syöminen aika vähäistä ;)

Joten yhteenvetona: Ennenkuin aloittaa uuden ruokavaljon niin käy mittauttamassa kolesterolinsa ja sama homma parin kk:n päästä ja mikäli on arvot noussut aivan selvästi miettiä missä menee vikaan ja kokeilemalla etsiä parempia vaihtoehtoja. :thumbs:

Modsognir sanoi:
Joten yhteenvetona: Ennenkuin aloittaa uuden ruokavaljon niin käy mittauttamassa kolesterolinsa ja sama homma parin kk:n päästä ja mikäli on arvot noussut aivan selvästi miettiä missä menee vikaan ja kokeilemalla etsiä parempia vaihtoehtoja. :thumbs:

Kyllä. Tosin kannattaa seurata erityisesti HDL/LDL -suhteen muutosta (kasvaminen on hyvä asia) sekä triglyjen määrää (pienempi on parempi). Nämä ovat parempia indikaattoreita kuin määrät sinänsä.

(Paras indikaattori nykytiedon mukaan olisi Apolipoproteiini A:n ja B:n suhde, voi tosin olla ettei ihan joku yths:n labra ala noin tarkasti niitä erittelemään. HDL/LDL-suhde kuitenkin vastaa melkein samaa.)

http://www.bodyrecomposition.com/

Sieltä löytyy myös hyvä foorumi jossa voi kysyä asioita myös herralta itseltään. Kohdasta products löytyy sitten varsinaiset kirjat, jotka voi ostaa myös sähköisessä muodossa. Ketogenic dietissä on perusteelliset selvitykset kutakuinkin kaikesta mahdollisesta, UD2 on etenkin natulle hyvä hankinta jos tosissaan kiristelee mahdollisimman mataliin rasvoihin, rapid fat lossista löytyy Lylen versio PSMF:stä ja mua tällä hetkellä kiinnostas hommata tuo guide to flexible dieting, jonka ideoita sivutaan kyllä tuossa rapid fat lossissa, mutta kiinnostas lukea se kokokaan. (Sisältää lähinnä ajatuksia vähemmän tiukkapipoisesta diettaamisesta niille, joilla ei ole ammattiurheilijoiden mentaliteettia.)

Critter sanoi:
Tarkoitat ilmeisesti huonolla rasvalla tyydyttyneitä ja hyvällä tyydyttymättömiä. Mitenköhän pitäisi syödä, että ravinnon rasvoista suurin osa olisi tyydyttyneitä? Pelkkiä maitotaloustuotteita? Ainakin minun mielestäni esim.siassa on tyydyttyneitä 1/3 ja tyydyttymättömiä 2/3 kokonaisrasvamäärästä. Naudassakin suurin osa rasvasta on tyydyttymättömiä, kuin myös kanassa, kalassa, riistassa jne. Eläinrasvoista oikeastaan vain maidossa on suurin osa tyydyttyneitä, n.60%.

Kalassa rasva on siinä muodossa että se edistää ns. hyvän kolesterolin muodostumista. Kanaa pidetään hyvänä kun vain ottaa nahat pois ennen broilerin syömistä.

Eli jos ruokavaliossa syödään paljon kalaa ja kanaa sekä suositaan kylmäpuristettua rypsiöljyä tai oliiviöljyä niin sen pitäisi olla erittäin sydänystävällinen ruokavalio.

Critter sanoi:
Keltuaisessa on 70% tyydyttymättömiä rasvahappoja. Onko nämä perinteisesti luokiteltu kolesterolia nostavaksi?

Urheilun historiasta löytyy tapauksia jotka on saaneet äkillisen sydänkohtauksen jopa alle 25-vuotiaana. Joittenkin kohdalla on epäilty että ovat syöneet liian yksipuolista ruokaa tyyliin 20 kananmunaa päivässä. Hyvät rasvat ja kasvikset on sitten puuttuneet ruokavaliosta.

Critter sanoi:
Millä tavoin 10 kananmunaa päivässä räjäyttää verisuonet paskaksi? Mikä kananmunassa on verisuonille haitallista?

Jos päivässä syö 10 kokonaista kananmunaa keltuainen mukaan lukien eikä ruokavaliossa ole tasapainottavana tekijänä em. hyviä rasvoja niin kolesteroliarvot nousevat takuuvarmasti. Ja tällaisella ruokavaliolla nousee juuri se haitallinen kolesteroli.

Minulla on muuten kolesteroliarvot nousseet sen jälkeen kun rupesin käyttämään kylmäpuristettua rypsiöljyä ja lohta. Mutta allekirjoittaneen tapauksessa on noussut nimenomaan se ns. hyvä kolesteroli. :)

protsku sanoi:
Jos päivässä syö 10 kokonaista kananmunaa keltuainen mukaan lukien eikä ruokavaliossa ole tasapainottavana tekijänä em. hyviä rasvoja niin kolesteroliarvot nousevat takuuvarmasti. Ja tällaisella ruokavaliolla nousee juuri se haitallinen kolesteroli.
Mitä sitten ovat ne tasapainottavat hyvät rasvat, joita kananmunasta ei löydy? (pl. tietenkin EPA ja DHA)

Critter sanoi:
Mitä sitten ovat ne tasapainottavat hyvät rasvat, joita kananmunasta ei löydy? (pl. tietenkin EPA ja DHA)

"Kalassa rasva on siinä muodossa että se edistää ns. hyvän kolesterolin muodostumista. Kanaa pidetään hyvänä kun vain ottaa nahat pois ennen broilerin syömistä.

Eli jos ruokavaliossa syödään paljon kalaa ja kanaa sekä suositaan kylmäpuristettua rypsiöljyä tai oliiviöljyä niin sen pitäisi olla erittäin sydänystävällinen ruokavalio."

Pahoittelen sitä ettei minulla ole tähän väliin tieteellisiä viitteitä ja kyseisten rasvojen virallisia nimiä. Tapani opiskella uusia asioita on kokonaisuuksien hahmottaminen. Monta ravintokirjaa lukeneena seison edellisessä lainauksessa olevien sanojeni takana. :)

P.S. Ne detaljit mä opettelen ulkoa ainoastaan silloin kun on kyseessä tentti tai pääsykoe. :D

Joku sivulla 7 totesi:
Itse saan kaiken tarvitsemani maidon ja kerman sedältäni täysin käsittelemättömänä suoraan utareesta

Hieno setä sulla, utareet ja kaikki ;)

No asiaan. Olettekos huomanneet että Nutrition And Metabolismkin on kehdannut julkaista jutun, jossa Volek antaa luvan syödä tyydyttynyttä rasvaa: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/21

Mitä taas noihin zonen arakidonihappohin tulee, Sears tasapainottaa hormoneita liian yksisilmäisesti. Myös arakidonihappoa tarvitaan jonkin verran.

Critter sanoi:
(pl. tietenkin EPA ja DHA)

DHA:ta on aikas paljon mun mielestä. Esim. mun päivittäisessä muna-annoksesta (5kpl) saan ~350mg

astro sanoi:
DHA:ta on aikas paljon mun mielestä. Esim. mun päivittäisessä muna-annoksesta (5kpl) saan ~350mg

omega-3 suositukset vaihtelee, mutta 4-6 grammaa on aika hyvä arvaus. Ite otin 6 grammaa tableteista ollessani PSMF:llä. Ja EPA/DHA suhde 2/1 samoin. En enää muista miksi tai kuka näin sanoin, mutta tähän päädyin kun alkukesästä asiaa selvitin. (Metodi on siis sama kuin protskulla :) )

Ja myöskin siis siihen että otin omegat tuosta EPA/DHA -kombinaatiosta, enkä siitä toisesta jota en enää edes muista. Edelleen paras valmiste jonka olen nähnyt on pakkiksen triple strenght fish fats

Laitetaas nyt tähän jos ketä kiinnostaa. Laskin äskeisen (tämän tredin ehkä hieman innoittaman) välipalani ravintosisällön.

Voissa (10g) paistettua pekonia (50g) ja kananmunaa (2):

Kcal 372, prot 21, hh -, rasva 32
-josta tyyd/kertat./monit.: 9/16/5
Eli tälläkin aterialla tyydyttyneet rasvat on vähemmistössä.
-josta omegat:
6: 5.45g
3: 1.06g
Tähän ravintolisänä 5g pellavaöljyä, ja tulos on hyvä
9/16/10 ja -6: 6.15g, -3: 4.68g
(omegamunat hoitaneisivat ilman lisäkaloreita saman homman)
Opetus on ehkä se, että ei tuo näytä numeroina yhtään niin "pelottavalta" kuin miltä ruokalaji kuulostaa. Oli sitten rasvojen optimi keskinäinen suhde mikä tahansa, mutta jos se nyt on vaikka se 'kolmasosa kutakin', näyttäisi siltä että ainoat rasvat mitä tarvii ja kannattaa tietoisesti tavoitella on tyydyttyneet ja sitten nuo omega-3:sia sisältävät monityydyttymättömät, sillä kertatyydyttymättömiä tulee joka ruoasta ja -6sia kans.

laiskaluu sanoi:
Pakkiksen asiantuntijat saavat tunnustusta karppaajien foorumiltakin. :)

:offtopic: Täytyy kyllä sanoa että näiden kahden foorumin löytäminen oli avain meikäläisen elämäntapamuutokseen. :worship:

Wi kirjoittaa Karppaajien Forumilla
"Cocton levittää ilosanomaa! Mutta kiitettävästihän tuolla on säestäjiä.

Tosiaan, noihin 25-vuotiaiden aktiiviurheilijoiden äkkikuolemiin saattavat syyt piillä jossain aivan muualla, kuin ravitsemuksessa..."

Olisi ihan mielenkiintoista että mitäköhän se tuolla tarkoitti :D :D :D :D
ei varmaan tuohon asiaan mitenkään vaikuttanut se että tieto on Pakkotoisto foorumilta ;) :D

Enpä kyllä koskaan aio palata takaisin yli 150g / pv hiilareihin. Olo on aivan helmi ollut nyt 40-70g:lläkin (dieetti menossa). Aamulla pääsee sängystä ylös ilman mitään ongelmia eikä entistä päiväunien tarvetta ole ollenkaan, olo on todella pirteä ja energinen koko päivän. :haart: :thumbs:

Cockton sanoi:
No okei, vähän kärjistetty ja lyhennetty versio totuudesta tuo :)

Jätin tyhjät hiilarit pois, eli osaston pasta/leivonnaiset/riisi/peruna/sokeri. Kasviksia toki syön ja yms. vähemmän tärkkelyspitoisia vihanneksia. Lisäksi jätin hyllylle kaikki "kevyt"-merkinnällä varustetut transrasvapommit ja muut moottoriöljyt ja rupesin syömään rasvani mahdollisimman vähän prosessoituina, eli voita, kuohukermaa, rasvaista lihaa, prosessoimattomasta maidosta tehtyjä juustoja, munia, oliiveja, kylmäpuristettua oliiviöljyä... Triglyt laski, LDL laski, HDL housi. (Arvot olivat ennestäänkin normien mukaiset.)

edit: niin ja laihduin 20 kiloa puolessa vuodessa sen suuremmin kitumatta.

Sulla on oikee asenne! Niin sitä pitää! -samalla linjalla täälläkin- :rock:

Olisi ihan mielenkiintoista että mitäköhän se tuolla tarkoitti
ei varmaan tuohon asiaan mitenkään vaikuttanut se että tieto on Pakkotoisto foorumilta

Wi luultavasti ei tarkoittanut "douppinkia", jos sitä epäilit (päättelin noista hymiöistä). En muista että sitä aihetta olisi koskaan kunnolla käsitelty karpeissa. Itsekin siis olen pitkän linjan karppi...

Aihe liippaa niin kaukaa tätä munakeskustelua kuin vain voi... enkä tosiaan ajatellut edes aloittaa siitä täällä, haistan lynkkauksen...

Mutta uskon että Wi viittaa tuossa liikuntapuolella olleisiin keskusteluihin ihmisotukselle optimaalisista liikuntamääristä. Siis keskimäärin urheilijat elää lyhyemmän elämän kuin keskivertoihmiset, puhumattakaan intian joogeista.

Mutta ainakin itse olen ajatellut että pitäähän sitä ihmisellä joku pahe olla. En tupakoi enkä ryyppää, ainoa paheeni on liika liikunta ;)

Ja noista äkkikuolemista muistaakseni on els joskus kirjoittanut jokusen fiksun lauseen... mutta ne kyllä liittyivät ravintoon. Jos oikeasti haluaa selvittää mitä siellä ajateltiin, paras käydä itse kysymässä...

C-miehillähän on homma kondiksessa :)
Sokeri ja valkaistu jauho veks..niin johan alkaa jo sillä paranemaan päin!

Miettikää mitä ihmiset on ennen syönyt? Sydän ja verisuoni taudit hyppäsivät kattoon kun kevytmargariinit ym. kevyt tuotteet tulivat markkinoille...ja kuinka eskimot ovat terveitä kuin pukki, vaikka syövät lähinnä rasvaa ja lihaa..hmm?? .. ihan vain ajattelemisen aihetta..:)

Mutta siis..kananmunistahan piti olla kysymys, sori ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom