Kananmunalle sydänmerkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Critter
  • Aloitettu Aloitettu
Critter sanoi:
Suklaalla tarkoitin siis ns.prosenttisuklaata. 80%-99%kaakaopapua, eli erittäin vähän sokeria. Ei hiilihydraatti yksiselitteisesti ole pahasta, ja ruokavalio ilman hiilihydraattia on suorastaan perseestä. Ei niinkään itse hiilihydraatin takia, vaan koska silloin esim.kasvikset jäävät pois.

Juu, no en tietenkään kasviksia meinannut pois heittää, pidän itsekin niitä todella tärkeänä osana kunnollista ruokavaliota. Kasviksien hiilarithan ovat käsittääkseni melkeinpä vain ja ainoastaan hedelmäsokereita, mutta ilmeisesti tämä vähä määrä hedelmäsokereita on vaan hyvästä (eroaa siis teollisuussokerista)? Ja sisältäväthän ne tietenkin vitamiineja ja muuta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hernekeppi sanoi:
..rypsiöljy, pellavansiemenöljy. Ainakin todella moni täällä palstalla käyttää rypsäriä, joten ei kait siinä mitään vikaa oo, jos ei muuten päivässä saa liikaa niitä omega-6 rasvahappoja.
Joo, mutta jos vertaat minun n.300g rasvaa päivässä sisältävää ruokavaliota 50g rasvaa päivässä sisältävään ravintoon, niin olet kohtalaisen metsässä. Rypsiöljystä ei olisi minulle yhtään mitään hyötyä, juurikin tuon omega-6 pitoisuuden takia, sillä 300g rasvaa sisältää lähes väistämättä tarpeeksi omega-6:sia ja omega-3:sia.

cji sanoi:
Itse en kyllä tähän pelkkään oloon luota, minulla nyt on hyvä olo niin kauan kunhan saan vetää käteen 4 kertaa päivässä. Eli siis vaihtaessani ruokavalion tähän nykyiseen vähähiilihydraattisen niin erona olen huomannut vain sen että ei väsytä enää ollenkaan (paitsi nyt se normaali väsymys iltaisin). Verenpaineet ja syke ovat pysyneet samana, aineenvaihdunta hidastunut. Hiilariaikoina olin siis aivan totaalisen läpipasko, eli kaikki syömäni tuli kuin suoraa putkea pois :)

Ei varmasti kenenkään terveyttä vaaranna, ainakaan ketodieetillä, jos vetää muutaman slaissin pekonia ja ihan kunnon rasvasta juustoo, mun tapauksessa sulatejuustoo lidlistä. Ne on vaan niin hyviä. En tarkottanut että koostan ateriani pelkästä pekonista ja juustosta, vaan niitä voi käyttä lisukkina, eikä pelätä niitä.

Edit. Eli mun ruokavalio on tällähetkellä su-pe: 160gr prot 200gr rasvaa 20gr hh

launataina sit 700gr hh 70gr rasvaa 160 gr prot

eli tohon määrään rasvaa voi vetää sitä pekonia muutaman slicen päiväs

cji sanoi:
Juu, no en tietenkään kasviksia meinannut pois heittää, pidän itsekin niitä todella tärkeänä osana kunnollista ruokavaliota. Kasviksien hiilarithan ovat käsittääkseni melkeinpä vain ja ainoastaan hedelmäsokereita, mutta ilmeisesti tämä vähä määrä hedelmäsokereita on vaan hyvästä (eroaa siis teollisuussokerista)? Ja sisältäväthän ne tietenkin vitamiineja ja muuta.
En tiedä onko se niin hyvästä tuo hedelmäsokeri, mutta kyllä kasvisten hyödyt voittaa haitat 1000-0. Ainakin suurina määrinä fruktoosi on ongelmallista maksalle, mutta kasviksista ei sitä vaaraa ole.

Critter sanoi:
Suklaalla tarkoitin siis ns.prosenttisuklaata. 80%-99%kaakaopapua, eli erittäin vähän sokeria.

Saako tätä suklaata ihan normaaleista marketeista, ja miltä se mahtaa maistua? Kenties voisin sallia itselleni vaihteeksi jotain hyvääkin :kuola:

Critter sanoi:
Joo, mutta jos vertaat minun n.300g rasvaa päivässä..

Jätkä vetää ihan kiitettävästi :kuola: Eli, jos syö päivässä n.50-80g rasvaa, niin sittehän voi syödä suurenkin osan tuosta rasvamäärästä rypsiöljystä ja täten omega-6 rasvahapot eivät kasva päivän mittaan korkeaksi. kunhan katsoo mitä hiilareita syö.

Mutta jos taas syö tuommosen määrän rasvaa mitä teikäläinen, niin ei varmasti kannata 300g syödä pelkästään rypsäristä, sillä silloinhan nämä omega-6:en määrä kasvaa tolkuttomasti. Olenko nyt ymmärtänyt oikein?

Itse toki syön rasvaa muistakin lähteistä kuin tuosta rypsiöljystä, voita tulee laitettua leivänpäälle ja kalaöljykapselit tulee otettua jokapäivä. Porukat käyttää tekemissään ruuissa myös oliiviöljyä..

Lindtin 80% suklaata saa melko monesta kaupasta, mutta 99%:sta en ole löytänyt kuin stokkalta. Aluksi se miedoin, olikohan 65% vai 75% suklaa maistui ihan vitun kitkerältä. Nykyään jos erehdyn ostamaan niitä, niin koko levy häviää saman tien. Mutta tuota 99%:sta kun ottaa niin 3 palaa vaikka kahvin kanssa on varsin riittävä määrä satunnaiseen himotukseen. Tommonen levy, vaikka maksaakin jotain 3 euroa, niin kestää kaapissa tyyliin kuukauden :)

hernekeppi, olet. Ja lisäksi kun pidetään mielessä että alle 70 gramman ei kannata mennä ainakaan pitkäaikaisesti.

Mr. Smith sanoi:
Ravat ~15% Ja eläinrasvoista ja muista et, jos on ketosissa, nii eikös nämä kovien rasvojen haitat poistu sillon?? näin ainakin olen jostain lukenut. Mutua on kyl.. korjatkaa tietäväisemmät.
Ei se kyllä ketoosista voi pelkästään johtua, sillä minäkin olen ollut viimeisen vuoden ns.ketogeenisella dietillä. Luonnollisesti nykyään en ole ketoosissa edes nollahiilareilla, eikä vielä ainakaan ole mitään terveysongelmia esiintynyt. En tosin usko kyllä tähän "kovien rasvojen" (vihaan tuota sanontaa) haittoihin ikinä.

Critter sanoi:
Ei se kyllä ketoosista voi pelkästään johtua, sillä minäkin olen ollut viimeisen vuoden ns.ketogeenisella dietillä. Luonnollisesti nykyään en ole ketoosissa edes nollahiilareilla, eikä vielä ainakaan ole mitään terveysongelmia esiintynyt. En tosin usko kyllä tähän "kovien rasvojen" (vihaan tuota sanontaa) haittoihin ikinä.

Joo en määkään, tarkotin tällä lähinnä sitä et kolesteroliarvot paranee ja sitärataa, ylleensä ku alkaa syömään vähähiilarista ja paljon rasvaa. Mut se johtuukin sit niistä hiilareista eikä rasvasta. noh ite en tästä tiedä niin siks sanoinki et tietäväisemmät korjatkaa. Pekonia syön silti :evil: Tää mutu tästä aiheesta loppuu multa nyt tähän

Mites muuten, onko kevyttä-ja rasvatonta maitoa paljon prosessoitu (kirjotinkohan oikein) ? Nuita maitoja juon aika paljon päivässä. Ja sisältääkö nämä teollisuustuotteet, kuten esim. kaupan valmispitsat, lihapiirakat, pasteijat transrasvoja? Itse harvemmin käytän nuita tuotteita, mutta mielenkiinnosta kysyn.

hernekeppi sanoi:
Ja sisältääkö nämä teollisuustuotteet, kuten esim. kaupan valmispitsat, lihapiirakat, pasteijat transrasvoja? Itse harvemmin käytän nuita tuotteita, mutta mielenkiinnosta kysyn.

Nuo mainitsemasi tuotteet ovat itsestään saatanasta kotoisin. Pysy kaukana. Moottoriöljyssä uppopaistettua paskahiilaria. Hyi sadan. :urjo:

Mitä maitoon tulee niin se on ainakin homogenoitu ja pastöroitu. Luomumaito lienee suomessa kaupasta saatavista paras vaihtoehto. Parasta olisi hankkiutua ystäväksi jonkun maitotilallisen kanssa. Ja kanalan, ja sikalan, ja... (Ternimaidosta tehty uunijuusto, voi pojat :kuola: )

Kirjotampa huvikseen Pauliina Taluksen kirjasta pienen pätkän tekstiä, sillä se on hiukan vastaan Critterin ja Cocktonin rasvasuosituksia.

" Rasvahapot

Kaikkien tulisi kiinnittää huomiota oikeanlaisten rasvojen saamiseen. Tyydyttyneitä rasvahappoja saadaa eläinkunnan tuotteista, kuten juustosta, lihasta ja tietenkin voista. Tyydyttyneet rasvahapot eivät sisällä elimistölle välttämättömiä rasvahappoja, joten niiden syöntiä kannattaa välttää niin paljon kuin mahdollista! Jos näitä ei vältä eikä kiinnitä huomiota asiaan, niin ylimääräisen rasvan kertyminen kehoon on takuuvarmaa. Muistaa pitää, että rasva sisältää energiaa 9kcal grammassa. Liikapaino ei tosin ole ainoa haittavaikutus joka huonojen rasvojen syönnistä aiheituu. Liika tyydyttyneen rasvan syöti aiheuttaa pidemmällä juoksulla sydän- ja verisuonisairauksia, eli korkeat veren triglyseridi-ja kolesterolipitoisuudet johtuvat nimenomaan liiasta tyydyttyneiden rasvojen saannista. Tyydyttyneet rasvat lisäksi aiheuttavat ja provosoivat elimistössä tulehdusreaktioita ja tämähän ei ole toivottavaa kenellekään kehitystä haluavalle.

Joka ikinen meistä tarvitsee päivittäin välttämättömiä rasvahappoja! Välttämättömät rasvahapot vaikuttavat suoraan siihen kuinka elimistömme toimii. Elimistö ei kykene valmistamaan itse kyseisiä rasvoja ja siksi on siis suuri virhe välttää näitä. Rasvoilla on monia tärkeitä tehtäviä elimistössä, mm. hormonien valmistus ja solukalvojen rakenneosina toimiminen, ja mikäli välttämättömiä rasvoja ei saada tarpeeksi nämä toiminnot järkkyvät. Monien ongelmana on myös esimerkiksi rasvanpalamisen tehokkuus dieetillä. Yleisin syy siihen on, että ruokavaliosta puuttuu välttämättömät rasvahapot. Siksi näiden rasvahappojen, linolihapon (omega-6) ja alfalinoleenihapon (omega-3), saanti on ehdottomasti turvattava!..."

Mitäs mieltä ootte tuosta teksistä minkä tummensin?

hernekeppi sanoi:
Kaikkien tulisi kiinnittää huomiota oikeanlaisten rasvojen saamiseen. Tyydyttyneitä rasvahappoja saadaa eläinkunnan tuotteista, kuten juustosta, lihasta ja tietenkin voista. Tyydyttyneet rasvahapot eivät sisällä elimistölle välttämättömiä rasvahappoja, joten niiden syöntiä kannattaa välttää niin paljon kuin mahdollista! Jos näitä ei vältä eikä kiinnitä huomiota asiaan, niin ylimääräisen rasvan kertyminen kehoon on takuuvarmaa. Muistaa pitää, että rasva sisältää energiaa 9kcal grammassa. Liikapaino ei tosin ole ainoa haittavaikutus joka huonojen rasvojen syönnistä aiheituu. Liika tyydyttyneen rasvan syöti aiheuttaa pidemmällä juoksulla sydän- ja verisuonisairauksia, eli korkeat veren triglyseridi-ja kolesterolipitoisuudet johtuvat nimenomaan liiasta tyydyttyneiden rasvojen saannista. Tyydyttyneet rasvat lisäksi aiheuttavat ja provosoivat elimistössä tulehdusreaktioita ja tämähän ei ole toivottavaa kenellekään kehitystä haluavalle.

Joka ikinen meistä tarvitsee päivittäin välttämättömiä rasvahappoja! Välttämättömät rasvahapot vaikuttavat suoraan siihen kuinka elimistömme toimii. Elimistö ei kykene valmistamaan itse kyseisiä rasvoja ja siksi on siis suuri virhe välttää näitä. Rasvoilla on monia tärkeitä tehtäviä elimistössä, mm. hormonien valmistus ja solukalvojen rakenneosina toimiminen, ja mikäli välttämättömiä rasvoja ei saada tarpeeksi nämä toiminnot järkkyvät. Monien ongelmana on myös esimerkiksi rasvanpalamisen tehokkuus dieetillä. Yleisin syy siihen on, että ruokavaliosta puuttuu välttämättömät rasvahapot. Siksi näiden rasvahappojen, linolihapon (omega-6) ja alfalinoleenihapon (omega-3), saanti on ehdottomasti turvattava!..."

Sitä on selvästi luettu vain ravitsemuspolitiikkaa. Tummennettuun osaan on minulla vain yksi lause: Missä todettu, milloin ja miten? Tutkimuksia? Tuo "Tyydyttyneet rasvat lisäksi aiheuttavat ja provosoivat elimistössä tulehdusreaktioita" pisti myös silmään. Itselläni on asiasta hieman toisenlainen kuva. Esimerkiksi lauriinihappo on suorastaan lääkkeenomaisesti antibakteerinen. Ja kolmanneksi, ihmiselimistö tarvitsee päivittäin tyydyttynyttä rasvaa. Se joko saa sen ravinnosta tai tekee itse. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Esim sydän sanoo kaput ilman tyydyttynyttä rasvaa.

Critter sanoi:
Ja kolmanneksi, ihmiselimistö tarvitsee päivittäin tyydyttynyttä rasvaa. Se joko saa sen ravinnosta tai tekee itse. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Esim sydän sanoo kaput ilman tyydyttynyttä rasvaa.

:offtopic:
Tyydyttyneen rasvan saamiseen ei kuitenkaan tarvitse paljoa päätä vaivata. Sitä kun löytyy niin monesta ravintoaineesta ihan riittämiin. Eli, jos sitä ei välttele niin varmasti saantia on ihan tarpeeksi.

hernekeppi sanoi:
Noinhan se virallisesti menee mutta epäilen että virallinenkin taho joutuu lähivuosian kääntämään kelkkaansa. Eiköhän se kuitenkin vanhan perinteen mukaan tehdä niin että kukaan virallinen "asiantuntija" ei joudu myöntämään valehdelleensa (tai edes erehtyneensä).

Rasvojen vaarallisuudesta tai lihottavuudesta ei ole yksiselitteisiä todisteita mutta sitäkin suurempi yksimielisyys "asiantuntijoiden " kesken. Eri mieltä oleviin suhtaudutaan kuin kerettiläisiin keskiajalla. Sokerien ja puhdistettujen/teollisesti tyhjennettyjen ravintoaineiden vaarat ja lihottavuus taas näkyvät sekä tutkimuksissa että katukuvassa.

Oma kokemukseni on että 40v tarkistuksessa kolesteroli oli kohtuullinen 5.0 ja HDL/LDL/Trigly -arvot kohdallaan. Muutama vuosi sitten väliaikatarkistuksessa kolesteroli 4.7. Pari vuotta sitten koin Atkins/hiilari/rasva -herätyksen ja aloin syömään voita ja kermaa ja jätin pullat ja perunat vähemmälle. Viime keväänä kun innostuin aloittamaan bodailun uudelleen söin päivässä voin ja lihan ohella 3-5 kananmunaa ja parin kuukauden ruokavaliopläjäyksen jälkeen kävin kolesterolimittauksissa. Kokonaiskolesteroli oli hyvä 4.3 ja HDL/LDL/Trigly -arvot olivat entisestään parantuneet siitä mitä ne olivat 40 vuotiaana. Paino oli muuten sama sekä 7 v sitten kuin nyt ja kehon rasvaprosentti myös ainakin suunnilleen.

Että syökää mitä syötte mutta ehdottaisin että ryhdytte jatkossa tarkkailemaan sokeria ja annatte rasvalle mahdollisuuden parantaa hyvinvointianne. :)

training_day sanoi:
:offtopic:
Tyydyttyneen rasvan saamiseen ei kuitenkaan tarvitse paljoa päätä vaivata. Sitä kun löytyy niin monesta ravintoaineesta ihan riittämiin. Eli, jos sitä ei välttele niin varmasti saantia on ihan tarpeeksi.
No höhhöh. Sydämen osuus ihmisen energian käytöstä on 10%. Eli esimerkiksi 2000 kcal kuluttava henkilö tarvitsee n.20g tyydyttynyttä rasvaa pelkästään sydämen energiankäyttöön. Tämän lisäksi otetaan huomioon solujen, ihon jne. tyydyttyneen rasvan tarve, niin se onkin aika iso määrä. Hernekeppi mainitsi syövänsä 50-70g rasvaa päivässä. Minä en usko, että hänen syömästään rasvasta puolet on tyydyttynyttä. Eli hänenkin elimistönsä tekee tyydyttynyttä rasvaa.

Tässä vielä eräitä transrasvapitoisuuksia hernekepille. Tietoa näistä on hieman hankala saada, sillä virallinen taho ei näitä mielellään kertoilisi: Food Products Trans Fat per Serving
1 small serving of microwave popcorn 5.7 grams
1 serving of Goldfish crackers 18 grams
chicken fingers 6 - 10 grams
french fries 4 - 7 grams
Big Mac 4 grams
Cinnabon cinnamon roll 4 grams out of 18 grams fat total
1 package of Handisnack peanut butter and crackers 1.75 grams
1 filet Blue Water frozen fish 2.59 grams
1 McCain Pizza pocket .26 grams
1 Arrowroot biscuit .32 grams
1 Kellogg's Blueberry Eggo Waffle 2.11 grams
1 doughnut 5 grams
3 cookies - cream filled 1.9 grams
1 Tblsp. stick margarine 2.8 grams
1 Tblsp. tub margarine 0.6 grams
1 Tblsp. butter 0.3 grams

Cockton sanoi:
Mitä maitoon tulee niin se on ainakin homogenoitu ja pastöroitu. Luomumaito lienee suomessa kaupasta saatavista paras vaihtoehto. Parasta olisi hankkiutua ystäväksi jonkun maitotilallisen kanssa. Ja kanalan, ja sikalan, ja... (Ternimaidosta tehty uunijuusto, voi pojat :kuola: )
Niin siis tuo Valion luomu kevytmaito sekä muutama muu eivät ole homogenoituja. Itse saan kaiken tarvitsemani maidon ja kerman sedältäni täysin käsittelemättömänä suoraan utareesta, kananmunat mökkinaapurilta. Samalta naapurilta saan syksyllä myös sian ja sedältäni nautaa. Ensivuonna tämä opiskelija syökin vain sisäfilettä ja sikanauta-jauhelihaa :) Niin ja kasviksia myös, omasta maasta ja 100% luomua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom