Kananmunalle sydänmerkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Critter
  • Aloitettu Aloitettu
hernekeppi sanoi:
eli mitkä mielestänne on ns. huonoja rasvoja mitä tulisi välttää? Ja mitä tulisi suosia?

No suosittujen lista tuossa varmaan tulikin? Nyrkkisääntö: mahdollisimman vähän prosessoitua tavaraa.

Mitä pitää välttää? erityisesti kovetettuja kasvisrasvoja joita löytyy esim. eineksistä, leivonnaisista, suklaapatukoista, vähärasvaisista rasvavalmisteista (nuo rasvakkeet ja kermakkeet, light-merkinnällä varustetut), kasvisrasvajäätelöstä, pehmiksestä. Tommosesta kaikesta turhasta paskasta.

Ja niin kauan kun transrasvoja ei tarvitse merkitä tuoteselosteisiin, pyrin välttämään kaikkia elintarvikkeita joiden aineluettelossa lukee kasvisrasva, koska se on mahdollisesti juuri tätä transrasvaa. Siis jos kasvisrasvaa johonkin laitan, esim. oliiviöljyä, niin se on sitten sitä itteään, kylmäpuristettuna tietysti.

Ja kuten supersizeme jo vastasikin ihmettelyysi suomalaisesta ravitsemuksesta, niin rasvan paljous ei ole syynä tähän alennustilaan. Vaan niiden rasvojen surkea laatu kuten myös hiilarilähteiden surkea laatu.

Mr. Smithille, mulla oli samoin ongelmia vatsan ja suoliston kanssa. Luulin jo että krooninen närästys ja piereskely ovat normaalia tai että olisin laktoosi-intolerantti :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Cockton sanoi:
Mr. Smithille, mulla oli samoin ongelmia vatsan ja suoliston kanssa. Luulin jo että krooninen närästys ja piereskely ovat normaalia tai että olisin laktoosi-intolerantti :rolleyes:

Oon tässä miettinyt vaihtoehtoo tolle DC-ruokavaliolle kunhan saan muutaman kilon läskiä nyt tällä CKD:llä pois, koska DC:n kanssa oli maha sekasin kokoajan. Se anabolic diet vois olla varmaan hyvä vaihtoehto?

Ja palatakseni aiheeseen, että ei kai se sydänmerrki tarkottanut mitään omega-3 munia, koska niitä en kyl rupee osteleen. Liian kalliita ja vähän epäilyttää se niitten paremmuun verrattuna perusmuniin.

Ja transrasvoista, oon oliiviöljyllä paistanu kananmunia ja samalla juonu sitä. Onko näillä Kasvirasvoilla tapana (mun tapauksessa oliiviöljy) muuttua kuumennettaessa esim transrasvoiks? hemmetti tästä taitaa ollakki joku trediki jossai..

Onko nyt sitten niin että kaikki hiilihydraatti on huonoa? Ruisleipä, riisi yms.? Tuntuu kyllä hieman hazardilta alkaa syömään vain rasvaista mättöä ja lihaa, sitä etteikö niin tekemällä laihtuisi en epäile lainkaan. Jos ravintoterapeutteihinkaan ei voi luottaa, niin mistä voin tietää mikä minulle sopii ja mikä ei?

Tuskin tuo Cocktonin tyylikään kaikille sopii, vaikka epäilemättä toimiva onkin.

Itse olen sitä mieltä, että ruokavalio kannattaa tehdä sen mukaiseksi, että sitä pystyy ilman tuskia noudattamaan, eli sellaista ruokaa josta pitää (ei kuitenkaan mitään pikaruokaa joka päivä linjaa) ja syödä kannattaa mahdollisimman monipuolisesti.
Sitten kun saa rakennettua itselleen ruokavalion joka on sekä terveellinen, että maistuva, että omaa treenausta tukeva niin sitten ollaan hyvässä tilanteessa. Itselläkin se on vielä hakua, mutta aika hyvällä mallilla ollaan jo :)

training_day sanoi:
Itse olen sitä mieltä, että ruokavalio kannattaa tehdä sen mukaiseksi, että sitä pystyy ilman tuskia noudattamaan, eli sellaista ruokaa josta pitää (ei kuitenkaan mitään pikaruokaa joka päivä linjaa) ja syödä kannattaa mahdollisimman monipuolisesti.
Sitten kun saa rakennettua itselleen ruokavalion joka on sekä terveellinen, että maistuva, että omaa treenausta tukeva niin sitten ollaan hyvässä tilanteessa. Itselläkin se on vielä hakua, mutta aika hyvällä mallilla ollaan jo :)

Mutta mistä voin tietää mikä minulle sopii terveyden kannalta? Kenen sanaan voi luottaa, jos ravintoterapeutitkin puhuu paskaa :( . Ei tässä oikein vielä osaa sanoa minkälainen ruokavalio olisi hyvä, kun kaikkia noudattamalla fiilis on ihan ok.

Cockton sanoi:
No suosittujen lista tuossa varmaan tulikin?

Aika vähän siinä sun listassa oli omega 3 lähteitä..mitä mieltä olet kalaöljystä, omega 3 kapseleista ja rypsiöljystä? Kun tuota rypsäriä tulee otettua päivässä vähintään 20g niin eikait siinä mitään vikaa oo?

cji sanoi:
Mutta mistä voin tietää mikä minulle sopii terveyden kannalta? Kenen sanaan voi luottaa, jos ravintoterapeutitkin puhuu paskaa :( . Ei tässä oikein vielä osaa sanoa minkälainen ruokavalio olisi hyvä, kun kaikkia noudattamalla fiilis on ihan ok.

Tuosta ollaa niin montaa mieltä, että yhtä ja ainoaa täydellistä oikeata vastausta ei ole olemassakaan.
Siitä, että kasviksia kannattaa syödä (ja mielellään tuoreena) ovat kuitenkin melkein kaikki yhtä mieltä.
Itse välttelen lähinnä vaaleata leipää, pullaa/leivoksia, karkkeja yms. tavaraa jossa on paljon nopeita hiilihydraatteja.
Pastan syön tummana, kuten myös riisin. Lihaa tulee syötyä monipuolisesti ja niin edelleen. Raejuustoa, maitorahkaa jne. tulee myös nautittua paljon.

Mutta tosiaan, tämä minunkaan ruokavalioni ei ole kaikille sopiva eikä oikea. Sopii kuitenkin minulle. Ainakin tällä hetkellä. Jos jossain vaiheessa ei sovi niin sitten aletaan muuttamaan. Niin se on kaikkien tehtävä, että kokeilee ja vaihtelee tarpeen mukaan.

Niin ja itse yritän myös pitää tarpeeksi vaihtelua ruoassa, että se ruokailu olisi muutakin kuin vain "välttämätön paha" eli myös nauttia siitä ruoasta ja erilaisista makuelämyksistä. Se on mielestäni myös tärkeää.

training_day sanoi:
Tuosta ollaa niin montaa mieltä, että yhtä ja ainoaa täydellistä oikeata vastausta ei ole olemassakaan.
Siitä, että kasviksia kannattaa syödä (ja mielellään tuoreena) ovat kuitenkin melkein kaikki yhtä mieltä.
Itse välttelen lähinnä vaaleata leipää, pullaa/leivoksia, karkkeja yms. tavaraa jossa on paljon nopeita hiilihydraatteja.
Pastan syön tummana, kuten myös riisin. Lihaa tulee syötyä monipuolisesti ja niin edelleen. Raejuustoa, maitorahkaa jne. tulee myös nautittua paljon.

Mutta tosiaan, tämä minunkaan ruokavalioni ei ole kaikille sopiva eikä oikea. Sopii kuitenkin minulle. Ainakin tällä hetkellä. Jos jossain vaiheessa ei sovi niin sitten aletaan muuttamaan. Niin se on kaikkien tehtävä, että kokeilee ja vaihtelee tarpeen mukaan.

Niin ja itse yritän myös pitää tarpeeksi vaihtelua ruoassa, että se ruokailu olisi muutakin kuin vain "välttämätön paha" eli myös nauttia siitä ruoasta ja erilaisista makuelämyksistä. Se on mielestäni myös tärkeää.

Joo, enpä minäkään syö mitään noista. Tosin vältän maitotuotteitakin (mitä nyt yksi jogurtti päivässä ja lasi rasvatonta maitoa). En käytä ruoissa mitään mausteita enkä koskaan lisää suolaa. En muutenkaan ruokaile maun takia, mielestäni se ei yksinkertaisesti ole sen arvoista :)

Kysymys kuuluukin, mistä tiedän mikä minulle sopii? Verenpaineeni on alhainen (yleisen asteikon mukaan alapainetta, mutta onkohan se nyt niinkään) ja leposykkeeni hidas. Vatsa toimii hienosti ja kaikki muukin, väsymystä ei juuri lainkaan. Voiko pelkästään noiden seikkojen perusteella todeta että kaikki on ihan hyvin? Haluaisin syödä mahdollisimman optimaalisesti, mutta on ilmeisesti aika vaikeaa tietää mikä ihan oikeasti sopii ja mikä on turhaa / haitallista.

Perkeleen keho kun ei mitään monitoria ole :(

cji sanoi:
Kysymys kuuluukin, mistä tiedän mikä minulle sopii? Verenpaineeni on alhainen (yleisen asteikon mukaan alapainetta, mutta onkohan se nyt niinkään) ja leposykkeeni hidas. Vatsa toimii hienosti ja kaikki muukin, väsymystä ei juuri lainkaan. Voiko pelkästään noiden seikkojen perusteella todeta että kaikki on ihan hyvin? Haluaisin syödä mahdollisimman optimaalisesti, mutta on ilmeisesti aika vaikeaa tietää mikä ihan oikeasti sopii ja mikä on turhaa / haitallista.

Perkeleen keho kun ei mitään monitoria ole :(

Kyllähän tuo nyt siltä kuulostaa, että ruokavaliosi sinulle sopii, kun ei kerran vaivoja ole :)

hernekeppi sanoi:
Aika vähän siinä sun listassa oli omega 3 lähteitä..mitä mieltä olet kalaöljystä, omega 3 kapseleista ja rypsiöljystä? Kun tuota rypsäriä tulee otettua päivässä vähintään 20g niin eikait siinä mitään vikaa oo?

Öh joo :) Välttämättömien rasvahappojen saannista nyt varmaan kaikki ovat sitä mieltä että hyvä juttu. (my bad) Eli rasvaista kalaa 2 kertaa viikossa tai jos siihen ei jostain syystä pysty niin sitten kapseleita. Noi pakkiksen triple strenghtit esim. vaikuttavat selosteensa puolesta varsin päteviltä (mutta koska noiden pillerien sisältöä ei kukaan valvo niin mistäs sen tietää mitä ne sisältää. Ei sillä että epäilisin pakkiksen myyvän hötöä, mutta ihan vaan näin kommenttina).

Ja rypsäriä en ite käytä koska siitä tulee myös paljon omega-6:tta, jota tulee herkästi liikaa. Vaikken kyllä niitä lähteitä syö mistä sitä liikaa sais (etupäässä teolliset leivonnaiset).
training_day sanoi:
Sitten kun saa rakennettua itselleen ruokavalion joka on sekä terveellinen, että maistuva, että omaa treenausta tukeva niin sitten ollaan hyvässä tilanteessa.

Aamen. :thumbs:

Ja sitten tuohon että ketä sitten pitäisi uskoa -ongelmaan. Itse päätin uskoa omaan oloon enemmän kuin siihen mitä joku peräteippi väittää mun pitävän syödä. Eli jos itellä on fiilis hyvä, ei sairastele, ei tule nälkä 2 tuntia ruokailusta ja muutenkin on bueno fiilis, niin eiköhän se ole se kaikista paras mittari. Siis silloin syö terveellisesti kun on terve :) Ruokavaliolla voi vaikuttaa niin moneen asiaan että tämä on varmasti hyvä lähtökohta.

Ja siinä kun sitten etsii sitä ruokavaliota niin kannattaa hankkia muutama lähdeteos aina kunkin kokeilun tueksi niin että tulee sitten testattua kunnolla eikä juosten kusten.

hernekeppi sanoi:

Pellavansiemenöljy on mahtava omega-3 lähde, sitä kantsii vetää jos vaan kestää sen makua. Ite juon pullosta joku 4-5 hörppyy päiväs samoin oliiviöljyy.

cji sanoi:
Onko nyt sitten niin että kaikki hiilihydraatti on huonoa? Ruisleipä, riisi yms.? Tuntuu kyllä hieman hazardilta alkaa syömään vain rasvaista mättöä ja lihaa, sitä etteikö niin tekemällä laihtuisi en epäile lainkaan. Jos ravintoterapeutteihinkaan ei voi luottaa, niin mistä voin tietää mikä minulle sopii ja mikä ei?
No hiilihydraatti ravinnosta on täysin tarpeetonta ihmiselle. Ja riisi on kyllä yksi niitä paskimpia lähteitä. Myöskään ruisleipä, mitä nykyään kaupassa myydään ei ole mitään täydellistä apetta. Kaupan ruisleivät on nimittäin usein valmistettu hiivan avulla, joten ne sisältävät erittäin runsaasti fytiinihappoa, joka sitomalla ruisleivän ravinteet imeytymättömään muotoon tai vaikeuttamalla niiden imeytymistä, kuten raudan, kalkin, fosforin, magnesiumin, energian, proteiinien, rasvan ja A, D, E ja K vitamiinien, saattaa olla osasyy moniin sairauksiin, kuten alzheimerin tautiin. Taisi olla BMJ:ssä juttu taannoin, jossa todettiin vehnäleivästä imeytyvän enemmän rautaa kuin kokojyvä leivästä.

cji sanoi:
Tuntuu kyllä hieman hazardilta alkaa syömään vain rasvaista mättöä ja lihaa, sitä etteikö niin tekemällä laihtuisi en epäile lainkaan. Jos ravintoterapeutteihinkaan ei voi luottaa, niin mistä voin tietää mikä minulle sopii ja mikä ei?
Kuka on kehottanutkaan syömään vain rasvaista lihaa? Kyllä minä ainakin syön kasviksia monipuolisesti n.1kg/päivä sekä hedelmiä omalta tilalta. Edelleen, hyvät rasvanlähteet: Maito, kala, eläinrasvat, oliiviöljy, kookosöljy, suklaa, jäiköhän jotain pois?

Critter sanoi:
No hiilihydraatti ravinnosta on täysin tarpeetonta ihmiselle. Ja riisi on kyllä yksi niitä paskimpia lähteitä. Myöskään ruisleipä, mitä nykyään kaupassa myydään ei ole mitään täydellistä apetta. Kaupan ruisleivät on nimittäin usein valmistettu hiivan avulla, joten ne sisältävät erittäin runsaasti fytiinihappoa, joka sitomalla ruisleivän ravinteet imeytymättömään muotoon tai vaikeuttamalla niiden imeytymistä, kuten raudan, kalkin, fosforin, magnesiumin, energian, proteiinien, rasvan ja A, D, E ja K vitamiinien, saattaa olla osasyy moniin sairauksiin, kuten alzheimerin tautiin. Taisi olla BMJ:ssä juttu taannoin, jossa todettiin vehnäleivästä imeytyvän enemmän rautaa kuin kokojyvä leivästä.

Kuka on kehottanutkaan syömään vain rasvaista lihaa? Kyllä minä ainakin syön kasviksia monipuolisesti n.1kg/päivä sekä hedelmiä omalta tilalta. Edelleen, hyvät rasvanlähteet: Maito, kala, eläinrasvat, oliiviöljy, kookosöljy, suklaa, jäiköhän jotain pois?

Selvä, näistä kaikista en ollutkaan tietoinen. Olen kyllä itsekin sen huomannut että ei hiilihydraateista pahemmin mitään muuta tule kuin "uusi" nälkä. En tarkoittanut rasvaista lihaa, mutta muuta "rasvaista mättöä", kuten rasvaisia juustoja ja pekonia yms. Mutta pakko kai niiden terveysvaikutukseen on uskoa kun niin moni on samaa mieltä siitä. Suklaata en syö sokereiden takia, mutta eikös rypsiöljy kuulu myös tuohon hyviin rasvanlähteisiin, sitä ainakin on helppo nauttia suoraan pullosta kun maku on ihan menettelevä.

Pirun vaikea on vaan keksiä monipuolista syötävää jos kaikki hiilihydraatti on pahasta, mutta eiköhän tässä jotain ilmene. Saas nähdä lähteekö vielä tästä 8% rasvoista karisemaan kun heitän aamuiset ruisleivät ja muun roinan helvettiin :D

cji sanoi:
Pirun vaikea on vaan keksiä monipuolista syötävää jos kaikki hiilihydraatti on pahasta, mutta eiköhän tässä jotain ilmene.

Se, että ihminen ei tarvitse hengissä pysyäkseen ravinnosta tulevaa hiilihydraattia, ei nyt kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki hiilihydraatti on pahasta. :)

Tahvo Tohveli sanoi:
Se, että ihminen ei tarvitse hengissä pysyäkseen ravinnosta tulevaa hiilihydraattia, ei nyt kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki hiilihydraatti on pahasta. :)

Mutta jos niistä ei hyötyäkään ole, niin turha kai niitä on syödä :)

cji sanoi:
En tarkoittanut rasvaista lihaa, mutta muuta "rasvaista mättöä", kuten rasvaisia juustoja ja pekonia yms. Mutta pakko kai niiden terveysvaikutukseen on uskoa kun niin moni on samaa mieltä siitä. Suklaata en syö sokereiden takia, mutta eikös rypsiöljy kuulu myös tuohon hyviin rasvanlähteisiin, sitä ainakin on helppo nauttia suoraan pullosta kun maku on ihan menettelevä.

Mä ainakin vedän pekonia ja juustoo iha surutta ja hyvä olo on kokoajan :D laihtunut oon täs kokoajan, en mikään superläski oo. Ravat ~15% Ja eläinrasvoista ja muista et, jos on ketosissa, nii eikös nämä kovien rasvojen haitat poistu sillon?? näin ainakin olen jostain lukenut. Mutua on kyl.. korjatkaa tietäväisemmät.

Suklaasta oon samaa mieltä, mut rypsäriä jos joisin samaan malliin ku muita öljyjä niin saisin E-vitamiinia ihan liikaa (ainaki näiden suositusten mukaan) ja koitan kans vähän vältellä sitä omega-6 saantia. Oliiviöljyssähän sitä ei oo niin paljoo kun rypsärissä. Omega-6 tulee kyl aivan tarpeeks iha ruuan mukana.

cji sanoi:
Mutta jos niistä ei hyötyäkään ole, niin turha kai niitä on syödä :)

Energianlähdehän ne ovat. Toki jos haluaa mieluummin syödä rasvaa energianlähteekseen ja kroppakin tähän suostuu, niin hommahan on hanskassa. Mutta jos aletaan puhua, että yksiselitteisesti hiilihydraatit ovat pahasta, niin ollaan minusta hakoteillä. :thumbs:

Mr. Smith sanoi:
Mä ainakin vedän pekonia ja juustoo iha surutta ja hyvä olo on kokoajan :D

Itse en kyllä tähän pelkkään oloon luota, minulla nyt on hyvä olo niin kauan kunhan saan vetää käteen 4 kertaa päivässä. Eli siis vaihtaessani ruokavalion tähän nykyiseen vähähiilihydraattisen niin erona olen huomannut vain sen että ei väsytä enää ollenkaan (paitsi nyt se normaali väsymys iltaisin). Verenpaineet ja syke ovat pysyneet samana, aineenvaihdunta hidastunut. Hiilariaikoina olin siis aivan totaalisen läpipasko, eli kaikki syömäni tuli kuin suoraa putkea pois :)

Critter sanoi:
Edelleen, hyvät rasvanlähteet: Maito, kala, eläinrasvat, oliiviöljy, kookosöljy, suklaa, jäiköhän jotain pois?..

..rypsiöljy, pellavansiemenöljy. Ainakin todella moni täällä palstalla käyttää rypsäriä, joten ei kait siinä mitään vikaa oo, jos ei muuten päivässä saa liikaa niitä omega-6 rasvahappoja.

cji sanoi:
Suklaata en syö sokereiden takia, mutta eikös rypsiöljy kuulu myös tuohon hyviin rasvanlähteisiin, sitä ainakin on helppo nauttia suoraan pullosta kun maku on ihan menettelevä.

Pirun vaikea on vaan keksiä monipuolista syötävää jos kaikki hiilihydraatti on pahasta, mutta eiköhän tässä jotain ilmene. Saas nähdä lähteekö vielä tästä 8% rasvoista karisemaan kun heitän aamuiset ruisleivät ja muun roinan helvettiin :D
Suklaalla tarkoitin siis ns.prosenttisuklaata. 80%-99%kaakaopapua, eli erittäin vähän sokeria. Ei hiilihydraatti yksiselitteisesti ole pahasta, ja ruokavalio ilman hiilihydraattia on suorastaan perseestä. Ei niinkään itse hiilihydraatin takia, vaan koska silloin esim.kasvikset jäävät pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom