Kamppailuvarusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja käry
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alakoukuissa voi toki peukalo osua reippaasti kaverin kyynärpäähän, mutta kun niin käy niin peukaloon sattuu, oli hanskan malli sitten mikä tahansa. Parempi vain opetella osumaan rystysillä ja välttää alakoukkujen läiskimistä väsyneenä miten sattuu.

Kyllähän ne sormet osuu kaverin kyynerpäähän upparia pakkiin lyötäessä.

Ilmeisestikin huonon tekniikan omaavana, käsikivuista kärsivänä ja useamman valmistajan hanskoja kokeilleena, Rivalin (RS2V) tuntuu parhaalta omaan käteen pitkässä juoksussa. Green hillit ovat hyvät, mutta eivät kestä kilometrejä. Twins, Fairtex ja King kannattaa jättää hyllyyn turhan kovana omalle kädelle ja toisen naamalle.

Aidan on siis ainakin nyrkkeilyn SM-hopeamitalisti ja lienee muitakin saavutuksia. En ole itsekään ollut ihan kaikesta aina samaa mieltä hänen kanssaan, mutta miehen nyrkkeilytaidot ja tietämys alalta ovat kyllä kiistatta hyvät.

Itse asiasta molemmat ovat mielestäni oikeassa. Tai siis molemmat asiat vaikuttavat. Parasta on opetella oikea tekniikka ja käyttää mahdollisimman turvallisia hanskoja. Pitkään kun treenaa, vammoja sattuu silti luultavasti joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.

Patrick Batemanille suosittelisin 10 unssin Fairtexin BGV-8:a, joka on hyvä yleishanska. Nämä Greenhillit, Top-Tenit, Fight2:t jne. ovat hyviä sparrihanskoja, mutta välineitä lyötäessä tuommoinen vähän "perinteisemmän" oloinen hanska on minusta parempi, koska leveämpi ja ohuempi pehmuste ei "muljahtele" nyrkin ja osumakohdan välissä. Minusta tässä kohtaa ei kannata säästää sitä paria kymppiä ja sortua halpishanskoihin joita saa sitten kiroilla pari vuotta. Kyllä siihen on syynsä miksi mersu maksaa enemmän kuin lada.

Patrick Batemanille suosittelisin 10 unssin Fairtexin BGV-8:a, joka on hyvä yleishanska. Nämä Greenhillit, Top-Tenit, Fight2:t jne. ovat hyviä sparrihanskoja, mutta välineitä lyötäessä tuommoinen vähän "perinteisemmän" oloinen hanska on minusta parempi, koska leveämpi ja ohuempi pehmuste ei "muljahtele" nyrkin ja osumakohdan välissä. Minusta tässä kohtaa ei kannata säästää sitä paria kymppiä ja sortua halpishanskoihin joita saa sitten kiroilla pari vuotta. Kyllä siihen on syynsä miksi mersu maksaa enemmän kuin lada.

Muistelinkin että olet joskus noita jossain suositellut, pitää varmaan hankkia ne. Vaimo käyttää tällä hetkellä minun vanhoja 16 unssin Fairtexeja, joiden mallia en muista mutta käytin niitä sparrihanskoina, ne ovat hänelle vaan aivan liian painavat.

Mitä hanskoja suosittelisitte kun itse en pääse hanskoja testaamaan, kun täällä kehäkolmosen ulkopuolella ei oikee taho löytyy nyrkkeilyliikkeitä. Hanskat tulis paritekniikka ja sparraus käyttöön... Londsdalen hanskoja oon käyttäny, mutta ei tunnu istuvan käteen, peukaloiden paikat huonosti aseteltu kun oon pari kertaa jo peukun loukannu ja lisäks tosi hankala saada hyvin kiinni vaikka tarra nauhat onkin... Huomaa kyllä että oli halvat oli :D Nuo unssit katon varmaan valkun kanssa tai moni unssiseja te suosittelisitte?

Ostin nyt sitten nuo vaimolle, sekä yhdet itsellekin kun ostamisen makuun pääsin. Olen samaa mieltä noiden sparrihanskojen soveltuvuudesta välineisiin, omat Lonsdalen Safe Sparrit ainakin muljahtelee todella ärsyttävästi.

Mites, onko porukka kokeillu noita Venumin nyrkkeilyhanskoja tai kuullu niistä mitään? Onko ollu minkälaiset? Täsä nyt olis ekat hanskat hankinnasa ja oon katellu noita venumin tuotteita, shortsit kuulemma ainaki on ihan käypää tavaraa.

Metal Boxella on hyviä perushanskoja jotka soveltuu nimenomaan kuntonyrkkeilyyn. Naisille yleensä sopivin on 10oz tai jos on hyvin pienikokoinen niin 8oz löytyy. Noi on ainakin BF Shopilla 55e. www.BFshop.fi | korkealaatuiset kamppailu-urheiluvarusteet - Kaikkialle Suomeen BFshopista

Oho, tämä on jäänyt huomaamatta. Ainakin tuo halvimmat Metal Boxet ovat täysin kelvottomia. Kävin kerran kuntonyrkkeilytreeneissä, koska en ehtinyt nyrkkeilemään ja parilla kaksi viikkoa vanhat Metal Boxet, sellaiset halvat, ja vedettyäni muutaman kunnon koukun niihin, hanskat alkoivat oksentaa sisälmyksiään ulos. = Älkää ikinä säästelkö hanskoissa, tuohonkin pari-kolme kymppiä lisää, olisi saanut Fairtexit. :)

Joku kyseli täällä cresteistä. Sain kokeiltavaksi niitä joku aika sitten ja sanoin heti kaikille valmennettaville, että nämä tappaa kädet. En halua mustamaalata mitään, mutta kun palautetta kyselitte niin juuri nämä kaksi asiaa on viturallaan. Peukalo työntyy liiaksi ulos käden asento on todella huono.

Crestiähän on siis kahta mallia. CBG-3 ja CBG-4, joista jälkimmäinen on uudempi ja CBG-3 taitaa olla poistomyynnissä. En tietenkään voi olla varma, mutta epäilen että tässä puhutaan nimenomaan CBG-3:sta, joka ei itseänikään oikein miellyttänyt. Uudempi malli taas on ollut todella positiivinen kokemus. Aiemmassa viestissä puhuin erosta "perinteisen" ja "sparrihanskan" välillä. CBG-4 on muotilultaan sparrihanska ja suojaa erinomaisesti, mutta onnistuttu tekemään niin hyvin että välineiden lyöminen onnistuu mainiosti. Mitään peukalo-ongelmia en ole havainnut eikä kukaan muukaan tuttu ole käsiään loukannut. (Salillamme suurin osa porukasta käyttää näitä.) Niskapainiin ja pistareina pitämiseen se ei ole yhtä hyvä kuin perinteisesti muotillut hanskat mutta parempi kuin useimmat muut sparrityyppiset. Kun kinnas on vielä järkevän hintainenkin, niin ei voi paljon valittaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ai, legendaarinen peukalo-ongelmakin on tänne taas tupsahtanut. Tämä on kyllä mulle edelleen mysteeri.

CBG-4 on tosiaan uusin malli ja ei niistä mun korviin ole tullut negatiivista palautetta (tosin kuka mua nyt uskois). En mä niitä käyttäisi kuitenkaan välineitä lyödessä, vaan hommaisin siihen erikseen paremmin soveltuvat (säkki)hanskat. Turhaan sparrihanskoja tuollaiseen muutenkaan kuluttaa.

Onko Fairtexin BGV8:n voittanutta

Vaikea kysymys jota itsekin tässä pohdin, sen verran loistava klassikkomalli kyseessä!

Itseä kuumottelee noi muodoltaan enemmän sellaista AIBA-hanskaa eli sukkulanmallista muotoa omaavat lapaset. Ne on kyllä kautta linjan paskemmat käteen, mutta saapa nähdä. Fairtexihän on hieman sellanen "leveä" malli muotoilultaan, muttei kuitenkaan mitään esim Twinsin lapio-malleihin verrattunta.

Mikäli tarkoitus on vain lyödä esim. pistareita kannattaa hommata hyvät 10oz hanskat ja tunkea säkkihanskat sinne minne aurinko ei paista.

Mikäli tarkoituksena on kilpailla lajissa jossa käytetään nyrkkeilyhanskoja, harjoittele sellaisilla joilla myös tulet ottelemaan ja unohda "käytä reeneissä painavampia hanskoja, jotta kädet pysyy paremmin sitten ottelussa ylhäällä"-paskanjauhanta

Säkkihanskoilla satuttaa helposti peukalon joten niitä ei kannattaisi käyttää lainkaan.

Itsekin lyön välineitä yleensä 10oz nyrkkeilyhanskoilla (Fairtex BGV8) juuri tuon peukalo-ongelman takia. Mutta tiedän ihmisiä jotka käyttävät säkkihanskoja ongelmitta jopa kaareviin pistareihin, jotka ovat tässä suhteessa ne hankalimmat. Ja jotkut käyttävät myös vapaaottelun ammattilaishanskoja ja pitävät niistä. Tämä on minusta henkilökohtainen juttu ja riippuu treenityylistä, lyöntien liikeradoista jne.

Tuo samanlaiset hanskat kuin millä otellaan eli käytännössä 10oz on periaatteessa ihan järkevä idea. Ongelmaksi tulee lähinnä se että pienemmillä hanskoilla kolisee enemmän kuin isommilla. Joku tietysti nyt heittää että hyvälaatuiset 10oz suojaa paremmin kuin huonot 16oz. Niin suojaakin mutta ei yhtä hyvin kuin hyvät 16oz. Treeniturvallisuus on kuitenkin se syy jonka takia niitä isompia hanskoja kannattaa käyttää, ei mikään käsien ylhäällä pysyminen tai se että lyönnit lähtisi sitten kovempaa kymppiunssisilla tms. perustelu.

Sitten tässä on vielä se että on vähän eri asia onko treenaaja 50kg nainen vai 120kg mies. Molemmat ottelevat 10oz hanskoilla mutta naisella ne eivät aiheuta läheskään yhtä suurta vaaraa treeneissä kuin miehellä.

Niinhän se tietenkin on että isommat hanskat suojaavat paremmin kuin pienemmät ja just siks niihin isoihin ei kannattaisi tottua. Kypärät päähän kun otetaan kovaa sparria kai se riittää?

Säkkihanskoilla satuttaa helposti peukalon joten niitä ei kannattaisi käyttää lainkaan.
Kaikilla hanskoilla satuttaa kätensä, jos ei osaa. Säkkihanskoilla harjoitellessa tekniikka paranee ja oppii lyömään oikein, viimeistään useampien yritysten ja erehdysten kautta. Kovaa säkkiä pitäisi pystyä lyömään suht reippaasti pelkät siteet kädessä. Jos ei pysty, niin ei osaa lyödä kunnolla.

Tuo samanlaiset hanskat kuin millä otellaan eli käytännössä 10oz on periaatteessa ihan järkevä idea. Ongelmaksi tulee lähinnä se että pienemmillä hanskoilla kolisee enemmän kuin isommilla. Joku tietysti nyt heittää että hyvälaatuiset 10oz suojaa paremmin kuin huonot 16oz. Niin suojaakin mutta ei yhtä hyvin kuin hyvät 16oz. Treeniturvallisuus on kuitenkin se syy jonka takia niitä isompia hanskoja kannattaa käyttää, ei mikään käsien ylhäällä pysyminen tai se että lyönnit lähtisi sitten kovempaa kymppiunssisilla tms. perustelu.
Se on ihan käytännössäkin ihan järkevä idea. Tottakai pienemmillä hanskoilla kolisee helpommin, mutta jos niillä otetaan sitten matsissakin, niin silloinhan viimeistään tulee noutaja, kun on päässyt kaikissa sparreissa helpommalla isojen limppujen kanssa, eikä osaa suojata. Eikä sparrissa nyt ole edes 20 unssin hanskoilla panostaa siihen, että vedetään täysillä, vaan nopeuteen ja huolelliseen puolustamiseen, niin pärjää sitten hyvin ottelutilanteessa eikä riko itseään tai kaveriaan.

Isojen hanskojen käyttöön kun vielä lisää paritekniikoiden lyömisen parin "pistareihin", eikä suojaukseen, saadaan aikaan huonosti puolustamista osaavia ottelijoita.

Täytyy sanoa että minusta tämä hanskojen kokojuttu on enemmän tai vähemmän hifistelyä. En usko että yhtään matsia on siihen ratkannut ainakaan itsellä että minkä kokoisilla hanskoilla olen treenannut. Toki minä olen aika iso kundi eikä lyöntien herkkyys varsinaisesti ole vahvuuksiani, niin se painoero ei välttämättä tunnu samalla tavalla kuin jollain pienikokoisella singeri-iskijällä.

Kyse on kuitenkin aina kompromissista. Periaatteessahan vapaaottelijoidenkin kannattaisi ottaa kaikki sparrit vaparihanskoilla (ammattilaiset tietty ammattilaishanskoilla) mutta aika harva niin taitaa tehdä.

En oikein näe täysiä vetämistä ja nopeutta+huolellista puolustamista toistensa poissulkevina vaihtoehtoina. Päinvastoin juuri kovassa sparrissa nuo ovat erityisen tärkeitä. Olen myös samaa mieltä siitä että paritekniikat kannattaa tehdä pääosin suojaukseen eikä pistareina pidettyihin hanskoihin mutta en näe sillä mitään yhteyttä hanskojen kokoon.

Myös lajeilla on eronsa. Kun potkut on mukana niin vastustajaa on huomattavasti helpompi vahingoittaa kuin pelkillä lyönneillä ja sparrissa pääsee silloin helpommin kippaamaan ns. puhtaalta pöydältä toisen ollessa huonossa tasapainossa tai muuten suojaus auki. Lisäksi nopeat lyöntisarjat eivät ole silloin niin isossa roolissa, jolloin lyöntien herkkyys ei ole yhtä tärkeää. Selvimmin tämä näkyy thainyrkkeilyssä.

Yleisesti näkisin että tärkeintä on että sparrihanskojen koko tukee jotenkin loogisesti sitä harjoittelutyyliä mikä salilla on. Mutta vaikkei tukisi niin pelkkä hanskojen koko ei sitä hommaa kyllä nosta tai kaada vaan aivan muut seikat treeneissä.

Itse aloitin nyrkkeilytreenit tossa viime vuonna ja otin alkuun yksityistunteja yhdeltä ex-suomen huippu amatöörilta. Siitä siirryin sitten ohjattuihin nyrkkeilytreeneihin ja kokoajan mentiin 16 oz hanskoilla. Tavoite oli siis jalostaa tämä vapariin. Noh se alkoikin sujua iham mukavasti kunnes laitettiin grappling hanskat käteen ja ruvettiin sitä pystyä tahkoamaan. Joutui opettelemaan käytännössä koko homman lähes alusta.

Itellä myös ollut rystysten kanssa paljon ongelmaa välineitä lyödessä..10 oz hanskoilla ei pysty yhtä treeniä enempää lyömään 5m siteiden kanssa. Nykyään lyön välineitä 14 oz hanskoilla niin pysyy kädet ehjinä.

Back
Ylös Bottom