Kamppailuvarusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja käry
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aika moni ammattinyrkkeilijä suosii kyseistä tyyliä treenata painavammilla.
Ei se mikään fakta ole etteikö toimisi ja aika erikoista että kerrot omia juttujasi faktoina.
Nyrkkeilyyn on tehty vaik mitä tutkimuksia ja niitä on paljon puolesta ja vastaan, ihan kuten voimailussa keinoja on monia.
Ei ole vaan yhtä faktaa, itsekin alleviivasin mielipidettä koska tunnen esimerkiks hyviä potkunyrkkeilijöitä jotka treenaavat kympeillä mutta myös painavilla.
Vertaus keihäänheittoon on huono.
Täs vielä se että mitä haetaan, tekniikka, arobiset ja voimat tietyltapaa erikseen.
Ylipäätään välineillä pitäis aina olla tarkoitus ja ajatus takana, moni menee täs metsään.
Esimerkiks räjähtäviä sarjoja normaalia raskaammilla haskoilla ei mielummin tehdä kolmen minuutin eriä, tai jos tehdään ni tyyliin yks sarja ja 30s taukoa vaik liikkumalla.
Kandee muuten kattoa esimerkiks tysonin tai joshuan säkkitreenejä videolta.
Ihan eriasia vetää jollain 24unssisilla (!)kuin että teet sparrit ja treenit 14unssisilla ja matsit kympeillä.
Tietenkin tässä myös se omapaino, 60kiloiselle riittää varmasti ne 10unssiset kun taas 110kiloinen voi vetää huoletta 14unssin hanskoilla.
Säkkihanskoja en edelleen ymmärrä ku harrastelijoilla, jos edes sparraa ni hyvä.

En löydä nyt lähteitä, mutta missään lukemassani modernissa valmennuskirjallisuudessa ei ole edes mainittu, että lajisuoritusta harjoiteltaisiin lisäpainoilla. Ei missään lajissa.

Juoksijat eivät käytä lisäpainoja kengissä, ei 100m, 1500m eikä 10000m juoksussa. Kuulantyöntäjät eivät työnnä +50% raskaampaa kuulaa. Baseballin pelaajat eivät harjoittele normaalia raskaammilla mailoilla tai palloilla. Pingiksen pelaajilla ei ole painotettuja treenimailoja. Joskus antiikin olympialaisten aikaan tiedän käytetyn tällaisia treenimetodeja, mutta ei nykyaikana.

Tietysti monikin ammattinyrkkeilijä on lyönyt säkkiä isoilla hanskoilla, en epäile tätä lainkaan. Syitä voi olla kaksi.

Ensinnäkin osa valmentajista on aika pihalla treenifysiologiasta. Koska kamppailulajeissa kuitenkin taitotreeni ja henkiset ominaisuudet ratkaisevat paljon enemmän kuin fysiikka, voi "väärin" treenaamalla hyvinkin voittaa parempia fysiikkatreenejä tehneen ottelijan, eikä virheelliset treenimetodit siksi karsiudu.

Toiseksi on käsien suojaaminen. Tosi monilla ottelijoilla etenkin nyrkkeilyssä on ongelmia käsien kestävyyden kanssa ja silloin voi olla järkevää käyttää isompia hanskoja käsien suojaamiseksi, vaikka treeni silloin muuten ei olisi täysin optimaalista.

Itse näkisin järkeväksi tehdä mahdollisimman suuren osan treenistä sen painoisilla hanskoilla millä otellaankin ja tästä poikkeamiseen pitäisi olla joku syy. Itse käytin 10oz välinehanskoja ja 14oz sparri/paritekniikkahanskoja.

Okei eli kympit välineissä mut paritekniikassa saa sit tehdä 14unssisilla.
Mut välineissä ehdottomasti ei.
Kiitos tästä.
Oikeestaan sun kanssa väittely aika turhauttavaa.
Noi sun esimerkit naurettavia. Urheilulajit on erilaisia. Samalla logiikalla vapaa-ottelijat tekee kaiken vaparihanskoilla.
Ilmoitit äsken mm faktana ettei mitään hyötyä käyttää painavampia hanskoja ja silti itse kerroit käyttäneesi 24unssisia.
Mistä vitusta olet edes löytänyt 24unssin hanskat.
Itse en ole missään vaihees puhunut mistään 24unssin hanskoista.
Sen sijaan jos matseissa kympit ja kaikessa muussa vaik 12unssit ni sekin tekee jo 20% lisäyksen.
Tietenkin jos ei ole idea ottaa matsia tai sparria ni ihan turhaa.
Keinoja on monia. Mun osalta taas tässä.

Nähdäkseni perustelen näkemyksiäni suhteellisen selkeästi. Mitä tulee noihin 24 unssin hanskoihin, niin olen 27 treenivuoden aikana harjoitellut hyvin monella tavalla. Hyvillä ja huonoilla. Olen mm. tehnyt kataa, mutta en silti näe kataharjoittelua kovin hyödylliseksi oikein mihinkään ottelemiseen. Hyvä puoli tässä on se, että on omakohtaista kokemusta monenlaisesta treenistä, vaikka tietysti olisin paljon parempi, jos olisin tehnyt vain järkeviä treenejä.

Sain nuo 24oz hanskat ottelupalkkiona, kun eräästä ammattinyrkkeilyillasta oli peruuntunut matsi ja piti pikavauhtia hankkia korvaavaa ohjelmaa. Menin sitten ottamaan näytösottelun Suksen Pirkan kanssa ja sain hanskat siitä. Rampe Fairtex Finlandilta ne oli alunperin jostain hommannut, enkä tiedä ovatko enää tuotannossa. Tässä nuo jättihanskat ja verrokkina 14oz harjoitushanska sekä 10oz ammattilaisotteluhanska.

28424774_10156160221658851_1540190356055399399_o.jpg

28238633_10156160291903851_7308972980793917007_o.jpg

Nykyään käytän noita koutsatessa, kun otan treenattavan iskuja pakettiin. Niillä on paljon helpompi pitää passiivista pakettisuojausta, mihin toinen voi sitten lyödä vapaasti. Rystysten suojaus niissä ei ole kovinkaan paksu vaan paino on kämmenosassa ja ranteessa.

Yritin tuossa selittää jo aiemmin, että mielestäni pitäisi pyrkiä lajiharjoittelussa mahdollisimman ottelunomaiseen suoritukseen, mutta välineistö on kompromissi turvallisuuden kanssa. Olisi tehokkaampaa tehdä myös sparrit ja pariharjoittelut kisahanskoilla, mutta se ei ole yhtä turvallista kuin isommilla. Ennen tärkeämpiä kisoja saatetaan treenata jonkin aikaa 10oz hanskoilla myös paritreenit, mutta tämäkin riippuu saatavilla olevista pareista, siitä mitä treenataan jne.

Ja sitten jos harjoittelija on pieni nainen tai nuori junnu, on ihan mahdollista tehdä kaikki treenit 10oz hanskoilla (eri hanskat välineisiin ja sparriin), joilla otellaankin, kun lyöntivoima ei ole niin iso kuin miehillä. Ja toisaalta välinetreenissä voidaan käyttää isompia hanskoja, jos käsien kestävyyden kanssa on ongelmia. (Toki tätä kannattaa lähestyä myös lyöntitekniikan korjaamisen kautta, jos siellä on virheitä.) On tiettyjä periaatteita ja ihannetilanteita, mutta käytännön treeni pitää sovittaa yksilöllisiin olosuhteisiin.

Mitä tulee vapaaotteluun, niin suosittelisin treenaamaan mahdollisimman paljon nimenomaan vaparihanskoilla. Valitettavasti monet "pisaramalliset" amatöörivaparihanskat ovat aika huonoja välineiden lyömiseen. Ammattilaishanskat ovat yleensä parempia, jos sellaisia on käytössä ja säkkihanskat ovat myös painoltaan lähellä.

Paritekniikkaa ja sparria olisi myös hyvä tehdä vaparihanskoilla, mutta siinä on ymmärrettävästi oltava tosi varovainen. Takavuosina muuan tunnettu suomalainen vapaaottelija pyörtyi matsissaan ja analysoi tätä niin, että oli treenannut liikaa nyrkkeilyhanskoilla ja tullut huolimattomaksi blokkien kanssa. Kisatilanteessa nyrkki tulikin sitten läpi vähän vajaasta torjunnasta, joka olisi pysäyttänyt iskun nyrkkeilyhanskat käsissä.

Useimmiten nämä hanskakysymykset ovat enemmän nyansseja ja aika harva matsi varmaan ratkeaa siihen, onko lyönyt pistareita 10 vai 12 unssin hanskoilla, mutta kuten edellinen esimerkki osoittaa, joskus sillä treenihanskallakin voi olla merkitystä.

Ostin nyt sitten testiin Cleto Reysin 10 oz Hook&Loopit kun halvalla ebaysta löysin. Raportoin tänne kokemuksia.
Kaikkien kommellusten kautta, ostin itselleni 12 unssiset. Kyllä noi vielä menee väline- ja säkkihanskoina, vuorottelee välillä kymppien kanssa tai jotain. Parit treenit takana; ihan mielettömän hyvä istuvuus ja tuo meksikolainen "ylipitkä" rannetuki on ihan parhautta, jos tykkää. :)
Hanskat ovat kaikin puolin laadukkaat, enkä tietenkään mitään muuta kahden sadan euron tumpuilta odottaisikaan.

Ai niin, nämä perinteiset mallit ovat sitten niin kovat, ettei nykyään ihmisiä tommosilla lyödä, tai ainakin jos niin tekee katsotaan hirvittävän pahasti, mikä on yksi tylsä puoli nykymaailmassa. ;)

Cletolta löytyy myös nykyaikaiseen käyttöö tehtyjä sparrihanskoja, en nyt vaan semmosia tarvinut kun kaapista löytyy parit ihan hyvän kuntoiset Fairtexit ja Lonsdalet. :)

Viimeksi muokattu:
Olen viisikymppinen äijä ja olen nyt noin kahdeksan kuukautta treenaillut säkin kanssa puntin vastapainoksi. En lyö kovaa apinan raivolla vaan varsin maltillisesti pyrkien hyvään tekniikkaan ja nopeuteen sekä jalkojen vikkelyyteen. Tyypilliseti teen säkkitreenin kolmesti viikossa, 12 kolmen minuutin erää kullakin kerralla. Minulla on vasen kyynärvarsi vähän vihoitellut rystypuolelta, lähempänä kyynärpäätä. Ilmeisesti jänteet vähän vaivaa.

Hanskoina minulla on 16 unssin Fairtexin BGV8, mitkä minun käteen tuntuu varsin mukavilta ja pehmeiltä. Rystysiin ei ole koskaan sattunut ja sidon kädet aina napakasti puuvillasiteillä. Olen suhteellisen pienikätinen, joten Fairtexit tuntuu vähän väljiltä. Tuntuu myös, että hanskojen pehmuste on vähän turhan paksu sormien kohdalta ja on vaikea saada lyöntiin hyvä tuntuma kun rystyn sijaan osumatuntuma on turhan laaja ja pallomainen. Tuohon jännevaivaan saattaisi vaikuttaa se, että pallomaisen hanskan osuessa säkkiin ranne taipuu sormien kohdalla olevan pehmusteen takia hitusen kämmenen suuntaan ja se venyttää jännityksessä olevaa jännettä. No vaiva ei ole suuri ja sen kanssa pärjää kyllä, jos pitää jabin hyvin kevyenä kosketuksena. Punttisalin säkki on iso ja varsin kova.

Pitkän johdannon jälkeen sitten varsinaiseen kysymykseen:
Mikä olisi paras mahdollinen säkkihanska minulle? Halusisin siis maltillisen paksuisen toppauksen sormien kohdalle, mutta rystyille reilusti pehmustetta. Mieluummin painava hanska kuin hyvin kevyt ja saisi istua pienehköön käteen napakasti. Hinta ei ole oleellinen tekijä, eli olen valmis sijoittamaan riittävästi hyviin välineisiin. Vähän olen miettinyt Rivalin RB-10 hanskoja. Olisiko ne jees noilla minun preferensseillä vai olisiko fiksumpia vaihtoehtoja tarjolla? Tarkoitus on jatkossakin treenailla vain säkin kanssa, eli sparrailu tms. ei ainakaan tällä hetkellä tunnu ajankohtaiselta. Rivalin kokotaulukon mukaan minulle sopisi L, mutta ehkä itse kokisin XL-vaihtoehdon paremmaksi.

Kiitos etukäteen kun jelppaatte noviisia.

Ensimmäiseksi kokeilisin tuossa käsisiteiden sitomistavan muuttamista. Laita aiempaa enemmän sidettä rystysten päälle, niin täräys tulee eri kohtaan nyrkkiä eikä sormille tule niin paljon rasitusta. Pidemmät käsisiteet voivat olla myös tarpeen. Parhaimmillaan tämä voi jo auttaa niin ettei uusille hanskoille ole tarvetta.

Rival RB-10:stä ei ole kokemusta, enkä osaa sanoa siitä mitään. Rivalin RS2V Pro Sparring Gloveseja olen kokeillut 12-unssisina ja ne oli todella lyhyet. Sormenpäät otti pohjaan kiinni ja nyrkkiä ei saanut suljettua ollenkaan, jolloin isku tuli tosi pahasti sormille. En tosin tiedä onko tämä Rivalin yleinen ominaisuus vai vain ko. mallin. Naisille tai pienikätisille miehille tuo hanska voi toki sopia oikein hyvinkin. Yleisesti se vaikutti laadukkaalta, kuten Rivalin tuotanto muutenkin. Hintahan niillä on tosi korkea, jopa Fairtex on selvästi edullisempi.

Jos ei ole tarkoitus lyödä ihmisiä, niin yksi vaihtoehto voisi olla 10oz ammattilaishanska. Ne kun on suunniteltu nimenomaan lyömistä varten eikä vastustajan turvallisuutta. Siksi ne on tosi hyvän oloiset käsissä, kun lyöntiominaisuuksissa ei ole tarvinnut tehdä kompromisseja. Meillä osa kilpailijoista tekee välinetreenit sellaisilla. Miinuspuolena on tietysti hankala käteenlaitto.

Fairtexilla on esimerkiksi hyvä ammattilaishanska BGL6. Crestillä on myös ammattilaishanska, joka on toiminut meillä oikein hyvin. Ne on myös olleet pitkään alennusmyynnissä nettikaupassa, joten hinta on ainakin hyvin maltillinen.

Sitomistapaa voisi tosiaan kokeilla muuttaa. Minulla on pitkät siteet, olisiko jotain 4 m ja kun rystyille jos saisi muutaman millin lisää paksuutta niin se voisi hyvinkin riittää. Hanskoissa pitäisi melkein olla tarrakiinnitys kun kaltaiselleni kömpelykselle jo kengännauhat on melkein haaste :-) Tosin nuo BGL6 hanskat on yllättävän edulliset.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos neuvoista. Rupesin sitomaan kädet eri tavalla ja lisäsin vielä rystyjen kohdalla pari kerrosta froteekangasta ja nyt tuntuu paremmalta. Laitoin myös tilaukseen 5 m siteet sekä joustavina, että joustamattomina. Kokeillaan kumpi on minulle sopivampi.

Mikähän oikean (takakäden) keskarin rystysessä kun sattuu lyödessä ja sormella koskiessa rystysen kohdalta tuntuu semmonen "narskunta", hankala selittää. Ihan niinkun rystysen kohdalla ois jotain liikkuvaa mutta en tiedä mitä. Muutama viikko sitten huomasin välillä että on rystynen kipeä mutta se unohtui eikä huomaa mitään jos ei sormella paina suoraan siihen. Oli säkistäkin viikkojen tauko mutta näköjään vielä jotain kytee tuolla. Sattuu jos painaa kädellä mutta ei kovin paljoa, ei haittaa salitreeniä ym.

Selvää turvotusta siinä ainakin on kun tarkemmin vilkaisin

Laitan vähän tilannepäivitystä omalta kohdalta. Minulla oli säkkiä hakatessa ongelmana kipeytyvä kyynärvarsi ja sain täältä siihen hyviä neuvoja. Ne jelppasivat ja lisäksi vaihdoin hanskat -> Rival RB-10, joihin olen kuukauden kokemuksen perusteella äärettömän tyytyväinen. Kalliithan ne oli mutta minun käteen tuntuvat jotakuinkin täydellisiltä. Lyöntituntuma on napakka mutta kuitenkin sisältä todella pehmeä. Rannetuki tuntui puutteelliselta tällaiselle laihakätiselle mutta kun lyhensin tuuman verran ylempää kiristyshihnaa (noissa on sellainen jännä kaksiosainen V-strap kiristyssysteemi) niin nyt sekin on minulle täydellinen. Monissa revikoissa on arvosteltu vanhempaa mallia, missä on surkeampi kiinnityssysteemi, nykyinen on merkinnällä V2.

Kalliit nuo on mutta etenkin jos on käsiongelmia niin sijoitus saattaa kannattaa. Käden koko on minulla 8,5 ja ostin XLkokoiset. Pykälää pienemmätkin olisivat mahtuneet. Käytän lisäksi 5 m siteitä. Painoa hanskalla on vajaa 380 g eli 13,3 oz.

Minulle tosi hyvät, voin suositella.

Olisi hakusessa sparrihanskat kun vanhat kuluneet ikävästi, ettei oikein kehtaa lyödä näillä ketään päähän :whistle: Menis siis puhtaasti pelkkään sparriin hanskat. Suositteko 14 vai 16 unssin hanskoja sparreissa? Tottunut käyttämään 14 unssin toppauksilla, mutta olen täysin avoin myös 16 unssin hanskoille. Minkälaisia hanskoja suosittelisitte meikäläiselle tai minkä mallin hanskat olette todenneet hyviksi?

Minusta asiaa kannattaa miettiä siltä kannalta, että miksi hankkisit isommat hanskat. Lyötkö niin kovaa, että (ehjillä) 14oz hanskoilla treeniparit ovat vaarassa? Jos lyöt niin sitten kannattaa olla isommat hanskat, jos et niin ei niistä silloin ole mitään etua, mutta haittaa kyllä, kun lyöminen on kömpelömpää.

Pelkkään sparriin kannattaa minusta hankkia ns. muotoon valetut hanskat, jotka yleisesti ottaen suojaavat paremmin treeniparia, mutta eivät ole yhtä hyvän tuntuiset välinetreenissä. Esimerkkejä muotoon valetuista hanskoista:

Top Ten Superfight 3000
original--00001_sparring-handschuh-top-ten-superfight-3000-12-oz.jpg

Crest PFG4
nyrkkeilyhanskat.jpg

Fight2
Fight2_sin_PNG_iso_uusi.png

Ns. perinteiset monikerroshanskat ovat paremmat lähinnä silloin, jos sparri sisältää paljon pystypainia, esimerkiksi thainyrkkeilyssä. Niillä on parempi tarttua vastustajaan ja välineiden lyömiseen ne ovat yleensä paremmat, mutta vastustajan suojaus ei ole yhtä hyvä. Esimerkki näistä.

Fairtex BGV8
61UXKe%2BP30L._SL1110_.jpg

Näistä olen kokeillut kaikkia ja olen ollut niihin tyytyväinen. Kaikilla on luonnollisesti hyvät ja huonot puolensa, mutta kokonaisuutena voin suositella niitä.

Thainyrkkeilytreeneissä tosiaan aika paljon pystypainia niin taidan testata noita fairtexin tumppuja. Nykyään blue corner sportin 14 ozin hanskat käytössä, jotka ovat olleet mainiot hanskat. Kuluneet vaan nopeasti käytössä kun on olleet kädessä myös tekniikkatreeneissä kun lyödään kaverin suojaukseen tai tumppuihin ja satunnaisesti välintreeneissä. Lähinnä sparriparin mukavuuden kannalta mietin noita 16 ozin hanskoja kun kohtalaisen raamikas kaveri olen :ROFLMAO:

Tuossa tapauksessa lähtisin ehkä sitten katsomaan perinteisen mallin 16oz hanskoja, kun suojaus rystysissä on lähtökohtaisesti ohuempi kuin muotoon valetuilla. Jos olet iso mies, niin se +2oz ei myöskään tunnu käsissä samalla tavalla kuin vaikka pienellä naisella. Toki ei se nyt sparriparia automaattisesti pelastakaan.

Suomessa hyviä merkkejä perinteisissä hanskoissa on esimerkiksi Fairtex, Blue Corner ja Twins. Kaikilta saat varmasti hankittua hyvät ja sopivat hanskat. Muitakin on, mutta nuo nyt ainakin.

Hanska-asia ei kokonaisuutena ole mitenkään ratkaiseva ja uraa määrittävä päätös, päädyit sitten mihin hanskoihin hyvänsä. Kannattaa muistaa, että Samart Payakaroonilla ja Muhammad Alilla oli varmasti huonommat hanskat kuin sinulla ja ihan hyviä niistäkin tuli.

Jos hinta on ratkaiseva tekijä, niin kannattaa käydä hakemassa urheiluliikkeestä tai jostain Hong Kong -marketista säkkihanskat, koska sieltä ne saa luultavasti alle 20€ hintaan. Merkki voi olla mikä vaan. Netistä tilatessa postikulut tulee olemaan sen verran isot suhteessa tavaran arvoon, että ei luultavasti pääse samaan kokonaishintaan.

Wrangen B&W säkkihanskoista olen tykännyt, Ovat huomattavasti tukevammat kuin intersportin myymät dukesit mutta iskut tuntuu kuitenkin napakoille. Joskohan itsekin kokeilisi taas säkkeilyä kun on turvotukset ja kivut jo hävinneet, oikean käden rystynen on kyllä silti isompi kuin vasemman. Onko normaalia että kovaa lyödessä rystynen kasvaa pysyvästi :D

Tietysti jos haluaa mahdollisimman pienet/keyet hanskat niin nuo intersportin oli semmoset. Mutta näköjään sain oman käden kipeeksi paksummallakin hanskalla ja aina käsisiteet käytössä.

Back
Ylös Bottom