Kamppailulajit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Luihu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ehkä mitä Kraftwerk n kirjoitti tuohon päälle kertoo miksi täällä ei voi olla kamppailulajeista keskustelua.

Vaikka täällä porukka voi olla hiljaa heille tuntemattomista aineista (hormonit yms.) niin tuntemattomasta aiheesta kamppailulajit on vaikea olla hiljaa.

Seuraava kauhukuva on sfnet.itsepuolustuksen siirtyminen tänne. Kauheeta elvistelyä miksi oma hip hap boo laji on kaikkein paras ja tappavin. Itse harrastan *** ja minulla on omat syyni siihen. Olen muutaman kerran noussut kehään testaamaan taitojani ja hakemaan sitä mahtavaa tunnetta minkä se saa aikaan.

En ole vapaaottelija mutta kaikille kamppailuista kiinnostuneille suosittelen palstaa:
http://members4.boardhost.com/nhbfinland/

Ollaan siellä yhtä kohteliaita kuin täällä. Ennemmin hiljaa kuin laukomassa ennakkoluuloisia typeryyksiä.

Taistolta mainio puheenvuoro. Siinä missä täällä pyritään kumoamaan käsitystä että salilla käy rumat, tyhmät, pienimunaiset äijjät, jotka punttaavat kohottaakseen itsetuntoaan, niin kuitenkin samat häiskät syyllistyvät stereotypioimaan kamppailulajiharrastajat nakkikioskilla rähinöiviksi elämäntapaepäonnistujiksi.

Kamppailulajeilla ja kadulla rähinöinnillä on tasan yhtä paljon tekemistä keskenään kuin kadulla rähinöinnillä ja salilla käymisellä. Useimmilla ihmisillä tuollainen kadulla pullisteleminen lienee kuulunut osaksi aikuistumista siellä jossain murrosiän kynnyksellä. Tällöin on ollut varmasti täysin yksilöllistä että mitä kyseinen pullistelija sillä hetkellä on sattunut harrastamaan.

Yleensä pitkän kamppailulaji-taustan omaavat henkilöt lienevät varsin ystävällistä ja maltillista kansaa salin ulkopuolella. Itse olen ainakin moniin kampailulaji-ihmisiin tutustuttuani huomannut että mitä pidempi lajitausta ja mitä kovemmat saavutukset lajissa, niin sitä rauhaarakastavampia henkilöt tuppaavat olemaan.

Tämä ei taas tarkoita sitä että yritän nostattaa kamppailulaji-ihmisiä joksikin maailmanparantaja--j*sus-saves-you-tyypeiksi. Varmasti kamppailulaji-ihmisillä on vahvoja mielipiteitä monista asioista, vaikka he kamppailulajeja harrastavatkin.

Koitetaanpas nyt kuitenkin erilaisista taustoistamme huolimatta olla avarakatseisia, suvaitsevaisia ja fiksuja ihmisiä.

re tappelulajit

Juu

Krav Magaa harrastelen ja kieltämättä välillä treenin jaksottaminen saattaa olla hieman kivuliasta. Varsinkin jalkapäivän jälkeen on pakko pitää taukoa magareeneihin muuten poksahtaa ylikunto.

Itsehän olen sitäkin ajatellut, että alkaisi treenaamaan kuin oikea urheilija , eli rytmittäisi hommat viikkokiertojen lisäksi vuositasolla. Pitäisi selkeästi voimakautta jonkun aikaa, jolloin ei aattelisi mitään kiristelyjä, söisi hyvällä ruokahalulla ja vetäs 3-4 punttireeniä lujaa viikossa. Matolla kävis vähän sparraamassa tekniikkaa, ettei saa pahasti turpaan kun alottaa uudelleen kunnolla treenaamaan. Sitten vastaavasti kun lajitreeniä vetäisi, olisi voimaharjoittelu enemmänkin ylläpitävää pari kertaa viikossa, ettei jalat ja olkapäät olisi sitten aina lajireenissä ihan tukossa.

Ettet vaan olisi lukenut jostain:D

Tuohan vaatii sen ajattelun ettei treenata lajeja vaan ominaisuuksia ja otetaan huomioon sekä treenin määrä ja intensiteetti.

Originally posted by JackOfAllTrades
Ettet vaan olisi lukenut jostain:D

Ainakin Mel Siffin Supertrainingissa on em. asiasta paljonkin juttua, täyttä asiaa. Varmaan muissakin perusteoksissa on saman suuntaista juttua. Justiin hURJAn ehdottamaan tyyliinhän kannattaisi reenata, jotta homma pysyisi jotenkin tasapainossa, suunnitella homma vähintään puolen vuoden jaksoissa eteen päin, mieluiten pidemmissäkin.

Hiukan on toi juttu menny off-topiciks! Ajattelin vaan! Aihe oli MYYRMANNIN TODISTEET! No ei se silti mua haittaa vaikka juttelette taistelulajeistanne!

Originally posted by PF-boi
Hiukan on toi juttu menny off-topiciks! Ajattelin vaan! Aihe oli MYYRMANNIN TODISTEET! No ei se silti mua haittaa vaikka juttelette taistelulajeistanne!
Hmmm. Onko Luvialla kenties oma kieli käytössä? Ajattelin vaan, koska tämän topicin aihe ainakin minun monitorissa on "Kamppailulajit".

Originally posted by PF-boi

Heh tämän threadin otsikko on kylläkin "Kamppailulajit"...joten eiköhän se ole ymmärrettävää että niistä puhutaan ;)

Aiheesta sen verran...itse treenannut Judoa ja Hokutoryu ju-jutsua aikaisemmin. Tosin nyt sali on täysin vienyt mennessään :D Notkeus tosin on säilynyt mutta liikkuvuudesta ei ole niin tietoa, saattaapi olla hiukan ruosteessa.

edit: Benny Urquidezilta löytyy hyviä treenivinkkejä. Tosin ei tainnut olla painojen kanssa tehtäviä...no tulipa vain mieleen.

Tomi the flash ehti...jälleen.

Originally posted by Tomi77
Hmmm. Onko Luvialla kenties oma kieli käytössä? Ajattelin vaan, koska tämän topicin aihe ainakin minun monitorissa on "Kamppailulajit".

Joo sori luulin lukeneeni toista palstaa...

Ehkä taisin olla hiukan liian unessa aamulla! :p

sali ja dojo

onko mahdollista treenata salilla täysillä, 4 krt / viikko, ja samalla vedellä esim karate treenejä, jotka vetelee enemmänkin tekniikan haussa? dieetillä ei varmaa olis aerobisena huonompi vaihtoehto, ylikunto on vaarana ainaki luulis.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: sali ja dojo

Originally posted by nikke1
onko mahdollista treenata salilla täysillä, 4 krt / viikko, ja samalla vedellä esim karate treenejä, jotka vetelee enemmänkin tekniikan haussa? dieetillä ei varmaa olis aerobisena huonompi vaihtoehto, ylikunto on vaarana ainaki luulis.

No ei kannata, liikaa tulee. Tämä siksi, että niitten karatereenien intensiteetistä et voi etukäteen tietää etkä niitä suunnitella, ellet kenties itse vedä niitä. Eli: ensin vedät tiukat punttireenit, sitten pitäisi vielä jaksaa muutama kerta viikossa kova karatereeni. Voin omasta kokemuksesta sanoa, että ei toimi.

Tää sopis tuonne "salikomedia" threadiinkin melkein:
Iivilin kantapään kautta opittu läksy ylikunnosta: Su n. 90min kaukalopalloo, niin kovaa kuin jaksaa. Äkkiä pyörällä kotiin, kamppeet vaihtoon, pyörällä n. 90min karatereeniin (yhteensä n. 17km pyöräilyä). Ma karatee, ti punttireeni, ke ja to karatereeni. Tuossa to karatereenissä olin jo aika sipissä (viides päivä reeniä putkeen!). Siellä otettiin sitten sattumalta matsireeniä, eli olisi pitänyt olla skarppina ja sähäkkänä, mitä en tod. ollut.

Otettiin yksinkertaista reeniä, jossa toinen tuli suoralla nyrkin iskulla nenua kohti päälle, mikä piti pysäyttää etujalan suoralla eteenpäin potkulla mahaan (emmä enää niitä japaninkielisiä nimiä jaksa muistaa). Mun jalka ei kertakaikkiaan noussut. Onnistuin hommassa ehkä yhen kerran viidestä, muuten oli säälittävän velttoja yritelmiä, vaikka kuinka psyykkasin itteeni. Viime lopussa sain turpaani. Oikeesti, kaveri ehkä tuli hieman liian innokkaasti sen iskun kanssa, mutta mun jalka ei kerinny ollenkaan mukaan, ja poks! nyrkki nenuun kevyesti, mutta verta tuli jonkun verran. Kaveri hädissään, mä sätin itteeni typeryydestäni ja sanoin "Ei se mitään. Multa tulee helposti nenusta verta."

Nykyään tuon opetuksen (ja sen hullun talven jälkeen muutenkin) johdosta aniharvoin kahta päivää reeniä putkeen. Ei sovi natulle, ainakaan jos ei joka toinen reeni ole tod. kevyt ja opiskelut/työt ei stressaa. Ammattiurheilijat erikseen.

Potkunyrkkeily on mun laji. Se on nyt ollu 4,5 vuotta. On tullu myös kokeiltua muita lajeja. Mutta potkunyrkkeilu on ykkönen. Täältä asiasta lisää, mikäli kiinnostaa: www.kamppailukeskus.net

Iivili mikäs merkki toi on ylikunnosta???
olit vaan väsyny etkä ollu tarpeeks hyvässä kunnossa:confused:

Originally posted by Loadmaster
Kaikki ketkä harrastaa jotain kamppalulajeja niin ei voi panostaa täysillä saliin, minun mielipide on joko sali tai taistelulajit, kumpaakin ei pysty samanaikaisesti panostaa. Sellaset ketkä käy nyt jossain karatea vääntämässä hakee todennäkösesti salilta vain yleiskunnon kohotusta ja on tietenkin siinä toivossa että lihaksien kehitys on maximalinen.......Niin jos sit alkaa roinaa vetämään voi ehkä pärjätäkkin.
Laiskan kaverin mielipide..:lol1:
Itse harrastan tae kwon doa jo kuudetta vuotta, eikä se häiritse salitreeniä.. Eikä tarkotuksena oo hakea vaan jotain "yleiskunnon kohotusta".
Edit:Taito + nopeus = dynamiittia, mutta massa + voima = TUOMIOPÄIVÄ!!! Mutta entäs: taito+nopeus+massa+voima? :D

Originally posted by Megamass
Iivili mikäs merkki toi on ylikunnosta???
olit vaan väsyny etkä ollu tarpeeks hyvässä kunnossa:confused:

Nojoo, väärä termi lipsahti. Sinä talvena tosin oli takuulla ylikuntoakin. Reenasin liikaa (tyyliin n. kolme punttireeniä viikossa ja saman verran karatee, väliin höntsylätkää lisukkeeksi) ja opiskelin rajusti. Unet ja syönti jäivät myös liian vähiin. Ei ikinä enää moista hässäkkää, mutta tulipahan koettua tuommonenkin aika.

Tarpeeksi hyvässä kunnossa? Väitän kyllä, että aika moni on suht sippi, jos viitenä päivänä putkeen koettaa reenata niin lujaa kuin jaksaa, laji kuin laji. Poikkeuksena ehkä ammattimaiset urheilijat, joilla ei reenin lisänä ole töitä ja/tai opiskeluja -> saa huilata enemmän.

Harrastan Krav Magaa punttitreenin lisäksi. Syksyllä peruskurssin ajan tein keskimäärin 3 punttitreeniä/viikko ja 2 Krav Maga-treeniä. Nyt peruskurssin jälkeen ajattelin yrittää treenata 3 ja 3 treeniä/viikko. Ongelma vaan siinä, ettei kroppa kestä kovin pitkiä treeniputkia, eli ajattelin yrittää niin, että teen molemmat treenit aina samana päivänä(ensin iltapäivällä puntti ja illalla yrittäisin selvitä Krav Magasta), niin jäisi aina joka toinen päivä lepopäiväksi, jolloin voisi yrittää syödä reilusti ja palautua seuraavaa treenipäivää varten.

Eli esim. seuraavasti: ma puntti + Krav Maga, ti lepo, ke puntti + Krav Maga, to lepo, pe puntti, la Krav Maga, su lepo

Saa nähdä sitten, miten tuo toimii.

toi kahden lajin välillä keikkuminen on kyl varmaa aika taidetta, jos toinen niistä on vielä punttis. onnistuu varmaa kyl jos tää toinen on kevyttä, mutta ei oikeen mitkään ompelukerhot kiinnosta. thai-nyrkkeilyä harrastin vuosia sitten mutta sen kanssa ei olis tullu mieleenkään vetää toisia treenejä päälle, parin tunnin heilumisten jälkeen olis halunnu kaatua suoraan arkkuun väsymyksen tai kivun takia.

Harrastin yläasteella jonku aikaa trox taekwodoa, mutta se meni multa vähä yli. Ne kumarrukset matolle jne. En sitte jaksanu käydä siellä.

Nykyään menisin sinne takas, ellei se valmentaja olisi niin mulkku.

Kung fu olis kiva alottaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom