Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
ite ainakin jaksottelen kestävyyden, voiman ja nopeusvoiman kanssa. puntti ei kuitenkaan ole niin suuressa arvossa mun mielessä, koska itellä ainakin aerobinen harjoittelu on ihan yhtä tärkeetä, siihen vielä lajitreenit mukaan niin mitään punttia ei mielinmäärin viikossa heitellä. ja lihasryhmistä sen verran että ihan tasapuolisesti vaan, ite pidän kuitenkin keskivartaloa suuressa roolissa kun lukkopainia tulee vedettyä.

Millä tavalla treenaat sitten keskivartaloa? Millaisia sarjoja ja kuinka paljon?

Mitäs muuten noiden BJJ alkeiskurssien tunnit pitävät sisällään? Esim. minkälaisia voimaharjoituksia (punnerruksia, vatsoja jne.)?

Riippunee seurasta. Omassa seurassa kaava on luokkaa alkulämmöt, tekniikat ja sparrit. Kurssin alussa ei sparrata kunnolla, vaan tehdään jotain tehtäväsparria, esim. tarkoitus päästä mountin alta pois. Loppuun saatetaan sitten jotain jumppaillakin, juurikin vaikkapa punnerruksia ja vatsoja.

Mitäs muuten noiden BJJ alkeiskurssien tunnit pitävät sisällään? Esim. minkälaisia voimaharjoituksia (punnerruksia, vatsoja jne.)?

BJJ alkeiskurssien tunnit pitävät sisällään hyvin vähän voimaharjoituksia. Muutamia lajivoimaharjoituksia näytetään esimerkkeinä, mutta pääosin bjj-alkeiskurssin on tarkoitus tutustuttaa uudet harrastajat lajin tekniikoihin ja käytäntöihin. Lajikunto ja -voima kehittyvät ihan tarpeeksi erilaisissa lajinomaisissa harjotteissa ja etenkin sparrissa, joka tulee mukaan alkeiskurssilla lähinnä tehtäväsparrina.

Tehdäänhän siellä tietenkin katkarapuja, niskasiltoja yms. temppuja, mutta bjj:n alkeiskurssin tehtävä on opettaa bjj:tä, ei punnertaa ja tehdä vatsoja.

Millä tavalla treenaat sitten keskivartaloa? Millaisia sarjoja ja kuinka paljon?

kestävyyttä tietenkin pidemmillä sarjoilla ja staattisilla pidoilla, voimaa tietenkin lyhyemmillä sarjoilla ja lisäpainoilla, liikkeinä ihan kaikki millä vatsaa voi hakata, kuntopallon kanssa, taljassa, vatsapenkki, normivatsat, istumaannousut yms. lajinomaisetliikkeet. mielikuvitusta voi käyttää jotta treeni pysyy monipuolisena, ite tykkään vetää aika suurella volyymilla. ja jos/kun BJJ/vapaaottelun alotat ni kyllä se keskivartalo siinäkin vahvistuu, voi olla että tulee ihan uudellakin tyylillä kipeäks. ;)

ja kuten on sanottu on keskivartalo lihasryhmänä ihan samanlainen kuin muutkin, ihan samat sarjat ja toistot sinnekkin puree.

kestävyyttä tietenkin pidemmillä sarjoilla ja staattisilla pidoilla, voimaa tietenkin lyhyemmillä sarjoilla ja lisäpainoilla, liikkeinä ihan kaikki millä vatsaa voi hakata, kuntopallon kanssa, taljassa, vatsapenkki, normivatsat, istumaannousut yms. lajinomaisetliikkeet. mielikuvitusta voi käyttää jotta treeni pysyy monipuolisena, ite tykkään vetää aika suurella volyymilla. ja jos/kun BJJ/vapaaottelun alotat ni kyllä se keskivartalo siinäkin vahvistuu, voi olla että tulee ihan uudellakin tyylillä kipeäks. ;)

ja kuten on sanottu on keskivartalo lihasryhmänä ihan samanlainen kuin muutkin, ihan samat sarjat ja toistot sinnekkin puree.

Joo tarkoituksena olis aloittaa. Mites kyljet ja alaselkä? Millaista treeniä, mitä liikkeitä? ihanko perus selänojennukset tai mave?

Mä teen BJJ-treenien ohella ihan perus 1-jakosella ja perusliikkeitä 2-3x viikossa.

Semmosta perusvoima- ja maksimivoimatreeniä, sarjat vähän vaihtelee, tällä hetkellä 4x6 pääliikkeissä ja 2x8-10 avustavissa, seuraavaks vähän pidempiä tyyliin 2x10 ja 2x15 tms.
Mitään varta vasten kamppailuun suunniteltua treeniä en oo kokeillu vielä, kun oon tossa BJJ:ssä vielä suht aloittelija, mutta mun järkeen käy et lajitreeneissä tehään lajivoimaharjoitteet ja salilla sit perus- ja maksimivoimaa. Pääpaino moninivelliikkeillä ja vapailla painoilla.

Jos nyt kiinnostaa, niin ohjelma näyttää tältä:
- Kyykky/Mave 4x6
- Reisikoukistus/pohjeprässi 2x8
- Vatsat lisäpainoilla 2x15 ja voimapyörä 2x20
- Selän ojennus lisäpainoilla 2x15
- Penkkipunnerrus/vinopenkki 4x6
- Leuanveto/kulmasoutu 4x8
- Viparit/takaolkapääsoutu 4x8

Vielä pari viikkoo noilla toisto- ja sarjamäärillä ja sit vaihdan, samat liikkeet säilyttäen.

Joku BJJ-guru voi nyt tulla haukkumaan tän pystyyn, mutta mulla toiminu ihan mukavasti BJJ:n ohella, enkä nää et kummastakaan (sali/bjj) ois haittaa toisen kannalta. Tietysti salilla tuloskehitys on hitaampaa kun ei pääse palautumaan, mutta aina ei voi saada kaikkea ja kyllä ne sarjapainot vielä on noussu hitaasti, mutta varmasti.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Koitin hakea onko aiheesta keskusteltu forumilla aikasemmin, mut en löytänyt sellaista thrediä..

Treenikavereiden kanssa mietittiin yksi ilta että, kun liittyy johonkin kamppailuseuraan/klubiin niin tarkistetaanko kaikkien tiedot, että onko rikosrekisteriä tai muuta väkivaltataustaa..? Ainakin meidän seuralla on vaatimus että ei saa olla rikosrekisteriä. Tarkistetaankohan ne oikeasti kaikilta jäseniltä vai onkohan sekin sitten seurasta riippuvainen juttu?

Itsellänihän ei ole ongelmaa, minulla on kuitenkin nuhteeton tausta. :)

Sanoisin että hyvin harva seura tarkistaa. Mutta hyvin voivat sen tehdä. Itellä nyt ei ole mitään mielenkiintoa tarkistaa moista... kyllä mä tiedän että pari jätkää meidän salilla on tehny tyhmyyksiä nuoruudessaan. Jos mä nyt kuuleen että joku on riehunut kaupungilla ni se on vähän eri asia, musta aikuiset ihmiset saa tehdä mitä lystää kunhan eivät mustamaalaa seuraa samalla.

Turvallisuusselvityksen voi tehdä, mutta pitää olla selvitettävän suostumus.
Epäilen, että harva seura noita oikeasti tarkistaa.

En tiedä onko tämäkin jo kysytty aikaisemmin, mutta miksi esimerkiksi nyrkkeily/vapaaottelumatseissa todella harvoin nenästä vuotaa verta? Luulisi että se on ensimmäisenä auki.

Back
Ylös Bottom