Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiitos kaikille vastanneille. Vastauksenne valoivat minuun kovasti uskoa. :) Pitäisi vielä päättää laji. Mikä olisi intensiivistä, jossa pulssi nousee? En tarkoita "kaikki mulle nyt heti" tyyliä vaan sellaista, joka tarjoaa mukavasti haastetta. Perinteiset Karate, Taekwondo eivät välttämättä sytytä. Olen kuullut, että niissä tempo on aika löysää. Kuulopuheiden varassa kun elää, niin voin olla toki väärässä. Pyydän anteeksi kaikilta karate- ja taekwondo miehiltä ja naisilta. :D

Vapaaottelu on aivan huippulaji, siinä on niin monta osa-aluetta, että kyllästyminen on liki mahdotonta. Mutta jos ei vapaaottelu kiinnosta niin hyviä vaihtoehtoja ovat tietenkin Thai-nyrkkeily ja jos mattokamppailu kiinnostaa niin BJJ/lukkopaini.

Perinteiset Karate, Taekwondo eivät välttämättä sytytä. Olen kuullut, että niissä tempo on aika löysää.
Taekwondoa (puhun nyt WTF-TKD:sta) voi kyllä dissata monellakin tavalla, mutta treeneissä tempo ei todellakaan ole löysää. Päinvastoin, TKD-treeneissä tempo on kovimmasta päästä eli koko ajan mennään kuin sähköjänis. Mattopaini on kyllä paljon raskaampaa loppupeleissä, mutta se on sitten kokonaan toinen asia. TKD on lähes yhtä tyhjän kanssa itsepuolustusmielessä mutta nimenomaan jumppausmielessä hyvä laji, vaatii ja kehittää aerobista kuntoa, ketteryyttä, notkeutta ja kehonhallintaa. TKD-treenit ovat käytännössä lähes täysin potkujen harjoittelua, ja treeneissä venytellään todella paljon.

Kysyjän kannattaisi alkuun miettiä haluaako harrastaa pystylajia vai painilajia + haluaako vain jumpata vai onko itsepuolustusjutuilla merkitystä, sen jälkeen helpompi päättää. Hokutoryi-jujutsu olisi siitä hyvä että siinä tutustuu kaikkiin osa-alueisiin jonkun verran.

Treenien tempo ei riipu lajista vaan ohjaajasta. Toki eri lajeissa kannattaa kehittää eri ominaisuuksia ja rasitus on siksi erilaista. Kaikkia lajeja voi treenata kovaa tai löysästi. Se on tietenkin totta, että perinnelajeissa on paljon näitä harrasteryhmiä, missä vain fiilistellään salilla ja huidotaan sinne tänne, mutta silloin kannattaa enemmän katsoa sitä ohjaajaa/ryhmää kuin lajia.

Vapaaottelu on aivan huippulaji, siinä on niin monta osa-aluetta, että kyllästyminen on liki mahdotonta. Mutta jos ei vapaaottelu kiinnosta niin hyviä vaihtoehtoja ovat tietenkin Thai-nyrkkeily ja jos mattokamppailu kiinnostaa niin BJJ/lukkopaini.

IMHO: Nyrkkeily tai Potkunyrkkeily ovat huomattavasti hauskempia kuin tuo hidastempoinen thaishitti, jota ei edes jaksa katsella saatika sitten harrastaa :)

Taekwondoa (puhun nyt WTF-TKD:sta) voi kyllä dissata monellakin tavalla, mutta treeneissä tempo ei todellakaan ole löysää. Päinvastoin, TKD-treeneissä tempo on kovimmasta päästä eli koko ajan mennään kuin sähköjänis. Mattopaini on kyllä paljon raskaampaa loppupeleissä, mutta se on sitten kokonaan toinen asia. TKD on lähes yhtä tyhjän kanssa itsepuolustusmielessä mutta nimenomaan jumppausmielessä hyvä laji, vaatii ja kehittää aerobista kuntoa, ketteryyttä, notkeutta ja kehonhallintaa. TKD-treenit ovat käytännössä lähes täysin potkujen harjoittelua, ja treeneissä venytellään todella paljon.

Kysyjän kannattaisi alkuun miettiä haluaako harrastaa pystylajia vai painilajia + haluaako vain jumpata vai onko itsepuolustusjutuilla merkitystä, sen jälkeen helpompi päättää. Hokutoryi-jujutsu olisi siitä hyvä että siinä tutustuu kaikkiin osa-alueisiin jonkun verran.

Sanotaanko niin, että itsepuolustus kiinnostaa, ei mikään pelkkä jumppaaminen. Mielestäni kuntoni on jo hyvällä tasolla, että pelkkä aerobinen liikunta ei ole minua varten. Jonkin verran googlettelin lajeja. BJJ on kuulemma todella hyvä, vaikka keskittyykin ilmeisesti aika paljon ns. "painimiseen". Pitää etsiä lisätietoa Hokutoryi-jujutsusta. Kiitoksia.

Sanotaanko niin, että itsepuolustus kiinnostaa, ei mikään pelkkä jumppaaminen. Mielestäni kuntoni on jo hyvällä tasolla, että pelkkä aerobinen liikunta ei ole minua varten. Jonkin verran googlettelin lajeja. BJJ on kuulemma todella hyvä, vaikka keskittyykin ilmeisesti aika paljon ns. "painimiseen". Pitää etsiä lisätietoa Hokutoryi-jujutsusta. Kiitoksia.

Jos itsepuolustus kiinnostaa niin ehdottomasti suosittelen krav magaa tai defendoa. Lajit ovat tehty toimiviksi oikeissa tilanteissa vastustajaa säälimättä. Itse krav magaa harrastaneena voin sanoa että pidin lajista. Nykyään potkunyrkkeilyä treenaan jossa on treenit fyysisesti raskaampia. Voin kuitenkin sanoa että jos asuinpaikkakunnallani voisi harrastaa krav magaa tai defendoa, vaihtaisin takaisin noitten lajien pariin.

Potkunyrkkeily siis on kuntoilumuotona tehokkaampi ja varmasti kadullakin suurimmasta osasta rähinöistä selviää. Krav Magassa kuitenkin keskitytään myös siihen kuinka selviät tilanteista jossa on monta hyökkääjää, heillä voi olla aseita, entäs jos olet perheesi kanssa liikenteessä jne. Treenataan niin sanotusti käytännönläheisiä tilanteita ja otetaan esimerkkejä oikeasta elämästä. Tekniikat myös on pyritty kehittämään siten että pystytään selviämään isommastakin vastustajasta.

BJJ:stä ei ole itselläni juurikaan kokemusta, mutta voisin sano että en uskaltaisi esimerkiksi mennä maahan jonkun kännikalan kanssa ja pistää sitä nippuun. Varmasti tämä taltuttaa sen kännikalan mutta entäs ne muut sen 5 kaveria ketkä ryntäävät samalla päällesi ?

Jos itsepuolustus kiinnostaa niin ehdottomasti suosittelen krav magaa tai defendoa. Lajit ovat tehty toimiviksi oikeissa tilanteissa vastustajaa säälimättä. Itse krav magaa harrastaneena voin sanoa että pidin lajista. Nykyään potkunyrkkeilyä treenaan jossa on treenit fyysisesti raskaampia. Voin kuitenkin sanoa että jos asuinpaikkakunnallani voisi harrastaa krav magaa tai defendoa, vaihtaisin takaisin noitten lajien pariin.

Potkunyrkkeily siis on kuntoilumuotona tehokkaampi ja varmasti kadullakin suurimmasta osasta rähinöistä selviää. Krav Magassa kuitenkin keskitytään myös siihen kuinka selviät tilanteista jossa on monta hyökkääjää, heillä voi olla aseita, entäs jos olet perheesi kanssa liikenteessä jne. Treenataan niin sanotusti käytännönläheisiä tilanteita ja otetaan esimerkkejä oikeasta elämästä. Tekniikat myös on pyritty kehittämään siten että pystytään selviämään isommastakin vastustajasta.

BJJ:stä ei ole itselläni juurikaan kokemusta, mutta voisin sano että en uskaltaisi esimerkiksi mennä maahan jonkun kännikalan kanssa ja pistää sitä nippuun. Varmasti tämä taltuttaa sen kännikalan mutta entäs ne muut sen 5 kaveria ketkä ryntäävät samalla päällesi ?
Jos 5 kaveria sun päälle tulee ni aivan sama mitä lajia oot harrastanu (pikajuoksua lukuunottamatta), niin todennäkösesti saat aika reippaasti koteloon. Itsepuolustustarkoituksessa bjj on siinä mielessä hyvä, että saat kaverin hallintaan ja pois pelistä ilman syytteitä. Suomessa kun sattuu olemaan sellainen lainsäädäntö, että jos meet jotain päähän potkasemaan itsepuolustuksena niin todennäkösesti maksumieheksi joutuu itse.

Millaset alushousut kannattaa laittaa shortsien alle? Mikä materiaali hengittää parhaiten ja siirtää kosteuden pois? Lajina siis thainyrkkeily vaikka tuskin tällä paljon väliä on.

Oli tullut kirjoitusvirhe mulle, pitäisi olla tietysti Hokutoryu eikä Hokutoryi. http://www.hokutoryu.com/

BJJ on 99% mattopainia, hauskaa jos painia haluaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos 5 kaveria sun päälle tulee ni aivan sama mitä lajia oot harrastanu (pikajuoksua lukuunottamatta), niin todennäkösesti saat aika reippaasti koteloon. Itsepuolustustarkoituksessa bjj on siinä mielessä hyvä, että saat kaverin hallintaan ja pois pelistä ilman syytteitä. Suomessa kun sattuu olemaan sellainen lainsäädäntö, että jos meet jotain päähän potkasemaan itsepuolustuksena niin todennäkösesti maksumieheksi joutuu itse.

Todella hyvä näkökulma. Liiallisen voiman käyttöstä voi varmasti itse joutua pulaan. Olen joskus kuullut, että kamppailulajin harrastaja rinnastetaan aseen käyttämiseen, mikäli opittuja metodeja käyttää toisen ihmisen vahingoittamiseen. Aloittava osapuoli ei aina merkitse. Jälleen kuulopuheita, joten voin olla toki väärässäkin.
Joskus kyllä ottaa päähän nuo känniääliöt, jotka tulevat päästä vääntelemään ja riitaa haastamaan. Itse en näin absolutistina ymmärrä heidän järjenjuoksua. :)

Paljon on tullut tietoa. Kaikille vastanneille suuri kiitos. Hyvä, että tällainen foorumi on olemassa. :)

Kakon kanssa siitä samoilla linjoilla että BJJ:ssä on se hienoa että opitaan kontrolloimaan ja hallitsemaan vastustajaa jolla varmaan selvittääkin jo suurimman osan vaarallisista tilanteista. Mutta sanotaan että yöllä jos tulee kahakka ja kyseessä on nämä känniääliöt niin aika harvoin ihmiset lähtevät yöelämään yksin. Kun alkaa näyttämään että kaveri jää alakynteen sieltä tulee kaveriporukka apuihin.

En jaksa alkaa väittelemään tässä nyt kenenkään kanssa BJJ:n tai muunkaan lajin soveltuvuudesta itsepuolustukseen mutta minun mielestäni ei ainakaan ole paras mahdollinen laji kyseiseen touhuun. Heitin Krav Magan ja Defendon puhtaasti omien kokemusten perusteella. Mielestäni ovat hyviä itsepuolustuslajeja, tiedä sitten onko tämäkin sitä "oman lajin puolustamista".

Todellisuudessa kuitenkin tilanteet tulevat niin nopeasti että tärkeintä on että uskallat reagoida nopeasti ja tehdä jonkinlaisen vastaiskun mihin hyökkääjä ei ole osannut varautua. Jos olet yksin niin tämän jälkeen on viisainta ottaa jalat alle.

Nyrkkeily yhdistettynä pikajuoksuun voi olla toimiva kadulla, mut ihan vitun turha näistä on alkaa vääntämään. Sama 10sivun tappelu näistä tulee aina, eikä mitään lopputulosta synny. Jos noita kännitappeluita pelkää, niin paras tapa puolustaa itteensä on olla himassa, eikä liikkua sieltä mihinkään. Naapurisiwassakin saattaa joku nisti tulla ryöstään sua. Nyt jätkät ovet ja ikkunat säppiin, pistooli tyynyn alle ja erakoitukaa.

Todella hyvä näkökulma. Liiallisen voiman käyttöstä voi varmasti itse joutua pulaan. Olen joskus kuullut, että kamppailulajin harrastaja rinnastetaan aseen käyttämiseen, mikäli opittuja metodeja käyttää toisen ihmisen vahingoittamiseen. Aloittava osapuoli ei aina merkitse. Jälleen kuulopuheita, joten voin olla toki väärässäkin.
Joo ei rinnasteta. On tapauksia missä kamppailulajien harrastaminen on jopa katsottu lieventäväksi asian haaraksi. Ilmeisesti internettutkijoiden selvittelyssä yhdessäkään oikeuden pöytäkirjassa ei ole kamppailulajien harrastamista katsottu koventavana tekijänä tuomioon, tai saatika rinnastettu niitä minkään tasoiseen kättä pidempään.

Mutta mikäli toisaan realistinen nykyaikainen itsepuolustus on se sinun juttusi, niin katso paikkakuntasi tarjonta Defendon, PDFS:n, Krav Magan tai STreetwisen osalta.

Mutta mikäli toisaan realistinen nykyaikainen itsepuolustus on se sinun juttusi, niin katso paikkakuntasi tarjonta Defendon, PDFS:n, Krav Magan tai STreetwisen osalta.

Näin teen. Kiitos vielä kaikille vastanneille. Juttu hieman karkasi väärille urille, mutta kaikkiin olellisiin kysymyksiin löytyi vastaus. Offtopic on silloin tällöin paikallaan. :)
Olen jo aika paljon etsinyt tietoa ja kurssien alkamisajankohtia. Minua lähimpänä näyttää olevan kevään aikataulussa ainoastaan painia, judoa ja taekwondoa. Noin 60 minuutin matkan päästä alkaa jo löytymään "suuri" määrä tarjontaa (Hokutoryu-jujutsusta lähtien).

Mitä ominaisuuksia, ja millä tavalla niitä kannattaisi treenata ennen vaparin peruskurssille lähtöä? Pari kuukautta olis tässä vielä aikaa.

Useamman vuoden laji jo kiinnostanut, mutta vasta nyt olen päättänyt kurssille lähteä. Kamppailulajitaustaa ei löydy, junnumpana pelasin jalkapalloa kymmenkunta vuotta. Ikää löytyy 21 vuotta.

Salilla en käy, mutta lihaskuntoa treenaan kotona muutaman kerran viikossa. Lenkkeilyn aloitin taas suunnilleen kuukausi takaperin muutaman kuukauden tauon jälkeen. Suht kevyellä tahdilla olen tosin lenkillä käynyt (1-2 x ~60min PK-lenkkiä / viikko).

Liekkö kunnon kohotus tärkeintä tässä vaiheessa? Armeijassa meni parhaimmillaan 3120 aikalailla vuosi takaperin, johtajakauden jälkeen heinäkuun alussa toki enää 3010. Nyt siis varmasti vielä vähemmän, kenties jotain 2900.

Mitä ominaisuuksia, ja millä tavalla niitä kannattaisi treenata ennen vaparin peruskurssille lähtöä? Pari kuukautta olis tässä vielä aikaa.

Useamman vuoden laji jo kiinnostanut, mutta vasta nyt olen päättänyt kurssille lähteä. Kamppailulajitaustaa ei löydy, junnumpana pelasin jalkapalloa kymmenkunta vuotta. Ikää löytyy 21 vuotta.

Salilla en käy, mutta lihaskuntoa treenaan kotona muutaman kerran viikossa. Lenkkeilyn aloitin taas suunnilleen kuukausi takaperin muutaman kuukauden tauon jälkeen. Suht kevyellä tahdilla olen tosin lenkillä käynyt (1-2 x ~60min PK-lenkkiä / viikko).

Liekkö kunnon kohotus tärkeintä tässä vaiheessa? Armeijassa meni parhaimmillaan 3120 aikalailla vuosi takaperin, johtajakauden jälkeen heinäkuun alussa toki enää 3010. Nyt siis varmasti vielä vähemmän, kenties jotain 2900.

Ihan mikä tahansa liikunta käy. Mitään erityisiä ominaisuuksia ei tarvitse lähteä kehittämään.
Lenkkeily tai mikä tahansa peruskuntoa kohottava treeni on tietenkin aina paikallaan.

No kuntoa sulta löytyy varmasti tarpeeksi peruskurssille ja kehittyyhän se sitten treenien edetessä. Itse en oo vaparia harrastanut, mutta pysty- sekä mattolajeja oon. Venyttely, erilaiset "akrobaattiset liikkeet" ja esimerkiksi hyppynarulla hyppiminen kannattaa ottaa aluksi jo mukaan. Venyttelyä tuskin tarttee selittää, hyppynaru on hyvää aerobista ja kehittää vähän "rytmitajua" ja akrobatia (esim käsillä seisonta, niskasillat, hartioilla pyöriminen jne) auttaa vähän mattopainissa kun hahmottaa kuinka päin on. Toi lenkkeily tai kuntopiirityyppiset on mun mielestä aina plussaa, varsinkin tiettyjen kunnon osa-alueitten kehittämisessä.

Kunhan totutat kroppaas ottaa rasitusta vastaan niin ei tarvitse siinä oppimistilantees miettiä vain kuinka paskalta tuntuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom