Joo ja Scatosun valmentaja Martinez pyöritti minua kuin rättiä, kun sain ilon sparrata hänen kanssaan. Siitä ei ole epäilystä, etteikö hän olisi minua pätevämpi kamppailija. Kuitenkin tiedän vähintään Putsin tasoisesti potkivia ihmisiä, jotka treenaavat tuplasuojilla. Sanotaan nyt tunnetummista maailmanstaroista Peter Aerts.
Olen sitä mieltä, että suojavarusteet pitää valita oman tyylin perusteella. Jos käyttää potkuja pääasiassa vastustajan pysäyttämiseen, niin silloin mikkitossuille on vähänlaisesti käyttöä. Toisaalta jos potkii paljon tilanteisiin, joissa vastustaja perääntyy iskujenvaihdon jälkeen, tulee osumia jalkapöydälle ilman muuta enemmän ja mikkitossuillekin on enemmän tarvetta. Sitten on tietenkin se mahdollisuus, että potkii niin hiljaa ettei jalkapöytäosuma ole kovin vaarallinen. Itse olen kyllä nähnyt jopa jalkapöydän murtumia potkuista. Mitään varusteita ei tietenkään kannata käyttää sen takia, että isot pojatkin käyttävät, mutta ei myöskään loukata itseään jättämällä tarpeellisia varusteita pois kun Sejasekään ei käytä.
Potkunyrkkeilymatsieihin treenatessa on kuitenkin hyvä käyttää mikkitossuja, koska ne ovat pakollinen varuste kisoissa. Kerran kävi niin, että vastustajani olisi halunnut otella ilman jalkasuojia koska ei ollut totutellut niihin. No oteltiin tietenkin sääntöjen mukaisilla varusteilla. Matsin aikana hänellä meni jalkasuoja jotenkin huonosti ja hän alkoi hämmentyneenä korjaamaan sitä matsin ollessa käynnissä. Ehdin lyömään kaksi kertaa vaparilla päähän ennen kuin hänelle selvisi, ettei tämä ole hyvä idea. ;)