Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Itse en käytä säärisuojia, koska olen a) köyhä ja b) kuvittelen oppivani potkimaan oikein paremmin

Tuollaisista suojista en ole kuullut. en ole mikään ammattilainen kamppailu-urheilussa, mutta en hankkis kyllä varmaan ite niin ei sitten totu potkimaan jalkapöydällä

Mitäköhän mahdat treenata, missä seurassa ja kuinka paljon? Mun jalkapöydän luut ei meinaa tottua säärisuojien kanssakaan esimerkiksi kaverin kyynärpäihin :D

Kyllä noita suojia kannattaa käyttää ainakin sparreissa. Eri asia kun potkitaan padeihin, niissä en ole ikinä käyttänyt kun se on pehmeämpi tapa tottua siihen, että säärellä potkitaan jotain. Ja potkia pitäisi sääriluulla, ei niinkään jalkapöydällä. Näin mulle on se opetettu..
Itse Thaikuissa potkaisin jalkapöytäni kaverin kyynärpäähän vaikka oli säärisuojat, treenaaminen ja normaalisti käveleminen loppui siihen potkuun. Säärisuojan jalkapöytää suojaava osa ei itsellä kauhean helpolla pysy siinä, missä sen olisi tarkoitus jolla on oma painonsa siinä, miten helpolla se jalkapöytä menee pskaksi.

Joo kyllähän sillä säärellä on optimaalisinta potkassa ainaki thaikussa, kbssa ja vaparissa... MUTTA MUTTA... Kun se kaveri sparreissa/ottelussa tahtoopi liikkua joten sillä sääriluulla nyt ei valitettavasti aina osu...

Jos potkit tuplasäärisuojilla ja vielä erillisillä jalkapöytäsuojilla et opi ikinä potkimaan oikein. Et opi tuntemaan säärestä oikeaa osumakohtaa, vaan totut että voit rapata kaveria millä kohdalla jalkaa tahansa, koska se ei satu kuitenkaan. Kipu opettaa. Amatöörivapaaottelussa asia voi olla vähäpätöisempi, mutta esimerkiksi Thaikussa ja KB:ssa hyvinkin tärkeä.

Joo kyllähän sillä säärellä on optimaalisinta potkassa ainaki thaikussa, kbssa ja vaparissa... MUTTA MUTTA... Kun se kaveri sparreissa/ottelussa tahtoopi liikkua joten sillä sääriluulla nyt ei valitettavasti aina osu...

Nimenomaan, tätä ainakin itselle sattuu silloin tällöin ja potkut alkavat olla tuskallisen kovia, jos sparrataan vähänkään kovemmin.
Tuossa tilanteessa tulee helposti luunmurtumiakin...

Jos potkit tuplasäärisuojilla ja vielä erillisillä jalkapöytäsuojilla et opi ikinä potkimaan oikein. Et opi tuntemaan säärestä oikeaa osumakohtaa, vaan totut että voit rapata kaveria millä kohdalla jalkaa tahansa, koska se ei satu kuitenkaan. Kipu opettaa. Amatöörivapaaottelussa asia voi olla vähäpätöisempi, mutta esimerkiksi Thaikussa ja KB:ssa hyvinkin tärkeä.

Onko sinulla minkälaiset ansiot ko. lajeista? Jostain syystä tunnen useita suomenmestareita ja ainakin yhden arvokisamitalistin, jotka ovat harjoitelleet juuri näin. Matsissahan sääriluihin nyt ei muutenkaan satu adrenaliinin takia, eikä jalkapöydällä nyt kannata opetella potkimaan, vaikka olisi millaiset suojat. Ongelma on lähinnä se, että kun potkuja heitetään treeneissä tuhansittain, aina välillä käy niin että kaveri yrittää pakittaa pois alta ja osuma tulee jalkapöydällä johonkin kovaan.

Itse näin vanhemmalla iällä mieluummin käytän ajan treenaamiseen kuin vammojen paranteluun.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Onko sinulla minkälaiset ansiot ko. lajeista? Jostain syystä tunnen useita suomenmestareita ja ainakin yhden arvokisamitalistin, jotka ovat harjoitelleet juuri näin. Matsissahan sääriluihin nyt ei muutenkaan satu adrenaliinin takia, eikä jalkapöydällä nyt kannata opetella potkimaan, vaikka olisi millaiset suojat. Ongelma on lähinnä se, että kun potkuja heitetään treeneissä tuhansittain, aina välillä käy niin että kaveri yrittää pakittaa pois alta ja osuma tulee jalkapöydällä johonkin kovaan.

Itse näin vanhemmalla iällä mieluummin käytän ajan treenaamiseen kuin vammojen paranteluun.

Itselläni ei ole meriittejä thainyrkkeilyn parissa, olen vain harrastelija. Valmentajani on kuitenkin Suomen ansioutuneimpia thainyrkkeilijöitä, ellei jopa ansioitunein. Perustelut tulivat ihan mutumuistista, mutta hän on useasti opettanut että tuplasäärisuojilla ei opi potkimaan kunnolla. Potkuja ei ilmeisesti tunne samalla lailla jos on niin paljon pehmustetta välissä. Tämän tarkempia perusteluja en nyt äkkiseltään muista. Mitä tulee loukkaantumisiin, kyllä, välillä jalkapöytä osuu esimerkiksi kyynerpäähän tai vaikkapa polveen, mutta ei tämä ikinä ole itselläni aiheuttanut mitään muuta kuin kipua ja pientä turvotusta treenien jälkeen. Seuraavan päivän treenejä tämä ei ole ikinä estänyt.

Ei millään pahalla, mutta uskon tässä asiassa mielummin Suomen yhtä ansioituneinta thainyrkkeilyvalmentajaa, kun amatöörivapaaottelijaa aiheessa. Toisaalta tässäkin lienee eri koulukuntia, kuten keskustelusta ilmenee.

Ei millään pahalla, mutta uskon tässä asiassa mielummin Suomen yhtä ansioituneinta thainyrkkeilyvalmentajaa, kun amatöörivapaaottelijaa aiheessa. Toisaalta tässäkin lienee eri koulukuntia, kuten keskustelusta ilmenee.

Andy ei ole koskaan harrastanut vapaaottelu ei edes amatöri tasolla, mutta Andy on hallitseva potkunyrkkeilyn raskaan sarjan suomenmestari alapotkusäännöillä....

Joo ja Scatosun valmentaja Martinez pyöritti minua kuin rättiä, kun sain ilon sparrata hänen kanssaan. Siitä ei ole epäilystä, etteikö hän olisi minua pätevämpi kamppailija. Kuitenkin tiedän vähintään Putsin tasoisesti potkivia ihmisiä, jotka treenaavat tuplasuojilla. Sanotaan nyt tunnetummista maailmanstaroista Peter Aerts.

Olen sitä mieltä, että suojavarusteet pitää valita oman tyylin perusteella. Jos käyttää potkuja pääasiassa vastustajan pysäyttämiseen, niin silloin mikkitossuille on vähänlaisesti käyttöä. Toisaalta jos potkii paljon tilanteisiin, joissa vastustaja perääntyy iskujenvaihdon jälkeen, tulee osumia jalkapöydälle ilman muuta enemmän ja mikkitossuillekin on enemmän tarvetta. Sitten on tietenkin se mahdollisuus, että potkii niin hiljaa ettei jalkapöytäosuma ole kovin vaarallinen. Itse olen kyllä nähnyt jopa jalkapöydän murtumia potkuista. Mitään varusteita ei tietenkään kannata käyttää sen takia, että isot pojatkin käyttävät, mutta ei myöskään loukata itseään jättämällä tarpeellisia varusteita pois kun Sejasekään ei käytä.

Potkunyrkkeilymatsieihin treenatessa on kuitenkin hyvä käyttää mikkitossuja, koska ne ovat pakollinen varuste kisoissa. Kerran kävi niin, että vastustajani olisi halunnut otella ilman jalkasuojia koska ei ollut totutellut niihin. No oteltiin tietenkin sääntöjen mukaisilla varusteilla. Matsin aikana hänellä meni jalkasuoja jotenkin huonosti ja hän alkoi hämmentyneenä korjaamaan sitä matsin ollessa käynnissä. Ehdin lyömään kaksi kertaa vaparilla päähän ennen kuin hänelle selvisi, ettei tämä ole hyvä idea. ;)

Kaipa tuo tosiaan on aika seura- ja valmentajakohtainen asia, että käytetäänkö tuplia vai ei. Turha tuosta vissiin on edes väitellä, koska ei asiaan absoluuttista totuutta varmastikaan ole. Jokainen tyylillään.

Millä nimellä kutsutaan sitä, kun thaiboxaajat ottavat kaveria niskan takaa kiinni, vetävät päätä samalla alas ja polvella leukaan. Toivottavasti joku ymmärsi tuosta selityksestä mitä haen takaa :D

Millä nimellä kutsutaan sitä, kun thaiboxaajat ottavat kaveria niskan takaa kiinni, vetävät päätä samalla alas ja polvella leukaan. Toivottavasti joku ymmärsi tuosta selityksestä mitä haen takaa :D
Thai clinch ilmeisesti. Ei tuolla taida olla mitään suomenkielisempää nimeä.
silva_rampage.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom