En ole lääkäri enkä psykologi, mutta koska tuttavapiirissä on molempia, niin olen kyllä jutellut asiasta kohtuullisen runsaasti ja käynyt itsekin jonkinlaisen unikriisin läpi. Oikeaan suuntaanhan homma näyttää olevan menossa, mutta avainsana on minun nähdäkseni juuri tuo rauhoittuminen.
Mä olin jossain vaiheessa itsekin tuossa tilanteessa, missä ajattelin, että otetaan nyt nappula, että saa edes muutaman silmällisen unta. Jos jatkaa stressaamista, niin tuota saa jatkaa valitettavasti aika pitkään. Sen sijaan otin asenteen, että nyt maataan tässä ihan rauhassa ja jos uni ei tule nyt, niin se tulee myöhemmin. Ei parin päivän valvomiseen kukaan kuole, vaikka olo ei kovin häävi olisikaan. Pari, kolme vuorokautta se otti, mutta sitten sippasi. Siitä viikko, niin uni alkoi olla ihan kohtuullista. Pari viikkoa, niin nukuin täysin normaalisti.
Siinä sängyssä on veemäinen olla, kun sydän hakkaa ja on tosi ahdistunut olo, mutta noita on tosiaan monenlaisia hengitys- ja rentoutumisharjoituksia, joita voi kokeilla. Mä oon nimenomaan kokeillut niitä, mutta en ole kovin hyvä niissä, joten kädestä pitäen en osaa ketään neuvoa. Oon tainnut kirjoittaakin tämän johonkin, mutta yksinkertaisimmillaan esimerkiksi tuollainen hengitysharjoitus on sellainen, että keskittyy siihen, että pallea liikkuu. Ahdistuneessa tilassa hengitys jää usein pintapuoliseksi, joten hengittämisessä tulisi keskittyä siihen, että pallea nousee. Sen jälkeen voi vetää rauhassa syvään henkeä ja puhaltaa keuhkot hiljalleen tyhjäksi laskien samalla mielessään viiteen. Tätä voi toistaa jonkin aikaa ja koittaa tosiaan olla ihan rauhassa ja vaan hengitellä.
Jos on tosi paska olla, niin se tuntuu laukaisevan pahinta ahdistusta, kun nousee hetkeksi pystyyn ja kävelee vähän ympäriinsä.
Lekurin kanssa sä oletkin jo jutellut, mutta jos himassa kiinnostaa lueskella, niin esimerkiksi tätä voi lukea. Kirja ei suoraan ole unettomuuteen liittyvä, mutta muistaakseni siinä oli paljon asiaa rauhoittumiseen liittyen, jos taustalla on ahdistusta tai vastaavaa:
https://www.booky.fi/tuote/bourne_edmund/vapaaksi_ahdistuksesta_tyokirja_paniikista_ja_peloista/9789529112128
Googlaamalla löytyy myös teos nimeltä Trauma ja keho, mutta se taitaa olla enemmän ammattihenkilöille suunnattu. Sielläkin oli kyllä ihan mielenkiintoista tekstiä, mitä olen silmäillyt.