Kamalaan unettomuuteen vinkkejä?

Tuo on NIIN totta, nuo muksun äänet. Viime yönä koetettiin että mies katsoo vauvan perään. No mä juoksin pää kolmantena jalkana joka äänen perään, se siitä. Eikä sekään mitään auta että juoksen sitten miehen luokse että hei muksu huutaa. Oon ympäri vuorokauden valmis sekunnin murto-osassa juoksemaan portaita ylös.

Menin itseasiassa hotelliinkin, heräilin vaan. On jäänyt päälle tosi pahasti tämä.

Sinulla on kortisolit katossa. Taistele tai pakene (hälytystila) päällä. En tiedä lohduttaako ja siksi olet koko ajan "valmiina". Tullainen tulee pitkäaikaisesta kovasta rasituksesta/stressistä.

Onko mahdollista tehdä esim. viikon lomamatkaa? Diapam/Opamox voisi auttaa tilapäisesti mutta ei ole ratkaisu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, tunnistan tuon hälytystilan olevan päällä, kiitos, sain nyt tuolle jonkun konkreettisen termin (kortisoli). Googlettelen tässä muuta apua odotellessa kortisolin alentamisesta!

Mä väittäisin että sulla on nyt vaan se tilanne että olet koukuttanut itsesi todella pahasti noihin lääkkeisiin. Ne ketkä sen on kokeillut tietävät mikä oravanpyörä se oikeasti on! Pahinta siinä on se että kun niitä rouhii kunnolla ei se auta uneen oikeastaan millään tavalla (silti et uskalla olla ottamatta niitä sillä parempi pienempikin sammuminen kuin se että valvoo koko yön. Eikö niin?), ne vaan turruuttaa sut ja saatat sammua hetkeksi. Unta se ei ole. Ja tämä siis silloin kun ollaan jo kunnolla koukussa.

Oikeastaan enää sillä ei ole mitään väliä nukkuuko sun muksu vai ei, oletko hotellissa vai et, yms. Se heräily / hereillä olo alkaa oikeastaan johtua niistä samoista lääkkeistä joilla alussa hoidettiin unettomuutta... En usko että nukut enää kunnolla ennen kuin tuo lääkekierre katkeaa.

Nämä kaikki on siis vaan minun mielipiteitä, eivätkä perustu mihinkään lääkäreiltä kuultuun tai netistä luettuun. Ne ovat vaan yhden entisen unilääke"narkin" omia kokemuksia aiheesta.

Kahlaajalintu on toinen joka voi kertoa omista kokemuksistaan kyseiseen maailmaan ja hänen kanssaan puhuttiinkin joskus asiasta kun minulla oli vielä ongelma päällä...

En ole lääkäri enkä psykologi, mutta koska tuttavapiirissä on molempia, niin olen kyllä jutellut asiasta kohtuullisen runsaasti ja käynyt itsekin jonkinlaisen unikriisin läpi. Oikeaan suuntaanhan homma näyttää olevan menossa, mutta avainsana on minun nähdäkseni juuri tuo rauhoittuminen.

Mä olin jossain vaiheessa itsekin tuossa tilanteessa, missä ajattelin, että otetaan nyt nappula, että saa edes muutaman silmällisen unta. Jos jatkaa stressaamista, niin tuota saa jatkaa valitettavasti aika pitkään. Sen sijaan otin asenteen, että nyt maataan tässä ihan rauhassa ja jos uni ei tule nyt, niin se tulee myöhemmin. Ei parin päivän valvomiseen kukaan kuole, vaikka olo ei kovin häävi olisikaan. Pari, kolme vuorokautta se otti, mutta sitten sippasi. Siitä viikko, niin uni alkoi olla ihan kohtuullista. Pari viikkoa, niin nukuin täysin normaalisti.

Siinä sängyssä on veemäinen olla, kun sydän hakkaa ja on tosi ahdistunut olo, mutta noita on tosiaan monenlaisia hengitys- ja rentoutumisharjoituksia, joita voi kokeilla. Mä oon nimenomaan kokeillut niitä, mutta en ole kovin hyvä niissä, joten kädestä pitäen en osaa ketään neuvoa. Oon tainnut kirjoittaakin tämän johonkin, mutta yksinkertaisimmillaan esimerkiksi tuollainen hengitysharjoitus on sellainen, että keskittyy siihen, että pallea liikkuu. Ahdistuneessa tilassa hengitys jää usein pintapuoliseksi, joten hengittämisessä tulisi keskittyä siihen, että pallea nousee. Sen jälkeen voi vetää rauhassa syvään henkeä ja puhaltaa keuhkot hiljalleen tyhjäksi laskien samalla mielessään viiteen. Tätä voi toistaa jonkin aikaa ja koittaa tosiaan olla ihan rauhassa ja vaan hengitellä.

Jos on tosi paska olla, niin se tuntuu laukaisevan pahinta ahdistusta, kun nousee hetkeksi pystyyn ja kävelee vähän ympäriinsä.

Lekurin kanssa sä oletkin jo jutellut, mutta jos himassa kiinnostaa lueskella, niin esimerkiksi tätä voi lukea. Kirja ei suoraan ole unettomuuteen liittyvä, mutta muistaakseni siinä oli paljon asiaa rauhoittumiseen liittyen, jos taustalla on ahdistusta tai vastaavaa:

https://www.booky.fi/tuote/bourne_edmund/vapaaksi_ahdistuksesta_tyokirja_paniikista_ja_peloista/9789529112128

Googlaamalla löytyy myös teos nimeltä Trauma ja keho, mutta se taitaa olla enemmän ammattihenkilöille suunnattu. Sielläkin oli kyllä ihan mielenkiintoista tekstiä, mitä olen silmäillyt.

Tuo tilulilu oli hyvää, kiitos!! Reikimölyä löytyy myös spotifysta, jee! Soitin tsykiatrille joka määräsi triptyliä. Sen päälle tietty tenoxit. Auttoiko? No ei tietenkään. Huomenna mulla on aika sille ja pyydän nyt jo jotain lääkkeetöntä apua. Pystyykö ne sellaista edes tarjoamaan en tiedä.

itse olen kärsinyt pahasta unettomuudesta 2 vuotta. kaikki alkoi vanhan työn aiheuttamasta burnoutista joka parani levolla ja rauhoittavia napsimalla yötä vasten (sai sen muutaman tunnin unta). no sit mentiikin heti uuteen työpaikkaan ku kaikki sano että älä vaan jää makaamaan himaan.

no 1,5 v myöhemmin olen jälleen aivan totaalisen uneton. olen kokeillut 20 erilaista pillerimerkkiä vaihtelevalla menestyksellä.
ainoa mikä auttaa on stressin ja kuormituksen vähentäminen. pahimpina aikoina punttitreenikin nosti kortisolit sille tasolle ettei pariin yöhön nukuttu. eipä tässä, homma on maksanut 2 työpaikkaa ja uutta en hae ennenkun on terveys kunnossa.
eläkekkin käynyt mielessä. olen 30 v.

kokemuksia lääkkeistä
- ZMA, sinkki, magnesium, b6, tryptofaani, valeriana, mäkikuisma,melatoniini - ei mitään vaikutusta oikeasti unettomalle
- opamox, stilnoct, imovane, tenox ym rauhoittavat ja NUKAHTAMISlääkkeet. tuo muutamaksi tunniksi levollisen olon, 4-5 h unta. koukkuun jää muutaman viikon jälkeen. Vähentää syvää unta ja REM unta.
- väsyttävät masennuslääkkeet triptyl, mirtazapin, doxepin... antaa unet 6-8 h ja mojovan krapulan yleensä. Vähentää yleensä syvää unta ja REM vaihetta mitä tarvitaan oikeasti virkistymiseen. mirtatsapiini voi lisätä REM unta.
- antipsykootit (hullunlääkkeet) ketipinor, seroquel, levozin.. sammuttaa aivot , kannattaa välttää niinkauan
kun pystyy. jotkut saa hyvän avun pienellä annostuksella unettomuuteen. antaa krapulan.
- erikoisemmat lääkkeet lyrica, neurotol (pregabaliini ja gabapentiini) epilepsia/hermokipulääkkeitä jotka voi lisätä
syvää unta. aiheuttaa pitkään käytettynä joskus bentso/viinarefloihin verrattavan koukun. gabapentiini on tähän mennessä paras mitä itse
olen testannut.
- joskus joku tietty kombinaatio voi toimia (esim.rauhoittava+melatoniini). yleensä melatoniini kannattaa olla mukana isolla annostuksella (+6 mg).

Oon itse ollut aina huono nukahtamaan aikaisin ja monesti illat venyy pitkiks, koska uni ei vaan tule vaikka olisi edellisenä yönä nukkunut vain muutaman tunnin ja olisi herännyt aamulla aikaisin. Kävin muutama viikko sitten viikon vaellusreissulla ja siellä panin merkille, että alkoi väsyttää joka ilta klo 19 tienoilla ja nukkumaan mentiin oikeastaan joka ilta klo 21. Uni tuli heti vaikka nukuttiin retkipatjalla makuupussissa, eli olosuhteet eivät olleet mukavimmat mahdolliset. Kaupunkiin palatessa unirytmit kääntyivät saman tien takaisin vanhaan malliin, eli unta sai vasta joskus 01-03 vaikka olisi herännyt 6:00 aamulla.

Veikkaan, että suurinta roolia tuossa nukahtamisen helppoudessa vaelluksella näytteli päivittäinen ulkoliikunta ja keinovalon puuttuminen. Tietty myös erilaiset stressitekijät unohtuivat aika tehokkaasti luonnon helmassa. Ajan tällä viestilläni takaa siis sitä, että kannattaa pistää olosuhteet kuntoon ennen kuin alkaa miettiä nukahtamis- tai unilääkereseptin hankkimista. Jos nököttää koko päivän sisällä, ei liiku lainkaan ja tuijottaa illan erilaisia ruutuja ja näyttöpäätteitä, on aika selkeää, että elimistön unensäätely menee perseelleen ja nukahtaminen vaikeutuu. Nukahtamislääke voi olla hyvä tilapäisratkaisu, mutta pitkään käytettynä aiheuttaa sen, ettei lopulta saa unta lainkaan ilman niitä. Kannattaa lueskella unihygieniasta ja laittaa olosuhteet aluksi kuntoon.

Veikkaan, että suurinta roolia tuossa nukahtamisen helppoudessa vaelluksella näytteli päivittäinen ulkoliikunta ja keinovalon puuttuminen.

Tuo on oikeasti todellä tärkeä pointti. Ei missään nimessä enään koneella tuntia ennen nukkumaanmenoa ja aina illalla TV:nkin valoisuus lähes minimiin ja valot pois niin uni tulee huomattavasti paremmin. Jos sitä konetta on pakko käyttää iltaisin niin suosittelen f.luxia

Säätää illaksi koneen näytön automaattisesti himmeämmälle/lämpöisemmän väriseksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuo tilulilu oli hyvää, kiitos!! Reikimölyä löytyy myös spotifysta, jee! Soitin tsykiatrille joka määräsi triptyliä. Sen päälle tietty tenoxit. Auttoiko? No ei tietenkään. Huomenna mulla on aika sille ja pyydän nyt jo jotain lääkkeetöntä apua. Pystyykö ne sellaista edes tarjoamaan en tiedä.

Oletko harkinnut että sinulla voisi olla synntyksenjälkeinen masennus? En ole edelleenkään lääkäri, mutta tuli vaan mieleen.

Tuohon jatkuvasti pissalla juoksemiseen luin mielenkiintoisen vinkin tästä http://www.pakkotoisto.com/ravinto/...-asiaa-et-tiennyt-ruokavalioista/#post4291450. Eli jos yöllä jatkuvasti ravaat kusella, vähennä illan proteiineja. Diureettiset yrttiteet olen jo aikaa sitten jättänyt, mutta tätä proteiinijuttua en tiennytkään. Kun nyt ajattelen taaksepäin, niin saattaapi olla tapahtunut näin juuri tuosta syystä.

Itseäni ei varsinaisesti kuseta koskaan kun herään, mutta unen uudelleentulo on silkkaa mahdottomuutta ellei käy hoitamassa tuota muodollisuutta pois alta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom