Luulen, että mulla on kyse (onneksi) ennen kaikkea siitä, että mietin sitä etten saa kuitenkaan nukuttua;
Mietin jo, että mitä mä sitten syön iltapalaksi jos proteiini pitäisi jättää pois.
Muistan lukeneeni joskus jostain, että jos ei saa sängyssä nukuttua niin kannattaa kokeilla vaihtaa paikkaa. Unettomuusjaksojeni aikana saatan könytä sängystä peitto kainalossa sohvalle, joskus olen mennyt lattiallekin. Olen myös kokeillut kääntyä sängyssä toisinpäin ja mennä miehen puolelle, kun olen yksin kotona. En osaa selittää, mutta jostain syystä paikan vaihto tuntuu auttavan - ei aina, mutta joskus.
En usko, että proteiinia tarvii illalla jättää pois, mikäli sitä nyt ei isoja määriä napsi. Sen sijaan hiilaripitoinen iltapala toimii usein rauhoittavana ja väsyttävänä. Kaikki tietää tän, joka nuupahtaa lounaan jälkeen. :D Illalla kun melatoniinia alkaa erittyä, niin se muodostuu taas alkujaan tryptofaanista (kuten myös serotoniini), joka on aminohappo mutta joka imeytyy parhaiten juuri suht. nopeiden hiilarien kanssa yhdessä. En siis tarkoita, että pitäis alkaa mättää pullaa yöpalaksi vaan sitä, että pieni hiilarilisä voi toimia.
Samaa mäkin joskus oon tehnyt. Luulen sen johtuvan siitä, että siihen omaan sänkyyn liittyy eniten niitä stressaavia ajatuksia, jolloin toisessa paikassa voi olla rennompi olla. Tietyissä unettomuushoidoissahan jopa rajoitetaan sitä sängyssä olemista turhan päiten ja ajetaan siitä pois. Itse en moiseen kykenisi mutta jos tulee pyörittyä hereillä, niin meditaatioharjoitukset ja itsensä rauhoittelu on hyviä taitoja osata, koska vaikka ne eivät varsinaisesti unta olekaan, niin ovat ne kuitenkin autonomisen hermoston rauhoittelukeinoja.
- - - Updated - - -
Alkaa käydä vähän turhan rankaksi vähillä unilla työnteko + unilääkeiden haitat: pientä pahoinvointia aamulla, väsymystä, vähän tokkuraista oloa. Lisäksi en halua, että työnantajalle jää tämän takia kuva huonona työntekijänä ja että jatkossakin tarjotaan taas töitä.
Sairaslomaa en oikein viitsi ottaa kun tämä työnantaja ei katso jatkuvasti saikulla oloa hyvällä.
Kävin lääkärissä ja se kirjoitti 10kpl Tenoxia. En usko, että saan noilla nukuttua yhtään paremmin. Maksoi yhteensä 100€ + vitutuksen. Ei se oikein ottanut mitään kantaa kun kerroin haitoista ja että ajattelin lopettaa duunin tämän takia. Kielsi vaan enään käyttämästä niitä.
Masennusta ym. paskaa tuo selitti, eipä tullut yllätyksenä, en ala mitään masennuslääkkeitä toistaiseksi käyttämään. Muutama hyvin selkeä stressinaiheuttaja taustalla, siksi uni tule, en vaan tahdo jollekin peruslekurille niistä puhua. Noh ansiosidoista tulee jos lopetan työt mutta enemmän kiinnostaisi tehdä töitä.
Jos sulla löytyy taustalta selkeät stressinaiheuttajat, niin niihin sitä hoitoakin kannattaa suunnata, mikäli on mahdollisuutta. Nykyisin myös psyk.poleilta saa hoitoa ilman, että täytyy syödä mielialalääkkeitä, joten sitä korttia ei sen takia kannata olla käyttämättä. Univaje ja noi lääkkeet sen tokkuraisen/krapulaisen olon siellä töissä tekee. Ei ihminen montaa huonoa yötä tarvitse siihen, että alkaa käyttäytyä kuin zombie.
Mikäli nyt työttömäksi jäät, niin tutustu vaikka tuohon mun mainitsemaan Hyvää yötä -apua univaikeuksiin kirjaan ja miksei sitten Joustava mielikin. Näin netin välityksellä kun on melkein mahdotonta korjata isompaa vyyhtiä. Sen sijaan, jos toi oireilu tosiaan jatkuu, niin lompsisin palvelujen piiriin, mikäli ei omin keinoin ole ratkaistavissa.
- - - Updated - - -
Tupakointi ja kaikki nikotiini valvottaa mua ihan liikaa. En ole koskaan ollut ilman nikotiinia kuukautta pidempää aikaa, mutta sinä aikana sain unen paljon helpommin ja aiemmin. En siis voi suoraan sanoa, että johtuiko unen paraneminen nikotiinittoman elämän autuudesta, vai liittyikö se vain vieroitusoireisiin, koska sinä aikana myös väsytti ihan helvetisti hereilläollassakin.
Sitten se alkoholi. Itse juon liikaa alkoholia, ja juon sitä myös unta saadakseni. Perustelen sen sillä, etten varhaisaikuisenakaan saanut helposti unta, vaikkein silloin alkoholia käyttänytkään paljon. Täytyy laittaa korkki kiinni ja tunnustella muutosta, tiedostaen se, että ensimmäiset viikot voivat olla vaikeita.
Mullakin on ollut unilääkkeitä, ajan mittaan annostusta piti lisätä. Otin niitä joka ilta, kunnes loppuivat. Sitten en saanutkaan kolmeen-neljään yöhön nukuttua lainkaan.
Nikotiini tosiaankin heikentää unta eli ihan oikean havainnoin oot tehnyt. Alkoholi näennäisesti rauhoittaa ja yömyssy voi toimia mutta se heikentää unenlaatua, joten ei sekään "hyvä" unilääke sinänsä ole.
BonyMoronielle sen verran, että joo, jos unettomuuden taustalta ei löydetä mitään muuta syytä, niin kyllähän voi kaivaa ravitsemukseen liittyviä asioita. Onhan niillä tutkitusti yhteys esim. masennukseen. Taas aiheesta tuli uusi väitöskirja. Sen sijaan, kuten yusuplussa tuossa aiemmin totesi, niin elämäntavat syyniin, nukkumistavat syyniin ja mielialan/ahdistuneisuuden kartoitus.