Kamalaan unettomuuteen vinkkejä?

Nukkumisen kanssa on tullut painiskeltua enemmän ja vähemmän jo vuosien ajan. Tällä hetkellä löytyy Mirtatsapiini 30 mg jota käyttänyt säännöllisesti, ajattelin kyllä pudottaa puoleen ja siitä ehkä kokeeksi pois kokonaan, kun ei tuokaan miltään kovin kummoiselta tunnu. Lisäksi löytyy Ketipinoria, mutta sitä en ole juurikaan käyttänyt. Siitä olen kyllä eri mieltä että nuo olisivat jotenkin vahvoja, en saa kyllä yhtään mitään koomaa aikaiseksi, tosin en nyt noita syö kuin muroja. Mirtatsapiinihan alkaa kunnolla vaikuttaa vasta kun sitä on jonkin aikaa käyttänyt, toimii siis eri tavalla kuin nukahtamislääkkeet kuten Tenox. Melatoniinia kokeilin lyhyen ajan viime syksynä, ei toimi. Uni kyllä tuli tosi hyvin mutta heräsin joka yö siinä kolmen maissa, n. 4 tunnin unen jälkeen, ja siitä aamuun sitten puolen tunnin - tunnin pätkäunta.

Iltaan venynyt treeni huonontaa itsellä selkeästi nukahtamista, varsinkin kun buusteri käytössä. Olenkin pyrkinyt siihen että buusteria ei iltakuuden jälkeen ja treeniinkin mieluiten ennen viittä jos vain töistä pääsee karkaamaan. Aamutreeni ei itsellä vaihtoehto, siitä ei vaan tule mitään. Ja kahvia en juurikaan juo tai muuten kofeiinia käytä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mirtatsapiinia sain viimein kouraan. Toissapäivänä tuli jo kohtuu-unet, joten pahin on ehkä menemässä ohi.

Nyt yritän epätoivoisesti vielä Googlailla tietoa siitä, miten voi lakata nousemasta kuselle 30m välein yöllä..

Kuulostaa jo ns. krooniselta unettomuudelta jota itselläni on myös ollut. Silloin kun tilanne oli tosipaha kuvittelin että nyt tulen hulluksi. Lähimuisti oli ihan viturallaan ja kordinaatio hakusessa. En ymmärrätänyt edes pojan lukujärjestystä kun se sitä näytti. Silloin vaimo vei lääkäriin ja sain siihen pillerit. Vuosien aikana on huomannut että alkoholi, kahvi, liian kova liikunta liian myöhään, stressi, ihmissuhdeongelmat ovat ne joita pyrin välttämään.
Nukkumisesta ei voi ottaa stressiä, siihenkin pitää opetella. Joskus valvon pariyötä niin saatan sitten viikonloppuna kun ei ole menoja nukkua 9-10 h:n yöunet. Liian pitkän unettomuuden aiheuttamat ongelmat voivat kestää tosi kauan palautua. Lääkäriin vaan ja kissa pöydälle. Ja yksi on muuten se että ne unilääkkeet auttaa eniten kun ne on siellä kaapissa, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Mirtatsapiinia sain viimein kouraan. Toissapäivänä tuli jo kohtuu-unet, joten pahin on ehkä menemässä ohi.

Nyt yritän epätoivoisesti vielä Googlailla tietoa siitä, miten voi lakata nousemasta kuselle 30m välein yöllä..
Oletko käynyt milloin mittauttamassa verensokerin? Tuo voi olla kakkostyypin diabeteksen tai sen riskin oireita.

Voisit kokeilla illalla syödä vähemmän tai ei lainkaan hiilareita muutama tunti ennen nukkumaanmenoa, ja syöt proteiinia ja rasvaa. Saattaa auttaa.

Juu, ja testaa sitä, että alkoholi kokonaan pois muutamaksi viikoksi, jos sitä käytät yhtään. Saattaa parantaa huomattavasti tilannetta.

Mirtatsapiinia tosiaan ei kannata vedellä unen saamiseen mitään hirveitä annoksia. Asiaan erikoistuneen lääkärin pakeilla kun olen käynyt olen saanut kuulla että oikeastaan pienin mahdollinen annos on myös optimaalisin uniongelmiin. Esim 30mg annos tuntuu melkoisen hurjalta vaikkakin itsellekin aikanaan määrättiin tuommoisia hevosen annoksia. Neljännes 15mg pilleristä tuotti lopulta uniongelmiin yhtä hyvän tuloksen kuin 15-30mg annos sillä erotuksella että tokkurat vähenivät radikaalisti. Yleislääkärit eivät tajua mirtatsapiinin käytöstä usein juuri mitään ja määräävät noita liiallisia määriä.

Juu Mirtatsapiinissa pikkuannos voi usein toimia paremmin kuin isompi, mutta tuokin niin yksilöllistä. Itse en ole elämässäni lääkkeitä syönyt paljon paskaakaan joten mistään toleranssien kasvusta ei ole kyse. Lienee touhu vaan kovin yksilöllistä. Paukautin esim. selän tuossa pari viikkoa sitten oikein kunnolla jumiin. Dolania ja Tramalia työmaalekurilta kouraan ja hirveet varoittelut että nukuttaa kovin ja ties miten vetää psyykken sekaisin. Vitut, ei sitten niin maan minkään moista vaikutusta meikäläiseen. Jätin suurimman osan popsimatta ja irvistelin pari päivää selkäni kanssa.

Ja niinkuin tuossa on jo mainittukin, unettomuuden takana on hyvin usein selkeät syyt kuten stressiä töistä, rahasta, ihmissuhteista yms. Silloin paras lääke on noiden hoitaminen. Mutta asia kun voi olla toisinkin. Kiva duunipäivä takana, kivat salitreenit, pesää herunut, kaikki jees. Illalla väsyttää mukavasti ja eikun nukkumaan. Sitten kun vielä parin tunnin päästä katsoo kuudetta kertaa kelloa niin kyllähän se vituttaa, siinä ei paljon tosiaan "juo lämmintä maito"-vinkit kiinnosta.

Sitten kun vielä parin tunnin päästä katsoo kuudetta kertaa kelloa niin kyllähän se vituttaa, siinä ei paljon tosiaan "juo lämmintä maito"-vinkit kiinnosta.
Veemäistä on vaan se, että mitä kiihtyneempään tilaan itsensä siinä unta odotellessa saa, niin sitä heikommin uni tulee. Mulla lääke hetkittäisiin uniongelmiin on ollut rauhoittumisen opetteleminen, mutta joillain muilla voi tilanne olla jotain muuta erilaisine ongelmineen.

Miten paljon aloittaja treenaa? Kuulostaa nuo yölliset vessaheräilyt vähän siltä, että hormonien kanssa voisi olla ongelmaa? Minulla on joskus vaikeaa nukahtaa, jos en ole syönyt illalla tarpeeksi paljon.

Itsellä myös unettomuusjaksoja. Melatoniinit eivät vaikuta yhtään mitään. Stella-nimisellä nukahtamislääkkeellä saa 4h unta palloon, mikän onkin akuuttivaiheessa ihan ok. Sitten kun pari yötä on saanut nukuttua edes vähän, niin unettomuus helpottaa. Ongelmahan ainakin itsellä on se, että jos ei eilen nukkunut niin tänään vituttaa jo valmiiksi mennä sänkyyn.

Viileä makuuhuone auttaa myös paljon. Siksipä minulla onkin kesällä enemmän sitä unettomuutta.

Itsellä myös unettomuusjaksoja. Melatoniinit eivät vaikuta yhtään mitään. Stella-nimisellä nukahtamislääkkeellä saa 4h unta palloon, mikän onkin akuuttivaiheessa ihan ok. Sitten kun pari yötä on saanut nukuttua edes vähän, niin unettomuus helpottaa. Ongelmahan ainakin itsellä on se, että jos ei eilen nukkunut niin tänään vituttaa jo valmiiksi mennä sänkyyn.

Viileä makuuhuone auttaa myös paljon. Siksipä minulla onkin kesällä enemmän sitä unettomuutta.

Noista lääkkeistä vielä. Tuo Stella on tosiaan nukahtamislääke jonka puoliintumisaika on aika lyhyt. Joten on juuri mainio tuossa tarkoituksessa. Itsellä oli joskus Tenox 20mg joka on unilääke ja silloin pahimpina aikoina ei edes sillä oikein tullut uni. Muistelen niitä rouskutelleeni jopa 3-4 kpl illalla ja sitten vasta se taju lähti. Kun sitä oli jonkun aikaa nukuttu ja saatu kovalevy hieman tolkuilleen otettiin käyttöön nukahtamislääke nimeltä Imovane jota otin vain tarvittaessa. En ole mikään lääketieteen mestari mutta tuo Mirtzapiini on kait masennuslääke, voin olla väärässäkin ja mielestäni se ei ole se paraslääke unettomuuden hoitoon. Nukkumisongelmat on helvetin yleisiä ja itsellä pahimpia aikoja on myös kesä kun on valoisaa, kuumaa ja kärpäsiä.

Ja kun on viikon valvonut yhtäsoiittoa siten ettei ole kertaakaan tullut edes haukoitus, niin se on ihan sama silloin mitä sitä ottaa kunhan vaan saa nukuttua. Toinen vaihtoehto on se että katoaa ne viimisetkin inkkarit kanootista.

Itsellä alkoi esiintyä unettomuutta, kun rakennettiin ensimmäistä taloa.
Iltasin aivot kävi ylikierroksilla ja miettivät seuraavan päivän työvaiheita.
Myös paikat oli joskus niin kipeät, ettei saanut kunnolla nukuttua.
Siittä jäi sitten ne pätkäunet ja asiaa ei auttanut sekään, kun n 4v aloitettiin rakentaman toista taloa:jahas:
Paikat oli vieläkin kipeämmät ja kyllä aivot iltaisin valmistuivat seuraavan päivän tehtäviin rakennuksilla.
Pari vuotta sitten kävin kanssa lääkärissä ja ns nukahtamislääkkeitä.
Epäili, että olisi jotain stressin poikasta, kun herään aina yöllä siinä klo 3-4välissä.
Ehkä se on geeneissä, kun isä on aina herännyt aikaisin ja äiti ei oman mielikuvani mukaan kovin hyvin ole ikinä nukkunut, kun yöllä jaksoi juosta pihalla tupakilla.
Tuossa taas olla menty tuolla melatoniinilla ja vedä illasta riippuen 3-5mg
Ehkä pikkaisen auttaa, kun en ole niin väsynyt päivällä:jahas:

Taisi olla tässä ketjussa mainittukin mutta kannattaa se uniapnea käydä testaamassa. Itse myös joudun silloin tällöin nousemaan aamuyöllä kuselle ja välillä on viikkoja kun tuntuu ettei ole saanut yhtään unta. Itselläni todettiin keskivaikea apnea. Tottakai tressi, ihmissuhde ongelmat, ym asiat myös vaikuttavat ja pahentavat oireita. En ole vielä saanut hengityslaitetta yöksi joten en voi kertoa miten se auttaa mutta lääkärin mukaan yölliset vessa reissut pitäis loppua kun keho saa kunnon rem-unet.

En ole mikään lääketieteen mestari mutta tuo Mirtzapiini on kait masennuslääke, voin olla väärässäkin ja mielestäni se ei ole se paraslääke unettomuuden hoitoon.

Mirtatsapiini on mielialalääke jota käytetään myös unettomuuden hoitoon. Ei sinänsä noin pienillä annoksilla mitä suositellaan vaikuta mielialoihin. Nukahtamis- ja unilääkkeitä paremmaksi pidemmän ja vakavamman unettomuuden hoidossa mirtatsapiinista tekee se, ettei siihen kehity varsinaisesti toleranssia eikä annoskokoa tarvitse nostaa ajan myötä. Toleranssia tulee siinä mielessä että aamutokkurat lievittyvät selkeästi mutta muuten samalla annostuksella voi vetää vuositolkulla.

Yksi ihan hyvä neuvo minkä terapeutti sanoi itselle aikanaan oli, että mikäli tulevaisuuden murheet valvottavat niin olisi hyvä saada ne pohdittua läpi ennen nukkumaan menoa. Siis ihan kirjaimellisesti murehtii ne murheet hyvissä ajoin päivemmällä niin että asiat ei pyöri välttämättä jatkuvalla syötöllä mielessä kun päätä kellistää. Itse nukahtamisen murehtiminen on myös itseään ruokkiva kierre jolle ei usein voi oikein mitään. Itsellä kun huomasin mirtatsapiinin auttavan, tuli myös varmuuden tunnetta unen saamisesta eikä asiaa murehtinut enää niin pirusti sängyssä.

Ja yksi ehdoton neuvo joka on toistettu monasti mutta toistetaan vielä, on se ettei sänkyyn kannata mennä väkisin missään nimessä. Uni ei tule yhtään sen nopeammin vaikka sinne menee virkeänä lakanoissa pyörimään. Valvoo sitten mielummin vähän liian myöhään. Itsellä toimii myös se, ettei lue liian kevyttä iltalukemista sängyssä. Tietokirjallisuus yms hieman keskittymistä vaativa ja pollaa rasittava luettava pistää aivotkin väsymään nopsammin, Tom Clancyn jännäriä lukiessa pian vain virkistyy eikä edes halua nukahtaa. :D

Kokeilkaa laittaa kauittimet makuuhuoneeseen ja niistä joko "white noise" tai "pink noise", juutuupista löytyy. Mulla auttoi helvetisti ja vaimo ihmetteli ekan yön jälkeen miksi on nukkunut niin hyvin. Meilläkin esim. kerrostaloäänet vaikeuttaa nukkumista. Kesäisin hillinnyt ääniä helteillä pyörivä flekti ja siitä keksin että olen lukenut joskus näistä äänistä jotka auttaa univaikeuksissa.

Kuulokkeillahan tätä ei voi tehdä koska ne jo itsessään häiritsevät unia. Kaiuttimet eivät tarvi olla isot ja volume silleen sopivalla asteikolla, vähä mistä itse tykkää.

Mulla oli kans toi iltakusella käynti turhan tiuhassa. Kuselle ennen sänkyyn menoa ja sit pari tuntia pyörimistä ja oli pakko mennä kuselle taas. sit 1-2 kertaa joutu vielä herään kuselle. Kun rupesin nyt ottaan magnesiumia illalla niin ei oo enää kusettanu silleen "normaalia" enempää. Kerran saattaa yöllä herätä kuselle mutta niin kai se on kaikilla, monesti niin unessa et ei haittaa taikka muistakkaan. Itsellä melatoniini auttaa. En oo vaan nyt syöny sitä muutamaan kuukauteen ja ja uni ei tuu. Apteekista sitä saa 3mg/100 vajaalla parillä kympillä ilman respaa joten miks tilata ulkomailta? Melatoniinilla itse ainakin saan "hyvälaatuisen unen" vaikka se kestäis 4-5h eli on ihan latautunu ja aamutokkuraa esiintyy joskus (6mg annos mulla) mutta kun nousee nii se on minuuttikaks ja sitä on pirtee taas tai viimeistään ku on saanu kahvikupin kouraan.

Hörhövaroitus

Mulla on ollut aika pahoja unettomuuskausia nuorempana. Käytin silloin nukahtamislääkkeitä ja mitähän niitä muita oli. Monia tuttuja valmistenimiä vilahdellut teidän postauksissa. Monta vuotta meni hyvin mutta nyt kesällä alkoi taas kehnot yöt.
Kokeilin sitten huvikseni noita binauraalisa ääniä. Toimi.

Mä olen nyt useamman yön nukkunut kuin lapsi tämän avulla 1hr Theta Binaural Beat Session (7hz) ~ Pure - YouTube
Ja just nimenomaan nää theta-aallot vaikuttaa nukkumiseen. Näitä on myös kaikenmaailman lintujen viserryksellä ja musiikilla, mutta itte vedin raakana. Kohta taas laitan kuulokkeet päähän ja koisaamaan.

Ja jos on plaseboa niin kyllä sekin näköjään toimii.

Kusella käynnin kontrollointi.. Ei ole normaalia käydä virtsaamassa 2-3h välein kehon ollessa normaali tilassa.. Kokemusta sen verran että tunnen ihmisen joka nukkui huonosti kyseisen asian takia ja pikkuhiljaa harjoittelemalla pääsi nukkumisongelmistaan eroon.. On myös melko yleistä varsinkin keho piireissä että aamu/päivä mätetään HH isolla kädellä jolloin keho kerää nestettä ja ilta vedetään pelkkää prodea ja rasvaa jolloin neste alkaa poistua.

ediit: melko jännä toi Haahkan biisi soinu 7min taustalla ja alko väsyttää ihan sikana.

En jaksa lukea ketjua läpi.

Itse käyttänyt epäsäännölisesti oxatsepaamia unihäiriöihin. Puolikas 30mg tabletti niin vieläkin tulee uni puolessa tunnissa, eli toleranssia ei pahemmin ole.

Koittanut myös nukahtamisläkkeitä, mutta ihan perseestä.

Joku 8 vuotta menty.

Harvasa on huono yöuni.

Ja aamulla virkee, vaikka joku valopää huutaa että sitten on aamulla väsynyt. Vitut, lääkkeet on kehittyneet. Oxepam lopettaa vaikutuksen n. 7 tunnin päästä eli on optimaalinen rentouttamaan yöksi.

Kerran yksi puupää lääkäri sanoi ettei noita voi syödä ja antoi mulle nukahtamislääkettä. No aamulla olin töissä tunnin ja sairaslomalle ku pää oli ku tomaatti.

Ps. loppu elämän nautin oxypameja. Tarvittaessa. (n. 5 kokonaista menee kk, johtuen vuorotyönrasituksesta ym)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom