Nyt mielipiteitä kaivataan. Mitä itse tekisitte kun nukahtaminen ei onnistu oikein edes nukahtamislääkkeellä ja olo on seuraavana päivänä kuin krapulassa, en käytä yhtään alkoholia. Vaikuttaa siis töihin todella paljon ja tekee työpäivistä todella raskaita! Ei yhtään terveellistäkään, töissä alkaa tulemaan kommentteja "ootko nukkunu yhtään", "sä näytät helvetin väsyneeltä", "onko kaikki ok". :jahas:
Sairauslomaa en oikein viitsi ottaa kun olin juuri saikulla muutaman viikon muusta syystä. Yrittäisittekö itse vielä sinnitellä työssä vai lopettaisitteko suosiolla vai mitä kannattaisi tehdä? Monta kuukautta mennyt näin. Ei se ole loppupeleistä kiinni kuin rahasta, menetän tuhansia euroja jos lopetan työt vaikka puoleksi vuodeksi mutta pärjään vaikka en olisi töissä.
Vähän väärältä tuntuu lopettaa työtkin mutta jos töissä alkaa olemaan tämän takia kävelevä katastrofi niin ei sekään kannata. Aikamoinen noidankehä syntyy näin. Taas lisää huonoja kokemuksia joka pahentaa unettomuutta. Vapaapäivinä saan yleensä nukuttua vähän paremmin kun ei tarvitse herätä ennen klo. 0600 johon en ole oikein koskaan tottunut.
Älä ihmeessä lopeta duunia, ratkaisu on lähellä! Sääli sanoa, mutta: tervetuloa ruoka- ja lisäaineyliherkkien joukkoon! Kuvaamasi oireet ovat NIIN klassiset, ja samat kuin minulla, eivätkä ne liity enää vain stressiin, vaikka se onkin usein yksi ruokayliherkkyyksien syntymisen syy ja osatekijä toki unettomuuteen.
Kaikkein selvin merkki on juuri tuo krapulainen olo (ja ulkonäkö ainakin minulla) ilman alkoholia. Satunnaista, outoa päänsärkyä, välillä lievästi migreenityyppistä vaikkei migreeniä sairastaisikaan. Kasvot tietyn ruoka-aineen syöminen jälkeen muutaman tunnin sisällä kuin olisi juonut koko viikonlopun, eli punoitusta, turvotusta, silmät "pienenevät", punaisia karheita kohtia kasvoissa ym. Punertavat leuanpää, "pandadaama" eli punoitusta poskipäissä ja leuassa vaikka silmänympärykset valkoiset, välillä kasvot hehkuvat todella punaisina ja ärtyneinä. Tuossa krapulaisessa versiossa (koska oireita on moninaisia ja vaihtelevat hieman sen mukaan mitä herkistävää on syönyt/juonut) elimistöön erittyy asetaldehydiä joko itse ruoasta tai sitten elimistö kehittää sitä itse taistellessaan kuviteltua vihollista (allergeeni) vastaan.
Ihmettelin parisen viikkoa sitten, juuri kun olin kirjoittanut tänne neuvoja, että miten helvetissä yhtäkkiä en nukukaan enää, kolme yötä putkeen! Olinhan nukkunut hyvin jo vuosia, sen jälkeen kun vihdoin tajusin että moninaiset oireeni johtuvat yliherkkyyksistä (ja stressistä). Olin nyt myös alkanut olla masentunut (sekin on jo yleensä mennyttä elämää), sekä koko ajan aivan helvetin vittuuntunut kaikkeen ja kaikkiin, eli krooninen ärtymys ja jopa "raivohulluus" (syntyy, kun kroppa yliherkkyyksistä sekaisin ja liian vähän unta). Treenin jälkeen jollain aikavälillä vain vitutti, vaikka tätä ennen siitä oli tullut vain hyvä fiilis. Lisäksi seksuaalinen halukkuus hävisi täysin. Sitten tajusin: perkele, soija- ja herneproteiinit! Ne olivat uutta ruokavaliossani, ja vajaassa kolmessa kuukaudessa elimistö herkistyi niillekin. Papukasvit ovat tavallinen ryhmä, jota elimistö ei välttämättä siedä.
En siis ollut edes stressaantunut tavallista enemmän, mutta kun illalla ennen nukkumaanmenoa paistoin munakasta, johon laitoin noita proteiinijauheita, niin unettomuus oli taattu. Joskus elimistö myös reagoi niin, että yöllä herää siihen, että on aivan hiestä märkä, minulla varsinkin pohkeet ovat ihan litimärät, vaikken normaalisti juurikaan edes hikoile (tämä minulle tulee esimerkiksi iduista, "elävästä" idätetystä riisiproteiinista ym.). Myös palelukohtaukset ovat tätä, samoin se tunne että "on tulossa kipeäksi", muttei koskaan tule. Lievää lämpöä ja lievä kipu tai pala kurkussa. Joskus lievää kipua tai paineen tuntua myös korvissa. Möhnää ja jopa haavaumia korvanjuuressa (minulle yleensä maitotuotteista).
Olen tämän asian kanssa nyt elänyt kahdeksan vuotta. Helvettiä siitä tekee se, ettei lääketiede tunnista eikä tunnusta esim. hiivasyndroomaa tai vuotavaa suolta. Kukaan ei oikein varmasti tiedä, miksi ja miten nämä yliherkkyydet syntyvät, mutta uskon, että ne ovat todella yleisiä. Suolistosairaudethan ovat yleistyneet hurjasti nuorilla, kertoi juuri Hesari. Lääketiede tuntee (useimmiten) vain varsinaiset allergiat, joita nämä yliherkkyydet eivät ole, tai keliakian. Minultakin tutkittiin kaikki mahdollinen, ja lopulta ehdotettiin psykiatrin konsultaatiota. Onneksi eräs tuttu kuunteli, ja ehdotti hiivasyndroomaa. Siitä lähti toipuminen, kun muutin ruokavalioni. Paljon ihmeellistä ja uutta on matkalla oppinut, ja kyllä eräs ravintoterapeuttikin jotain hyödyllistä kertoi.
Tämä on kuitenkin täyttä totta (vaikka jostain syystä niistä ei-kärsivät ihmiset helposti naureskelevat ja pitävät luulotautisena tms.), ja voi kyllä pilata monen ihmisen elämän aika lailla totaalisesti. Elämä on ala-arvoista, kun ei saa nukuttua, on ihan raivona koko ajan, masentaa, naama on kuin petolinnun perse, sydän hakkaa oudosti/rytmihäiriöitä ja vatsa helvetinmoinen pallo ym. ym. Kummallisia väsymiskohtauksia ruoan jälkeen, kuin narkolepsiassa, silmät eivät vain pysy auki, taju kankaalla. Persereikää kutittaa, esim. raejuustosta armoton määrä valkovuotoa. Muisti pätkii, sumuinen olo aivoissa, keskittymiskyky heikko. Onneksi kovalla työllä on vihdoin itse hakemalla löytänyt tähän apua ja tietoa, sekä tietysti koko ajan seuraamalla omia tuntemuksiaan ja sitten miettii mitä on syönyt, niin saa selville mille on yliherkkä. Ja aika helvetin monelle onkin, en jaksa nyt edes kaikkea luetella :(. En siis koskaan ollut millekään allerginen, kaikki nämä tulivat vasta kolmenkympin jälkeen vuosien kroonisen työperäisen stressin ja ulkona lounassyömisen jälkeen, pikku hiljaa.
Octagon, mitä muita oireita sinulla on? Mitä syöt illalla ennen nukkumaanmenoa, ja minkälainen ruokavaliosi muuten on? Syötkö ulkona lounasta, valmisruokia, lisäainepitoista ruokaa? Voin mielellään neuvoa lisää, jos kerrot vähän ruokavaliostasi ja jos tämä tuntuu tutulta ja kokeileilemisen arvoiselta. Itse ainakin testaisin ruokavalion muutosta viikoksi pariksi, koska minut se aidosti "pelasti". Saatoin jättää pois viisi vuottra syömäni nukahtamislääkkeet (Zopinox), toki siihen vaikutti muutenkin elämänmuutos.
Lisäksi vuotava suoli (tai mitä tämä nyt sitten onkin) on siinä mielessä vaarallinen, että se altistaa muille, vakaville autoimmuunisairauksille ja sydäntaudeille, joten asian kanssa ei kannata pelleillä. Olen 90% varma, että ruokavalion muutoksella saat takaisin yöunesi ja säilytät työpaikkasi. Kerro, jos haluat kuulla lisää. Kerron lisää mielellään muillekin. Olen ihan varma, että hyvin monelle tämä on ongelma. Jos tuntuu, että ei saa nukuttua, vaikka ei edes olisi stressaantunut eikä mitään syytä unettomuuteen ole, voi yliherkkyys olla syynä.
Sinänsä muuten mielenkiintoista, että monet yliherkkyyden oireet ovat samantyyppisiä kuin ylikunnossa. Stressi (henkinen ja fyysinen) siinäkin mukana. Usein ne voivatkin liittyä yhteen. Ihminen on kokonaisuus, josta koululääketiede on monilta osin vielä ihan hukassa.