Kamalaan unettomuuteen vinkkejä?

Vessataukojen, yms. takia en ole vuosiin nukkunut kokonaista yötä onnistuneesti putkeen. Viimeisen kahden viikon aikana tosin paska on osunut tuulettimeen. Tunnin yöunilla suunnilleen joka yö, välillä aina joku 3 tunnin yö. Olen tulossa hulluksi, ja mikään ei auta. Ei melatoniini, ei unihygienia, ei liikunta...

Huomenna saanen rauhoittavia, mutta eihän noinhin voi luottaa pitkäaikaisesti. Mirtazapiinilla ajattelin aloittaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla kans nukkumis ongelmia :( saan unen mutta herään aina 2h päästä ja vedän röökin ja yritän taas saada unta... kun saan unta herään 1h välein ja se pistää vituttaa! Kaverilla on joku nukkumislääke joka auttaa nukkumaan yön hyvin, en kyllä muista nimeä, mutta aion kysyä lääkäriltä reseptiä.
Tää siis ei ole unilääke.

Samojen ongelmien kanssa tullut pyörittyä kuutisen vuotta. Melatoniini reseptilääkkeenä, eli 3-5mg toimii toisinaan, mutta on kuitenkin kovin lievä valmiste. Somnor taisi olla ensimmäinen unilääke, jota kokeilin, mutta siinä oli ongelmana se, että se piti unessa ainoastaan 6h ajan. Kävin yksityisellä lekurilla, joka sanoi, että toisilla Somnor tekee juurikin sen, että herää 6h unien jälkeen vaikka sen kuuluisi vaikuttaa 8h. Tämän jälkeen tuli kokeiluun Imovane, joka toimi hyvin ainakin alkuun. Lopulta päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että vedetään unettomina öinä muistaakseni 3mg melatoniinia kuudesti viikossa ja kerran viikossa Zopinoxia. Toimi kohtuu hyvin, sillä keskipitkävaikutteisella Zopinoxilla sai hieman korvattua univelkoja. Nyt on menty ilman tabuja hetken ajan ja aika heikonlaista on nukkuminen. Btw. luontaistuotekaupasta ei kannata hakea melatoniineja, sillä ilman reseptiä sallittu määrä on 1mg, mutta 1mg tabletti on kooltaan 5 x yhtä suuri kuin reseptillä hankittu 5mg tabletti. Eli jos meinaa vetää 5 x 1mg tabuja, niin tulet täyttyämään siitä "paperimassasta" mitä kyseisiin melatoniinivalmisteisiin on tungettu.

Korvatulpat on myös pakollinen paha, joka auttaa unessa pysymisessä, kun asuu kerrostalossa.

M/N? Itse joudun myös nousemaan kuselle 2-3h välein ja yö sisältää myös satunnaisia heräämisiä muutamia. Nukun kokonaisuudessaan 6-8h per yö. Tosin tuohon heräämisrutiiniin olen jo tottunut ja varmaan keho myös koska harvassa on ne päivät jolloin väsyttää. Mirtazapiini ei omalla kohdalla ainakaan toiminut, joten lopetin n vuoden käytön jälkeen. Kannattaa käydä pois sulkemassa myös uniapnea. Itse kävin nukkumassa yön yli sairaalassa letkuissa ja laitteissa ja loppudiagnoosina sanottiin että ihan normaalilta kaikki näyttää, mutta kilpirauhasarvot voisi ottaa. Koska verikokeisiin en mene kirveelläkään, niin jää nyt mysteeriksi onko sillä osaa ja arpaa tähän. Suosittelen kuitenkin muita nukkumisongelmaisia testaamaan kilppariarvot. Kurpitsansiemenkuurikin on tullut testattua, koska sen sanotaan auttavan eturauhasongelmiin ja lieventävän yöllä kuseksimista, muttei ainakaan kuukauden kuurilla mitään toivottua vaikutusta. Joskus vuosia sitten oli surkea aikakausi ja n kuukauden nukuin parin tunnin yöunilla ja lääkäri määräsi zopinoxia. Seuraavana yönä nukuin kuin tukki vaikka stressasi että mahtaako tämäkään auttaa. Sama meno nykyään, mutten ole stressannut nukkumista lainkaan vaikka heräämisiä tuleekin 4-10 krt yössä. Vihjaise lääkärille zopinoxista jos homma menee ihan sietämättömäksi.

Mikset menisi verikokeisiin? Onko ahdistusta? Jos rauhoittavat auttaa, niin veikkaisin tuota. Ikävä tilanne jos joutuu stressaamaan nukkumista, ikävä kierre joka ruokkii itseään.

Kauranversouutetipat, varsinkin iltaisin otettuna. Rauhoittavat, mutta eivät huumaa. Auttavat ahdistukseen, levottomuuteen, stressiin.

Meditaatio, hengitysharjoitukset ym. illalla. Rauhoittavat mielen, hermoston, sydäntä.
Kirkkaat valot, tietokone, tv ym. pois pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Liikunta tarpeeksi ajoissa päivällä.

Minulla tuo jatkuva kusihätä iltaisin ja öisin liittyy stressiin, ihan selvästi. Ja stressi aiheuttaa uniongelmia. Poden myös hiilariväsymystä noiden oireiden kanssa. Hitaat hiilarit enimmäkseen kyllä käytössä.

Tuo jatkuva pissaaminen myös kuluttaa kehon kivennäisaineita, ja aiheuttaa puutostiloja (mm. magnesiumin). Sitraatti-magnesiumia annos ennen nukkumaanmenoa iltaisin. Ihan ehdoton.

Illalla kun ennen nukkumaanmenoa tai sängyssä miettii, mistä asioista on tänään kiitollinen, toimii yllättävän hyvin (muutenkin antaa positiivisempaa perspektiiviä). Palleahengitys. Lampaiden laskeminen.

Ei nälkäisenä nukkumaan.

Ymmärtäväistä sakkia täällä, mukavaa. :)

Juu, ahdistus-ja masennushistoriaa mahtuu murheellisen paljon, sitä alkaa viimein oppimaan että aijaa, eikö paska fiilis olekaan ihmisen perustila? Tää on pakko vaan saada laukeamaan jollain, parin yön jälkeen voi ehkä jo kirkkaammalla mielellä miettiä, mistä tulee ja miksi.

Bonyn vinkkeihin tutustun myös!

Ite kannatan myös noita hengitysharjotuksia. Kannattaa myös kokeilla kylmässä suihkussa käyntiä jonkin aikaa ennen nukkumaan menemistä.

Huomenna saanen rauhoittavia, mutta eihän noinhin voi luottaa pitkäaikaisesti. Mirtazapiinilla ajattelin aloittaa

Bentsoja ei kannata mun mielestä hirveesti rouhia unilääkkeenä. Mirtazapiini takas itselle hyvät unet ja aivan kaamean aamupöhnän. Ei yhtään hyvä. Jos et ole tyytyväinen mirtazapiiniin, niin ota seuraavaksi kokeiluun triptyl.

Ja koska stressi (ja jo pelkkä unettomuuskin on stressitekijä) kuluttaa kehon B-vitamiineja, suosittelen _orgaanista_ (ei synteettistä) B-vitamiinivalmistetta. Toimii. Kysy luontaistuotekaupasta nimenomaan orgaanista valmistetta. Ja suosittelen myös E-EPA tai E-EPA/DHA-kapseleita.

Söin entisessä elämässä yli 5 vuotta Zopinoxia (ihan hyvä lääke sarjassaan), koska muuten en saanut nukuttua. Silloinkin nukuin vain 4-6 tuntia. Vuosien työperäinen kova stressi aiheutti burnoutin, uusia kroonisia ruokayliherkkyyksiä ja heikensi stressinsietokykyä. Sitten hyppäsin pois oravanpyörästä ja paskaduunistani. Lueskelin onnellisuuspsykologiaa, perfektionismista, Tollea ym. Nykyisin nukun yleensä hyvin, nukahtamislääkkeitä tarvitsen todella harvoin, lähinnä unirytmeihin (olen yökukkuja). Unta tulee kaaliin nykyään 8-10 tuntia, ja elämä on ihan erilaista. Masennus ja ahdistuskin käyvät enää ajoittain ja harvoin. Eli muutos on todellakin mahdollista pidemmänkin hankalan kauden jälkeen. Stressi on kaiken pahan alku ja juuri (ja liittyy kaikkeen), ja siitä tulee päästä tavalla tai toisella eroon tai ainakin vähentää sitä. Siksi juuri nuo rentoutumismenetelmät ovat tosi hyviä. Ja tietysti paljon vihanneksia ja puhdasta ruokaa. Voimia ja iloa!

Kaikki iltatreenaus pois ja treenit aamusin. Ja mikä itsellä auttoi oli stressaamisen lopettaminen jos ei saa unta. Kuulostaa ontolle, mutta ainakin itellä on toiminut. Ja jos herään aamuyöstä olen lähtenyt treenaamaan jopa 4-5 välillä aamuyöstä (ja siis kunnon pitkiä treenejä, aamu kuuteen tai seitsemään). Olen kehittänyt teorian että jos elimistö saa lepoa ilman unta sängyssä, ei uni meinaa tulla. Mutta jos kehon opettaa että illalla mennään nukkumaan vasta kun väsyttää ja aamuyöstä kun herää niin joutuu heti treenaamaan niin ainakin itselle on unikin tullut paremmin :)

Melatoniinia kokeilin ja ei todellakaan sovi minulle.

Kaikki iltatreenaus pois ja treenit aamusin. Ja mikä itsellä auttoi oli stressaamisen lopettaminen jos ei saa unta. Kuulostaa ontolle, mutta ainakin itellä on toiminut. Ja jos herään aamuyöstä olen lähtenyt treenaamaan jopa 4-5 välillä aamuyöstä. Olen kehittänyt teorian että jos elimistö saa lepoa ilman unta sängyssä, ei uni meinaa tulla. Mutta jos kehon opettaa että illalla mennään nukkumaan vasta kun väsyttää ja aamuyöstä kun herää niin joutuu heti treenaamaan niin ainakin itselle on unikin tullut paremmin :)

Melatoniinia kokeilin ja ei todellakaan sovi minulle.

Olen nyt itsekin lopettanut pyörimisen noin tunnin, puolentoista jälkeen, ja suosilla nousen ja heitän Simpsoneita ruudulle. Päivällä en oikein voi toimia vaan mitenkään jos en ole yhtään nukkunut, jotkut menee nollaunilla yhden päivän helposti, mutta mulla nousee paranoia ja angsti pintaan niin että huh huh, on yleensä paras ratkaisu käydä max salilla ja lenkillä niinä päivinä.

Ja koska stressi (ja jo pelkkä unettomuuskin on stressitekijä) kuluttaa kehon B-vitamiineja, suosittelen _orgaanista_ (ei synteettistä) B-vitamiinivalmistetta. Toimii. Kysy luontaistuotekaupasta nimenomaan orgaanista valmistetta. Ja suosittelen myös E-EPA tai E-EPA/DHA-kapseleita.

Söin entisessä elämässä yli 5 vuotta Zopinoxia (ihan hyvä lääke sarjassaan), koska muuten en saanut nukuttua. Silloinkin nukuin vain 4-6 tuntia. Vuosien työperäinen kova stressi aiheutti burnoutin, uusia kroonisia ruokayliherkkyyksiä ja heikensi stressinsietokykyä. Sitten hyppäsin pois oravanpyörästä ja paskaduunistani. Lueskelin onnellisuuspsykologiaa, perfektionismista, Tollea ym. Nykyisin nukun yleensä hyvin, nukahtamislääkkeitä tarvitsen todella harvoin, lähinnä unirytmeihin (olen yökukkuja). Unta tulee kaaliin nykyään 8-10 tuntia, ja elämä on ihan erilaista. Masennus ja ahdistuskin käyvät enää ajoittain ja harvoin. Eli muutos on todellakin mahdollista pidemmänkin hankalan kauden jälkeen. Stressi on kaiken pahan alku ja juuri (ja liittyy kaikkeen), ja siitä tulee päästä tavalla tai toisella eroon tai ainakin vähentää sitä. Siksi juuri nuo rentoutumismenetelmät ovat tosi hyviä. Ja tietysti paljon vihanneksia ja puhdasta ruokaa. Voimia ja iloa!

Kuinkas sattuikaan, mullakin on menossa iltarentoutus-audiobookkina Power of Now. Varsin vakuuttava teos! Muutenkin on tullut self help- juttuja lueskeltua ja kuunneltua urakalla, koska totuus on että tuskasta naurettavan iso osa on itseaiheutettua. Noita lisäainestäkkejä täytyy myös tutkia, nykyinen multivita maistuu niin pahalta ettei sitä tule otettua usein (en näes osaa aikuisenakaan niellä, vaan puren :D).

Olen nyt itsekin lopettanut pyörimisen noin tunnin, puolentoista jälkeen, ja suosilla nousen ja heitän Simpsoneita ruudulle.

Tietokone ja telkkari kiinni ysiltä. Musiikin kuuntelu ja kirjan/lehtien lukeminen sallittua. Eikös se ole ihan tutkittu juttu että ruutu aktivoi jotain osia aivossa eikä uni tule. Itse ainakin huomaan selkeän eron jos ei käytä tietokonetta/katso telkkaria paria tuntia ennen nukkumaan menoa.

Mitäs sulla Jami tuli melatoniinista kun sanoit että ei toimi? Itsellä päinvastaisia kokemuksia, tosin tuo on vähän ongelma kun ne toimivat on niitä mitä on laiton tilata...

Somnoria itse popsinut, siitä pitäisi pitkässä juoksussa päästä eroon. Mulla ei ole ongelma se etten nuku vaan nukahtaminen. Täytyy koittaa jos hommais tuonne sängyn päätyyn kunnon lukuvalon ja ottas tunnin lukusetit ennen nukkumaanmenoa, nykyään kun se on tätä läppäriä...

Mirtatsapiini toimii oikein hyvin kun annostus on oikea. 15mg tabusta riittää 1/4 ja se aamupöhnä häviää aika nopsaan kun vähän aikaa käyttää. Pari ekaa päivää kyllä menee ihan kohmelossa mutta kropan tottuessa siihen oireet lievenee.

Itse kärsin aivan hirveistä uniongelmista ennen kuin tästä löytyi apua. Kuulostaahan se kamalalta että pitää lääkettä ottaa nukkumiseen jatkuvasti mutta jos se antaa mahdollisuuden normaaliin elämään niin hinta on mielestäni pieni.

Edit. Kärsin itse nimenomaan tismalleen samanlaisista ongelmista kuin ketjun aloittaja ja sain alkuun kaiken maailman ohjeita tyyliin "lämmintä maitoa ennen nukkumaanmenoa" sun muuta paskaa. Siinä vaiheessa kun ei pysty vaan nukkumaan paria tuntia enempää yössä alkaa mielenterveyskin rakoilemaan. Ongelma on lääketieteellisesti ratkaistavissa joten miksi tällaista optiota ei käyttäisi. Mielestäni ei ole mitään järkeä kärvistellä periaatteesta kaiken maailman luomukonstien kanssa jos ongelma on oikeasti vakava. Jotkut ihmiset ovat vaan paskoja nukkumaan eikä sille mitään voi. Intti oli itselle se viimeinen vitsaus kun ei ollut edes sitä vähää rutiinia vaan koko ajan piti nukahtaa "komennosta" ja ympäristö tuotti vielä herkkäuniselle jatkuvasti ongelmia. Koko ajan saa herätä kun joku pieraisee tai tuuli puhaltaa oksan ikkunaan, ei se ole mitään elämää.

Mitäs sulla Jami tuli melatoniinista kun sanoit että ei toimi? Itsellä päinvastaisia kokemuksia, tosin tuo on vähän ongelma kun ne toimivat on niitä mitä on laiton tilata...

Somnoria itse popsinut, siitä pitäisi pitkässä juoksussa päästä eroon. Mulla ei ole ongelma se etten nuku vaan nukahtaminen. Täytyy koittaa jos hommais tuonne sängyn päätyyn kunnon lukuvalon ja ottas tunnin lukusetit ennen nukkumaanmenoa, nykyään kun se on tätä läppäriä...

Ei auttanut nukahtamisessa mitenkään merkittävästi että olisin huomannut mutta seuraavana päivänä olin aivan tokkurainen pitkälle puoleen päivään. Vaikkei siihen mitään lääketieteellistä järjellistä selitystä olekkaan. Kun parit tokkurat oli niin ajattelin että anti olla, kun nuo mun uniongelmat on vain kausittaisia eikä mitenkään merkittäviä...

Ei auttanut nukahtamisessa mitenkään merkittävästi että olisin huomannut mutta seuraavana päivänä olin aivan tokkurainen pitkälle puoleen päivään. Vaikkei siihen mitään lääketieteellistä järjellistä selitystä olekkaan. Kun parit tokkurat oli niin ajattelin että anti olla, kun nuo mun uniongelmat on vain kausittaisia eikä mitenkään merkittäviä...

Joo, mulla ei moista ollut.

Taas tuota Mitzatrapiinia joskus kokeilin ja siinä oli kyllä totaalikooma. Ehkä tottumalla ja annostusta säätämällä siitä olisi päässyt, mutta tuntuu jotenkin paljon karummalta toimia noin kuin esim. tuon puolikkaan 10 mg Somnorin kanssa josta ei tule mitään tokkuroida missää vaiheessa. Eikä annostusta tarvitse lisätä.

Pääsisin tästä varmaan kyllä eroon jos pystyisi olemaan pitkän ajan, tyyliin kuukausia, niin ettei tarvitisi herätä kuin joskus 8-9 aikaan aamulla. Mahdollistaisi nämä unirutiinien haut illalla. On vaan ihan helvetin vaikea järjestää käytännössä mitenkään järkevästi. Kun ei oikein tunne järkeväksi hakea tähän sairaslomaakaan, eikä ainakaan itsellä ole mahdollisuutta nyt vaan "jäädä pois oravanpyörästä" kun näitä ratkaisuja on pakko tehdä muustakin kuin omasta näkökulmasta.

Joku kun antaa näitä vinkkejä että "jää pois oravanpyörästä" niin ois aika kiva tietää mikä oli elämäntilanne noin muuten silloin ja mihin se vaikutti. Kuin myös se mistä asemasta lähti. Kun on amiksen käynyt duunari, niin ei sitä niin vaan kävellä seuraavaan työpaikkaa kuin nyt joku isompi johtaja joka katsoo että nyt voi vähän downsiftata jne. Ja taas vastaavasti poikamies vs parisuhde ilman lapsia vs lapsiperhe.

Ja jos puhutaan stressistä niin mun luonteella se vasta alkaisikin siitä jos ei suht vakaata duunia olisi.

Ketipinori on sen verran härkä ryyni, että jos sillä ei lähde taju, niin sitten ei lähde millään. Tosin tämä on psykoosilääke alkuperäiseltä käyttötarkoitukseltaan. Tokkura ainakin tulee seuraavalle päivälle.

Ite kannatan myös noita hengitysharjotuksia. Kannattaa myös kokeilla kylmässä suihkussa käyntiä jonkin aikaa ennen nukkumaan menemistä.
Eikä noissakaan tarvitse alkuun kokeilla kuin palleahengitystä. Ahdistuneessa tilassa hengitys on usein pinnallista, joten hengittämisessä pitäisi keskittyä siihen, että pallea nousee. Sitten voi samalla laskea vaikka viiteen ja puhaltaa keuhkot tyhjäksi. Jos olo on kovin ylivireinen, niin pieni hetki kävellen voi kanssa auttaa. Sille oli joku tarkempi perustelukin, jota en nyt muista, mutta se joka tapauksessa vie huomiota pois omasta tilasta.

Edit. Ei toi ketipinor mikään ihmetabu ole pienillä määrillä ainakaan. Se voi vähän viedä ahdistusta veks ja väsyttää muistaakseni histamiinireseptorien blokkaamisen kautta, mutta ei se kyllä "vie tajua pois" ainakaan meikäläisellä. Ei oo nyt tarvinnut kyllä ottaakaan aikoihin.

Kävin kaverilta hakee 10mg zyprexa ja oliks se 25mg levotsin lääkettä ja ajattelin jos sais nukuttua niillä. Kävi kyllä väsyttää, mutta heräilin ihan samalla lailla ku ennenkin :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom