Kalorimääränne päivässä

Originally posted by turre101
Alussa se kehitys niin railakasta että taitaapi kehon rasvoista tulla energiat, läskit palaa lihakseksi. Näinhän sitä sanotaan että ainoa kerta kun voit yhtäaikaa polttaa löysää ja kasvattaa lihasta, on ne pari ekaa kuukautta kun aloitat.

Piru vie, mitenköhän sitä kehittyisi kun aloittaisi ja ekasta treenistä lähtien "oikeaoppista" treeniä ja ruokavalio kunnossa? Kehitysvauhti takuulla huimempi kuin väkevimmälläkään roinalla. ;)
Tähän saiskin joku laittaa vinkkiä alottelijalle. painoa löytyy tuo 80kg ja pituutta 174cm ja ikinä en ole aikasemmin treenannut, eli läskiähän se on :D tosin on siellä jonkin sortin lihasmassaakin koska viimeset pari vuotta ajeltu aktiivisesti kelkalla kunnon hikilenkkejä ja motocrossia. eli alussa jos pitää nuo kalorit "normaalina" mitä on aikaisemminkin syönyt niin pitäisi painon tippua ja lihaksen kasvaa siihen asti kunnes alkaa olemaan pahimmat läskit palanut? ja sen jälkeen kannattaisi ruveta vasta kunnolla mättämään? vai olenko asian aivan väärin ymmärtänyt? ja eikö alussa olisi parempi jos kalorit tulisivat lähinnä esim. proteiinista yms. selkeästi kasvuun tarvittavista aineista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Gillyanne
Meinaan vaan, että aion itsekin nostaa talven ajaksi (massakausi :D) kalorit korkeammalle, mutta tuo 3200 kuulostaa kyllä jo huikealta :eek: Jotain ~2500 olin itse ajatellut... [/B]

Gillyanne: ollaan lähes saman kokoisia (minä hieman kevyempi), joten olisin halunnut tietää, että kuinka paljon liikut viikossa, jos olit ajatellut massakauden kaloreiksi 2500? Mulla tällä hetkellä kalorit 1800-2000, tosin ovat vieläkin miinuksella. Puntti (HST) kolme kertaa viikossa ja aerobiset kolme samoten.

1200 kcal tulee päivässä noin suunnilleen. Nyt yritän kiinnittää rasvoihin huomiota, et saisin sellaset 40g rasvaa, ja proteiineja 130g..loput jää sit hiilareille, että ei kyllä kovin suurta määrää sit enään käytettäväksi jää...
Olen laskeskellut tuota kulutusta vähän yhdellä sun toisella laskurilla, ja päätynyt siihen lopputulokseen, että kulutan n. 1700kcal ilman treeniä ja hyötyliikuntaa(johon lasken esim. väh. joka toinen päivä tunnin imurointi-session). Sit kun siihen tulee treenit ja tuo edm. imurointi, niin kulutus nousee ainakin sen 500kcal, tietty vähän päivästä riippuen... Kun muuten en ole niin hirmu aktiivista sorttia(tarkoittanee sitä, et en juoksentele ympäri kyliä jatkuvasti tukka putkella), niin eipä mulla sit sitä energiaakaan kulu niin paljoa...

Originally posted by MissFlightatten
1200 kcal tulee päivässä noin suunnilleen.

Jos mä oikein tajusin, niin sun peruskulutus olisi 1700 kcal päivässä ja liikunta lisäisi sitä 500 kalorilla, eli yhteensä kulutus olisi 2200 kcal päivässä. En tiedä minkä painoinen olet, mutta kuulostaa ihan uskottavalta. Jos syöt päivässä 1200 kcal, niin sehän tarkoittaa, että olet koko ajan 1000 kcal miinuksella!!! :eek: Miinuskaloreita suositella olevan maksimissaan 500 kcal/pvä. Sun keho on kauheassa säästöliekke-tilassa, mikä ei todellakaan ole hyvä asia. (Hyvä kirjoitus asiasta läytyy täältä)

Sakael

Olen kyllä yrittänyt painoani pudottaa korkeammilla kalorimäärillä, mutta tulosta ei yksinkertaisesti tullut! Lähtötilanne oli se, että söin n. 2300 kcal ainakin, siitä sitten hilattiin määriä alaspäin, mutta mitään ei tapahtunut. Painan siinä 65kg, kun normaalisti painoni on ollut terveillä päivillä siellä 57kg. Eli tässä on edelleen painoa tiputettavana! Ja välitavoite on nyt ensin siellä 60kg, ja siitä sit kattelen tilanteen, ja lisää fläsää pois, jos tarve vaatii. Mutta todellakin, tässä on mennyt useampi kk. ennen kuin löysin sen kalorimäärä, jolla painokin on lähtenyt laskusuuntaan... Jos tuosta nyt taas nostaisin määriä, niin mitähän tapahtuisi?...

Lisäyksenä edelliseen...

Tavoite onkin ollut 1000kcal miinuksella, jotta viikossa saisi painosta pois vä. sen 700g - 1kg...

Nää asiat tosiaan voi olla henkilöstä kiinni, mutta mun oma kokemus on se, että kalorien pudottaminen liian alas ei johda toivottuun tulokseen. Mullakin oli tässä joku aika dieetti menossa, ja olin pahimmillaan juuri tuon 1000 kcal miinuksella. Aluksi tuloksia tuli, mutta sitten nousi seinä pystyyn. Aikani asiaa pohdittua ja tietoa hakien, tulin siihen tulokseen, että pieni kalorimäärien nosto olisi ratkaisu. Nyt kalorit on enää maksimissaan 500 miinuksella, ja ihan hyvältä tuntuu. Treenikin kulkee paljon paremmin kuin sillä entisellä nälkäkuurilla. Mulla paino tällä hetkellä alle 60 kilossa, ja tarkoitus vielä muutama tiputtaa. Tosin mulla ei ole mitään tuollaista ehdotonta takarajaa. Tarkoitukseni kun on saada vähän lihastakin tän kiristelyn aikana. :)

En vaan nykyään voi tajuta miten jotkut voivat selvitä hengissä 1200 kalorilla päivässä :O?

Mulla kulutus sitä vuoden kohtuutarkkaan seurattuani on n 3600kcal. Plussalla ollessa koitan pitää sen maltillisesti 4000kcal, jos pidän dieettiä niin silloin noin 3000kcal. Proteiinia noin 25%, eli 200-250gr päivässä.

Olen 195/94, toistaiseksi plussalla ja koitan ensin HIITtiä plussalla ollessa poltteleen rasvoja pois, nyt noin 15%. Mutta jos ei tepsi sitten ollan kesän alussa 1kk miinuksilla...

Itsellä energian saanti n. 2500kcal ja siinäkin tuntuu olevan tekemistä, mutta onneksi en näköjään ole ainoa. :) Nyt vaan saada vähän kasvatettua itseään, joten ei kai sitä muu auta kun siirtyä pitsa/mäkkäri -linjalle kaiken muun syömisen lisäksi. Tällä hetkellä -vaikka bulkilla olenkin - kun olen pitäytynyt terveellisessä ruokavaliossa, mut eihän tästä kasvamisesta tuolla tavalla mitään tule. :wall:

Kai sitä vois ottaa tavoitteeksi sellaset 3500 kcal / pvä, niin sais painon taas nousuun pitkällisen jumituksen jälkeen. Sitten ehtis vielä vähän kiristelemään kesää ajatellen.

Niin ja mitat 178/78. 3 kertaa salia sekä paljon aerobista ym liikuntaa. Nyt kun ajattelee tota omaa kulutusta tarkemmin, niin eihän toi 2500 kcal yksinkertaisesti voi riittää..

Pitää lopettaa.. täytyy mennä syömään.

Voi elämä!! Saisikin syödä tollasia määriä, mitä jätkät täällä vetää! :kuola: Hehe. Ite oon 173cm ja 55kg tyttönen ja perusaineenvaihdunta kuluttaa mulla ~1600 kcal päivässä, mutta kun treenaan niin saan syödä "huikeat" 2000kcal päivässä. Tiukkaa tekee, kun rakastaa syömistä, mutta haluaa pitää kropan kuosissa.. Mä jos vedän BicMac-aterian tai pizzan päivässä, niin en paljon muuta enää voikaan syödä. :itku: Joten parempi syödä vähän pienempiä ja kevyempiä aterioita päivässä, niin ei tarvii nälkää nähä puolta päivää.. Kateeksi käy miehiä.

3000-4000kcal. 4000:ssa on jo aika tekeminen :=

3500 (-500) treenipäivänä ja sitten sellaset 2900 (-500) välipäivänä.. että jees ihan tiukalta ainakin tuntuu. Viikon vedelly tälleen ja fiilis on ainakin se että kulutan kyllä enemmän kuin tuon mistä oon 500 miinuksella. Tuntuu että joka illaksi käy niin että ei oo kuuden jälkeen enää varaa syödä muuta kuin pari purkki ehrmannia ja protskudrinkki, enkä edes sikaile päivisin: Elovenaa, pari ruisleipää, palkkari, munanvalkuaisia, ehrmannia, nautaa.. 40/40/20 suunnilleen suhteet mutta jatkuva nälkä ja varsinkin välipäivinä tuntuu siltä että hyvä kun saa rahkaa kaataa kurkusta alas.

Perusaineenvaihdunta eli (PAV)

Laitan nyt tän PAV:n laskentakaavion tähän kun moni on aineenvaihduntaansa miettinyt.

Huom! Yksilöllisissä aineenvaihdunnoissa on eroja!

Eli Näin:

Miehet= 10,2*omapaino=____+879=____*4,18=____

Ja tulos kerrotaan Fyysisellä aktiivisuustasolla:

Kevyt=1,3 (Ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta)
Tavallinen=1,5 (Kevyt työ, jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta)
Kohtalainen=1,7 (Kevyt työ, kuntoliikuntaa tai fyysisesti raskas työ)
Kova=2 (Päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskastyö)
Erittäinkova=2,2 (Kilpaurheilija)

Esim. Kalle painaa 80kg, käy päivittäin salilla ja duunissa.

10,2*80=816+879=1695*4,18=7085,1

Fyysinen aktiivisuustaso toimii kertoimena.. eli kallen tapauksessa Kova=2

7085*2= 14170,2 (vastaus on kilojouleina)

Muunnetaan kaloreiksi.. 14170,2*0,239= 3386,6 Kcal

Anabolsystem sanoi:
Laitan nyt tän PAV:n laskentakaavion tähän kun moni on aineenvaihduntaansa miettinyt...

Tuon mukaan perusaineenvaihduntani on 3500kcal.. ja koska kyseessä on perusaineenvaihdunta niin siihenhän ei vielä kuulu siis päivittäinen aktiviteetti, olenko väärässä? eli kun luulen tällä hetkellä syöväni 500kcal alle kulutuksen niin syönkin oikeasti 1000kcal (tai jopa enemmän?) alle?

Pekkaniska sanoi:
Tuon mukaan perusaineenvaihduntani on 3500kcal.. ja koska kyseessä on perusaineenvaihdunta niin siihenhän ei vielä kuulu siis päivittäinen aktiviteetti, olenko väärässä? eli kun luulen tällä hetkellä syöväni 500kcal alle kulutuksen niin syönkin oikeasti 1000kcal (tai jopa enemmän?) alle?

kyllä se siinä 2000 kcal paikkeilla pyörii. jos o oikein tiukassa ja isossa kunnossa, pav voi olla 2500 kcal.

Ja lähteenäni käytän edelleen http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html

ronnien pav o 3000 kcal :worship:

-helmi sanoi:
Voi elämä!! Saisikin syödä tollasia määriä, mitä jätkät täällä vetää! :kuola: Hehe. Ite oon 173cm ja 55kg tyttönen ja perusaineenvaihdunta kuluttaa mulla ~1600 kcal päivässä, mutta kun treenaan niin saan syödä "huikeat" 2000kcal päivässä. Tiukkaa tekee, kun rakastaa syömistä, mutta haluaa pitää kropan kuosissa.. Mä jos vedän BicMac-aterian tai pizzan päivässä, niin en paljon muuta enää voikaan syödä. :itku: Joten parempi syödä vähän pienempiä ja kevyempiä aterioita päivässä, niin ei tarvii nälkää nähä puolta päivää.. Kateeksi käy miehiä.

Hmmm... Olen kyllä itse jonkin verran painavampi kuin sinä (arviolta 65-66 kg tällä hetkellä), mutta toisaalta olen myös lyhyempi (162 cm). Pieni mutta pyöreä siis :D Ja syön tällä hetkellä keskimäärin 2500 kcal/pvä, enkä kyllä ole mitään dramaattista fläsähtämistä huomannut tapahtuneen/tapahtuvan. Samat vaatteet mahtuvat päälle kuin ennenkin (mitä nyt puserot alkavat hartioista ja käsivarsista kiristää... :D), osa housuista jopa paremmin kuin vuosi sitten, jolloin söin vähemmän. Enkä nyt mikään maailman aktiivisin liikkujakaan ole, viikossa tulee 3 (joskus 4) kovaa salitreeniä ja keskimäärin 1 (joskus pari, mutta joskus ei yhtään :nolo: ) aerobista. Hyötyliikunnat pyöräillen ja/tai kävellen tietenkin lisäksi, muttei niistä nyt mitenkään tuntikaupalla kerry. Ja työssäni en tee mitään muuta, kuin istun persiilläni päivät pitkät ja näppäilen tietokonetta ja puhun puhelimessa :D

Et kertonut, miten usein ja millälailla treenaat, mutta pointtini on, että mielestäni voisit kyllä jonkinverran kalorimääriä nostaa. Ja toisaalta - jos ja kun syöt puhtaasti, on jossain 2200-2300 kcalissakin jo yllättävän paljon syötävää...! :kuola:

Suositut

Back
Ylös Bottom