Kalorien kulutus punttitreenissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

JFG

Laitoinpa tuossa sykemittarin päälle normaalissa punttitreenissä. Tein soutuja, taljaa ja jalkaliikkeitä.

Keskisyke oli 121, minimisyke 83, maximi 162. Treeni kesti 58 minuuttia. Tuossa varmaan syke sahasi ylös-alas kokoajan (50kg kiekon nostaminen prässiin aiheutti 155 syketason ;) )

Sykkeellä 121 tehtävä tunnin mittainen aerobinen treeni, vaikkapa reipas kävely, olisi oivallinen kalorinpolttotaso.

Pohdinpa tässä mitenkä tuo punttitreeni polttaa itsessään fläsää? Aivant toinen mekanisimihan tietty on punttitreenillä aikaansaatu lihasmassan kasvu joka lisää sitä aineenvaihduntaa ja auttaa laihtumisessa.

Varmaan vaikea sanoa kovinkaan tarkasti. Punttitreeni saattaa kuitenkin lisätä sitä energiankulutusta myös treenin jälkeen niin, että sillä on jotain merkitystä, toisin kuin "normaali" aerobinen harjoitus (esim. kävely).

Lihaskilo ei käsittääkseni lisää energiakulutusta sen sijaan kovinkaan merkittävästi. Jos lihasmassa kasvaa 40 kiloa, sillä saattaa olla jotain merkitystä, mutta muutama kilo ei juurikaan tunnu. Jostain muistuu mieleen, että lihaskilo kuluttaa 13 kcal vuorokaudessa. Eli 10 kiloa lihasmassaa lisää peruskulutusta 130 kcal vuorokaudessa, ei kauhean hyvä tapa polttaa kaloreita. :)

Tahvo Tohveli sanoi:
Lihaskilo ei käsittääkseni lisää energiakulutusta sen sijaan kovinkaan merkittävästi. Jos lihasmassa kasvaa 40 kiloa, sillä saattaa olla jotain merkitystä, mutta muutama kilo ei juurikaan tunnu. Jostain muistuu mieleen, että lihaskilo kuluttaa 13 kcal vuorokaudessa. Eli 10 kiloa lihasmassaa lisää peruskulutusta 130 kcal vuorokaudessa, ei kauhean hyvä tapa polttaa kaloreita. :)
Mistäs Frankestaini on tuollaisen tiedon saanut? Onko yhden lihaskilon lisäämä peruskulutus todellakin vain 13 Kcal/d? Perustele ja viittaa lähteeseen. Olen ymmärtänyt, että hankittu lihasmassa polttaisi paljon enemmän.

Polarin sykemittari laski minulle iän ja painon perusteella n. 500 kcal kulutuksen tunnin salitreenistä kun keskisyke oli jotain 150 ja maksimisyke kyykyssä nousi 190 paikkeille.

Dippi sanoi:
Polarin sykemittari laski minulle iän ja painon perusteella n. 500 kcal kulutuksen tunnin salitreenistä kun keskisyke oli jotain 150 ja maksimisyke kyykyssä nousi 190 paikkeille.
Paljonko Polarisi antaa kulutettuja kaloreja tunnin mittaiselle juoksulenkille tms. aerobiselle liikunnalla? Mulla on Suunto, siitä ei tule kaloridataa

Dippi sanoi:

Sykemittareiden kaloriarvot ovat puhtaasti taulukosta jossa parametreina ovat ikä, sukupuoli, paino, syke ja harjoituksen kesto. Uskoisin että taulukko on vielä tehty yhtäjaksoiselle harjoitukselle tasaisella rasituksella (pyöräily, uinti, juoksu, yms..).

Eli, en usko että ne antavat oikeita arvoja punttitreenissa, jossa rasitus on vaihtelevaa.

JFG sanoi:
Paljonko Polarisi antaa kulutettuja kaloreja tunnin mittaiselle juoksulenkille tms. aerobiselle liikunnalla? Mulla on Suunto, siitä ei tule kaloridataa
Ajan pyörällä töihin n. 9 km yhteen suuntaan. Kesällä menomatka kestää n. 35 minuuttia ja tyypillisesti sykemittari näyttää n. 300-350 kcal. Talvella matka kestää 40-45 minuuttia, syke on korkeampi kun joutuu veivaamaan sohjossa/lumessa Hervannan mäkeä ylös ja kaloreita kuluu 500-600 kcal. Kyllä aerobinen liikunta kuluttaa ainakin sykemittarin mukaan enemmän energiaa, mutta kyllähän sen ymmärtääkin kun salilla sykkeen annetaan tippua välillä alas.

Itse uskon, että nuo luvut ovat melko lähellä oikeaa kulutusta. Laihdutin syksyllä kirjaten ylös ruokailusta saadun energian sekä nuo sykemittarin lukemat ja tähtäsin siihen, että menetän -1000 kcal/päivä eli 1 kg/viikko. Paino tippui tosi tarkkaan tuota tahtia, eli kovin pielessä ei energiankulutusarvio voinut olla.

Vääntäjä sanoi:
Eli, en usko että ne antavat oikeita arvoja punttitreenissa, jossa rasitus on vaihtelevaa.
Joo, ei varmaankaan kyse ole aivan tarkasta lukemasta, mutta yllättävän hyvin sykemittarin lukemien perusteella lasketut energiankulutusarvot toteutuivat dietissäni (kts. yllä).

Jostain muistan lukeneeni punttisalitreenille viitteellisen arvon 300 kcal/tunti.

JFG sanoi:
Mistäs Frankestaini on tuollaisen tiedon saanut? Onko yhden lihaskilon lisäämä peruskulutus todellakin vain 13 Kcal/d? Perustele ja viittaa lähteeseen. Olen ymmärtänyt, että hankittu lihasmassa polttaisi paljon enemmän.

McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.

Olen nähnyt tuosta kopsatun taulukon, joka löytyy ainakin tästä. Saattahan tuo olla väärässäkin, mutta suhteellisen tuore papru, en ole päässyt sitä kyllä lukemaan kokonaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tämä nyt on ihan mututietoa jota muistasin lukeneeni, eli kohtuu intensiivinenn punttireeni kuluttaisi tunnissa sen n. 300 kaloria tai vähän päälle. Eikä tuo varmasti kauaksi heitäkkään.

Frankensteinin kanssa samaa mieltä. Muutenkin jos miettii kuinka paljon ihmisessä on energiaa kuluttavaa kudosta niin ei muutaman kilon lisäys näy juuri missään. Toisaalta lihaksen tuottamiseen tarvittava energia on kovin suuri verrattuna läskiin.

Onko nämä kulutusluvut muuten normaalin kulutuksen _lisäksi_ vai onko peruskulutus mukana luvuissa?

kovina treeneinä:
- voimatreeni 300-400 kcal
- bodytreeni 400-500 kcal
- kuntopiiri 600-700 kcal
- juoksu 1000 kcal
- sulkapallo 1500 kcal

ei nyt tarkkaa, mutta viitteenomaista. kuten mainittua aiemmin, punttitreenin kalorikulutuksesta suurin osa tulee aineenvaihdunnan tason nousuna treenin jälkeen.

:)

Noi jto:n luvut ovat varmaan kevyemmälle ja/tai aloittelijalle passeleita tuntikulutuksia (nojaa, sulkapallossa vaatisi mullakin varmaan 1,5h pelin, pausseineen siis), mutta isompi ja kokeneempi saa varmasti lisätä jonkun 100-200kcal/h noihin lukuihin.

Pistänpä muutamia lukuja kirjasta Liikkujan ravitsemus - teoriasta käytäntöön (Borg, Fogelholm ja Hiilloskorpi, 2005), kaikki luvut kcal/h 70kg henkilölle:

- juoksu 8km/h, hyvin rauhallinen 8km/h 562
- juoksu 18km/h, hyvin kova, maksimaalinen rasitus (kuinka moni pystyy tämmöistä vauhtia juoksemaan? ei kovin moni, paitsi aktiivijuoksijat, väitän) 1265
- kuntopiiri, kevyt 281
- kuntopiiri, tehokas, hyvin rasittava 562
- saliharjoittelu laitteilla, kevyt 211
- saliharjoittelu laitteilla, raskas (minkähän verran kuluttaisi esim. sessio, jossa vuorotellen kyykättäisiin ja vedettäisiin leukoja niin paljon, kuin pystyy, esim. toistoilla 8-15, verrattuna laiteharjoitteluun siis?) 422
- sulkapallo, kevyt 316
- sulkapallo, raskas 492
- venyttely 211 :eek:

Noissa luvuissa on varmasti vain harjoituksen aikainen kulutus. Eikös se niin ole, että intervallityylinen tai yleensäkin kovatehoinen harjoitus (syke korkealla JA mahdollisimman iso lihasmassa mukana), kuten esim. salireeni (ainakin jalka- tai selkäreeni tai joku 1-jakoisen ohjelman mukaan reenaaminen) ja pikajuoksu tehostaa aineenvaihduntaa jopa 2vrk reenin jälkeen.

Niin joo, mulle (kuiva aamupaino siellä 86-87kg:n paikkeilla, haluaisin uskoa olevani keskivertoa lihaksikkaampi mies :D ) sykemittarini antoi noin 600-700kcal/reeni (noin 50-75min alkulämmittelyineen) kulutuslukemia voimareenistä, jossa pääosissa oli kova jalka- tai selkäreeni, isoja liikkeitä jne. Sitten kehoilutyyppisessä reenissä tuli aina noin 100kcal pienempiä lukuja ja syke pysyi alempana. En tiedä miksi noin, mutta niin se vain mulla meni, kun noita viime kesänä ja syksynä joskus mittailin. Noin 90min sählysession kulutukseksi mittari ehdotteli 1380kcal kulutusta. :eek: Syke oli kyllä pirun korkealla koko ajan, vaikka vaihdossa seisoskellessa erään kerran laskeutui satkun pintaan. Kentällä oli sitten ihan tapissa koko ajan, pumppu ja keuhkot tuntuivat olevan repeämäisillään ja :urjo: oli välillä lähellä.

HUOM! pidän kaikkia noita lukemia vain suuntaa antavina. En usko, että sykemittarien lukemiin ainakaan kummoisesti pitäisi luottaa.

iivili sanoi:
- venyttely 211 :eek:

:lol2: Minkälaiset venyttelysessiot sen kirjan laatijoilla on?:evil: :whip:

Mulla menee sellainen 500-800 kaloria punttitreeneissä, riippuen siitä kuinka paljon lämmittelee crossarilla. Lähemmäs 100 kcal menee yleensä alkulämmittelyissä.

Eilen kävin sählyä pelailemassa. Harjoituksen kesto 1,5h ja sisälsi kaksi noin 10 minuutin taukoa. Keskisyke 156, ylin 202 ja alin 80. Noin tuhat kaloria kului.

Salitreeneistä en muista, et kuin paljon kaloreita on kulunu. Kunhan saisin taas ostettua korttiini lisää aikaa ja pääsisin salille, niin vois taas testata.

Edit: Pitää muuten joku päivä venytellä tunnin ajan ja katsoa, et paljonko niitä kaloreita kuluu. :) Kun vaan joskus jaksais tuntia käyttää venyttelyyn.. :nolo:

heh... noi snoopien arvot ei kyllä taida ihan pitää paikkaansa... joko mies huitelee koko treenin tiukkaa kuntopiiriä reilusti anaerobisen kynnyksen yläpuolella tai uskoo mittarin lukemia. ne ei oikein punttihommissa toimi. 800 kaloria punttitreenissä ei oikein oo mahdollista, jos normaalina paikkatreeninä homma tehdään.

iivili,
noi sulkiksen arvot on kyllä virheellisiä. jos saa menemään alle 500 kcal tunnin kovassa pelissä, on ollut katsomon puolella :D kun aikanani pelasin enemmän, mun keskisyke (!) tunnissa oli 165 paikkeilla eli about 85% maksimista. kovimmissa punttitreeneissä (ei kuntopiirit) keskisyke on ollut korkeimmillaan 120.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom